Pyörälenkillä ylittämässä risteävää tietä pyörätienjatketta pitkin. Pakettiauto pysähtyneenä siten, että auton perä on suojatiemaalausten päällä. Takana oleva henkilöauto on samalla lailla auton etuosa suojatiemaalausten päällä. Tilaa pyörälleni oli siis vähän mutta riittävästi. Juuri kun olen siinä näiden autojen välissä, niin pakettiauto lähtee liikkumaan ja suunta on tietenkin taaksepäin. Kohdassa kun on loiva ylämäki ja kuski ei taida olla se maailman paras autoilija mitä tulee mäkilähtöihin. Onneksi ei kuitenkaan osunut minuun. Ei tosin kyllä huomannut minua ollenkaan eli ensikerralla sama juttu ylämäessä.
Rullaluistelija ja pitkät sauvat ovat huono yhdistelmä, jos ei ole tekniikka hallussa ja/tai ei halua ottaa muita kulkijoita huomioon. Yksi mies heilutteli niitä sauvojaan niin leveästi, että ei montaa senttiä jäänyt väliä minun jalan ja sauvan kärjen väliin kohdassa, jossa on noin kolme metriä leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ja minä ajan väylän oikeassa reunassa ja rullaluistelija tulee vastaan nähden minut. Olisi pitänyt kääntyä ja ajaa kaveri kiinni ja pitää pieni tekniikkakurssi sauvojen oikeasta käytöstä. Siihen toisten huomioon ottamiseen tuskin pystyy vaikuttamaan...
Kolmantena pitää vielä hieman ihmetellä pyörälenkillä olevia kahden tai useamman ajajan joukkoa. Miksi pitää ajaa vierekkäin pyörätiellä silloin kun on vastaantulijoita ja nämä on havaittu ajoissa? Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa toisen hieman lisätä nopeutta ja toisen hidastaa. Vai onko? Niin ja kyllä kaksi pyöräilijää mahtuu useimmiten ajamaan rinnakkain näissä kohtaamistilanteissa. Ongelmana on kuitenkin usein se, että pyörätiet ovat todella huonossa kunnossa ja joku voi haluta ajaa jonkun töyssyn, kuopan tai railon vierestä ja jos tämä tapahtuu juuri silloin,kun vastaan tulee kaksi pyöräilijää rinnakkain,niin silloin on ahdasta.
Kirjanmerkit