GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 3 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 53 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #61
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Maantie / maasto-osia sekaisin? 9-10 speed osia sekaisin?

  2. #62
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    390
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haral Katso viesti
    Ongelmana indeksointi. Logiikka on hallussa mutta ainoa lopputulos on jompaan kumpaan suuntaan huonommin toimiva systeemi.
    Usein tämän oireen syynä on tahmeasti liikkuva vaihdevaijeri. Voitelu voi auttaa mutta ovat sen verran edukkaita että yleensä vaihdan vaijerin kuorineen jos probleemia alkaa esiintymään.

  3. #63
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Alko sitten ittelläkkin tuo reistailemaan. Välillä kun vaihtaa, niin ei tapahdu mitään, ei anna mennä edes pienimmälle takarattaallekkaan, vaan loppuu vaihtajan liike toiseks viimoselle rattaalle. Kuinka pieni vääntymä saa korvakkeessa että vaikuttaisi noin toimintaan?

    En nyt jaksanut pimeälle enää pihalle jäädä ihmettelemään.. Huomenna

  4. #64
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Nykyään kun alkaa tulla pyöriä joissa 1x11, niin riittääkö niissä välitys asfaltille? Ja toisaalta löytyykö tarpeeksi kevyttä pystysuoraan etenemiseen?

  5. #65
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Nykyään kun alkaa tulla pyöriä joissa 1x11, niin riittääkö niissä välitys asfaltille? Ja toisaalta löytyykö tarpeeksi kevyttä pystysuoraan etenemiseen?
    Jompikumpi pää kärsii väistämättä.

  6. #66
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Jompikumpi pää kärsii väistämättä.
    Mutta on silti riittävän lähellä 2x10 voimansiirtoa että ainakin minulle olisi se ja sama kumman ottaisin. Minusta 3x10 on ihan turhan laaja...

  7. #67
    Kiitoksia kommenteista. 9/10 osia ei ole sekaisin eli lähdetään liikenteeseen vaijerien vaihtamisella. Jollei jeesaa niin uusi takapakka. Vaihtajan korvakkeen vääntymiseen en usko sillä juuri vaihtajan vaihtoa ennen vanha vaihtaja toimi mallikkaasti. Samoin uusi vaihtaja toimii kyllä paremmin jos sen kytkimen ottaa pois päältä. Tuntuu osittain siis siltä että kytkin aiheuttaa liikaa kitkaa alasvaihtatessa ja sotkee tuota herkkyyttä / indeksointia. Kokeilin jo löysätä kytkimen sääntöä ilman isompia havaintoja toimivuudesta.

    B-säädöstä vielä kysymys. Ilmeisesti tuo S+ on herkkä tuolle säädölle. Ketjun kanssa 6mm rakoa on hankala nähdä. Onko yleistä ohjetta tuob säätöön? Esimerkiksi niin tiukka että alkaa pitämään ääntä ja sitten 1 kierros takaisinpäin?

  8. #68
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Takapakka ei vaikuta indeksointiin (ellei ole pahasti vääntynyt). Indeksointi on vaihtajan kahvassa, siihen vaikuttaa sen oma kunto sekä osittain vaijerin kunto.

  9. #69
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Itsellä oli samaa ongelmaa, kuin haralilla: b-ruuvin säätö ei ollut ihan shimanon spekseissä.
    Jos 3 -vaihteeen alasvaihto tuntuu silti tavattoman jäykältä, voi vika olla edelleen liika kireässä kytkimen säädössä.
    Harza muokkasi tätä : 23.09.2013 at 15.26

  10. #70
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Takapakka ei vaikuta indeksointiin (ellei ole pahasti vääntynyt).
    Tai itse asiassa vaikuttaa, jos pakan välistä on osia pois tai välilevy väärässä paikassa.

    Mutta säädöt pitää olla ensin kunnossa, ei ole vaikea katsoa rattaan ja rissan väliä, ketju paikallaan tai ilman. Sen kun ensin tarkistaa, missä kohdassa ketjun sisällä rissan hampaat menee.

  11. #71
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Pistin Cubelle maililla kysymyksen että voiko omassa '11 Reaction GTC SL:ssä käyttää 1x11(tai 2x11)-voiman siirtoa. Saksan foorumeilla
    aikoinaan sanottiin ettei ainakaan silloista XTR:n 2x10 voinut asentaa. Kampien/ketjulinjan takia lähinnä.

  12. #72
    Vaihdoinpa nyt täyspitkän kuoren ja uuden vaijerin pyörään. Ja mitenpä tämän nyt muotoilisi...

    Voi jumalauta mikä ero! Siis aivan älytön muutos. Ei mitään säätöongelmia, heittämällä toimi oikein. Vaihtaa kolme vaihdetta kerralla pehmeästi kytkimen ollessa päällä ja kahvan liike todella smoothia. Näin nopea, helppo ja halpa muutos ja voimansiirto tuntuu käytännössä uudelta.

    Lisätään nyt vielä pari hymiötä ku toimii niin hyvin.
    haral muokkasi tätä : 26.09.2013 at 16.33 Syy: Hymiöt

  13. #73
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Sain just Wolftoothin 130 BCS 42 piikkisen rattaan eilen. Aika massiivinen laitos kun rattaan leveys on sama kuin leveiden piikkien leveys. Toisaalta, ei varmasti väänny. Täytyy asennella ratas kiinni Sunnuntaina ja käydä koeajolla.
    6.7 WTF/kg


  14. #74
    harmis Guest
    Onko tuhoon tuomittu yritys? Mulla on tuollainen vanha halppis feltti jossa 3x7 acera vaihteet. Epäilyttää mahtuuko kymppipakka tilalle. Jos ei niin meniskö edes ysi? Pienen budjetin tuunausta olisi harkinnassa ja voimansiirrosta olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, samalla etuvaihtajasta eroon pääsy.

    Eli kuinka paljon tuo kymppi/ysipakka on leveämpi seiskaan verrattuna? Ei ole kunnollista mittaa niin ei voi verrata oman maantiepyörän 10 pakkaan.

  15. #75
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Onko tuhoon tuomittu yritys? Mulla on tuollainen vanha halppis feltti jossa 3x7 acera vaihteet. Epäilyttää mahtuuko kymppipakka tilalle. Jos ei niin meniskö edes ysi? Pienen budjetin tuunausta olisi harkinnassa ja voimansiirrosta olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, samalla etuvaihtajasta eroon pääsy.

    Eli kuinka paljon tuo kymppi/ysipakka on leveämpi seiskaan verrattuna? Ei ole kunnollista mittaa niin ei voi verrata oman maantiepyörän 10 pakkaan.
    8, 9 ja 10 pakat ovat kaikki saman levyisiä, mutta juurikin 7 pakka on kapeampi.

    Jos 7 pakka on asennettu jonkunasteisella spacerilla niin sitten sen poistamalla pitäisi ainakin mahtua leveämpää pakkaa.

  16. #76
    harmis Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jan52 Katso viesti
    8, 9 ja 10 pakat ovat kaikki saman levyisiä, mutta juurikin 7 pakka on kapeampi.

    Jos 7 pakka on asennettu jonkunasteisella spacerilla niin sitten sen poistamalla pitäisi ainakin mahtua leveämpää pakkaa.
    Huomaakohan sen jotenkin päällepäin vai pitääkö purkaa että voi todeta mahdolliset spaceroinnit? En nyt ainakaan päällepäin huomaa tai osaa katsoa, että olisi mitään ylimääräisiä spacereita.

  17. #77
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haral Katso viesti
    Vaihdoinpa nyt täyspitkän kuoren ja uuden vaijerin pyörään. Ja mitenpä tämän nyt muotoilisi...
    Minkä merkkinen systeemi kyseessä? Itsekkin tuota miettinyt, ja kuulisin mieluusti lisääkin mielipiteitä, kokemuksia ja perusteluja puolesta/vastaan.
    X9 takavaihtajan kanssa tuntuu tuo viimeinen vaijerin kuoren pätkä(Jagwire) kuluvan aina kohtuu nopeasti>alkaa haamuvaihdot jouston toimiessa aina yleistymään.

  18. #78
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431

    Re: 1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Huomaakohan sen jotenkin päällepäin vai pitääkö purkaa että voi todeta mahdolliset spaceroinnit? En nyt ainakaan päällepäin huomaa tai osaa katsoa, että olisi mitään ylimääräisiä spacereita.
    No mulla oli 7-pakka modernissa navassa ja piti napata lainaan pari spaceria SRAMin 10-pakasta että sai pysymään kireällä.

    Ne kyllä huomas purkamatta... Joten veikkaan ettei uudet pakat mene.

    Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  19. #79
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Jos takana 10-42 ja edessä esim. 36, niin eiköhän tuolla kata kaikki mahdolliset alustat ja tilanteet mihin maasturilla ylipäätään kannattaa mennä.
    Maasturihan viedään kaikkialle mihin mieleen juolahtaa ja polku johdattaa suolle,tunturiin, lumihankeen jne. Kyllä ainakin Hetta-Pallas polulla keväällä kaipas jopa 29er:ällä pienessä päässä 22/36 1.4 metriä kierros välitystä. Käytössä oli 24/36 1.5 metriä kierros välitykset (täällä etelässä Ok). 36/42 menee 2.0 metriä kierroksella eli suomeksi tunkkaamalla. Kyl 34 tai 32 edessä 11 pakkaselle on varmasti yleispätevämpi kuin 36 "No maku asiota sano koira, kun m_niaan nuoli"

  20. #80
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Jos todella tarttee 22/36 välitystä, niin silloin on jo nautinto ajamisesta kaukana... Todella väsyneenä varmaan voi tarttea jonkun Kinahmin hinkkaamiseen... Itse ihan normipainoisena ja -kuntoisena kuskina pääsen 26" täpärillä 36x11-36 setupilla käytännössä kaikki mäet ylös mitä eteen tulee ainakin pk-seudulla. Testinä jokunen viikko sitten Paloheinän mäki jyrkältä puolelta nousi 29" sinkulalla 34x19 välityksillä. Eipä ole sinkulallakaan noilla välityksillä löytynyt pk-seudula montaa mäkeä, joka ei nousisi...

    Moni vain vaihtaa turhan herkästi liian pienelle vaihteelle IMO. Kokeilkaa ajaa ilman sillä isolla / keskirattaalla (riippuen onko edessä 2- vai 3 lehteä) joku lenkki kokonaan, jos ette usko.

  21. #81
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    ^Kunto, reitit ja muut asiat (vaikkapa lenkin pituus, ajotaito tai polvien kunto) vaihtelevat sen verran etten lähtisi arvioimaan muiden tarpeita välityksille. Toki välillä kannattaa kokeilla ajaa vähän pidempään sillä keskirattaalla tai tai vaikka 1 x systeemeillä mutta pääasia on että ajetaan.

  22. #82
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Mutta on silti riittävän lähellä 2x10 voimansiirtoa että ainakin minulle olisi se ja sama kumman ottaisin. Minusta 3x10 on ihan turhan laaja...
    Oma mielipiteeni on ettei ´´mummoratasta´´ tarvitse suomessa. Hyvä se on siellä mistä niitä korkeuseroja löytyy. Omassa pyörässä on juuri 2x10 voimansiirto ja mummoa olen ehkä käyttänyt 3x kesässä. Pitää varmaan alkaa harkita yks ratas & ohjuri yhdistelmää...

  23. #83
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Marttakisapuuhissa olen itse tarvinnut hyvin kevyitä välityksiä hämmentävän usein. Mäet kasvavat sekä kokoa että jyrkkyyttä kun on ajanut lujaa ja pitkään.

    Ja nimenomaan mummorattaalla sitkuttamalla ohitin SM-kisojen loppumäessä kolme rimpuilijaa. Minulla siis kaksysäri ja välityksinä 39/28 - 11-36.

    Talveksi laitan ehkä 1 x 10, mutta kisakaudella taas tupla eteen.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  24. #84
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Joo, se on eri asia xc-fillareissa. Itellä am-kone joten kovinkaan pitkiä lenkkejä, ainakaan kisoja sillä ei täysillä jaksa ajella. (Syynä allekirjoittaneen huono kunto, ei pyörä )

  25. #85
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Onhan 29" renkailla 28t eturatas vähän eri asia kuin se oikea 24t tai 22t mummo 26" fillarissa.

    Tuplakampien pikkuratas on yleensä ihan käyttökelpoinen jopa 26" fillarissa.

  26. #86
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Itellä 24-38 eturattaat, eipä täällä etelässä niitä korkeuseroja pahemmin ole ja ainahan voi tunkata
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  27. #87
    harmis Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    No mulla oli 7-pakka modernissa navassa ja piti napata lainaan pari spaceria SRAMin 10-pakasta että sai pysymään kireällä.

    Ne kyllä huomas purkamatta... Joten veikkaan ettei uudet pakat mene.

    Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...
    No, kai se on alistuttava kohtaloonsa ja pysyttävä seiskassa.

  28. #88
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431

    Re: 1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    No, kai se on alistuttava kohtaloonsa ja pysyttävä seiskassa.
    Tai rihtaat parin kympin uuden navan nykyisen tilalle ?

    Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  29. #89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Minkä merkkinen systeemi kyseessä? Itsekkin tuota miettinyt, ja kuulisin mieluusti lisääkin mielipiteitä, kokemuksia ja perusteluja puolesta/vastaan.
    X9 takavaihtajan kanssa tuntuu tuo viimeinen vaijerin kuoren pätkä(Jagwire) kuluvan aina kohtuu nopeasti>alkaa haamuvaihdot jouston toimiessa aina yleistymään.
    Ihan vain shimanon SP41 kuori ja se perusvaijeri sisälle. Täyspitkänä eli veto runkoa pitkin vaihtajalta taakse.

  30. #90
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Jos todella tarttee 22/36 välitystä, niin silloin on jo nautinto ajamisesta kaukana
    Hetta pallas googlen kuvahakuun paljastaa, sen kaukana olevan nautinnon. 1000km etelästä ylöspäin. Tosin Kyllä sieläkin 24/36 pärjäs, mutta ei 22 haittaa olisi ollut.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •