GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 104 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 54 94 102 103 104 105 106 114 154 204 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.091 - 3.120 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä. Eiköhän tuo ole ihan keksitty tarina. Snip...
    Olisiko mahdollisesti ollut liikennevalot rikki eli epäkunnossa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti isokanki Katso viesti
    Aikoinaan minulla oli autoillessa tapana päästää tien laidalla ylitysvuoroa odottavat nassikat menemään edestäni. Sittemmin tulin siihen tulokseen, että parempi olla opettamatta nassikoille, että kyllä ne autoilijat väistävät, vaikka nassikka itse olisikin väistämisvelvollinen.
    -.-

Tänään ojensin—toivottavasti kohteliaan kuuloisesti—kanssapolkijaa suuntamerkin näytöstä. Lahdenväylän ylitykseen olin tulossa ja näytin suuntamerkin kääntymissuuntaani… sieltä tuleva pyöräilijä otti hyvin katsekontaktia eikä tehnyt elettäkään joten lähdin sisäkurvin puolelle olettaen että hän jatkaisi suoraan jolloin hän ehtisi ohittaa kohdan jossa olin liittymässä. Näinhän ei tietenkään käynyt vaan hän kääntyi minun suuntaani. Ei siinä sen kummempaa, hieman täytyi korjata linjaa eikä jarruillekaan tullut käyttöä mutta mainitsin asiasta siinä ohi mennessä.

Itsekin pitää muistaa vielä enemmän tuota merkkiä… ja kelloa, ja…

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Enkeli-Elisa on siis jo unohdettu? Tämä tarina ei ole totta. Se on tunteisiin vetoavaa fiktiota, jonka tarkoitus on saada lukijalta tunnepitoinen reaktio. Trolli.

Jos aiheesta ei voida keskustella faktoilla, kannattaa keskustelu lopettaa.
    Ja tämä tässä lainattu tarina on tosi ja perustuu sisältämiinsä faktoihin
    Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä.
    Tämä tarina on varmasti totta, vaikka ei perustu mihinkään faktaan
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    -
    Tänään ojensin—toivottavasti kohteliaan kuuloisesti—kanssapolkijaa suuntamerkin näytöstä. Lahdenväylän ylitykseen olin tulossa ja näytin suuntamerkin kääntymissuuntaani… sieltä tuleva pyöräilijä otti hyvin katsekontaktia eikä tehnyt elettäkään joten lähdin sisäkurvin puolelle olettaen että hän jatkaisi suoraan jolloin hän ehtisi ohittaa kohdan jossa olin liittymässä. Näinhän ei tietenkään käynyt vaan hän kääntyi minun suuntaani. Ei siinä sen kummempaa, hieman täytyi korjata linjaa eikä jarruillekaan tullut käyttöä mutta mainitsin asiasta siinä ohi mennessä.

Itsekin pitää muistaa vielä enemmän tuota merkkiä… ja kelloa, ja…
    Joo, kaikenlaista parannettavaa löytyy omasta käytöksestä kyllä yleensä... mutta kerran sain myönteistä palautetta toiselta pyöräilijältä suuntamerkin käytöstä. Menin niin ällistyksiin, etten tainnut saada vastatuksi mitään. Kelasin tilannetta vielä, eikä ollut edes mielestäni ironiaa, vaan sujuvasti meni ajolinjat siinä . Tuollaista voisi itsekin joskus sopivassa tilanteessa kai harrastaa, mulla tulee yleensä suusta vain virheistä protestointia tai sitten tietysti kiitosta, kun tehdään nätisti tilaa.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Tämä tarina on varmasti totta, vaikka ei perustu mihinkään faktaan
    Tuo on yksi kaupungin pääsisäänajoväylistä joten paikallislehti olisi taatusti uutisoinut asiasta jos siellä olisi ollut liikennevalot poissa käytöstä. On uutisoinnut paljon vähemmän liikennöityjen väylien osalta.

Tuo on yksi kaupungin pääsisäänajoväylistä joten paikallislehti olisi taatusti uutisoinut asiasta jos siellä olisi ollut liikennevalot poissa käytöstä. On uutisoinnut paljon vähemmän liikennöityjen väylien osalta.
    Juuri noin, usko ei tarvitse faktoja.

Sopisko tää ny sit tänne? Väärinparkkeeerausta --

http://kauko.niemi.palvelee.fi/blogi/2012/4/13/196

Ajoin Meripellontien oikeanpuoleista kelviä Itäkeskuksen suuntaan tarkoituksena siirtyä Kunnallisneuvoksentien risteyksessä vasemmanpuoleiselle kelville. Kyseessä on valo-ohjattu T-risteys. Suojatie/pyörätien jatke sijaitsee siten että Kunnallisneuvoksentieltä (joka muodostaa T:n jalan) vasemmalle kääntyvä auto leikkaa sen. Liikennevalot toimivat siten että molemmille näytetään samanaikaisesti vihreää.

Näen että valo muuttuu vihreäksi, näytän suuntamerkkiä ja käännyn ylittääkseni Meripellontien - ja jarrutan samassa, sillä Kunnallisneuvoksentieltä tuleva auto kääntyy kiihdyttäen edestäni. Tunnen hetken pakottaaa avautumisen tarvetta, mutta sitten mieleeni välähtää tietoisuus siitä etten itse asiassa ole ollenkaan varma kumpi oli tilanteessa väistämisvelvollinen - eikä se ollut erityisen miellyttävä tunne.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ajoin Meripellontien oikeanpuoleista kelviä Itäkeskuksen suuntaan tarkoituksena siirtyä Kunnallisneuvoksentien risteyksessä vasemmanpuoleiselle kelville. Kyseessä on valo-ohjattu T-risteys. Suojatie/pyörätien jatke sijaitsee siten että Kunnallisneuvoksentieltä (joka muodostaa T:n jalan) vasemmalle kääntyvä auto leikkaa sen. Liikennevalot toimivat siten että molemmille näytetään samanaikaisesti vihreää.

Näen että valo muuttuu vihreäksi, näytän suuntamerkkiä ja käännyn ylittääkseni Meripellontien - ja jarrutan samassa, sillä Kunnallisneuvoksentieltä tuleva auto kääntyy kiihdyttäen edestäni. Tunnen hetken pakottaaa avautumisen tarvetta, mutta sitten mieleeni välähtää tietoisuus siitä etten itse asiassa ole ollenkaan varma kumpi oli tilanteessa väistämisvelvollinen - eikä se ollut erityisen miellyttävä tunne.
    http://goo.gl/maps/mbRoy
    Tässäkö? Tietenkin autoilija väistää. Voiko muka olla sellainen tilanne, että vihreistä huolimatta kevyt liikenne olisi väistämisvelvollinen?

Miksi btw hollantilainen liikenne olisi turvallisempaa kuin meillä?

http://www.flickr.com/photos/amsterd...n/photostream/

Olisiko jotakin tekemistä, että siellä missä on yhteiset väylät, ajetaan sellaisella vauhdilla, että on mahdollista ja halua liikkua turvallisesti?

Ja sille sukua suorituskeskeinen yhteiskuntamme, jossa painetaan luterilaisella moraalilla niin pirusti duunia ja aina on kiire

Keywords kypärä, kypärättä, jalankulkija, pyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sonnet Katso viesti

Olisiko jotakin tekemistä, että siellä missä on yhteiset väylät, ajetaan sellaisella vauhdilla, että on mahdollista ja halua liikkua turvallisesti?

Ja sille sukua suorituskeskeinen yhteiskuntamme, jossa painetaan luterilaisella moraalilla niin pirusti duunia ja aina on kiire

Tosin suomessa tuon kaltainen interaktio hoidetaan tukkimalla koko väylä ja haistattelemalla kellon pirauttajalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    http://goo.gl/maps/mbRoy
    Tässäkö? Tietenkin autoilija väistää. Voiko muka olla sellainen tilanne, että vihreistä huolimatta kevyt liikenne olisi väistämisvelvollinen?
    Juuri tuossa. Jalankulkijana tilanne olisi ollut minullekin yksiselitteinen ja selvä, mutta pyöräilijänä en tosiaankaan taida olla vapaa "sisäistetystä herruudesta" eli autoilijan röyhkeys sai minut epäilemään ikään kuin varmuuden vuoksi ja katsomaan asiaa röyhkeän autoilijan silmin ja ajattelemaan että tulosuunnallani eli kääntymiselläni voisi olla asiassa merkitystä (hyvissä ajoin antamastani selvästä suuntamerkistä huolimatta).

(Eli jos autoilijalta olisi kysytty miksi hän kiihdytti eteeni, vastaus olisi arvatenkin ollut kuta kuinkin: "En mä voinut tietää että käännyt/Ajoit yllättävästä suunnasta/Ajoit aivan liian kovaa vauhtia/En mitenkään voinut nähdä sinua ja siksi sinulla oli liikennesääntöjen mukainen väistämisvelvollisuus!"...)
    kuovipolku muokkasi tätä : 30.09.2013 at 10.08

Tää päivähän alko hyvin. Tampeeren steinerkoulun pihasta jonkun palleron isä veti honda cr-v citykoslalla KLV:lle suoraan eteen, tästä hellästi takalasia napauttaen ja klv näytten sain ukon polttaa omansa, sekä koko sukunsa päreet samassa korissa. No ukko kiilaa eteen ja tulee huutaan 10cm päähän naamasta, etten enään ikinä saa koskee hänen autoonsa ja potkasee sitten mun pyörän eturengasta. Sanon et ny sitte otetaa poliisit paikalle. Äijä kiipee riisinkeittimeen ja lähtee lätkii. Seuraavassa risteyksessä tää munapää on vetässy autonsa pyörätien jatkeen päälle ja tukkii kokonaan klv:län. Siinä samassa rupee sade, muttei vesi vaan pissapoikahan sieltä ruikkii nesteet päälle.

No rehellisesti sanottuna: mä jäädyin ja en tajunnu ottaa rekkaria ylös. No pitää seuraavalla kerralla kysyä ukolta laskutusosote ja viedä fillari tarkistukseen, jos vaikka pikkasen etukiekosta klappia löytys. Toivottavasti toi toimintamalli ei oo steinerkouluissa opetussuunnitelmassa. Ikävintä tässä episodissa oli se, et siinä koulun pihassa oli huomattava määrä lapsia näkemässä, kuin aikuinen ihminen raivoaa ja toimii rikottuaan lakia

Juuri tuossa. Jalankulkijana tilanne olisi ollut minullekin yksiselitteinen ja selvä, mutta pyöräilijänä en tosiaankaan taida olla vapaa "sisäistetystä herruudesta" eli autoilijan röyhkeys sai minut epäilemään ikään kuin varmuuden vuoksi ja katsomaan asiaa röyhkeän autoilijan silmin ja ajattelemaan että tulosuunnallani eli kääntymiselläni voisi olla asiassa merkitystä (hyvissä ajoin antamastani selvästä suuntamerkistä huolimatta).

(Eli jos autoilijalta olisi kysytty miksi hän kiihdytti eteeni, vastaus olisi arvatenkin ollut kuta kuinkin: "En mä voinut tietää että käännyt/Ajoit yllättävästä suunnasta/Ajoit aivan liian kovaa vauhtia/En mitenkään voinut nähdä sinua ja siksi sinulla oli liikennesääntöjen mukainen väistämisvelvollisuus!"...)
    Sanoisin, että autoilija on kyllä ehdottomasti väistämisvelvollinen. Kuten itsekin huomasit, autoilijan on kuitenkin vaikea huomata, että olit siirtymässä suojatielle. Vaikka näytitkin suuntamerkkiä, ei tulosuuntasi ole autoilijan suurimman tarkkaavaisuuden kohteena. Näkemättä tapausta on vaikea sanoa, olisiko autoilijan pitänyt osata huomata sinut. Onneksi vahingoilta säästyttiin tällä kertaa.

Ajoin Meripellontien oikeanpuoleista kelviä Itäkeskuksen suuntaan tarkoituksena siirtyä ...
    Turvallisin vaihtoehto tuossa ollee ajaa ajoväylän kautta?
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Olen samantapaista asiaa miettynyt liikenneympyrätilanteessa
    https://www.google.com/maps/preview#...ISNA!2e0&fid=5
    Tulen vasemmanpuoleista kevliä ja käännyn oikealle. Auto seuraa mopoja eli kääntyy pois liikenneympyrästä. Auto kääntyy ja minä fillarilla käännyn. Veikkaan autoa väistämisvelvolliseksi, mutta en ole varma. Tietääkö joku (oikeasti)?

Itsellä vähän vastaavanlainen tilanne aamulla, vaihdoin liikennevaloissa puolta tultuani kulkusuuntaani vasemmalla olevaa kvl:lää, joka loppuu seuraaviin valoihin. Näin edellisten valojen olevan vihreät kevyelle liikenteelle, joten käännyin pikaisen suuntamerkin näytettyäni oikealle ja kiihdytin tien yli, koska nuo valot on kolmiosaiset ja keskimmäinen osio vaihtuu ensin punaiseksi.

Minua vastaan tuleva, eli tulosuunnassaan oikealle reittini poikki kääntyvä autokuski ei huomannut väistää ennen kuin viime tipassa, jarrutin itsekin reippaasti ja onnettomuus vältettiin. Mies viittoili hyvin anteeksipyytävästi, joten ei jäänyt mitään hampaankoloon. Jäin vaan miettimään, että tuo on oikeasti aika vaarallinen paikka, koska hetkeä aikaisemmin kuski ei tosiaan voi tietää minun kohta lähtevän tien ylitykseen (koska en itsekään tiedä, kummat valot valitsen), ja sen lisäksi tuossa on pyöräilijän pidettävä kiirettä, ettei jää keskikorokkeille jumiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Auto seuraa mopoja eli kääntyy pois liikenneympyrästä. Auto kääntyy ja minä fillarilla käännyn. Veikkaan autoa väistämisvelvolliseksi, mutta en ole varma. Tietääkö joku (oikeasti)?
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

14§: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
    Tuo käytännössä tarkoittaa, että liikenneympyrästä / kiertoliittymästä poistuvan on väistettävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

14§: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
    Tuo käytännössä tarkoittaa, että liikenneympyrästä / kiertoliittymästä poistuvan on väistettävä.
    Kyllä kyllä, mutta itsekin fillarilla olen oikealle kääntyessäni "risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja". Molemmat kääntyy.

Käytännössä melkein aina, kun ylittää noita liikenneympyrän vieressä olevia katuja, niin siinä enemmän tai vähemmän käännytään pyörällä. Tuossa esimerkissäsi voisi tulla tuolta vasemmalta ihan suoraankin. Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että ympyrästä ulos lähtevä(n kuuluu) väistää.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sonnet Katso viesti

Onpahan ihanan idyllinen kuva, paitsi että tuolla ei ole mitään tekemistä liikenteen kanssa.

Kyllä kyllä, mutta itsekin fillarilla olen oikealle kääntyessäni "risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja". Molemmat kääntyy.
    Et kuitenkaan koe ajavasi liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä, jolloin siihen tuleva ja siitä lähtevä ajoneuvoliikenne olisi väistämisvelvollisia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Et kuitenkaan koe ajavasi liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä, jolloin siihen tuleva ja siitä lähtevä ajoneuvoliikenne olisi väistämisvelvollisia?
    Enpä osaa sanoa. Tosi harvoin akselilla Helsinki-Espoo "pääsee" liikenneympyrään ajamaan. En oleta, että tähänkään asiaan lopullista totuutta foorumilta löytyy. Toivottavasti ei koskaan tarvitse oikeuteen lähteä ratkaisua hakemaan.

Ei taida elämä polulla olla sen helpompaa. Näin meillä Espoossa.
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...130922_001.jpg

Enpä osaa sanoa. Tosi harvoin akselilla Helsinki-Espoo "pääsee" liikenneympyrään ajamaan. En oleta, että tähänkään asiaan lopullista totuutta foorumilta löytyy. Toivottavasti ei koskaan tarvitse oikeuteen lähteä ratkaisua hakemaan.
    Kiertoliittymissä ajamista pääsee hyvinkin, sillä sitä kiertävä klv on osa sitä kiertoliittymää johon tulevat ja josta poistuvat ovat väistämisvelvollisia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli207 Katso viesti
    Tää päivähän alko hyvin. Tampeeren steinerkoulun pihasta jonkun palleron isä veti honda cr-v citykoslalla KLV:lle suoraan eteen, tästä hellästi takalasia napauttaen ja klv näytten sain ukon polttaa omansa, sekä koko sukunsa päreet samassa korissa. No ukko kiilaa eteen ja tulee huutaan 10cm päähän naamasta, etten enään ikinä saa koskee hänen autoonsa ja potkasee sitten mun pyörän eturengasta. Sanon et ny sitte otetaa poliisit paikalle. Äijä kiipee riisinkeittimeen ja lähtee lätkii. Seuraavassa risteyksessä tää munapää on vetässy autonsa pyörätien jatkeen päälle ja tukkii kokonaan klv:län. Siinä samassa rupee sade, muttei vesi vaan pissapoikahan sieltä ruikkii nesteet päälle.
    Onneksi oma työmatkani ei enää sisällä juurikaan näitä vaaranpaikkoja, joissa voisi joutua hellästi napauttamaan hondamiehen otsalumpiota. Vaikka muuten säyseä luonne olenkin, niin ylimielisten yksityisautoilijoiden kanssa palaa päreet hyvin nopeasti.

Niin - tuommoiset ulos pomppaavat päreensä polttaneet tapaukset ovatkin hankalia. Hellä napautus pehmeään kudokseen tahi vaikkapa nenän vääntäminen kahden sormen välissä saattaa äkkiä tulla mieleen ja on joskus tullutkin. Fillarissa kun ei ole rekisterikilpeä kuten autossa. Toisaalta voi siinä oma nenäkin mennä kurttuun tai päätyä käräjille. Otsaan ei kannata missään tapauksessa koputella - siinä hajoopi käsi. Paras kai olisi tyytyä ylenkatsomaan häirikköä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli207 Katso viesti
    Tampeeren steinerkoulun pihasta jonkun palleron isä veti honda cr-v citykoslalla KLV:lle suoraan eteen, tästä hellästi takalasia napauttaen ja klv näytten sain ukon polttaa omansa, sekä koko sukunsa päreet samassa korissa. No ukko kiilaa eteen ja tulee huutaan 10cm päähän naamasta, etten enään ikinä saa koskee hänen autoonsa ja potkasee sitten mun pyörän eturengasta. Sanon et ny sitte otetaa poliisit paikalle. Äijä kiipee riisinkeittimeen ja lähtee lätkii. Seuraavassa risteyksessä tää munapää on vetässy autonsa pyörätien jatkeen päälle ja tukkii kokonaan klv:län. Siinä samassa rupee sade, muttei vesi vaan pissapoikahan sieltä ruikkii nesteet päälle.
    Lainaus Steinerkasvatuksen liiton nettisivulta:

"Niin sanottuun valtavirran koulumaailmaan verrattuna steinerkoulu profiloituu ihmisen tunne-elämää ja vuorovaikutustaitoja sekä taidetta ja toiminnallisuutta eli ylipäätään aktivoivaa kasvatusta painottavana kouluna. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja kehitetään alaluokilla mm. taidekasvatuksella ja eläytymiskykyä lisäävien satujen kertomisella. Satujen ja tarinoiden kuuntelu luo sisäisiä mielikuvia (lapsi kuvittaa mielessään satua), ja nämä mielikuvat synnyttävät tutkijoiden mukaan kyvyn empatiaan."

Toivottavasti lapsi kehittyy parempaan suuntaan kuin isänsä .

Jälleen kerran tästä "kiertoliittymästä" (jota mikään säädös ei tunne) eli siis liikenneympyrästä (jonka tuntee tieliikenneasetus siitä ilmoittavien merkkien mutta ei ajamista koskevien sääntöjen osalta): liikenneympyräksi merkitystä paikasta poistuva on selkeästi väistämisvelvollinen silloin kun hänellä on ympyrästä poistuessaan kolmio. Useimmiten se kolmio onkin paikallaan, ainakin uusissa ympyröissä. Mutta jos kolmiota ei ole, tilanne ei ole mitenkään selvä, ja epäselvyys on todettu myös tuomioistuinkäsittelyssä.

Ympyrästä poistuminen voi olla kääntymistä tai sitten ei. Näin ollen kannattaa olla varovainen (tieliikennelain uudistamista odotellessa).

Pitää ens kerralla antaa sille hammasharja ja tahna. Sen verran huonossa jamassa oli legot kun niitä siinä kattelin. Sen huutamisen kyllä pystyy hymynaamalla ottaa vastaan, mut se pissapoika... siinä menee raja yli ja lujaa. Pitää pakata työreppuun pari metriä hamekangasta ja ruveta jakeleen sitä näille teiden sankareille.
    Pistin sinne koululle kyselyn heidän liikennekasvatuksesta ja yleensäkkin koulun lähiympäristön turvallisuudesta, koskien näitä raivopäisiä vanhempia. Ei oo rehtori vastannut mitään.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •