-.-
…
Tänään ojensin—toivottavasti kohteliaan kuuloisesti—kanssapolkijaa suuntamerkin näytöstä. Lahdenväylän ylitykseen olin tulossa ja näytin suuntamerkin kääntymissuuntaani… sieltä tuleva pyöräilijä otti hyvin katsekontaktia eikä tehnyt elettäkään joten lähdin sisäkurvin puolelle olettaen että hän jatkaisi suoraan jolloin hän ehtisi ohittaa kohdan jossa olin liittymässä. Näinhän ei tietenkään käynyt vaan hän kääntyi minun suuntaani. Ei siinä sen kummempaa, hieman täytyi korjata linjaa eikä jarruillekaan tullut käyttöä mutta mainitsin asiasta siinä ohi mennessä.
Itsekin pitää muistaa vielä enemmän tuota merkkiä… ja kelloa, ja…
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Joo, kaikenlaista parannettavaa löytyy omasta käytöksestä kyllä yleensä... mutta kerran sain myönteistä palautetta toiselta pyöräilijältä suuntamerkin käytöstä. Menin niin ällistyksiin, etten tainnut saada vastatuksi mitään. Kelasin tilannetta vielä, eikä ollut edes mielestäni ironiaa, vaan sujuvasti meni ajolinjat siinä. Tuollaista voisi itsekin joskus sopivassa tilanteessa kai harrastaa, mulla tulee yleensä suusta vain virheistä protestointia tai sitten tietysti kiitosta, kun tehdään nätisti tilaa.
Sopisko tää ny sit tänne? Väärinparkkeeerausta --
http://kauko.niemi.palvelee.fi/blogi/2012/4/13/196
Ajoin Meripellontien oikeanpuoleista kelviä Itäkeskuksen suuntaan tarkoituksena siirtyä Kunnallisneuvoksentien risteyksessä vasemmanpuoleiselle kelville. Kyseessä on valo-ohjattu T-risteys. Suojatie/pyörätien jatke sijaitsee siten että Kunnallisneuvoksentieltä (joka muodostaa T:n jalan) vasemmalle kääntyvä auto leikkaa sen. Liikennevalot toimivat siten että molemmille näytetään samanaikaisesti vihreää.
Näen että valo muuttuu vihreäksi, näytän suuntamerkkiä ja käännyn ylittääkseni Meripellontien - ja jarrutan samassa, sillä Kunnallisneuvoksentieltä tuleva auto kääntyy kiihdyttäen edestäni. Tunnen hetken pakottaaa avautumisen tarvetta, mutta sitten mieleeni välähtää tietoisuus siitä etten itse asiassa ole ollenkaan varma kumpi oli tilanteessa väistämisvelvollinen - eikä se ollut erityisen miellyttävä tunne.
http://goo.gl/maps/mbRoy
Tässäkö? Tietenkin autoilija väistää. Voiko muka olla sellainen tilanne, että vihreistä huolimatta kevyt liikenne olisi väistämisvelvollinen?
Miksi btw hollantilainen liikenne olisi turvallisempaa kuin meillä?
http://www.flickr.com/photos/amsterd...n/photostream/
Olisiko jotakin tekemistä, että siellä missä on yhteiset väylät, ajetaan sellaisella vauhdilla, että on mahdollista ja halua liikkua turvallisesti?
Ja sille sukua suorituskeskeinen yhteiskuntamme, jossa painetaan luterilaisella moraalilla niin pirusti duunia ja aina on kiire
Keywords kypärä, kypärättä, jalankulkija, pyöräilijä
Juuri tuossa. Jalankulkijana tilanne olisi ollut minullekin yksiselitteinen ja selvä, mutta pyöräilijänä en tosiaankaan taida olla vapaa "sisäistetystä herruudesta" eli autoilijan röyhkeys sai minut epäilemään ikään kuin varmuuden vuoksi ja katsomaan asiaa röyhkeän autoilijan silmin ja ajattelemaan että tulosuunnallani eli kääntymiselläni voisi olla asiassa merkitystä (hyvissä ajoin antamastani selvästä suuntamerkistä huolimatta).
(Eli jos autoilijalta olisi kysytty miksi hän kiihdytti eteeni, vastaus olisi arvatenkin ollut kuta kuinkin: "En mä voinut tietää että käännyt/Ajoit yllättävästä suunnasta/Ajoit aivan liian kovaa vauhtia/En mitenkään voinut nähdä sinua ja siksi sinulla oli liikennesääntöjen mukainen väistämisvelvollisuus!"...)
kuovipolku muokkasi tätä : 30.09.2013 at 10.08
Tää päivähän alko hyvin. Tampeeren steinerkoulun pihasta jonkun palleron isä veti honda cr-v citykoslalla KLV:lle suoraan eteen, tästä hellästi takalasia napauttaen ja klv näytten sain ukon polttaa omansa, sekä koko sukunsa päreet samassa korissa. No ukko kiilaa eteen ja tulee huutaan 10cm päähän naamasta, etten enään ikinä saa koskee hänen autoonsa ja potkasee sitten mun pyörän eturengasta. Sanon et ny sitte otetaa poliisit paikalle. Äijä kiipee riisinkeittimeen ja lähtee lätkii. Seuraavassa risteyksessä tää munapää on vetässy autonsa pyörätien jatkeen päälle ja tukkii kokonaan klv:län. Siinä samassa rupee sade, muttei vesi vaan pissapoikahan sieltä ruikkii nesteet päälle.
No rehellisesti sanottuna: mä jäädyin ja en tajunnu ottaa rekkaria ylös. No pitää seuraavalla kerralla kysyä ukolta laskutusosote ja viedä fillari tarkistukseen, jos vaikka pikkasen etukiekosta klappia löytys. Toivottavasti toi toimintamalli ei oo steinerkouluissa opetussuunnitelmassa. Ikävintä tässä episodissa oli se, et siinä koulun pihassa oli huomattava määrä lapsia näkemässä, kuin aikuinen ihminen raivoaa ja toimii rikottuaan lakia
Sanoisin, että autoilija on kyllä ehdottomasti väistämisvelvollinen. Kuten itsekin huomasit, autoilijan on kuitenkin vaikea huomata, että olit siirtymässä suojatielle. Vaikka näytitkin suuntamerkkiä, ei tulosuuntasi ole autoilijan suurimman tarkkaavaisuuden kohteena. Näkemättä tapausta on vaikea sanoa, olisiko autoilijan pitänyt osata huomata sinut. Onneksi vahingoilta säästyttiin tällä kertaa.
Olen samantapaista asiaa miettynyt liikenneympyrätilanteessa
https://www.google.com/maps/preview#...ISNA!2e0&fid=5
Tulen vasemmanpuoleista kevliä ja käännyn oikealle. Auto seuraa mopoja eli kääntyy pois liikenneympyrästä. Auto kääntyy ja minä fillarilla käännyn. Veikkaan autoa väistämisvelvolliseksi, mutta en ole varma. Tietääkö joku (oikeasti)?
Itsellä vähän vastaavanlainen tilanne aamulla, vaihdoin liikennevaloissa puolta tultuani kulkusuuntaani vasemmalla olevaa kvl:lää, joka loppuu seuraaviin valoihin. Näin edellisten valojen olevan vihreät kevyelle liikenteelle, joten käännyin pikaisen suuntamerkin näytettyäni oikealle ja kiihdytin tien yli, koska nuo valot on kolmiosaiset ja keskimmäinen osio vaihtuu ensin punaiseksi.
Minua vastaan tuleva, eli tulosuunnassaan oikealle reittini poikki kääntyvä autokuski ei huomannut väistää ennen kuin viime tipassa, jarrutin itsekin reippaasti ja onnettomuus vältettiin. Mies viittoili hyvin anteeksipyytävästi, joten ei jäänyt mitään hampaankoloon. Jäin vaan miettimään, että tuo on oikeasti aika vaarallinen paikka, koska hetkeä aikaisemmin kuski ei tosiaan voi tietää minun kohta lähtevän tien ylitykseen (koska en itsekään tiedä, kummat valot valitsen), ja sen lisäksi tuossa on pyöräilijän pidettävä kiirettä, ettei jää keskikorokkeille jumiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
14§: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Tuo käytännössä tarkoittaa, että liikenneympyrästä / kiertoliittymästä poistuvan on väistettävä.
Käytännössä melkein aina, kun ylittää noita liikenneympyrän vieressä olevia katuja, niin siinä enemmän tai vähemmän käännytään pyörällä. Tuossa esimerkissäsi voisi tulla tuolta vasemmalta ihan suoraankin. Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että ympyrästä ulos lähtevä(n kuuluu) väistää.
Ei taida elämä polulla olla sen helpompaa. Näin meillä Espoossa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...130922_001.jpg
Niin - tuommoiset ulos pomppaavat päreensä polttaneet tapaukset ovatkin hankalia. Hellä napautus pehmeään kudokseen tahi vaikkapa nenän vääntäminen kahden sormen välissä saattaa äkkiä tulla mieleen ja on joskus tullutkin. Fillarissa kun ei ole rekisterikilpeä kuten autossa. Toisaalta voi siinä oma nenäkin mennä kurttuun tai päätyä käräjille. Otsaan ei kannata missään tapauksessa koputella - siinä hajoopi käsi. Paras kai olisi tyytyä ylenkatsomaan häirikköä.
Lainaus Steinerkasvatuksen liiton nettisivulta:
"Niin sanottuun valtavirran koulumaailmaan verrattuna steinerkoulu profiloituu ihmisen tunne-elämää ja vuorovaikutustaitoja sekä taidetta ja toiminnallisuutta eli ylipäätään aktivoivaa kasvatusta painottavana kouluna. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja kehitetään alaluokilla mm. taidekasvatuksella ja eläytymiskykyä lisäävien satujen kertomisella. Satujen ja tarinoiden kuuntelu luo sisäisiä mielikuvia (lapsi kuvittaa mielessään satua), ja nämä mielikuvat synnyttävät tutkijoiden mukaan kyvyn empatiaan."
Toivottavasti lapsi kehittyy parempaan suuntaan kuin isänsä.
Jälleen kerran tästä "kiertoliittymästä" (jota mikään säädös ei tunne) eli siis liikenneympyrästä (jonka tuntee tieliikenneasetus siitä ilmoittavien merkkien mutta ei ajamista koskevien sääntöjen osalta): liikenneympyräksi merkitystä paikasta poistuva on selkeästi väistämisvelvollinen silloin kun hänellä on ympyrästä poistuessaan kolmio. Useimmiten se kolmio onkin paikallaan, ainakin uusissa ympyröissä. Mutta jos kolmiota ei ole, tilanne ei ole mitenkään selvä, ja epäselvyys on todettu myös tuomioistuinkäsittelyssä.
Ympyrästä poistuminen voi olla kääntymistä tai sitten ei. Näin ollen kannattaa olla varovainen (tieliikennelain uudistamista odotellessa).
Pitää ens kerralla antaa sille hammasharja ja tahna. Sen verran huonossa jamassa oli legot kun niitä siinä kattelin. Sen huutamisen kyllä pystyy hymynaamalla ottaa vastaan, mut se pissapoika... siinä menee raja yli ja lujaa. Pitää pakata työreppuun pari metriä hamekangasta ja ruveta jakeleen sitä näille teiden sankareille.
Pistin sinne koululle kyselyn heidän liikennekasvatuksesta ja yleensäkkin koulun lähiympäristön turvallisuudesta, koskien näitä raivopäisiä vanhempia. Ei oo rehtori vastannut mitään.
Kirjanmerkit