HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 103 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 53 93 101 102 103 104 105 113 153 203 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.061 - 3.090 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    On sanottu muutama kerta ja vastaus on ollut " Mitä v.... se sulle kuuluu ".
    "Ei se kuulukkaan, muttei kyllä näykkään" voisi siihen heittää, hitaammat yksilöt toki ei moista hienovaraista vihjausta tajua ja haistattelevat korkeintaan takaisin, mutta ehkäpä evoluutio sitten toteutuu ja yksilö poistuu keskuudestamme ennen kuin kerkeää tekemään jälkikasvua.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Auto lähestyi reipasta vauhtia kiertoliittymään, joten olin ajavinani eteen ja kas se väisti sittenkin.
    No rain - no gain.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Etäisyys, lähestymiskulma, mutta ennenkaikkea liian nopeasti vilkaistaan ja oletetaan arvioimatta nopeutta. Sitten se pyörä ei kuljekkaan sitä oletettua 10km/h nopeutta tai oli sen nanosekunnin pituisen vilkaisun aikana sen suojatien tolpan ja a-pilarin katveessa. No toki sekin vaikuttaa, kun yleensä vilkaistaan samalla kun hidastetaan, jolloin nopeuden kunnollinen arviointi liki kohti tulevan kohteen osalta on liki mahdotonta.

Kaikki kuitenkin korjautuisi (no hyvin moni juttu kumminkin) jos enemmän maltettaisiin liikenteessä, maltettaisiin katsoa vähän pisempään, maltettaisiin hidastaa vähän aiemmin, joskus sekunnin paikoillaan seisominen olisi hyvä malttaa.
    Tämä on varmasti osa ongelmaa ja luultavasti moni jalankulkija ja pyöräijäkin voisi käyttää enemmän aikaa ympäristön tarkkailuun ja varmaan omassakin toiminnassa on parantamisen varaa.

Foorumilla oli joku linkki ihmisen silmän ja aivojen toiminnasta. Lyhyesti siinä oli juttua miten aivot eivät kykene rekisteröimään esim. lähestyvää pyörää, jos pään liike on liian nopea vaan täyttää maiseman taustalla eivätkä aivot rekisteröi sitä pyöräilijää. Esim jos pyöräilijä on talon kohdalla ja päätä kääntää liian nopeasti, niin aivot eivät ehdi rekisteröimään sitä minkä silmä näkee vaan aivot antavat sellaisen käskyn, että siinä on vain talo ilman pyöräilijää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti toripolliisi Katso viesti
    Mulla ongelman aiheutti valon kiinnittäminen ohjaustankoon. On mokoma liian paksu tanko kiinnittimelle. Ajattelin aamulla, että tärkeintä on se et muut näkevät mut joten laitoin valon satulaputkeen. Hyvin loisti haarojen välistä vastaantuleville Toisaalta niin pienikokoinen lamppu, että se nyt saa olla siellä pysyvästi. Tai ainakin siihen asti, että keksin jotain parempaa.
    Esim. 3*€ ledi jostain Prismasta tmv.?

Tänään oli taas lähellä suojatieonnettomuus, itse istuin tällä kertaa ratin takana. Täysin pimeältä kelviltä rynnisti suojatielle pyöräilijä, jonka kyllä valonsa ansiosta näin, mutta.. Kyseisellä sankarilla oli eteenpäin punainen vilkkuvalo! Näin punaisen valon osoittavan suuntaani, mutta liikkuvasta autosta on kovin hankala arvioida vilkkuvan valon liikkeen suunta enkä nyt ihan heti olettanut että kukaan olisi niin urpo että laittaisi punaisen eteen. Onneksi nopeus oli muutenkin jo alhainen ja ehdin isollakin autolla pysähtymään..
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Foorumilla oli joku linkki ihmisen silmän ja aivojen toiminnasta.
    Varmaankin tämä: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Pimeä pääsee yllättämään kun syksy tulee .. kuten lumi yllättää autot. Malttia ...
    Eikun se yllättää autoilijat; keskustassa fillaroijista suurin osa (93,7 %?) näyttää siltä, että valot on näkemistä varten =ei tarvitse, mutta pimeiden ja erityisesti sateisten aamujen keskellä saa autoillessa melkoista tykytystä kun sivulta poukkaa suojateille pimeitä fillareita.

Eikä tämä ole pelkkä Helsingin ongelma, sama tilanne maakuntakeskuksissa. Muinoin kampanjoitiin noista valoista kuten liikennesäännöistäkin, muttei ole tapahtunut Ensio Itkosen lopetettua..eikä kiinnosta poliisia sen enempää kuin suojatien eteen auton pysäyttäminen.

Minä paheksun tätä valottomuutta siksi, että siinä teetetään syyttömistä ruumiintekijöitä. ..eri tavalla kuin kypärättömistä; kypärättömyyttä per se pidän omana asiana, kaahaaminen tai valottomuus ovat suoraan muihin vaikuttavia.

Ketjussa kyseltiin myös valojen perään, millaista laittaisi. Jos näkeminen ei ole issue vaan kaupunkiolojen tyypillisyys, näkyminen, niin kannatan tanskalaista tapaa, yhden ledin tuikku.

Niitä saa kumilenkkiversioina mm. Claes Ohlsonilta edullisesti, jollei ole Köpikseen asiaa. Valkoinen+punainen=pari.
    Ei ole toistaiseksi kukaan edes varastanut tangosta, vaikka on ollut siinä koko kesän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti telipyörä Katso viesti
    Auto lähestyi reipasta vauhtia kiertoliittymään...
    Tämä on aina ärsyttävää sujuvan liikenteen kannalta. Itse pyrin autolla ajamaan ennakoiden ja hiljentämään vauhtia reilusti ennen suojatietä/kolmiota/ympyrää jne, jotta kevyt liikenne tajuaa että tämä väistää. Samalla pääsee itsekin jouhevasti pysähtymättä, kun jalankulkija tms on ehtinyt jo ylittää tien kun tulet kohdalle. Toissa päivänä taisi olla viimeksi tilanne, jossa pökötti ajoi täyttä kolmion kohdalle, lyö jarrut pohjaan ja näyttää kädellä että voin mennä. Minä pysähdyin tietenkin aivan turhaan pyörätien jatkeen eteen, kun ei ollut aikomus allekaan jäädä.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Ajoin tänään suojatie+pyörätien jatketta yli. Tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava auto jäi keskelle risteystä antamaan minua vastaan tuleville suoraan ajaville fillareille tietä. Olin itsekin menossa suoraan ja katsoin, että ehdinpä sitten heidän kanssa samaan aikaan vielä yli. Kolmas vastaantulevista pyöräilijöistä halusi jäädä odottamaan ja ilmeisesti viittoi autolle että mene vaan. Minäpä olin ehtinyt tässä vaiheessa jo risteysalueelle, kun kerran auto odotti. Hyvä ettei päälle ajanut kun sitten meinasi lähteä liikkeelle katsomatta toiseen suuntaan.

Toki siis liikennesääntöjen mukaan auto olisi mennyt ihan ensimäiseksi kun ei kävelijöitä ollut maisemissa, ja kaikkia pyöräilijät tulivat pyörätieltä ajoradalle eli pyörätien jatkeelle.

Paskaahan tossa on siis se, että kun ei ole mitään toimivaan järjestystä missä autot ja pyörät menee, vaan jotkut noudattaa super-varovaisuusperiaatetta, mutta sitten tuleekin juuri näitä toisesta suunnasta tulevia joita ei aina huomaa.

Olisi se niin mahtavaa jos lainsäätäjä onnistuisi risteyksiä varten päättämään, että onko se pyörä nyt ihan oikeasti ajoneuvo vai vaan leikkiajoneuvo, joka rinnastetaan kävelijään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Ajoin tänään suojatie+pyörätien jatketta yli. Tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava auto jäi keskelle risteystä antamaan minua vastaan tuleville suoraan ajaville fillareille tietä. Olin itsekin menossa suoraan ja katsoin, että ehdinpä sitten heidän kanssa samaan aikaan vielä yli. Kolmas vastaantulevista pyöräilijöistä halusi jäädä odottamaan ja ilmeisesti viittoi autolle että mene vaan. Minäpä olin ehtinyt tässä vaiheessa jo risteysalueelle, kun kerran auto odotti. Hyvä ettei päälle ajanut kun sitten meinasi lähteä liikkeelle katsomatta toiseen suuntaan.

Toki siis liikennesääntöjen mukaan auto olisi mennyt ihan ensimäiseksi kun ei kävelijöitä ollut maisemissa, ja kaikkia pyöräilijät tulivat pyörätieltä ajoradalle eli pyörätien jatkeelle.

Paskaahan tossa on siis se, että kun ei ole mitään toimivaan järjestystä missä autot ja pyörät menee, vaan jotkut noudattaa super-varovaisuusperiaatetta, mutta sitten tuleekin juuri näitä toisesta suunnasta tulevia joita ei aina huomaa.

Olisi se niin mahtavaa jos lainsäätäjä onnistuisi risteyksiä varten päättämään, että onko se pyörä nyt ihan oikeasti ajoneuvo vai vaan leikkiajoneuvo, joka rinnastetaan kävelijään.

Tuossakin autoilija aiheutti tarpeettoman vaaratilanteen luopumalla oikeuksistaan. Juuri tämä on se syy miksi niin ei saa tehdä. Liikenne sujuu silloin kun se on ennakoitavaa, siihen asti kunnes tapahtuu ennalta-arvaamaton poikkeus.
    Polje poika, polje vaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Tuossakin autoilija aiheutti tarpeettoman vaaratilanteen luopumalla oikeuksistaan.
    Hieman kärjistäen: koska autoilija luopuu omista oikeuksistaan, jso ei aja päälle, niin päälle pitäisi ajaa, jotta ei aiheudu vaaratilanteita?

Autolla liikkuessani näet näen, että pyöräilijöistä aika suuri osa ei tiedä säännöistä tuon taivaallista, ja kun en halua ajaa päälle, niin "omista oikeuksistani" on syytä luopua.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti

Kannattais varmaan vähän katsoa ennen kuin puskee väistämisvelvollisena eteen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kannattais varmaan vähän katsoa ennen kuin puskee väistämisvelvollisena eteen...
    Ei kai siinä ole mitään epäselvää. Autoilija näytti selkein elkein että aikoo väistää, mutta ei ymmärtänyt mitä oli tekemässä.

Tähän sopii hyvin lainsäätäjän ajatus siitä miksi kolmion ei tarvitse näkyä muille kuin väistämisvelvolliselle: kolmion takaa tulevan pitää osoittaa väistävänsä muuta liikennettä. Tässä tapauksessa autoilija tyri osoittamalla olevansa väistämisvelvollinen, ei sitä voi tehdä valikoivasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Hieman kärjistäen: koska autoilija luopuu omista oikeuksistaan, jso ei aja päälle, niin päälle pitäisi ajaa, jotta ei aiheudu vaaratilanteita?

Autolla liikkuessani näet näen, että pyöräilijöistä aika suuri osa ei tiedä säännöistä tuon taivaallista, ja kun en halua ajaa päälle, niin "omista oikeuksistani" on syytä luopua.
    Ei, ei näin. Päälle ei saa ajaa, mutta ei myöskään pidä suotta pysähtyä antamaan tietä jos ei näytä siltä että pyöräilijä aikoo ajaa alle. Monesti itsekin pyörällä saatan pysähtyä saarekkeen keskelle odottamaan että liikenne valuisi toiselta puolelta ohi, ja yleensä juuri kun saan klossin irti joku autoilija pysäyttää koko jonon antaen tietä. Vielä kovin usein toiselta kaistalta tulee joku ohi välittämättä pysähtyneestä autoilijasta. Vaikeita tilanteita, mutta ellei se aiheuta tarpeetonta vaaratilannetta, myös ettei näin kävisi, oikeuksista tulisi pitää kiinni.
    Polje poika, polje vaan.

Aikoinaan minulla oli autoillessa tapana päästää tien laidalla ylitysvuoroa odottavat nassikat menemään edestäni. Sittemmin tulin siihen tulokseen, että parempi olla opettamatta nassikoille, että kyllä ne autoilijat väistävät, vaikka nassikka itse olisikin väistämisvelvollinen.

Aika paljon kuulee, että pyöräilijöillä on väistämissäännöt hukassa. No ei ne autoilijoillakaan tunnu ihan timanttisella tasolla olevan, kun aika usein vihreällä nuolivalolla kääntyvät autoilijat pysähtyvät jatkeen eteen, kun itse seison fillarin kanssa valoissa. Eli osa väistää kääntyessään aina ja osa (se isompi osa) ei väistä koskaan. Vaikka näkisi pyöräilijän.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei kai siinä ole mitään epäselvää. Autoilija näytti selkein elkein että aikoo väistää, mutta ei ymmärtänyt mitä oli tekemässä.

Tähän sopii hyvin lainsäätäjän ajatus siitä miksi kolmion ei tarvitse näkyä muille kuin väistämisvelvolliselle: kolmion takaa tulevan pitää osoittaa väistävänsä muuta liikennettä. Tässä tapauksessa autoilija tyri osoittamalla olevansa väistämisvelvollinen, ei sitä voi tehdä valikoivasti.
    Voihan sitä toki noin ängetä. Ei se sitä autoilijaa satu.

Voihan sitä toki noin ängetä. Ei se sitä autoilijaa satu.
    En ottanut kantaa siihen ketä sattuu onnettomuustilanteessa. Kerroin vaan että autoilija on se möhlinyt osapuoli tuossa tapauksessa.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    En ottanut kantaa siihen ketä sattuu onnettomuustilanteessa. Kerroin vaan että autoilija on se möhlinyt osapuoli tuossa tapauksessa.
    Niinpä tietenkin. Eihän se ikinä liikenteessä pyöräilijäkään voi olla.

Niinpä tietenkin. Eihän se ikinä liikenteessä pyöräilijäkään voi olla.
    Sanoinko jotain siihen suuntaan?

Jätkät on samaa mieltä ja silti toinen vänkää popparit esiin!!

Kevennyshuumassa laitoin modernin kellon 80-luvun kellon tilalle, kyllähän se sanoo ping, mutta kun jalankulkijat ei noteraa sitä minään, ring-ring on se minkä heti yhdistävät takaa tulevaan fillariin.

Lisäksi modernin kellon ääni on niin korkealla taajuudella, että noinkohan ikäihmisten kuulo edes yltää sinne saakka?

Jälleen osoitus siitä kuinka vanha varuste hakkaa uuden, mutta painaa se vanha kello ainakin 4 kertaa enemmän, joten jatkan "hyvää päivää" -linjalla
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Joo, sori sille fillaristille, jota väistin töksähtävällä jarrutuksella autoillessani. Tulin kyllä kolmion takaa, mutta itse ajoit jalkakäytävällä ja ilman valoa. Jos tunnistit itsesi, niin pidä kädet tangossa äläkä heiluttele niillä loukkaavia eleitä. Itse olit väärässä, enkä haluaisi selittää kyseleville lapsilleni viittomiesi merkitystä.

Ja tänkin vois laittaa tänne, vaikka ei oma avautuminen olekaan, pitäis näkyä kaikille: https://www.facebook.com/ridesarpola...01449190303912

Näin oululaisena ei yllätä yhtään! Tänään autolla päästin pyöräilijän tien yli niin takana tuleva huuatti prkleen tööttiä pitkän aikaa.. Vedin keskisormen pystyyn sivuikkunasta niin se lähti ohi ja melkein keilas sen pyöräilijän..

Ennen kuin joku vääräleuka ulvoo, että miks annoit tietä niin paikka oli joutsensillan risteys K-marketin kohdalla. Mulle on STOP, josta ei saa edes ajaa muualle kuin oikealle.. Takana tullut ajoi suoraan paljekirppikselle päin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kkolja Katso viesti
    Ja tänkin vois laittaa tänne, vaikka ei oma avautuminen olekaan, pitäis näkyä kaikille: https://www.facebook.com/ridesarpola...01449190303912
    Enkeli-Elisa on siis jo unohdettu? Tämä tarina ei ole totta. Se on tunteisiin vetoavaa fiktiota, jonka tarkoitus on saada lukijalta tunnepitoinen reaktio. Trolli.

Jos aiheesta ei voida keskustella faktoilla, kannattaa keskustelu lopettaa.

Foorumilla oli joku linkki ihmisen silmän ja aivojen toiminnasta.
    Varmaankin tämä: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/
    Ihan lievä ot. Justiinsa sama asia on kyseessä kun (autolla) ajaessa tie tuntuu kapenevan vauhdin kasvaessa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

IncBuff Guest
    Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä. Eiköhän tuo ole ihan keksitty tarina.

Eilen ajelin autolla ysin aikaan kotiin kun Tervahovintien pysäkin kohdalla joku täysiin mustiin pukeutunut succis veti 35-40km/h suojatielle ilman minkäänlaista valoa. Ei ollut törmäys kaukana.

Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä. Eiköhän tuo ole ihan keksitty tarina.

Eilen ajelin autolla ysin aikaan kotiin kun Tervahovintien pysäkin kohdalla joku täysiin mustiin pukeutunut succis veti 35-40km/h suojatielle ilman minkäänlaista valoa. Ei ollut törmäys kaukana.
    Jätkän päivityksistä paistaa samanlainen inho succiksia kohtaan ku mulla bemarikuskeja.. Apulantaa lainaten: "Pahempi toistaan kumpikin on...!"

Jätkän päivityksistä paistaa samanlainen inho succiksia kohtaan ku mulla bemarikuskeja.. Apulantaa lainaten: "Pahempi toistaan kumpikin on...!"
    Onneksi mä inhoan tasapuolisesti molempia.

On muuten vaikeaa se valojen käyttö pyörässä, ja ei näytä olevan mikään sunnuntaipyöräilijöiden yksinoikeus. Viimeksi eilen joskus lähellä kahdeksaa illalla veti Hermannin rantatiellä joku succistelija täysin pimeänä, eikä ollut ensimmäinen tänä syksynä. Taitaa olla liian painava se lamppu hienoon pyörään.

Näin oululaisena ei yllätä yhtään! Tänään autolla päästin pyöräilijän tien yli niin takana tuleva huuatti prkleen tööttiä pitkän aikaa.. Vedin keskisormen pystyyn sivuikkunasta niin se lähti ohi ja melkein keilas sen pyöräilijän..

Ennen kuin joku vääräleuka ulvoo, että miks annoit tietä niin paikka oli joutsensillan risteys K-marketin kohdalla. Mulle on STOP, josta ei saa edes ajaa muualle kuin oikealle.. Takana tullut ajoi suoraan paljekirppikselle päin.
    Hähää! Parina päivänä itsekin käynyt töissä autolla koska kelit ja pakolliset menot töiden jälkeen. Jäätävän kiireistä jengiä täällä Oulussa! Porukka pujottelee kaistoilta toisille ja muutenkin ihan hazardia tuo liikenne, jopa stadiin verraten. Täällä kun nyt varsinaisesti ei ole mitään ihan älyttömiä ruuhkia edes mutta just tollanen kaistoilta toisille pujottelu ja väleihin änkeminen aiheuttaa turhaa jarruttelua ja nopeuttaa näiden sankareiden kotimatkaa ehkä 2 sekuntia. Tosin Kempeleestä Ouluun matkalla olen nyt jo kahdesti nähnyt kuinka autoilija pysähtyy päästämään suojatielle tulevan pyöräilijän ensin ja tämä siis ihan matkan varrella eli käytännössä ulkona taajamasta. Harvinaista! Just eilen puhuin vaimolle että miten musta tuntuu että Oulussa liikenne on jotenkin kaoottista...
    Impossible is not a fact. It’s an opinion.

IncBuff Guest
    Sun mielestä on ok lasauttaa väistämisvelvollisena pimeässä ilman valoja auton eteen ja jos siitä avautuu niin kyse on jostain inhosta... Hyvä pidä toi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •