FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 132 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 82 122 130 131 132 133 134 142 182 232 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.931 - 3.960 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #3931
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    57
    Kaverilta sain etummaisena olevan mustan Tunturi Vipin:


    Siitä purin turhat kilkkeet pois:
    Ja ostin Tarjoustalosta nastarenkaat 10e/kpl:

    Vielä hain uudet kiekot Biltemasta ja runkolukon Prismasta, niin alkaa talvimankeli hahmottua (joo satula on miten sattuu):


    Keskiöön en ole ikinä pyörässä koskenut, se olisi kans kiva vaihtaa kampien/polkimien/eturattaan kanssa. Ja lokasuojat olis pop.
    Jarko muokkasi tätä : 24.10.2013 at 13.21
    Parantumaton haaveilija.

  2. #3932
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jarko Katso viesti
    ...alkaa talvimankeli hahmottua...
    Polkimet kannattaa vaihtaa

    ...Ja lokasuojat olis pop.
    No miksi sä otit ne pois sitten? Älä vaan mitään muovihirvityksiä laita noiden kromattujen sijaan.


  3. #3933
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Pois eestä, mää oon Iistä!
    Viestit
    424
    Kesä meni Kona-aihiota ettiessä ja näytti jo että pitää ostaa joku korvike. Vaan viimein löyty. Tavoite oli löytää vanhempi alurunkoinen mutta loppuviimein talliin ilmestyi tuoreehko Unit vaihde optiolla. Näillä näkymin kasaan tään ekana kokojäykäksi sinkulaksi, vähän niinkö tehas on aatellutkin, ja keväällä roiskasen paikalleen jousikeulan sekä 1x9/10 vaihteet. Tarkemmin ei osaa vielä osia listata, kattoo nyt että mitä sattuu löytymään järkevään hintaan.

    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

  4. #3934
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    57
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Polkimet kannattaa vaihtaa



    No miksi sä otit ne pois sitten? Älä vaan mitään muovihirvityksiä laita noiden kromattujen sijaan.
    Kiitos kommentista!

    Miksi juuri polkimet nostit esiin noista mainitsemistani keskiö/kammet/polkimet/eturatas?

    Uudet nastarenkaat kokoa 47-622 ei mahtuneet vanhojen kromattujen lokarien kanssa Harmitti itseäkin. Vinkkejä tyyliin sopivista uusista lokasuojista?
    Parantumaton haaveilija.

  5. #3935
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jarko Katso viesti
    Miksi juuri polkimet nostit esiin...
    *auts* Sanoikko sä jotain polkimista? <menee tsekkaamaan> ...joo-o, näköjään, sorry

    Toisaalta, viestiäsihän on editoitu tämän jälkeen

    Mutta joo, hieno uudelleenelvytys ja ne kromilokarit olis ollut... mutta jos ei sovi niin ei sovi...


  6. #3936
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    57
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    *auts* Sanoikko sä jotain polkimista? <menee tsekkaamaan> ...joo-o, näköjään, sorry

    Toisaalta, viestiäsihän on editoitu tämän jälkeen

    Mutta joo, hieno uudelleenelvytys ja ne kromilokarit olis ollut... mutta jos ei sovi niin ei sovi...
    Muutin kuvien asettelua vielä jälkeenpäin kun ne jotenkin bugitti, mutta kammet/polkimet/eturatas siellä kyllä luki jo alunperin

    Kiitos kehuista! Lokarien poiston lisäksi yksi kiinnikekin kaipasi vähän rälläkkää ennenkuin renkaat meni siististi paikalleen.

    Nyt vaan metsästämään sopivia lokareita.
    Parantumaton haaveilija.

  7. #3937
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    58
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarkoH Katso viesti
    Yllättävän helposti tiukkakin leekeri uppoaa paikoilleen, kun on käyttänyt palikat pakkasessa/hangessa ennen asennusta. Science is magical! Kokeilkaa, jos ette usko.
    Kierratankoa, muttereita ja prikkoja sitten avuksi, jos oikein kunnolla ahdistaa.
    Pitää laakerikuppeja pakastimessa, lämmittää runkoa hiustenkuivaajalla/kuumailmapuhaltimella, niin asentaminen paikalleen onnistuu ilman työkaluja, varsinkin jos on alurunko. Pikkaisen kolistelee puukalikalla, että ovat varmasti pohjassa. Näin on 3 fillarin ohj.laakerien kupit menneet kiltisti paikoilleen.
    TimppaK muokkasi tätä : 24.10.2013 at 21.10

  8. #3938
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Pistänpä talviprojektin miettimisen virallisesti käyntiin.

    Houkuttelisi rakennella talven aikana cyclocrossahtava käyttöpyörä maasturin rinnalle.
    Lähtökohdat on samat kuin kaikilla muillakin yksilöllistä pyörää rakentavalla;
    - Ehkä teräsrunko
    - Mekaaniset levyjarrut
    - Nastarengasmahdollisuus

    Aika vähän on tähän mennessä tarvinnut speksata voimansiirron ja jarrujen osia niin vertaistuki otetaan hyvillä(tai pahoilla) mielin vastaan.
    Nykyisestä maantiepyörästä pystyn luultavasti luovuttamaan osia, esim vanteet, satulan, satulatolpan, ohjainkannattimen ja tangon.

    Runko on vielä mietintämyssyn alla muhimassa, mutta laskeskelin muita tarvittavia komponentteja.
    Päivän selailun jälkeen tuli keräiltyä pääosin SRAM-henkinen paketti, tarkoitus olisi saada aikaa kohtuuhintainen, mutta toimiva paketti.

    Jarrut (x2 kpl)
    Avid BB7 Road Disc Brake , tarvitseeko erikseen jarrulaikat, vai tuleeko mukana?

    Vaihteensiirtäjät
    SRAM Apex 10 Speed Shift & Brake Lever
    Black Hoods - Black TriggerPair - Front & Rear

    Etuvaihtaja
    SRAM Rival Black 10 Speed Front Mech 2013

    Takavaihtaja
    SRAM Apex 10 Speed Rear Mech
    BlackMedium Cage

    Keskiö
    SRAM GXP Team BB Cups
    BlackEnglish Thread68/73mm(rungosta riippuen)

    Kampisetti
    SRAM Apex White GXP Compact 10sp Chainset
    110mmBlack175mm50.34t

    Takapakka
    SRAM PG1070 10 Speed Road Cassette

    Navat
    Shimano XT Disc Hub Rear M756 / Sram X.7 Disc 6
    Black32h

    Shimano SLX Front Disc Hub M529 / Sram X.7 Disc 6
    Black32h

    pinnat+nippelit+työ (kasataan olemassaoleville vanteille)


    Olenko menossa kuinka pahasti metsään osavalinnoissa? SRAM houkuttelee lähinnä siksi että Shimanon jaCampan jarrukahvat alkaa olla aika susirumia.

  9. #3939
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Pistänpä talviprojektin miettimisen virallisesti käyntiin.
    CC-mielessä olen kyllä täysi noviisi, mutta Sramin kohdalla jotain kokemusta on, joten sram on hyvä valinta. Mulla on itellä lähes täysi setti rivalia, joten suosittelen sitä. Tosin toi takapakka on sulla ymmärtääkseni Force sarjaa eli siinä pystyt (vain) vähän säästään hinnassa, mutta painoa tulee sit vähä enempi.

    Vaikka kokemusta ei ole niin hydrauliset levyt vois olla jees. Ihan sen takia, että itellä maasturissa mekaaniset ja niitä saa aina välillä säätää vaikka ajoa on todella vähän.

    Ja lopuksi, Sramin käyttis on ainakin meikäläisen mieleen.

    Tää sun prokkis kuulostaa ihan kuin mun pyörä eli maantiepyörä /teräsrunko) reilummalla rengastilalla. Ainoa ero on, että mulla vannejarrut.

  10. #3940
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti

    Vaikka kokemusta ei ole niin hydrauliset levyt vois olla jees. Ihan sen takia, että itellä maasturissa mekaaniset ja niitä saa aina välillä säätää vaikka ajoa on todella vähän.
    .
    Srammin Hydysetti (kahvat ja jarrusatulat) on Bike-Discountissa 250Eur per rengas, aikalailla yli mun budjetin.

  11. #3941
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Bb7 toimii kuin ajatus, hyvä valinta. Itse juuri purin vanhan liian pienen teräsrunkoisen "retkipyörän" atomeihin eli runkoa vaille valmis projekti täällä. Jotain terästä pitäisi löytää alle. Uusi Surlyn Staggler ? Tai jotain sinnepäin tulossa, no hurry
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  12. #3942
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Huomenna pitäis DHL:n kuskata vielä loput kamat bike-discountista. Tolppa/satula/stemmi on vanhoja peruja, pitää vähän speksata ja punnata että menevätkö vaihtoon

    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  13. #3943
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    443
    Kuriiri toi eilen vaimon lahjapyöräprojektiin osat. Toki etuvaihtaja väärän mallinen. Doh!

    Saa vaimo mennä viikon päästä fittaukseen niin saa säädöt kerralla kuntoon.


  14. #3944
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Eilisen keulanvaihdon jälkeen enää X01 ratas ja pienempi bashi (+etuvaihtaja vi##uun) niin alkaa olemaan Mary kasassa.



  15. #3945
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Minulla on ollut 2003 vuonna ostettu Trekin 820 mallin maastopyörä täysin säälimättömässä ajossa lähes koko ajan. Pyörän ovh. oli silloin 400€ ja osasarjat voi veikata siitä. Käytännössä kuitenkin vain kaupunki- ja retkeilykäyttöä.
    Pyörän olen pessyt ja huoltanut ehkä viisi kertaa koko aikana ja osia on tullut uusittua sen mukaan mitä vanhoja on hajonnut sen mukaan mistä halvimmalla saa ( eli Biltemaa yms. ). Pyörällä on ajettu tuhansia ja tuhansia kilometrejä. Esimerkiksi viime talvena tyttöystävä ajeli sillä toista tuhatta kilometriä läpi talven.

    Vuosi sitten tuli mieleen ajatus muuton jälkeen maastopyöräilyn kokeilemisesta kun sitä en ollut oikeastaan koskaan kokeillut. No pyörä oli vielä muualla, joten en päässyt toteuttamaan ideaani pyörän palauttamisesta maastomuotoon.
    RSTn surkean joustohaarukan olin vaihtanut jo vuosia sitten halvimpaan Surlyn teräshaarukkaan mitä löysin.
    Kesän alussa tuli tilattua setti kamaa muihin pyöriin ja ostin samalla kerralla halvimmat järkevän oloiset maastorenkaat (X-King), jotta voisi kokeilla tätä pyörää maastossa ( maastorenkaita pyörässä ei ole ollut n. 9 vuoteen. ).

    Sain lokasuojat, tarakan, etulaukun, lukon poistettua, vaihdettua renkaat ja korjattua 3v toimimattomana olleen etuvaihtajan uuteen (mallia Biltema) ja ei muuta kuin radalle. Pari ryhmärymistelyä nyt kokeneena uskalsin vähän pistää osia tilaukseen ( koska jotenkin uuden pyörän osto ei vain kuulostanut kivalta idealta vielä tässä vaiheessa ) ja nyt on sitten tarkoitus luoda vanhasta Trekistä kunnon työkalu maasto-ajoon, jotta saa kasattua kokemusta harrastuksesta ja siitä minkälainen pyörän olisi hyvä olla.

    Tässä on lähtökohta:


    Maastoajossa todettuja vikoja oli vaikka kuinka: murtunut vanne, vaihtimet eivät toimi kunnolla, vaijerit jumittelee, jarrut jumittelevat, keula "joustaa" eteenpäin ( onkohan kaikki laakerinkuulat tallella.. ), jäykällä keulalla on todella rankkaa ajaa täysjoustojen perässä, ruosteiset ja kolhiintuneilla pedaaleilla ei meinaa jalat pysyä paikallaan, puhumattakaan nousukahvojen vaarallisuudesta. Mutta muuten pyörä on tosi hyvässä kunnossa

    Pitää tästä lähteä hakemaan osia postista ja tietysti ensimmäisenä takaiskuna on sen tajuaminen, että eihän tuossa pyörässä ole levyjarruille reikiä takana, mutta katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Tulossa on ainakin hydrauliset levyjarrut, uudet vaihtimet, Rockshocin Gold 30 keula, takapakkaa jne. Kiekot sentään löytyi käytettynä ja uudempi penkki varastosta
    Pientä päivitystä projektiin viime viikonlopun jälkeen.

    Keula on vaihdettu, edessä levyjarru asennettu, satulatolppa vaihdettu, kiekot, takapakka vaihdettu jne.
    Stemmikin on ostettuna, mutta vielä kaipaa uuden ohjaustangon, koska eihän se vanha ollut tietänkään nykymallinen missä on 31.8mm keskikohta.





    Takajarruun on edelleen laittamatta levyjarru ja siksi myös toista vaihtajaa en ole vaihtanut. Ensimmäinen prototyyppi adapterista meni mönkään, koska totesin materiaalina olleen alumiinitangon olevan liian paksua. Kokeilen vielä toista ajatusta ja sitten katsotaan menenkö pelkällä V-jarrulla takana.
    Etujarrun tuntuma ja teho on kyllä niin hyvä, että tekisi mieli saada se levyjarru sinne taaksekin.

    Sen verran laitoin tavoitteeksi, että kyllä tuo pyörä nyt on yhden Tahko MTB:n on ansainnut
    Avokid muokkasi tätä : 31.10.2013 at 11.33

  16. #3946
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    641
    Vihdoin ja viimein


    Pari luurilla otettua kuvaa

  17. #3947
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Peukku Avokidin projektille.
    Memento mori

  18. #3948
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    590
    ^Täältä myös

  19. #3949
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Pois eestä, mää oon Iistä!
    Viestit
    424
    Konaan haalittu osia ja versio 1 on nyt redi to drive.

    Alkuun oli ajatus että teen tästä halvalla yksinkertaisen talvisinkulan ja katellaan myöhemmin parempia palikoita jos tuntuu hyvälle. No eihän se suunnitelma ihan toteutunu... Kiekot (XT M785) löytyi fillaritorin kautta ja niiden mukana tuli XTR levyt, XT pakka ja litkutetut Rocket Ronit. Pikku neuvottelun ja budjetin venyttelyn jälkeen onnistuin haalimaan niin ikään torilta XT BL-M785 jarrusetin, XTR M985 Shadow+ takavaihtajan ja XT vivut. Ja pomppukeulakin on ollut varovaisesti kattelussa (mietin kyllä vasta keväälle) mutta osui torilla kohalle passelin oloinen Reba niin semmonenkin on tulossa tänne päin. Kampisetti (FSA Afterburner) sentään oli omassa hyllyssä. Kattoo nyt sinkuloidaanko talvi vai ruuvaanko vaihteet ja keulan samontein kiinni. Ainakaan lyhyt koeajo ei tuonu esille kokojäykän sinkulan ihanuutta.

    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

  20. #3950
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    No, huomenna voit koittaa oranssia etujoustoa tuohon
    (saattaa olla hiukan turhan vaalea tuohon sävyyn)

  21. #3951
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    521
    Tällaista projektia pukkaa:


    Eli "yksilöllinen" teräksinen gravel grainderi levareilla . Monta vuotta himoinnut tuota runkoa mutta yksivaihteisuus ollut päällimmäisenä mielessä viime vuosina joten jäi hommaamatta kunnes nyt päätin iskeä kiinni kun kerran maastossakin sorruin vaihteisiin ja joustoihin.

    Viime kesänä innostuin pyöräretkeilystä ja gravel grindingista ja ajattelin tuon olevan hyvä kompromissi/ratkaisu kumpaankin. Saa nähdä kuin käy Ohjainlaakeri on vielä postissa ja kunhan stemmin pituus varmistuu vaihtuu sekin mustaan. Täyspitkät lokarit olisi tarkoitus mahduttaa, kuten myös tarakka laukkuja varten kesäksi. Tolppa on "asennuskorkeudella", ei ihan noin korkealla taida tarvita pitää satulaa Evansilta tilasin rungon, kuvissa oli 2013-malli mutta paketista kuoriutui ensi vuoden versio. Sitä en nyt sitten tiedä onko se parempi vai huonompi, tarakan ja lokareiden näkökulmasta varmaan parempi mutta nähtäväksi jää vaivaako takajarrun jäätymisongelmat.

    Haastavinta projektissa tähän asti on (budjetin kurissapitäisen lisäksi) ollut etuvaihtaja + ohut teräsrunko-yhdistelmä. Koska halusin hyvän ja modernin vaihtajan ei ole juurikaan muita mahiksia kuin keksiä sovitin olemassa oleville pantakoo'ille. Ratkaisu olikin helpompi kuin kuvittelin: ohut avaruudetin (1 1/8" ~28,6 mm eli melkein 28,9 mm joka on putken halkaisija) ensin pitkittäin puoliksi, sitten poikittain puoliksi ja vähän viilaa teräville reunoille. Aikalailla optimaalinen eikä näytä hullummalta (itse uhrasin nukeproofin turbine-speisserin koska on sopivan ohut ja pystyin käyttämään "olaketta" hyväkseni jotta näyttää nätimmältä). Tietty kaljatölkkishimmityskin onnaa, mutta en ole niiden fani jos vaan voi välttää.

    E: snowfakella hieno Roadrat tuossa yllä, sekin oli "shortlistillä" mutta droppitankokäyttöön ei kyllä siitä rungosta minulle ole. Harmi että lopettivat sen droppitankoversion tekemisen.

    E2: tcheggelle: Tilasin BB7:t bike-discountista, levyt ja molemmat adapterit (etu/taka) kuuluivat pakettiin. Vaikuttavat muuten todella tukevilta ja fiksuilta jarruilta ainakin laatikosta ottaessa, edelliset mekaaniset levarini olivat "Biltema"-tektrot vuosituhannen alusta eikä niistä voi kyllä samana päivänä puhua. En tietenkään odota hydraulisten suorituskykyä mutta jos nyt edes puolet siitä saa on odotukset ylitetty.

    E3: Hi5Bikesissä on Forcea todella kilpailukykyiseen hintaan, suosittelen visiittiä. Budjetti oli mitä oli alunperin mutta pienellä (heh) lisäsatsauksella sai kyllä aika paljon parempaa. Miljoonalaatikko-osilla täydennettynä loppuhinnaksi jäänee suurinpiirtein sama kuin Croix de fer-kompliitti briteistä - huomattavasti paremmilla spekseillä.
    Rufus muokkasi tätä : 08.11.2013 at 08.59
    My mom thinks I'm cool.

  22. #3952
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rufus Katso viesti
    E: snowfakella hieno Roadrat tuossa yllä, sekin oli "shortlistillä" mutta droppitankokäyttöön ei kyllä siitä rungosta minulle ole. Harmi että lopettivat sen droppitankoversion tekemisen.
    Coticilta on tulossa droppitankoversio roadratista keväällä. Kyselin kesän lopulla X:n saatavuutta niin kertoivat että se ei tule takaisin mallistoon mutta hieman muunneltu roadrat tulee tilalle.

  23. #3953
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Pientä päivitystä projektiin viime viikonlopun jälkeen.

    Keula on vaihdettu, edessä levyjarru asennettu, satulatolppa vaihdettu, kiekot, takapakka vaihdettu jne.
    Stemmikin on ostettuna, mutta vielä kaipaa uuden ohjaustangon, koska eihän se vanha ollut tietänkään nykymallinen missä on 31.8mm keskikohta.





    Takajarruun on edelleen laittamatta levyjarru ja siksi myös toista vaihtajaa en ole vaihtanut. Ensimmäinen prototyyppi adapterista meni mönkään, koska totesin materiaalina olleen alumiinitangon olevan liian paksua. Kokeilen vielä toista ajatusta ja sitten katsotaan menenkö pelkällä V-jarrulla takana.
    Etujarrun tuntuma ja teho on kyllä niin hyvä, että tekisi mieli saada se levyjarru sinne taaksekin.

    Sen verran laitoin tavoitteeksi, että kyllä tuo pyörä nyt on yhden Tahko MTB:n on ansainnut
    Minähän sanoin että hyvä siitä tulee Eikun kovaa ajoa vaan, ja sitten tahkolle jos siltä tuntuu. Jos se maastokärpänen isosti puree, niin sulla tulee kuitenkin kaluston uusiminen ajankohtaiseksi tulevaisuudessa, joten teit minusta juurikin oikean ratkaisun. Eikä tainnut olla kallis? Mitäs tykkäät uudesta keulasta?

    Ja Ansiksen Tallboy herkisti

  24. #3954
    Terve!

    Ajattelin kunnostaa ikälopun Nopsa Piknikkini hieman parempaan ajokuntoon. Kyllä sillä nytkin juuri ja juuri ajelee, mutta paljon korjattavaa löytyy.



    Tarvitsisinkin teidän apuanne osien ja menetelmien valinnoissa! Jaottellaas korjauksen paikkoja hieman:

    Vanteet
    Takavanteesta puuttuu yksi pinna. Pientä kieroutta löytyy, jonkin verran olen onnistunut sitä pinna-avaimella suoristamaan. Etuvanteesta taas puuttuu pari pinnaa ja se on jo paljon kierompi. Viisainta vissiin hankkia uusi etuvanne kokonaan? Entä kuinka takarenkaan kanssa? Ostanko uuden pinnan (tekeekö ihmiset sitä? ) vai kokonaan uuden vanteen? Jos ostan uuden vanteen, ostanko pakallisen vai ilman?

    Jarrut
    Jarrujen mekaniikka on samanlainen kuin kuvassa:


    Lienenkö ostanut vääränlaisiet jarrupalat, en tiedä, mutta joka tapauksessa jarrut tuntuvat kauhean tehottomilta... Vannejarruista kun on kyse, vanteen suoruus varmasti tekee jarruista paremmat käyttää. Kannattaisiko alkuperäisen (kuvan kaltaisen) tilalle hankkia toisenlainen systeemi?

    Keskiö
    Tälle on ehdottomasti tehtävä jotain. Esimerkiksi taaksepäin kammettaessa huomaa helposti, että keskiössä vaikuttaa paljon normaalia suurempi kitka. Mitähän tälle kannattaisi tehdä? Kannattaako itse yrittää vaihtaa osia vai pitäisikö vain viedä huoltoon? Varaosien lisäksi joitain työkaluja olisi vissiin ostettava?


    Pyörästä löytyy paljon muutakin rempattavaa, mutta nämä ajattelin ottaa tehtäväksi nyt ensimmäisenä. Arvostan kaikkea neuvoa, jonka pystytte antamaan! Tarkoituksena on hoitaa ehostaminen opiskelijaystävällisillä ratkaisuilla (lue: mahdollisimman edullisesti). En siis häpeä kävellä Biltemaan hakemaan osia, joiden tehtävä täyttyy heidänkin laadullaan.

    Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

  25. #3955
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jooseppi Katso viesti
    Minähän sanoin että hyvä siitä tulee Eikun kovaa ajoa vaan, ja sitten tahkolle jos siltä tuntuu. Jos se maastokärpänen isosti puree, niin sulla tulee kuitenkin kaluston uusiminen ajankohtaiseksi tulevaisuudessa, joten teit minusta juurikin oikean ratkaisun. Eikä tainnut olla kallis? Mitäs tykkäät uudesta keulasta?
    Kyllä Tahko MTB on ensi vuoden tavoitteissa tuolla pyörällä. Sunnuntaina joku 4 tunnin rauhallinen lenkki paljon kokeneemmassa porukassa ei aiheuttanut mitään ongelmia pysyä perässä.
    Keula ja levyjarru toimivat loistavasti. Kyllä minä tuon takajarrunkin vielä väsään toimimaan levyjarrulla
    Metsässä ajelu on ihan naurettavan helppoa joustokeulan kanssa. Ajeltiin muutama sama pätkä aika teknistä maastoa mitä ajoin kuukausi sitten jäykällä keulalla. Tällä kertaa se tuntui huomattavasti helpommalta. Liian helpolta oikeastaan. Keulan nostaminen on kuitenkin selvästi hankalampaa. Pari kertaa vauhti vain tyssäsi kun yritin nostaa keulaa, eikä se noussutkaan samalla tavalla kuin jäykkä keula.

    Koko päivitys tulee maksamaan n. 450€, josta keula 230€. Takajarru, takavaihtajan vipu, stemmi ja ohjaustanko on vielä vaihtamatta.

    Keulan vaihdon vuoksi aloitinkin lähes heti uuden täysjäykän pyörän speksaamisen osalta, koska jokin yleispyörä pitää olla. Siihen liittyvät jutut löytyvätkin tuolta toisaalta foorumissa. Katsotaan sitten uutta kunnon maastopyörää ensi kesän jälkeen.

  26. #3956
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rufus Katso viesti
    Tällaista projektia pukkaa:


    Eli "yksilöllinen" teräksinen gravel grainderi levareilla . Monta vuotta himoinnut tuota runkoa mutta yksivaihteisuus ollut päällimmäisenä mielessä viime vuosina joten jäi hommaamatta kunnes nyt päätin iskeä kiinni kun kerran maastossakin sorruin vaihteisiin ja joustoihin.

    Viime kesänä innostuin pyöräretkeilystä ja gravel grindingista ja ajattelin tuon olevan hyvä kompromissi/ratkaisu kumpaankin. Saa nähdä kuin käy Ohjainlaakeri on vielä postissa ja kunhan stemmin pituus varmistuu vaihtuu sekin mustaan. Täyspitkät lokarit olisi tarkoitus mahduttaa, kuten myös tarakka laukkuja varten kesäksi. Tolppa on "asennuskorkeudella", ei ihan noin korkealla taida tarvita pitää satulaa Evansilta tilasin rungon, kuvissa oli 2013-malli mutta paketista kuoriutui ensi vuoden versio. Sitä en nyt sitten tiedä onko se parempi vai huonompi, tarakan ja lokareiden näkökulmasta varmaan parempi mutta nähtäväksi jää vaivaako takajarrun jäätymisongelmat.
    Tuota runkoa olen itsekin miettinyt yhtenä vaihtoehtona, nastarenkaiden ja lokareiden yhteensopivuus vähän jäi arveluttamaan muutaman nettijutun perusteella. Minkälainen tila jä haarukan tai takakolmion ja renkaiden väliin?

    E2: tcheggelle: Tilasin BB7:t bike-discountista, levyt ja molemmat adapterit (etu/taka) kuuluivat pakettiin. Vaikuttavat muuten todella tukevilta ja fiksuilta jarruilta ainakin laatikosta ottaessa, edelliset mekaaniset levarini olivat "Biltema"-tektrot vuosituhannen alusta eikä niistä voi kyllä samana päivänä puhua. En tietenkään odota hydraulisten suorituskykyä mutta jos nyt edes puolet siitä saa on odotukset ylitetty.

    .
    Jepu, hyvä tietää, säästypähän pari kymppiä budjetista.

  27. #3957
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    521
    Enpä tullut mitanneeksi, mittaan seuraavan kerran kun käyn varastossa. Tänään kuitenkin sovitin täyspitkät ja loistavasti mahtuu pyörimään noiden 33- millisten Razejen kanssa. Pikkuisen aiheutti tenkkapoota haarukan levarin puolen kanssa mutta ratkaisin homman kiinnittämällä aisat tarakan kiinnityspaikkaan joka on jarrusatulan yläpuolella. Enää puuttuu ohjainlaakeri ja tankoteipit, sit pääsee tyypittämään.
    My mom thinks I'm cool.

  28. #3958
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Haluaisin tehdä jostain vanhasta dh-fillarista sinkuladroppimasiinan. Enää puuttuu vaan aihio. Ei ketään ole vähään aikaan torien puolella ollut halukas luopumaan romuläjistä jotka olisi aarteita meikäläisille. Jatkoa seuraa

  29. #3959
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Tuota runkoa olen itsekin miettinyt yhtenä vaihtoehtona, nastarenkaiden ja lokareiden yhteensopivuus vähän jäi arveluttamaan muutaman nettijutun perusteella. Minkälainen tila jä haarukan tai takakolmion ja renkaiden väliin?
    Vajaan sentin verran jää tilaa takakolmion ja renkaan leveimmän kohdan väliin noilla 33 mm Razeilla. Etupäätä en tullut mitanneeksi.
    My mom thinks I'm cool.

  30. #3960
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    782
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsante Katso viesti
    Ajattelin kunnostaa ikälopun Nopsa Piknikkini hieman parempaan ajokuntoon. Kyllä sillä nytkin juuri ja juuri ajelee, mutta paljon korjattavaa löytyy
    Suoraviivainen ehdotus: Muutama seteli taskuun, Nopsa kainaloon ja uusix-verstaalle. Takaisin valmiiksi huollettun toisen pyörän kanssa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •