HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 102 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 52 92 100 101 102 103 104 112 152 202 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.031 - 3.060 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #3031
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Meillä Suomessa on hienoa vuodenajat. Jokaisessa on pointtinsa. Nyt odottelen jo perustetta laittaa alle nastarenkaat. Näitä pihasta/kolmion takaa piittamattomina tulevia/kääntyviä autoja on kiva kohdata "hieman pitkäksi menneellä" jarrutuksella. Ja sitten, kun ihmetellään niitä auton kylkeen tulleita naarmuja voi tarvittaessa soittaa poliisit paikalle toteamaan, kuka ajoikaan vastoin liikennesääntöjä.
    Ps. Tuo "ajoit liian kovaa" -perustelu on kyllä klassikko jo syntyessään!
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  2. #3032
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Vuodenajat on hyviä, ei muita liikujoita kelvillä, +4C ja vesisade ehkä vaikutti asiaan, vai olisiko se reilu pohjoistuuli vaikuttanut?

    Pian kelveillä on taas tilaa ja ainakin ne joita liikkuu osaavat sen liikkumisen paremmin, kun vain vannoutuneimmat liikkujat jää jäljelle kelien raaistuessa.

    Yli 50km/h soralla, ketään ei missään, on kuitenkin mun elementti, no pari hirveä tuli ohitettua alle 20 metrin päästä, mutta niitä ei kai lasketa?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  3. #3033
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Talvella kokeilin ajella todella hiljaa, koska olosuhteiden pakosta ei kovin lujaa pystynyt ajamaankaan ja silti säännöllisin väliajoin joku yrittää ajaa kolmion takaa päälle/eteen tai kääntyä päälle/eteen.
    Kohtasin itse pari talvea sitten auton, joka ei jostain syystä väistänyt minua tullessaan kerrostalon pihasta risteykseen. Itse olin pyörätiellä (rinnakkainen jalkakäytävän kanssa) ja kuski vaan tuuppas siihen eteen. Oli valoisaa ja muutenkin hyvä näkyvyys. Eturenkaan tömähdettyä Fordin kylkeen, sankari pysähtyi ja kävi toteamassa tilanteen (ei vahinkoja, autosta en tiedä). Kommentoin muistaakseni väistämisvelvollisuudesta ja nopeudesta, johon tämä sanoi minun(kin) ajaneen aika kovalla vauhdilla. Kysyin vielä et "Ai näillä reisillä, talvella, ylämäkeen?" Ei siinä mitään, edettiin kumpikin tahollemme. Avauduin tuosta jo edesmenneessä ketjussa, mutta tuli nyt talvesta mieleen. Alkuvuodesta ostin nastarenkaat.

  4. #3034
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705
    Harvase viikko on pakko ihmetellä, että miksi rakennetaan korotettuja suojateitä? Ja onko ne sitä varten, että autot saavat vetää niistä kuin jalakulkijoita tai pyöräilijöitä ei tulis mistään?!?

    Tänään taas klassinen tilanne. Tulen pyörällä em. paikkaan. Vasemmalta tulee nuori jätkä autolla 20-30km/h ylinopeutta hidastamatta korotukseen ja samalla kännykkään puhuen.. Ei todellakaa katsonut kumpaankaan suuntaa, että olisko sieltä joku tulossa!

  5. #3035
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Polkupyörällä ajetaan useimmiten nopeudella 15-30 km/h. Viereisellä ajoradalla taas autojen nopeus on 30-80 km/h. Autoilijoiden logiikan mukaan siis nopeudella 20 km/h ajava pyöräilijä ajaa liian kovaa vaikka vieressä autot kulkevat moninkertaisella nopeudella. Ei pysty ymmärtämään...

  6. #3036
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Polkupyörällä ajetaan useimmiten nopeudella 15-30 km/h. Viereisellä ajoradalla taas autojen nopeus on 30-80 km/h. Autoilijoiden logiikan mukaan siis nopeudella 20 km/h ajava pyöräilijä ajaa liian kovaa vaikka vieressä autot kulkevat moninkertaisella nopeudella. Ei pysty ymmärtämään...
    Etäisyys, lähestymiskulma, mutta ennenkaikkea liian nopeasti vilkaistaan ja oletetaan arvioimatta nopeutta. Sitten se pyörä ei kuljekkaan sitä oletettua 10km/h nopeutta tai oli sen nanosekunnin pituisen vilkaisun aikana sen suojatien tolpan ja a-pilarin katveessa. No toki sekin vaikuttaa, kun yleensä vilkaistaan samalla kun hidastetaan, jolloin nopeuden kunnollinen arviointi liki kohti tulevan kohteen osalta on liki mahdotonta.

    Kaikki kuitenkin korjautuisi (no hyvin moni juttu kumminkin) jos enemmän maltettaisiin liikenteessä, maltettaisiin katsoa vähän pisempään, maltettaisiin hidastaa vähän aiemmin, joskus sekunnin paikoillaan seisominen olisi hyvä malttaa.

    Hirmuisen moni autoilija ja pyöräilijä ei kuitenkaan ymmärrä tuota kuinka iso merkitys sillä muutamalla metrillä on lähestymiskulmaan ja nopeuksien arviointikykyyn.

    Sitten on tuo ajovalopakon rapauttama liikennesilmä, haetaan kahta kiiluvaa pistettä, kun pitää äkkiä kiireesti havainnoida, että toimisi sujuvasti eikä hidastaisi liikennettä. Motskarit ja fillarit eivät yleensä sisällä kahta valopistettä matkan päässä toisistaan, joten ne ovat 'näkymättömiä'.

    Kun ymmärtää nämä puutteet kuljettajien toiminnassa osaa ymmärtää myös miksi ne eivät näe, ehkä myös ymmärtää sen miksei tilanne muutu ellei malttia saada mukaan toimintaan enemmän. Parasta on kuitenkin ymmärtää, että fillaristina on oikeasti näkymätön, mutta koska on näkymätön voi kulkea autojen takaa varsin kiitettävällä ninjanopeudella niin ettei autoilijat edes huomaa jonkun kulkeneen, ehkä joskus huomaavat pyörän ja sitten huomaavat että se on maagisesti ilmestynyt tien toiselle puolelle aivan täysin selittämättömästi.

    Niin yksittäinen valopiste saattaa hyvin helposti olla tulkittu heijastukseksi, sellaisia virheitä aivot tekee helposti etenkin kun nopeasti dynaamisen tehokkaasti suoritetaan havaintoja, tosi harva ymmärtää moisen tai ainakaan muuttaa toimintaansa ja käyttää enemmän aikaa havaintojen tekoon välttääkseen moisen virheen.


    Tangon päihin siis valot, niin että on kaksi valoa suht etäällä toisistaan ja ei tarvitse olla mahdottoman kirkkaatkaan, niin huomaavat heti paremmin, valoilla saisi mieluusti olla vähän pinta-alaa ettei pelkkä pieni piste.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  7. #3037
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Voi tietysti olla että näkemäni johtuu vain siitä, että täällä Espoon suunnalla on niin paljon paremmat autoilijat kuin muualla.
    Hämmästyttävästi se ei näy kolaritilastoissa, ei Espoossa sattuneissa eikä espoolaisten vähyytenä kolariosapuolena, joten paremmat autoilijat onnistuvat olemaan hyvin keskivertoautoilijoiden tapaisia liikenteessä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  8. #3038
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Argh. Koskelantien alikulusta kaarsi joku ulos idän suuntaan juuri kun olin itse kääntymässä sinne. Kuljettajan pää oli kääntynyt länteen tarkkailemaan myötäliikennettä ja fillari leikkasi aivan sisäkurviin jolloin minulle ei jäänyt senttiäkään tilaa. Huusin aika kovaa—pahoittelut näin jälkikäteen—jolloin molempien jarrutuseffortilla saatiin juuri ja juuri vältettyä kolari ja minäkin pysyin nurmikolla pystyssä, vaikka vielä loppujännän takaamiseksi vastaantulijan perä nousi ja heilahti samalle sivulle jarrutuksen voimasta.

    Muistakaahan muutkin ajaa varovasti alikuluissa… varsinkin kun kohta on jäätä.

  9. #3039
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Sitten on tuo ajovalopakon rapauttama liikennesilmä, haetaan kahta kiiluvaa pistettä, kun pitää äkkiä kiireesti havainnoida, että toimisi sujuvasti eikä hidastaisi liikennettä. Motskarit ja fillarit eivät yleensä sisällä kahta valopistettä matkan päässä toisistaan, joten ne ovat 'näkymättömiä'.
    Mainoksena: juuri tuon huomion takia mielestäni Tacx Lumos-valot ovat loistava ostos. Niissä siis molempiin kippurasarven päihin tulee sekä eteen että taakse valo, jolloin korkeus ja oletettu valojen lukumäärä on lähempänä autoilijan ennakko-odotusta.

  10. #3040
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Mainoksena: juuri tuon huomion takia mielestäni Tacx Lumos-valot ovat loistava ostos. Niissä siis molempiin kippurasarven päihin tulee sekä eteen että taakse valo, jolloin korkeus ja oletettu valojen lukumäärä on lähempänä autoilijan ennakko-odotusta.
    Entäs suoran tangon päähän? Samahan toimisi jos olisi jonkinsortin nivel siinä valaisimen rungossa, mutta noissa ei tainnut olla?

    Mullakin on tankotila niin kortilla, ettei mahdu oikein valoa tankoon, nousukahvat, revoshifterit, jarrukahvat, tempokahva ja kellokin piti jo viritellä tempokahvaan, kun ei löydy tilaa tangosta. Miniriser kun on, niin tangon mutka syö käytettävissä olevaa tilaa aika paljon. Tempokahvan alapuolelle toki saisi jos valaisimen saisi 90 astetta erisuuntaan, muttei mun valaisimissa moista mahdollisuutta ole. Joudun tyytymään siis yhteen valoon minäkin ja mun pitää muutenkin vähän miettiä varusteita keston kannalta, kun vasta tuhosin peilin metsässä rymytessä.

    Tietty DIY tankotulpasta valopidike voisi toimia jos olisi riittävän kevyt valo :P
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  11. #3041
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Mikkeli (Ristiina)
    Viestit
    675
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Muistakaahan muutkin ajaa varovasti alikuluissa… varsinkin kun kohta on jäätä.
    Kelloakin kannattaa rimpauttaa alikulkuun mennessä ja sieltä poistuessa, niin saattaa joku 'leikkausta' suunnitteleva ninja muuttaa ajolinjaansa.

  12. #3042
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Entäs suoran tangon päähän? Samahan toimisi jos olisi jonkinsortin nivel siinä valaisimen rungossa, mutta noissa ei tainnut olla?
    Knog ainakin teki suorantangonvaloja.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  13. #3043
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Hämmästyttävästi se ei näy kolaritilastoissa, ei Espoossa sattuneissa eikä espoolaisten vähyytenä kolariosapuolena, joten paremmat autoilijat onnistuvat olemaan hyvin keskivertoautoilijoiden tapaisia liikenteessä.
    Jep. Eli ehkä ne keskivertoautoilijatkaan eivät ole niin kamalia, että kaikki kuuluisivat vain kolmeen jollain tapaa feilaavaan ryhmään.

  14. #3044
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Kelloakin kannattaa rimpauttaa alikulkuun mennessä ja sieltä poistuessa, niin saattaa joku 'leikkausta' suunnitteleva ninja muuttaa ajolinjaansa.
    Erittäin suositeltavaa.

  15. #3045
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Niin yksittäinen valopiste saattaa hyvin helposti olla tulkittu heijastukseksi, sellaisia virheitä aivot tekee helposti etenkin kun nopeasti dynaamisen tehokkaasti suoritetaan havaintoja, tosi harva ymmärtää moisen tai ainakaan muuttaa toimintaansa ja käyttää enemmän aikaa havaintojen tekoon välttääkseen moisen virheen.


    Tangon päihin siis valot, niin että on kaksi valoa suht etäällä toisistaan ja ei tarvitse olla mahdottoman kirkkaatkaan, niin huomaavat heti paremmin, valoilla saisi mieluusti olla vähän pinta-alaa ettei pelkkä pieni piste.
    Kypärään kiinnitetyllä hakuvalolla "katsekontakti" ohjaamoon, niin johan tulee huomatuksi. Kolmenumeroinen lumenimäärä on sopiva, ylittää havaintokynnyksen mutta vielä diskreetti.


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

  16. #3046
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Polkupyörällä ajetaan useimmiten nopeudella 15-30 km/h. Viereisellä ajoradalla taas autojen nopeus on 30-80 km/h. Autoilijoiden logiikan mukaan siis nopeudella 20 km/h ajava pyöräilijä ajaa liian kovaa vaikka vieressä autot kulkevat moninkertaisella nopeudella. Ei pysty ymmärtämään...
    Ymmärtämystä helpottaa, kun pohtii kulmanopeutta. Jos pyörätie on kolme metriä leveä ja tarkastelija on sen reunassa, niin vasemmalta tuleva, puolen metrin päässä tien reunasta pyörätiellä nopeudella 20 km/h kulkeva pyöräilijä ohittaa katselijan kulmanopeudella 11.1 rad/s ja 3.5 metrin päässä tien reunasta nopeudella 80 km/h kulkeva auto taas kulmanopeudella 6.3 rad/s. Vinosti lähestyvää tarkastellessa kulmanopeuden merkitys on vähäisempi, eli mitä kapeampi on näkymä, sen yllättävämmin sivusta tuleva singahtaa eteen.

    Mutta suoraan kohdalla tarkastellen siis on näin: vaikka auto kulkee neljä kertaa niin lujaa kuin pyörä, niin pyörä ohittaa katselijan kaksinkertaisella kulmanopeudella autoon verrattuna.

    Tämä perustuu tietysti tarkastelijaan, joka on hyvin lähellä pyörätietä ja pyörätie sitten leveydellään vie ajorataa ajavan auton merkittävästi kauemmas.

    Kun tähän lisätään näkyvyysero - autoissa aina valot päällä, pyörässä ei - niin yllättävyys lisääntyy.

    Tietysti silti sivutieltä tai pihasta tulevan autoilijan pitää väistää, ja monet ovat yksinkertaisesti piittaamattomia. Polkupyörän yllättävä "nopeus" tulee kuitenkin paljolti juuri tästä tien suunnittelusta, ja yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien filosofiasta jossa pyöräilijöiden kuuluu liikkua lähinnä nopean jalankulkijan vauhdilla, eikä kyse ole varsinaisesta ajoneuvoliikenteestä.

  17. #3047
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Ymmärtämystä helpottaa, kun pohtii kulmanopeutta. Jos pyörätie on kolme metriä leveä ja tarkastelija on sen reunassa, niin vasemmalta tuleva, puolen metrin päässä tien reunasta pyörätiellä nopeudella 20 km/h kulkeva pyöräilijä ohittaa katselijan kulmanopeudella 11.1 rad/s ja 3.5 metrin päässä tien reunasta nopeudella 80 km/h kulkeva auto taas kulmanopeudella 6.3 rad/s. Vinosti lähestyvää tarkastellessa kulmanopeuden merkitys on vähäisempi, eli mitä kapeampi on näkymä, sen yllättävämmin sivusta tuleva singahtaa eteen.

    Mutta suoraan kohdalla tarkastellen siis on näin: vaikka auto kulkee neljä kertaa niin lujaa kuin pyörä, niin pyörä ohittaa katselijan kaksinkertaisella kulmanopeudella autoon verrattuna.

    Tämä perustuu tietysti tarkastelijaan, joka on hyvin lähellä pyörätietä ja pyörätie sitten leveydellään vie ajorataa ajavan auton merkittävästi kauemmas.

    Kun tähän lisätään näkyvyysero - autoissa aina valot päällä, pyörässä ei - niin yllättävyys lisääntyy.

    Tietysti silti sivutieltä tai pihasta tulevan autoilijan pitää väistää, ja monet ovat yksinkertaisesti piittaamattomia. Polkupyörän yllättävä "nopeus" tulee kuitenkin paljolti juuri tästä tien suunnittelusta, ja yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien filosofiasta jossa pyöräilijöiden kuuluu liikkua lähinnä nopean jalankulkijan vauhdilla, eikä kyse ole varsinaisesta ajoneuvoliikenteestä.
    Tämähän on asia jota ei autokoulussa tuotu läheskään riittävästi esille, tuskin nykyäänkään, mutta joka olisi mahdottoman tärkeä ymmärtää jokaisen tiellä liikkujan.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  18. #3048
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Entäs suoran tangon päähän? Samahan toimisi jos olisi jonkinsortin nivel siinä valaisimen rungossa, mutta noissa ei tainnut olla?

    Mullakin on tankotila niin kortilla, ettei mahdu oikein valoa tankoon, nousukahvat, revoshifterit, jarrukahvat, tempokahva ja kellokin piti jo viritellä tempokahvaan, kun ei löydy tilaa tangosta. Miniriser kun on, niin tangon mutka syö käytettävissä olevaa tilaa aika paljon. Tempokahvan alapuolelle toki saisi jos valaisimen saisi 90 astetta erisuuntaan, muttei mun valaisimissa moista mahdollisuutta ole. Joudun tyytymään siis yhteen valoon minäkin ja mun pitää muutenkin vähän miettiä varusteita keston kannalta, kun vasta tuhosin peilin metsässä rymytessä.

    Tietty DIY tankotulpasta valopidike voisi toimia jos olisi riittävän kevyt valo :P
    Mulla ongelman aiheutti valon kiinnittäminen ohjaustankoon. On mokoma liian paksu tanko kiinnittimelle. Ajattelin aamulla, että tärkeintä on se et muut näkevät mut joten laitoin valon satulaputkeen. Hyvin loisti haarojen välistä vastaantuleville Toisaalta niin pienikokoinen lamppu, että se nyt saa olla siellä pysyvästi. Tai ainakin siihen asti, että keksin jotain parempaa.

  19. #3049
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Laittakaas aamuisin pyöräilijät nyt ihan oikeasti jo niitä valoja fillareihin.. Tänään sai taas todistaa tilannetta jossa pimeä pyöräilijä meinasi jäädä auton alle kun rynnisti suojatielle ilman valoja. Itse olin tulossa vastakkaisesta suunnasta pyörällä valot päällä ja huomasin fillaristin vasta kun autoilija veti täysjarrutuksen pyöräilijän jo ollessa tämän edessä.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  20. #3050
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Valottomille voi huutaa: Hanki valot!
    Tarpeeksi monta kertaa saa kuulla huutoa, niin jotain voi tapahtua.

  21. #3051
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Ymmärtämystä helpottaa, kun pohtii kulmanopeutta. Jos pyörätie on kolme metriä leveä ja tarkastelija on sen reunassa, niin vasemmalta tuleva, puolen metrin päässä tien reunasta pyörätiellä nopeudella 20 km/h kulkeva pyöräilijä ohittaa katselijan kulmanopeudella 11.1 rad/s ja 3.5 metrin päässä tien reunasta nopeudella 80 km/h kulkeva auto taas kulmanopeudella 6.3 rad/s. Vinosti lähestyvää tarkastellessa kulmanopeuden merkitys on vähäisempi, eli mitä kapeampi on näkymä, sen yllättävämmin sivusta tuleva singahtaa eteen.

    Mutta suoraan kohdalla tarkastellen siis on näin: vaikka auto kulkee neljä kertaa niin lujaa kuin pyörä, niin pyörä ohittaa katselijan kaksinkertaisella kulmanopeudella autoon verrattuna.

    Tämä perustuu tietysti tarkastelijaan, joka on hyvin lähellä pyörätietä ja pyörätie sitten leveydellään vie ajorataa ajavan auton merkittävästi kauemmas.

    Kun tähän lisätään näkyvyysero - autoissa aina valot päällä, pyörässä ei - niin yllättävyys lisääntyy.

    Tietysti silti sivutieltä tai pihasta tulevan autoilijan pitää väistää, ja monet ovat yksinkertaisesti piittaamattomia. Polkupyörän yllättävä "nopeus" tulee kuitenkin paljolti juuri tästä tien suunnittelusta, ja yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien filosofiasta jossa pyöräilijöiden kuuluu liikkua lähinnä nopean jalankulkijan vauhdilla, eikä kyse ole varsinaisesta ajoneuvoliikenteestä.
    Autoilijalla on usein (ei siis aina) hyvä näkyvyys risteävälle pyörätielle hyvissä ajoin. Jos siis autoilija yhtään viitsisi katsoa sinne pyörätielle, niin hän näkisi pyöräilijän hyvissä ajoin ja osaisi aika hyvin arvioida, että tuleeko pyöräilijä 15 km/h vai 35 km/h vauhtia.

    Tässä yksi hyvä esimerkkiristeys Tampereelta Kolmionkadun ja Lahdenperänkadun risteyksestä. Kolmionkadulta Lahdenperänkadulle oikealle eli itään päin menossa olevat autoilijat näkevät pyöräilijän hyvissä ajoin,jos siis vaivautuvat katsomaan sinne oikealle. Kovin usein vaan käy niin, että autoilija ei huomaa missään vaiheessa pyöräilijää, kun katse on suunnattuna vasemmalle.

    Kuvasta poiketen pyörätienjatke on maalattu uusien merkintätapojen mukaisesti. Se ei kuitenkaan kauheasti ole auttanut autoilijoita ymmärtämään, että siinä on pyörätien jatke.

    http://goo.gl/maps/VNudD

  22. #3052
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti toripolliisi Katso viesti
    Harvase viikko on pakko ihmetellä, että miksi rakennetaan korotettuja suojateitä? Ja onko ne sitä varten, että autot saavat vetää niistä kuin jalakulkijoita tai pyöräilijöitä ei tulis mistään?!?

    Tänään taas klassinen tilanne. Tulen pyörällä em. paikkaan. Vasemmalta tulee nuori jätkä autolla 20-30km/h ylinopeutta hidastamatta korotukseen ja samalla kännykkään puhuen.. Ei todellakaa katsonut kumpaankaan suuntaa, että olisko sieltä joku tulossa!
    Niin .. yleensä kaupunkimaasturit ja isot mustat autot tuntuu keskittyvän töyssyjen väistämiseen parilla renkaalla eikä huomaaa kevyttä liikennettä ollenkaan.

  23. #3053
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Autoilijalla on usein (ei siis aina) hyvä näkyvyys risteävälle pyörätielle hyvissä ajoin. Jos siis autoilija yhtään viitsisi katsoa sinne pyörätielle, niin hän näkisi pyöräilijän hyvissä ajoin ja osaisi aika hyvin arvioida, että tuleeko pyöräilijä 15 km/h vai 35 km/h vauhtia.

    Tässä yksi hyvä esimerkkiristeys Tampereelta Kolmionkadun ja Lahdenperänkadun risteyksestä. Kolmionkadulta Lahdenperänkadulle oikealle eli itään päin menossa olevat autoilijat näkevät pyöräilijän hyvissä ajoin,jos siis vaivautuvat katsomaan sinne oikealle. Kovin usein vaan käy niin, että autoilija ei huomaa missään vaiheessa pyöräilijää, kun katse on suunnattuna vasemmalle.

    Kuvasta poiketen pyörätienjatke on maalattu uusien merkintätapojen mukaisesti. Se ei kuitenkaan kauheasti ole auttanut autoilijoita ymmärtämään, että siinä on pyörätien jatke.

    http://goo.gl/maps/VNudD
    Tuossakin paikassa tilannetta auttaisi, että pyörätiet olisivat yksisuuntaisia, jolloin oikealle kääntyvä näkisi kaiken väistettävän liikenteen samalla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  24. #3054
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    47
    Onkohan joillekin opetettu lapsena kotona, että "Muista aina katsoa joka suuntaan, ennenkuin ylität tien." ...mutta jätetty kokonaan semmoinen seikka mainitsematta, että älä nyt juokse sen tulevan kulkupelin alle kuitenkaan.

    Tänään baanalla n. 15:20 joku ehkäpä Tunturi-merkkisellä trad. mummopyörällä kulkenut about 25-30-vuotias naishenkilö, ajeli edelläni melko hiljaa ja puhui puhelimeen. Katsoi taakseen nopeasti samalla puhelimeen edelleen mölöttäen, olin juuri tulossa kolmen metrin päässä ohi vasemmalta enkä mitenkään kauhean lujaa vauhtia. Kuitenkaan tämä hänen taakseen katsominen ja ohi tulevan henkilön huomaaminen kuitenkaan ei mitenkään vaikuttanut hänen päätökseensä n. 4 sekunnin päästä kääntyä suoraan eteeni kun olin ehkäpä n. 1,5m päässä. Aikamoinen "EIIIIIVVVV-"-huuto lähti itseltä spontaanisti koska törmäys näytti aika varmalta. Kaikki hanat lukkoon ja noh, kulutustavaraahan nuo rengaspinnat on. Törmäys vältettiin parillakymmenellä sentillä. Matka jatkui mummopyöräilijältä ja niin jatkui leppoisa puhelimeen höpiseminenkin. Saatoinpa huutaa jotain muutakin perään mutta epäilen että sitäkään huomattiin.

    Niin ja edit: henkilö ei tehnyt minkäänlaista elettäkään ilmoittavansa kääntyvänsä yllättäen kesken baanaa vasemmalle; no ei varsinkaan vasemmalla kädellään koska siinä oli iPhone ja toinen käsi oli stongalla.

  25. #3055
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Valottomille voi huutaa: Hanki valot!
    Tarpeeksi monta kertaa saa kuulla huutoa, niin jotain voi tapahtua.
    On sanottu muutama kerta ja vastaus on ollut " Mitä v.... se sulle kuuluu ".

  26. #3056
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebtre Katso viesti
    en kesken baanaa vasemmalle; no ei varsinkaan vasemmalla kädellään koska siinä oli iPhone ja toinen käsi oli stongalla.
    Mä teen suuntamerkkejä kännykällä tosta vaan, sanon vaan kaverille langan päässä venaa sekuntti ja laitan puhelimen auton nenän eteen. Hyvin saa tilaa keskimäärin.

  27. #3057
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Muutaman kerran nähnyt yhden itsetuhoisen naishenkilön meininkiä,taakseen edes vilkaisematta vinosti kadun yli nopealla kurvauksella kelviltä. Olisin sanonut tästä mutta kurvaskin uudestaan kadun yli samalla menolla ennenkuin saavutin tätä.

  28. #3058
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Sivistyksen hautalehto
    Viestit
    242
    Tänään. Tumma nainen seisoi ajosuuntaani nähden selin, keskellä kevliä. Kevlillä yhtenäinen valkoinen viiva, joka taas tarkoittaa että toinen puoli kävelijöille, toinen fillareille. Huomaavaisesti plingautin PLING! Siis vain kerran pling. Nainen kääntyi, näytti keskaria, osoitti toisella pyöräkaistaa jota ajoin ja ohitse mennessäni murjaisi "kou to tö hell juu fakin idiot". Mieleni teki pysäyttää ja vaihtaa itse kunkin menemisistä muutama sananen, mutta elintapakiireistäni johtuen jätin ehkäpä hedelmättömäksi muotoutuvan tiedonvaihdon yksipuoliseksi.

    Olen siis matkalla helvettiin...
    - Hiki syö aivoja -

  29. #3059
    IncBuff Guest
    Saatanan valottomat idiootit.

  30. #3060
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Saatanan valottomat idiootit.
    Pimeä pääsee yllättämään kun syksy tulee .. kuten lumi yllättää autot. Malttia ...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •