Maantie / maasto-osia sekaisin? 9-10 speed osia sekaisin?
Maantie / maasto-osia sekaisin? 9-10 speed osia sekaisin?
Alko sitten ittelläkkin tuo reistailemaan. Välillä kun vaihtaa, niin ei tapahdu mitään, ei anna mennä edes pienimmälle takarattaallekkaan, vaan loppuu vaihtajan liike toiseks viimoselle rattaalle. Kuinka pieni vääntymä saa korvakkeessa että vaikuttaisi noin toimintaan?
En nyt jaksanut pimeälle enää pihalle jäädä ihmettelemään.. Huomenna![]()
Nykyään kun alkaa tulla pyöriä joissa 1x11, niin riittääkö niissä välitys asfaltille? Ja toisaalta löytyykö tarpeeksi kevyttä pystysuoraan etenemiseen?
Kiitoksia kommenteista. 9/10 osia ei ole sekaisin eli lähdetään liikenteeseen vaijerien vaihtamisella. Jollei jeesaa niin uusi takapakka. Vaihtajan korvakkeen vääntymiseen en usko sillä juuri vaihtajan vaihtoa ennen vanha vaihtaja toimi mallikkaasti. Samoin uusi vaihtaja toimii kyllä paremmin jos sen kytkimen ottaa pois päältä. Tuntuu osittain siis siltä että kytkin aiheuttaa liikaa kitkaa alasvaihtatessa ja sotkee tuota herkkyyttä / indeksointia. Kokeilin jo löysätä kytkimen sääntöä ilman isompia havaintoja toimivuudesta.
B-säädöstä vielä kysymys. Ilmeisesti tuo S+ on herkkä tuolle säädölle. Ketjun kanssa 6mm rakoa on hankala nähdä. Onko yleistä ohjetta tuob säätöön? Esimerkiksi niin tiukka että alkaa pitämään ääntä ja sitten 1 kierros takaisinpäin?
Takapakka ei vaikuta indeksointiin (ellei ole pahasti vääntynyt). Indeksointi on vaihtajan kahvassa, siihen vaikuttaa sen oma kunto sekä osittain vaijerin kunto.
Itsellä oli samaa ongelmaa, kuin haralilla: b-ruuvin säätö ei ollut ihan shimanon spekseissä.
Jos 3 -vaihteeen alasvaihto tuntuu silti tavattoman jäykältä, voi vika olla edelleen liika kireässä kytkimen säädössä.
Harza muokkasi tätä : 23.09.2013 at 15.26
Tai itse asiassa vaikuttaa, jos pakan välistä on osia pois tai välilevy väärässä paikassa.
Mutta säädöt pitää olla ensin kunnossa, ei ole vaikea katsoa rattaan ja rissan väliä, ketju paikallaan tai ilman. Sen kun ensin tarkistaa, missä kohdassa ketjun sisällä rissan hampaat menee.
Pistin Cubelle maililla kysymyksen että voiko omassa '11 Reaction GTC SL:ssä käyttää 1x11(tai 2x11)-voiman siirtoa. Saksan foorumeilla
aikoinaan sanottiin ettei ainakaan silloista XTR:n 2x10 voinut asentaa. Kampien/ketjulinjan takia lähinnä.
Vaihdoinpa nyt täyspitkän kuoren ja uuden vaijerin pyörään. Ja mitenpä tämän nyt muotoilisi...
Voi jumalauta mikä ero!Siis aivan älytön muutos. Ei mitään säätöongelmia, heittämällä toimi oikein. Vaihtaa kolme vaihdetta kerralla pehmeästi kytkimen ollessa päällä ja kahvan liike todella smoothia. Näin nopea, helppo ja halpa muutos ja voimansiirto tuntuu käytännössä uudelta.
Lisätään nyt vielä pari hymiötä ku toimii niin hyvin.![]()
haral muokkasi tätä : 26.09.2013 at 16.33 Syy: Hymiöt
Sain just Wolftoothin 130 BCS 42 piikkisen rattaan eilen. Aika massiivinen laitos kun rattaan leveys on sama kuin leveiden piikkien leveys. Toisaalta, ei varmasti väänny. Täytyy asennella ratas kiinni Sunnuntaina ja käydä koeajolla.
6.7 WTF/kg
Onko tuhoon tuomittu yritys? Mulla on tuollainen vanha halppis feltti jossa 3x7 acera vaihteet. Epäilyttää mahtuuko kymppipakka tilalle. Jos ei niin meniskö edes ysi? Pienen budjetin tuunausta olisi harkinnassa ja voimansiirrosta olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, samalla etuvaihtajasta eroon pääsy.
Eli kuinka paljon tuo kymppi/ysipakka on leveämpi seiskaan verrattuna? Ei ole kunnollista mittaa niin ei voi verrata oman maantiepyörän 10 pakkaan.
Minkä merkkinen systeemi kyseessä? Itsekkin tuota miettinyt, ja kuulisin mieluusti lisääkin mielipiteitä, kokemuksia ja perusteluja puolesta/vastaan.
X9 takavaihtajan kanssa tuntuu tuo viimeinen vaijerin kuoren pätkä(Jagwire) kuluvan aina kohtuu nopeasti>alkaa haamuvaihdot jouston toimiessa aina yleistymään.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Maasturihan viedään kaikkialle mihin mieleen juolahtaa ja polku johdattaa suolle,tunturiin, lumihankeen jne. Kyllä ainakin Hetta-Pallas polulla keväällä kaipas jopa 29er:ällä pienessä päässä 22/36 1.4 metriä kierros välitystä. Käytössä oli 24/36 1.5 metriä kierros välitykset (täällä etelässä Ok). 36/42 menee 2.0 metriä kierroksella eli suomeksi tunkkaamalla. Kyl 34 tai 32 edessä 11 pakkaselle on varmasti yleispätevämpi kuin 36 "No maku asiota sano koira, kun m_niaan nuoli"
Jos todella tarttee 22/36 välitystä, niin silloin on jo nautinto ajamisesta kaukana... Todella väsyneenä varmaan voi tarttea jonkun Kinahmin hinkkaamiseen... Itse ihan normipainoisena ja -kuntoisena kuskina pääsen 26" täpärillä 36x11-36 setupilla käytännössä kaikki mäet ylös mitä eteen tulee ainakin pk-seudulla. Testinä jokunen viikko sitten Paloheinän mäki jyrkältä puolelta nousi 29" sinkulalla 34x19 välityksillä. Eipä ole sinkulallakaan noilla välityksillä löytynyt pk-seudula montaa mäkeä, joka ei nousisi...
Moni vain vaihtaa turhan herkästi liian pienelle vaihteelle IMO. Kokeilkaa ajaa ilman sillä isolla / keskirattaalla (riippuen onko edessä 2- vai 3 lehteä) joku lenkki kokonaan, jos ette usko.
^Kunto, reitit ja muut asiat (vaikkapa lenkin pituus, ajotaito tai polvien kunto) vaihtelevat sen verran etten lähtisi arvioimaan muiden tarpeita välityksille. Toki välillä kannattaa kokeilla ajaa vähän pidempään sillä keskirattaalla tai tai vaikka 1 x systeemeillä mutta pääasia on että ajetaan.
Marttakisapuuhissa olen itse tarvinnut hyvin kevyitä välityksiä hämmentävän usein. Mäet kasvavat sekä kokoa että jyrkkyyttä kun on ajanut lujaa ja pitkään.
Ja nimenomaan mummorattaalla sitkuttamalla ohitin SM-kisojen loppumäessä kolme rimpuilijaa. Minulla siis kaksysäri ja välityksinä 39/28 - 11-36.
Talveksi laitan ehkä 1 x 10, mutta kisakaudella taas tupla eteen.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Joo, se on eri asia xc-fillareissa. Itellä am-kone joten kovinkaan pitkiä lenkkejä, ainakaan kisoja sillä ei täysillä jaksa ajella. (Syynä allekirjoittaneen huono kunto, ei pyörä)
Onhan 29" renkailla 28t eturatas vähän eri asia kuin se oikea 24t tai 22t mummo 26" fillarissa.
Tuplakampien pikkuratas on yleensä ihan käyttökelpoinen jopa 26" fillarissa.
Itellä 24-38 eturattaat, eipä täällä etelässä niitä korkeuseroja pahemmin ole ja ainahan voi tunkata![]()
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kirjanmerkit