Ei ole normaalia, että rengas napsahtaa paikalleen vasta yli 2bar paineilla, se on pommi. Kannata sitä ”ohjata” manuaalisesti jo huomattavasti alemmilla paineilla. Fattyn kanssa teen näin (laiskan versio):
- paineet 1,5bar
- jos ei asetu, yritän vääntää paikalleen
- jos ei auta, paineet 0,3 bar ja yritän taas vääntää paikalleen, sekä puristella liian korkealle noussut reuna takaisin (ongelmareunan vastapuolelta)
- jos ei auta, paineet pois, asetan paremmin ja aloitan alusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
Hissitolpalla on kyllä pakko olla jotain sekundakamaa. Tein tieteellisen testin omilla Fattyn 70mm vanteilla, Floatereilla ja Schwalben 13F sisureilla. Paineet tarkastin Schwalben digitaalisella mittarilla.

0,3bar: Rengas pysyy vielä vanteella eikä sitä saa edes kyljistä puristelemalla putoamaan.
0,25bar: Rengas pysyy vanteella, mutta kyljistä puristelemalla sen saa jo irti urastaan, silti ei vielä "putoa".

Suraavaksi kun ilmaa vielä päästelin ulos, niin mittari näytti enää 0bar ja silti rengas ei ollut pudonnut vanteelta, nyt sen sai kuitenkin puristeltua kyljistä selkeästi irti.
Minulla toimii täsmälleen samalla tavalla, silti väitän, että minulla rengas ei pysy vanteella. Nimittäin mielestäni renkailla on tarkoitus myös ajaa, jopa epätasaisella pinnalla, eikä pelkästään ihailla ja puristella.

Kun kuhmujen yli ajetaan pienillä paineilla, renkaan reuna jatkuvasti lipsahtaa paikaltaan ja itsekseen palautuu takaisin. Tätä ei voi nähdä ilman high-speed kameraa, mutta tästä jää todisteeksi kulumajälki renkaassa vanteen reunan lähellä.