Aluksi mietin uuteen pyörään josko vain tyytyisin 32 hampaiseen eturattaaseen ja taakse tulisi 11-36. Mutta eilen kun lenkillä kokeilin nykyisellä pyörällä vastaavia välityksiä, niin kyllä tuo 32&11-36 tuntuu aika rankalta välitykseltä Tampereen alueen maastoissa, jos 29:iin ne pitäis laittaa. Huipuilla ei ole isoa merkitystä, joten ehkä 30 tai 31 hampainen olisi parempi vaihtoehto. Tähän ei kuitenkaan nämä normaalit 104mm BCD:llä olevat kammet oikein sovellu suoraan, joten olisiko parempi hankkia Shimanon XT:n 3 rattainen kampisarja ja tilata 30 hampainen ratas joka on huonommalla? ketjulinjalla ( 48mm, http://www.wolftoothcycling.com/prod...bcd-chainrings ) vai pitäisikö muuttaa suunnitelmaa ja tilata SRAMin kampisarja ja siihen sitten esim. MRP:n Bling Ring?
http://www.mountainracingproducts.com/mrp/bling-ring/
Siis se 30t ratas menee vielä ihan tavallisiin 104mm BCD:n kampiin. Siinä on vaan pieni offsetti, joka siirtää ketjulinjaa hieman sisemmäs ja rattaassa itsessään on jo kierteet valmiina.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ymmärtääkseni 104mm BCD 30T ratas vaatii kammen kiinnityspaikan viilailua ja prikat tai bash ring toiselle puolelle, mikäli kammen kiinnitystassut eivät ole poikkeuksellisen paksut.
Tässä olisi mielestäni järkevämpi ratas, kuin MRP:
http://www.wolftoothcycling.com/prod...ram-gxp-cranks
Tuolla oli jotain ohjeita liittyen tuohon RF:n 30 hampaiseen: http://www.raceface.com/comp/pdf/30T...LITY_CHART.pdf
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Kun tällänen pitkään 3x9:llä ajanut kävi hiljattain koeajamassa 2x10 (38/24 edessä) Epicciä niin eka reaktio oli kyllä aika negatiivinen 2x ratkaisun osalta ja mietteet vahvasti sen takia 1x11 suuntaan jos tuon Epicin ostaisi. Vaihtelevassa ripeämmässä maastoajossa kun normaalisti on ajanut edessä keskirievällä, pitkiin sikajyrkkiin tai väsynä vaihtanut grannyyn ja teillä / todella nopeilla poluilla kruisattu isolla rievällä niin vastaavasti 2x ratkaisulla poluilla joitui vispaamaan etuvaihtajaa ees taas kun kumpikaan eturieskoista ei kattanut samaa sweet spottia kun 3x ratkaisun keskirievä nimenomaan peruspolkuajoon.
Ehkä tuo on siis vain tottumiskysymys kun en ehättänyt kuin joitakin tunteja ajella?
^ no jos on 38/24 niin onhan siinä hyppyä aika reippaasti, saa indeksikahvoja tykittää oikein kunnolla. Itsekään en ymmärrä 3x10:n järkevyyttä, mutta.
Itse tykkään 29er takakiekon kanssa 34/25 tuplasta ja 11-28 9-pakasta. Jos renkaana on nopsa sliksi kuten Furious Fred. Kovempaan maastoon sitten 11-32 ja/tai enemmän nappulaa renkaaseen, silloin ei ilman pientä rieskaa pärjää.
FF:n kanssa tulee yleensä maastossakin ajettua isolla rieskalla ja vain tiukimmat nousut pudotan pienelle, tuo vastaa parin vaihteen pienentämistä kertaheitolla, ja heti nousun jälkeen voi nostaa taas isolle. Tämä siis kun ajetaan tosissaan.
Sitten lenkillä tulee ajettua enemmän tuon tiukemman pakan kanssa pienellä kun pakassa on piikin nousu joka sopii mun kadenssitarpeisiin ja narujaloille paremmin. Ellei sitten aja lenkkiä maantiellä jossa 34-piikkisellä pysyy porukkalenkeissä yleensä mukana.
Onhan mulla tripla kampisetti mutta sen 46-piikkisellä ei tule koskaan ajettua. Ketjutkin on säädetty niin ettei iso-iso edes onnistu.
Aika paljon leikin välityslaskureilla josko yrittäis tuusata tulevaisuudessa 1x10 tsydeemin, ei vaan löydy mieleistä skaalaa ja vaihteiden väliä joka vastais nykyisen hyviä puolia riittävän lähelle. Eteen pitäis saada pienempi kuin 34 joka laittaa kampisarjankin uusiksi, nykyisessä kun on 110 BCD, mieluusti sen ainoan laittais ulommaksi tai keskimmäiseksi rattaaksi.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Riippuu myös välityksistä. Tuollainen 38/24 on kyllä minustakin vähän hölmö pari. Ajelin pari vuotta kampien vaihdon takia pelkällä 32:lla ( etuvaihtaja ei toiminut ). Se oli aika passeli yleisajoon 26" renkailla ja 34:lla takarattaalla. Sitten metsään mennessä se olikin sitten jo monesti liian iso.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Täältä löytyy toinen kuski, joka ei ole vielä 3xX-yhdistelmää hautaamassa. Varsinkin, jos pyörä on all arounderi, niin helpommin löytyy tuo sinunkin mainitsema sweet spot tilanteessa kuin tilanteessa. On kyse sitten pitkistä mäistä, lyhyistä ja jyrkistä nousuista tai vauhdikkaasta polkuajeluista tai siirtymistä jne.. Sen lisäksi nämä uudenmalliset takavaihtajat parantavat 3X10-vaihteensiirron toimintaa edelleen kivikko/juurakkohelvetissä. Ketjut pysyy tosi nätisti paikoillaan. Ymmärrän 2x10:n edut esimerkiksi endurossa, mutta siltikkin omaani speksaan 3x10:n. Tarkoituksena olisi, että pyörällä pystyy hyvin ajamaan Tahkon MTB:stä Pivot cuppiin ja kaikkea siltä väliltä.
En pidä itseäni mitenkään muutosvastarantaisena, mutta lähden vain niihin trendeihin mukaan jotka koen itselleni hyödylliseksi. Pieni suodatin on aina paikallaan![]()
Kuinka halavatun kovaa porukat ajaa noita "siirtymiä" maasturilla jos 1x10 ei riitä?
Hommasin itselleni kans täysjäykän teräsrunkoisen 29er, jossa ko. vaihteet. Edessä on 32 piikkine ja takana 11-36 pakka. Laskurin mukaan tuolla isoimmalla vaihteella pitäis päästä maltillisella satasen kadenssilla 40 km/h. http://www.machars.net/bikecalc.htm
Mulle ainaski tuo riittää kyllä siirtymille ihan mukavasti, jyrkimmät alamäet voi sitten rullailla. Parin pikku lenkin jälkeen ainaski täällä Jyväskylän seudulla tuntuu, että jyrkimmissä mäissä ja varsinkin talven pöperössä vois edessä olla 30 tai jopa 28 piikkinen. Tosin 30llä sitten ei pääse satasen kadenssilla kuin 37,5 km/h, mutta eiköhän se riitä talven pk-lenkeille.
Aika paljon tämäkin asia tuntuisi riippuvan omista mieltymyksistä. Tietysti jos esim. valitsee täysin väärän kokoiset kaksi ratasta itselleen, niin eihän se kahden rattaan systeemikään hyvältä tunnu. Menee kuitenkin jo vähän offariksi täällä yhden eturattaan ketjussa. Tässä systeemissä ei tarvitse valita kuin se yksi ratas oikein, mutta se tuntuu olevan aina kompromissi. Jompi kumpi pää välityksistä kärsii aina, usein molemmat. Jos siis tavallisella 11-36 kymppipakalla ajelee. Siinä XX1:ssä on kyllä hyvä se 10-42 pakka, joka tuo pelivaraa lisää molempiin päihin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Samat fiilikset. Ei tullut hommasta mitään tuolla 38/24 ratastuksella joka tuntuu olevan se yleisin yhdistelmä, vaikka monta lenkkiä ajoin. Etuvaihtajaa saa sahata ees sun taas kun perinteisellä 24-32-42 etupakalla ei pahemmin etuvaihtajaa tarttenut vaivata. Kai toi 2x10 toimii jollain ajokoiralla, mutta perusharrastajan käyttöön tuntuu perinteinen kolme lehtinen jopa paremmalta.
No mä tarkoitinkin hyvinKyllä mulla on yleensä tippalinssissä 45 kilometrin jälkeen, jolloin lopulle 20 kilsalle on kaikki apu tarpeen. Pitää nyt tulevaisuudessa katsella, josko enskakärpänen puraisee kovemmin. Vehkeet konffataan tarpeen mukaan. Uudessa rungossa on kyllä ohjurille kiinnityskohdat valmiina, ihan varmuuden välttämiseksi. Nyt mennään 3x10 ja uudenmallisella takavaihtajalla.
Vai Tahkosta Pivotcuppiin... Itse aattelin lähteä ens vuonna Tahkolle sinkulalla ja just kaveri ajeli Stadin Pivot cupin sinkulalla... Mulla oli keväällä 2x10, kesällä siirryin 1x10 systeemiin 36 edessä ja takana 36-11. Tämä siis 26" täpärissä. Täpäri läksi uuteen osoitteeseen ja elokuun puolivälistä olen ajanut 29" täysjäykällä Inbredillä ja sen rinnalle muutama viikko sitten tuli 2013 Kona Honzo sinkulana. Noilla menee kepeästi kaikki lenkit...Pisin porukkalenkki tosin ollut vain vähän vajaa 4h, mutta hyvin tolla pärjää. Välityksenä on 34/19 Honzossa ja 32/18 Inbredissä. Toistaiseksi en ainakaan ole vaihteita kaivannut... Vaihdemaasturia en siis edes omista. Kaikkeen tottuu![]()
[offtopic]
Minulla oli alkuun sama fiilis kun vaihdoin 26" pyörästä jossa oli 3x10 -> 29" pyörään jossa on 2x10. Tuntui että ketjulinja oli "liian vinossa" paljon useammin kuin aikaisemmin.
Joko olen sittemmin tottunut vinompiin ketjulinjoihin tai ajan vaan kovempaa, mutta en enää laittaisi eteen kolmea ratasta. 2x10 on nykyisissä pyörissä ja 1x -kokeilut kiinnostaa kovasti.
[/offtopic]
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Siis pitääkö olla SRAMin valmistama vai..? Ketjua lukemalla näitä löytyy
http://www.wolftoothcycling.com/prod...oss-chainrings
http://absoluteblack.cc/cx-rings.html
OT
Ensi vuonna aion mennä ekaa kertaa tahkolle, mutta vuokatti mtb:n olen 3x ajanut. Käsittääkseni se on nykytahkoa paljon vaativampi reitti, eikä siellä viimosen kahden vuoden aikana ole juurikaan sinkuloita tai täysjäykkiä näkynyt. Syykin on selvä: todella raastavia nousuja ja hienoja, teknisiä ja nopeita laskuja (kiviäkin "jonkun verran"). Vuokatin laskettelurinteen nousu oli oikeastaan se helpoin, sen jälkeen vasta aletaan nousemaan. Huimaa schaissea joka hapottaa reilusti. Alamäetkin oli sen verran haastavia ja teknisiä, että jopa minun ajotaidoilla ohitellaan monet joustopyörilläkik ajavat kanssakilpailijat. Yhtään täysjäykkää sinkulakuskia en kyllä ohittanut...
viimeksi kimppalenkillä täysjäykällä ajavan miehen kanssa naureskeltiin, että pitää vaihteetkin karsia, koska fillarifoorumilla lukee niin. Kaveri oli ihan pehmeänä jo tunnin ajon jälkeen, niin paljon sitä kivikkoa ja juurakkoa täällä on. Onneksi maastopyöräilyä voi harrastella monella tavalla/vehkeellä, mutta aina on hyvä muistaa että suomen maasto vaihtelee huimasti eri puolilla suomea. Jos Espoossa asuisin, niin tuskin minäkään tämänkaltaista pyörää olisin speksaamassa... Mutta kun asun kuopiossa, niin tarttee saada joustoooo ja vaihteita
OT
Oma kanta on, että hankitaan laite jolla pystyy ajamaan kaikki pahimmatkin paikat. Sillä varmasti myös selviää "helpommista" paikoistakin?![]()
Ei tarvita siis kuin yksi pyörä.
Jyväskylässäkin on paikoin vaihteille tarvetta; esim. nyt kokeilussa oleva 1*9 32t eturieskalla ja 11-34 takapakalla ei itselle riitä. Talutteluksi menee paikoin. Näillä tikuilla siis hommataan eteen 30t ja taakse 11-36 10-pakka.
Ja 1*9/10:llä luulen saavani lisää voimaa onnettomiin jalkoihini. Toivottavasti.Mummorattaalle kun tulee vaihdettua yleensä liian helpolla.
![]()
Löytyykö jostain nettikaupasta Rallinaaman narrow wide 30 tai 32 ratasta? kun kaikkialla näyttäis olevan loppu![]()
Sent from my C5503 using Tapatalk 2
Gravity, what a heartless bitch.
http://www.wiggle.co.uk/race-face-si...g-narrow-wide/
Itse odotan noita Hi5Bikesiin. 48e, pitäisi tulla kuulemma parin viikon sisällä. Ostan mieluummin sieltä; kotimainen kauppa ja kilpailukykyinen hinta. Tuetaan siis sitä.![]()
Juurikin tuon takia haluan kokeilla tätä 1x10 -systeemiä. Tuntuu tosiaan välillä, että tulee vaihdettua liian helposti sille mummorattaalle 2x10 -systeemissä. Haluan löytää sellaisen kevyimmän välityksen minkä oikeasti tarvitsen ja kokeilla tuleeko sitä harjoiteltua kovempaa ja silti selvittyä esim. samoista ylämäistä.
Mulla on ollu kuukauden päivät tilauksessa bike-componentsilta yksi 30t ja yksi 32t musta rallinaaman ratas. Elättelen tässä toiveita jos ne vielä tänä vuonna saapuisi tai edes viimeistään ensi talven aikana. Eipä noita missään ole kauheasti näkynyt hyllyssä, ainakaan kauaa.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Mille BCD:lle? Kannattanee tsekata myös Sramin X01-rieskat, en ole varma mutta niitä voi saada paremmin kuin Rallinaamaa.
Edit: näitä tarkoitin http://r2-bike.com/SRAM-Kettenblatt-x01-Lochkreis-104mm
LJL muokkasi tätä : 29.10.2013 at 12.33 Syy: linkki
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kirjanmerkit