HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 94 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 44 84 92 93 94 95 96 104 144 194 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.791 - 2.820 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #2791
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ja vinkkinä siihen punaisista oikealle kääntymiseen: koukkaa vähän ulkoreunasta ja hidasta/pysähdy siihen suojatien eteen, tai jopa aavistuksen verran sen päälle jos se auttaa oikaisemaan autoa enemmän. Sitten vaan perse penkistä irti ja kunnon vilkaisu apparin ikkunasta. Ongelma ratkaistu. Vastuu on nyt sinulla...
    Onko muka olemassa muita tapoja kääntyä oikealle? Tuo nyt vaan ei auta yhtään enempää siihen näkemiseen vaikka joka kerta kurkotankin niin pitkälle kun pystyn. Isoa autoa ei vain saa käännettyä risteykseen 90 astetta, hyvä jos suojatiehen mennessä edes 45 astetta, ja tämä siis suojateiden kohdalla joissa on liikenteenjakaja joita kovin iso osa on.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  2. #2792
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    ...Pyöräilijä kun ei tee liikenteessä koskaan virhettä.
    Siinä on se vissi ero että pyöräilijän tehdessä virheen sen oma henki on kyseessä. Siksi pyöräilijät, jalankulkijat tai muu kevyt liikenne ei juuri tee niitä virheitä.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  3. #2793
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Siksi pyöräilijät, jalankulkijat tai muu kevyt liikenne ei juuri tee niitä virheitä.
    Höpöhöpö.

  4. #2794
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Onko muka olemassa muita tapoja kääntyä oikealle? Tuo nyt vaan ei auta yhtään enempää siihen näkemiseen vaikka joka kerta kurkotankin niin pitkälle kun pystyn. Isoa autoa ei vain saa käännettyä risteykseen 90 astetta, hyvä jos suojatiehen mennessä edes 45 astetta, ja tämä siis suojateiden kohdalla joissa on liikenteenjakaja joita kovin iso osa on.
    Harjoittele kovemmin, nouse kunnolla penkistä ja nojaa vaikka sen jääkaapin (tai keskilaatikon tjsp.) päälle. Tuo 45 astetta riittää jo varsin hyvin, jos vaan jaksaa turvavyön avata. Pienemmässä kulmassa näkee jo oikein säädetystä laajakulmapeilistäkin...

  5. #2795
    Mikälie puukenkärahtari ollut liikenteessä, noita on ikävä kyllä edelleen paljon vaan pian paukkuu kuljetusalallakin eläkepommit ja vanhat jäärät siirtyvät pois liikenteestä.
    Tilalle saamme bulgarialaisia ja puolalaisia, ja sitten meillä kaikilla onkin hyvä olla.

  6. #2796
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Harjoittele kovemmin, nouse kunnolla penkistä ja nojaa vaikka sen jääkaapin (tai keskilaatikon tjsp.) päälle. Tuo 45 astetta riittää jo varsin hyvin, jos vaan jaksaa turvavyön avata. Pienemmässä kulmassa näkee jo oikein säädetystä laajakulmapeilistäkin...
    Eli kehotat rikkomaan lakia ja riskeeraamaan myös oman henkeni?

    edit: taisin astua röllinkakkaan, siirrynpä takavasemmalle tonkimaan sontaa klossien alta.
    GynZi muokkasi tätä : 06.09.2013 at 07.58
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  7. #2797
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Eli kehotat rikkomaan lakia ja riskeeraamaan myös oman henkeni?
    Sarkasmisi ei oikein toimi...

    Ihan oikeasti, sellaisia risteyksiä missä noin joutuu tekemään tulee vastaan pari kertaa päivässä. Onko liian iso homma?

    Tuon opin muuten aikoinaan autokoulussa, enkä edelleenkään pidä sitä minään amerikantemppuna.

  8. #2798
    mutanaama Guest
    Kyllä se vaan on niin, että se on sen raskaan kaluston kuskin homma taata muiden turvallisuus. Oman osani olen tuostakin saanut aikonaan kuorkilla ja vuosikausia umpikoppaisella pakulla ajelleena.
    Mut se täytyy fillaristin tajuta, että jos joku on jo keskellä risteystä, ei siitä niin vaan väistetä, eikä päin saa ajaa. Ripee fillari tulee helposti sen 10m sekunnissa, jolloin ennakointi voi hitaalla raskaalla ajoneuvolla olla mahdotonta.

    Ja sitten ihan vaan heijastinliivejä käyttäville tiedoksi, niin pimeällä voitte pukeutua yhtä hyvin näkymättömyysviittaan, sillä yhdenkään ajoneuvon valot eivät osoita sivulle. Paras tapa tulla nähdyksi on kunnollinen ajovalo-

  9. #2799
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Kyllä se vaan on niin, että se on sen raskaan kaluston kuskin homma taata muiden turvallisuus. Oman osani olen tuostakin saanut aikonaan kuorkilla ja vuosikausia umpikoppaisella pakulla ajelleena.
    Mut se täytyy fillaristin tajuta, että jos joku on jo keskellä risteystä, ei siitä niin vaan väistetä, eikä päin saa ajaa. Ripee fillari tulee helposti sen 10m sekunnissa, jolloin ennakointi voi hitaalla raskaalla ajoneuvolla olla mahdotonta.

    Ja sitten ihan vaan heijastinliivejä käyttäville tiedoksi, niin pimeällä voitte pukeutua yhtä hyvin näkymättömyysviittaan, sillä yhdenkään ajoneuvon valot eivät osoita sivulle. Paras tapa tulla nähdyksi on kunnollinen ajovalo-
    Erikoisia ajoneuvoja sun kokemuspiirissä, kun suurinpiirtein kaikissa, joissa valot vaan säädetty kohdalleen, ne nimenomaan valaisee sivulle ja oikeassa reunassa nimenomaan pisemmälle eteenkin.

    Hyvinkin 10-15m sivulle valaisevat ja heijastimet heijastuu vielä kauempaakin. Ei toki 90 astetta sivulle, mutta verrattaen hyvin se valo näyttää sivulle.

    Tottakai pyöräilijä näkyy paremmin kun on valo, kannattaa pitää myös takavaloa, ainakin jos maantien sivussa ajelee pimeällä, eli ilman katuvaloja, koska silloin kun ajoneuvot kohtaa, niin pienikin valo on todella hyvin toimiva henkivakuutus.

    Jos lähdetään sille linjalle, että ison auton kuljettajan tehtävä on taata turvallisuus, niin entäs kun se mokaa? Kaikki joskus mokaa, eikö järkevämpi olisi toimia kuitenkin siten, että ei laske sen toisen toiminnan varaan sitä omaa turvallisuuttaan ja jättää ihan suosiolla ajelematta 10 metriä sekunnissa risteyksiin, niin ei jää alle.

    Tieliikennelaki kuitenkin velvoittaa käyttämään sopivaa tilannenopeutta, kaupungissa jossa on 40km/h rajoitus ei mun mielestä 10 metriä sekunnissa todellakaan ole sopiva tilannenopeus risteyksessä, jo 5 metriä sekunnissa on paljon noissa paikoissa.

    Jos on niin kehnot reidet ettei kykene himmaamaan ja kiihdyttämään risteyksissä, niin kannattaa hetki harjoitella vaikkapa kuntopyörällä, niin ei ole aivan yhtä ylivoimaista tuollainen normaali ennakoiva ja vastuullinen ajaminen.

    Miettikääpäs nyt vähän sitä, että jos autoilijat kääntyilisivät ja paahtaisivat risteyksistä sen 10 metriä sekunnissa, niin millaista se liikenne olisi? Kyllä ne autotkin menee ainakin täällä luokkaa 5 metriä sekunnissa käännöksissä ja lähestyessään suojatietä jonka yli joku pyrkii.

    Jos lujaa tekee mieli ajaa, niin kannattaa siirtyä paikkaan, jossa ei ole jatkuvasti suojateitä tai pyörätienjatkeita ylitettävänä, sellaiseen ympäristöön, jossa tilannenopeutta voi pitää reilummin, asenne jossa velvoitetaan muut väistämään, että itse voi ajaa hidastamatta tai lujaa, on kuin kerjäisi kolaria kohdalleen.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  10. #2800
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Jos lähdetään sille linjalle, että ison auton kuljettajan tehtävä on taata turvallisuus, niin entäs kun se mokaa?
    Sitten käy kuten Kehä I:llä taannoin, kun kuormuri ajoi jarruttamatta punaisia päin ja tappoi valoissa seisovan maasturin sisällön.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  11. #2801
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Mistäs tollaisia vekottimia saa?
    Käväise Volvolla koeajolla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  12. #2802
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Erikoisia ajoneuvoja sun kokemuspiirissä, kun suurinpiirtein kaikissa, joissa valot vaan säädetty kohdalleen, ne nimenomaan valaisee sivulle ja oikeassa reunassa nimenomaan pisemmälle eteenkin.

    Hyvinkin 10-15m sivulle valaisevat ja heijastimet heijastuu vielä kauempaakin. Ei toki 90 astetta sivulle, mutta verrattaen hyvin se valo näyttää sivulle.
    Tokkiinsa ne sen verran valaisee että maantienlaidassa kulkijan erottaa kauempaakin, mutta kun se kelvi voi olla sen 10-15m ajoradasta niin eipä heijastinliivinen pyöräilijäkään sieltä välttämättä ilman valoja erotu auton lähivaloilla. Sitten tulee näitä tilanteita että ohitetaan ja käännytään eteen. Mun auton valot ei ainakaan valaise takaviistoon tai 90 astetta sivulle.

  13. #2803
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tokkiinsa ne sen verran valaisee että maantienlaidassa kulkijan erottaa kauempaakin, mutta kun se kelvi voi olla sen 10-15m ajoradasta niin eipä heijastinliivinen pyöräilijäkään sieltä välttämättä ilman valoja erotu auton lähivaloilla. Sitten tulee näitä tilanteita että ohitetaan ja käännytään eteen. Mun auton valot ei ainakaan valaise takaviistoon tai 90 astetta sivulle.
    Oikealle kääntyessä toki noin, siksikin kai alkoivat jossain vaiheessa autonvalmistajat tekemään sumuvaloja, jotka syttyvät käännyttäessä valaisten sitä nurkkaa enemmän, mutta eipä takavinkkelistä mikään valaise. Siinä kohtaa toki pitäisi autoilijan seurata kelviä etukäteenkin ja toisaalta liikennesuunnittelijan mahdollistaa tuo seuraaminen, mutta toisinaan tehty mahdottomaksi näkemäestein.

    Kun kaikki malttavat hidastaa tarpeeksi, niin jää aikaa enemmän sitten havainnointiin ja vähintään jos kolisee, niin ei käy niin pahasti.

    Jaa, talvikelissä mun auton valot valaisee taakseppäinkin, et usko? No asiaa voi kokeilla talvikelissä ja väitänpä, että ihan hyvin kuskin oven kohdallakin ne valot valaisee taakseppäin, valon heijastuminen on silloin aika hyvää ja hejastimien näkemiseen hyvin vähäinenkin jo riittää ;-)

    Nuo katuvalot on muuten yksi pyöräilijän surma, älyttömän tehokas lamppu paahtaa siihen ajoradalle pitkän matkan päässä toisistaan sitten nuo valot, silmä sopeutuu siihen kirkkauteen ja kelv on siellä varjossa sitten, tosi vaikea on havaita mitään tuollaisessa paikassa, jos pyöräilijällä on joku 4 luxin tuikku lain kirjaimen täyttämänä valona, niin sen kyllä hyvin erottaisi ilman katuvaloja, mutta katuvalojen kera on aika heikkoa sinne varjoihin nähdä.
    Sitten niiden katuvalotolppien väliin toisilla teillä helposti voi kadota, kun se valo tekee kaikesta samansävyistä ja silmä sopeutuu niihin kirkkaisiin kohtiin lamppujen alla, kun on sopivasti tien reunassa valojen välissä, reunassa sopivaa kasvillisuutta, niin aika tehokkaasti sinne häviää.

    Se etäisyys jolta kevyen liikenteen havaitsen on moninkertainen ilman katuvaloja, poislukien tilanne jossa vastaan tulee autoja jatkuvana virtana, jollaista en muista kovinkaan usein sattuneen, ihan etelässä ehkä moista sattuukin enemmän, mutta suurin osa (pinta-alan mukaan) katuvaloista on kokemukseni mukaan enemmän haittaavia kuin hyödyttäviä.

    Autoillessa ajoin pitkät päällä huonosti valaistuilla alueillakin, eli katuvalojen alueella, lakihan sanoo, että tyydyttävästi valaistulla alueella ei saa käyttää pitkiä, muttei se valaistus mua tyydyttänyt. Toki lyhyille tuli vaihdettua jos joku näkyi vastaan tulevan.

    Kuitenkin heijastimet yli kilometristä näkee kunnon pitkillä valoilla, kerkeää hyvin varautumaan.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  14. #2804
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Mitä tuossa tutkailin noita kuolemaan johtaneita taajamaonnettomuuksia niin siellä näytti olevan reilusti suurin osa kuolleista +50v. Jostain syystä kaikissa keskusteluissa holtittimimpana karikatyyrinä näyttää olevan spandexkamikazeninjapyöräilijät, jota onnettomuustilastot eivät ainakaan tue.

    Tilastoissa vaarallisimpia näytti olevan 50000-100000 asukkaan kunnat, joskin suuremmissa ei kuolleet suhteessa väkilukuun niin merkittävästi laskeneet. Näin taas oli selvästi pienemmissä kunnissa. Tuosta nyt on vaikea vetää suurempia johtopäätöksiä, kun siihen voi vaikuttaa niin moni asia näin pienessä otannassa mitä Suomen kokoisesta maasta saadaan.

    Tänään pitkästä aikaa pyöräilijä aiheutti myös vaaratilanteen, tulemalla kovaa vauhtia risteykseen mäkeä alas ja oikaisten mutkan ja näin suoraan eteen. Taisi olla alakoululainen ja kiire kouluun. Tämän aamupäivän saldo siis 1 roska-auto, 1 henkilöauto ja 1 pyöräilijä. Jalankulkijoita ei laske, kun niiden kohdalla syyllisyys siirretään kuitenkin ajoneuvon kuljettajalle riippumatta tilanteesta.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  15. #2805
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    522
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Miten olisi jos ei tulisi tilanteeseen niin kovalla nopeudella että havainnointi on vaikeaa. Älytöntä vaatuunpakoilua kuulee ammattikuskeilta...
    Samoin meistä pyöräilijöistä joidenkin olisi syytä miettiä omaa tilannenopeuttaan tiedostaen miten huonosti niistä kopeista näkee oli peilejä miten paljon tahansa. Vai kärsiikö työmatkatempon aika tai lenkin keskari kun joutuu hidastamaan, ehkä jopa antamaan tilaa? Vai onko yksinkertaisesti liian kivaa olla oikeassa?

    Arvelen että iso osa autoilijoista ylipäätään ei ymmärrä miten eri nopeuksilla pyörällä voi liikkua ja että iso osa kovempaa ajavista pyöräilijöistä ei tätä tajua autoilijan näkökulmasta. Maanteillä nopeuden arviointi on hankalaa ja taajamassa tämä vain korostuu ja kovempaa vauhtia ajavien pyöräilijöiden havaitseminen on entistä vaikeampaa, käännät päätä ja pyöräilijä tuli ja meni jo.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Osaan tunnistaa tilanteen jossa on mahdollista että ammattiliikenteen tumpelo yrittää piittaamattomuuttaan tehdä tuhoa.
    Annat ymmärtää että nämä tumpelot tekevät sen mielestäsi tahallisesti (yrittää), aika paksu väite. Ei ihme että asennoituminen on noin jyrkkää.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    En ole syyttänyt ammattiautoilijoita yleisesti, ainoastaan niitä joilla on vaikeuksia kunnioittaa muita liikenteessä. Valitettavasti hyvät kuskit taitavat olla vähemmistö.
    ...
    Ongelma ratkaistu. Vastuu on nyt sinulla...
    Uskot että hyvät kuskit on vähemmistö. Käy hyvin linjaan aiempien kommenttiesi kanssa. Tuskin tulet näkemään heissä jatkossakaan mitään hyvää kun lähes jokainen ison auton kuski on potentiaalinen tappaja.

    Ja tuo "Ongelma ratkaistu. Vastuu on nyt sinulla..." Luepa tän postauksen yläosasta omaa tekstiäsi vastuunpakoilusta. Annat kaikenkattavan "ratkaisun" ja luovutat samalla kaiken vastuun että tulet nähdyksi, ei näin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Harjoittele kovemmin, nouse kunnolla penkistä ja nojaa vaikka sen jääkaapin (tai keskilaatikon tjsp.) päälle. Tuo 45 astetta riittää jo varsin hyvin, jos vaan jaksaa turvavyön avata. Pienemmässä kulmassa näkee jo oikein säädetystä laajakulmapeilistäkin...
    Ei todellakaan näin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Kyllä se vaan on niin, että se on sen raskaan kaluston kuskin homma taata muiden turvallisuus.
    Mut se täytyy fillaristin tajuta, että jos joku on jo keskellä risteystä, ei siitä niin vaan väistetä, eikä päin saa ajaa. Ripee fillari tulee helposti sen 10m sekunnissa, jolloin ennakointi voi hitaalla raskaalla ajoneuvolla olla mahdotonta.
    Vaarallista edes sanoa moista, joku voi ottaa tosissaan jos on niin tyhmä, että antaa oman turvallisuutensa muiden "hoitoon". Risteysjuttu asiaa.

  16. #2806
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti scf_ Katso viesti
    Arvelen että iso osa autoilijoista ylipäätään ei ymmärrä miten eri nopeuksilla pyörällä voi liikkua ja että iso osa kovempaa ajavista pyöräilijöistä ei tätä tajua autoilijan näkökulmasta. Maanteillä nopeuden arviointi on hankalaa ja taajamassa tämä vain korostuu ja kovempaa vauhtia ajavien pyöräilijöiden havaitseminen on entistä vaikeampaa, käännät päätä ja pyöräilijä tuli ja meni jo.
    Onko tämä ymmärettävä, että autoilijat osaavat arvioida kaiken muun liikkuvan nopeuden kuin pyöräilijän?
    Ihmisten liikenopeuden arvioinnista on tehty ihan hyviä tutkimuksia, mutta eivät tuloksiltaan ilmeisesti kelpaa autokouluopetukseen, joka keskittyy enemmän välineen hallintaan kuin liikenteessä olemiseen.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #2807
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti scf_ Katso viesti
    Samoin meistä pyöräilijöistä joidenkin olisi syytä miettiä omaa tilannenopeuttaan tiedostaen miten huonosti niistä kopeista näkee oli peilejä miten paljon tahansa. Vai kärsiikö työmatkatempon aika tai lenkin keskari kun joutuu hidastamaan, ehkä jopa antamaan tilaa? Vai onko yksinkertaisesti liian kivaa olla oikeassa?

    Arvelen että iso osa autoilijoista ylipäätään ei ymmärrä miten eri nopeuksilla pyörällä voi liikkua ja että iso osa kovempaa ajavista pyöräilijöistä ei tätä tajua autoilijan näkökulmasta. Maanteillä nopeuden arviointi on hankalaa ja taajamassa tämä vain korostuu ja kovempaa vauhtia ajavien pyöräilijöiden havaitseminen on entistä vaikeampaa, käännät päätä ja pyöräilijä tuli ja meni jo.



    Annat ymmärtää että nämä tumpelot tekevät sen mielestäsi tahallisesti (yrittää), aika paksu väite. Ei ihme että asennoituminen on noin jyrkkää.



    Uskot että hyvät kuskit on vähemmistö. Käy hyvin linjaan aiempien kommenttiesi kanssa. Tuskin tulet näkemään heissä jatkossakaan mitään hyvää kun lähes jokainen ison auton kuski on potentiaalinen tappaja.

    Ja tuo "Ongelma ratkaistu. Vastuu on nyt sinulla..." Luepa tän postauksen yläosasta omaa tekstiäsi vastuunpakoilusta. Annat kaikenkattavan "ratkaisun" ja luovutat samalla kaiken vastuun että tulet nähdyksi, ei näin.



    Ei todellakaan näin.
    Ihme venkoilua. Olen 11 vuotta ajanut kuormuria kaupunkiympäristössä ja saan joka päivä pudistella päätäni kun kollegat ajelevat täysin välinpitämättömästi. Ja kyllä, se välinpitämättömyys on tahallista.

    Juuri katsoin peilien näköalueita ja tuo laajakulma näyttää arviolta 65-70 astetta sivulle, kunhan sen sääti aamulla kuntoon edellisen kuskin jäljiltä. Ja kyllä, siltä penkiltä noustessa näkee todella hyvin katvealueen. Ja kyllä, vastuu on kuljettajalla joka jatkaa ajamista kun ei voi olla varma onko sieltä joku tulossa.

  18. #2808
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ja kyllä, vastuu on kuljettajalla joka jatkaa ajamista kun ei voi olla varma onko sieltä joku tulossa.
    Peilit ei näytä kaikkea, jos luottaa peileihin ei voi olla varma onko sieltä joku tulossa. Pitäisikö siis jokaisessa risteyksessä nousta autosta ulos, käydä kurkkaamassa kelville molempiin suuntiin ja sitten kivuta autoon? Ai mutta hetkinen, jokuhan saattaa olla polkenut tässä välissä kelville. Pitääpä käydä uudestaan kurkkaamassa..

    Et kai aja fillarilla tasoristeykseenkään jonka puomit ovat ylhäällä huolimatta saapuvasta junasta, koska se nyt on puomien tehtävä taata turvallisuus ja minulla on oikeus ajaa silloin kun puomit ovat ylhäällä?
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  19. #2809
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Peilit ei näytä kaikkea, jos luottaa peileihin ei voi olla varma onko sieltä joku tulossa. Pitäisikö siis jokaisessa risteyksessä nousta autosta ulos, käydä kurkkaamassa kelville molempiin suuntiin ja sitten kivuta autoon? Ai mutta hetkinen, jokuhan saattaa olla polkenut tässä välissä kelville. Pitääpä käydä uudestaan kurkkaamassa..

    Et kai aja fillarilla tasoristeykseenkään jonka puomit ovat ylhäällä huolimatta saapuvasta junasta, koska se nyt on puomien tehtävä taata turvallisuus ja minulla on oikeus ajaa silloin kun puomit ovat ylhäällä?
    Peilit eivät tosiaan näytä kaikkea, muita näkymiä varten on ikkunat. Ikkuista näkee aika hyvin jos osaa liikkua hytissä.
    Ja en minä toki mene ammattitaidottoman kuskin ajaman auton alle. Mutta syy on silti kuljettajan kun joku sinne alle jää, sillä oletuksella että auto on väistämisvelvollinen. Junavertaus toimisi jos juna olisi väistämiavelvollinen, silloin kyllä menisin junan edestä jos vaan pelivaraa riittää.

  20. #2810
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Mitä jos porukalla käytäisiin katsomassa kolistelijasta mallia miten sillä kuormurilla pitää ajaa?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  21. #2811
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    ...
    Et kai aja fillarilla tasoristeykseenkään jonka puomit ovat ylhäällä huolimatta saapuvasta junasta, koska se nyt on puomien tehtävä taata turvallisuus ja minulla on oikeus ajaa silloin kun puomit ovat ylhäällä?
    Taitaa olla ainoastaan autoilijoiden harrastamaa toimintaa tämä, oli puomeja tai ei. Eihän sieltä eilenkään ketään tullut...

  22. #2812
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Mitä tuossa tutkailin noita kuolemaan johtaneita taajamaonnettomuuksia niin siellä näytti olevan reilusti suurin osa kuolleista +50v. Jostain syystä kaikissa keskusteluissa holtittimimpana karikatyyrinä näyttää olevan spandexkamikazeninjapyöräilijät, jota onnettomuustilastot eivät ainakaan tue.

    Tilastoissa vaarallisimpia näytti olevan 50000-100000 asukkaan kunnat, joskin suuremmissa ei kuolleet suhteessa väkilukuun niin merkittävästi laskeneet. Näin taas oli selvästi pienemmissä kunnissa. Tuosta nyt on vaikea vetää suurempia johtopäätöksiä, kun siihen voi vaikuttaa niin moni asia näin pienessä otannassa mitä Suomen kokoisesta maasta saadaan.
    Aihe kiinnostaa. Mistä sait tutkittavan datan?
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  23. #2813
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Mitä jos porukalla käytäisiin katsomassa kolistelijasta mallia miten sillä kuormurilla pitää ajaa?
    Ei tarvitse käyttää yhtä henkilöä mallina. Päivittäin tuolla liikenteessä näkyy hyvin monta "GynZi"ä ja jokunen "kolistelija".
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  24. #2814
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Peilit eivät tosiaan näytä kaikkea, muita näkymiä varten on ikkunat. Ikkuista näkee aika hyvin jos osaa liikkua hytissä.
    Ja en minä toki mene ammattitaidottoman kuskin ajaman auton alle. Mutta syy on silti kuljettajan kun joku sinne alle jää, sillä oletuksella että auto on väistämisvelvollinen. Junavertaus toimisi jos juna olisi väistämiavelvollinen, silloin kyllä menisin junan edestä jos vaan pelivaraa riittää.
    Entä näiden katveeseen jäävä alue?

    Junavastauksessa tulikin ilmi se mitä olen odotellutkin, kyseessä on kuin onkin asennevamma.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  25. #2815
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Ei tarvitse käyttää yhtä henkilöä mallina. Päivittäin tuolla liikenteessä näkyy hyvin monta "GynZi"ä ja jokunen "kolistelija".
    Vaan kumpi meistä onkaan se joka luottaa peileihin ja ikkunoiden näkymiin ja kumpi se joka tietää ettei niihin voi luottaa? Kolistelija toki tulee seisaaltaan ohjaten perse irti penkistä, mutta miten kätevästi käykään jalan siirto kaasulta jarrulle yllättävässä tilanteessa, ja mitä käy kuskille kun turvavyö on auki ja auto päättää pysähtyä nopeasti?

    Näitä viestejä lukiessa tulee helposti sellainen kuva että porukka olettaa minun ajelevan jokaisen suojatien yli yhtään välittämättä muusta liikenteestä tai edes seuraamatta sitä, kun todellisuus on sitä että seuraan sitä hyvinkin tarkasti mutta rohkenen myös pyytää muilta tienkäyttäjiltä maalaisjärjen käyttöä. En ole joka päivä ajamassa pyöräilijän yli, en edes joka viikko. Mielestäni vain yksikin auton alle jäänyt pyöräilijä on liikaa.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  26. #2816
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    ...Junavastauksessa tulikin ilmi se mitä olen odotellutkin, kyseessä on kuin onkin asennevamma.
    Jep, asennevamma autoilijalla.

  27. #2817
    Kyllä minun sappeni tällä hetkellä liikenteessä saa kiehumaan pyöräilijät, jotka eivät näytä suuntamerkkejä. Useampia vaaratilanteita kesän aikana nähnyt, kun suhataan yhtäkkiä tien yli vasemmalle (yleensä ei myöskään katsota tuleeko takaa ketään) tai jopa mennään suoraan toisen eteen, koska oletetaan tämän kääntyvän.

    Ja kyllä, sekin ärsyttää kun itse hidastan kun näyttää, että olen menossa jonkun eteen mutta sitten hän kääntyykin jonnekin aivan muualle. Argh!

  28. #2818
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Mitä jos porukalla käytäisiin katsomassa kolistelijasta mallia miten sillä kuormurilla pitää ajaa?
    Pitääkö tulla jos ajo-oikeus ei riitä kuorma-auton ajamiseen?

  29. #2819
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Mitä tuossa tutkailin noita kuolemaan johtaneita taajamaonnettomuuksia niin siellä näytti olevan reilusti suurin osa kuolleista +50v. Jostain syystä kaikissa keskusteluissa holtittimimpana karikatyyrinä näyttää olevan spandexkamikazeninjapyöräilijät, jota onnettomuustilastot eivät ainakaan tue.

    Tilastoissa vaarallisimpia näytti olevan 50000-100000 asukkaan kunnat, joskin suuremmissa ei kuolleet suhteessa väkilukuun niin merkittävästi laskeneet. Näin taas oli selvästi pienemmissä kunnissa. Tuosta nyt on vaikea vetää suurempia johtopäätöksiä, kun siihen voi vaikuttaa niin moni asia näin pienessä otannassa mitä Suomen kokoisesta maasta saadaan.
    Empiiristen havaintojen perusteella ei ole vaikea uskoa. Pystyn laskemaan itseni (ainakin ulkoasun perusteella) aika usein tuohon spandex porukkaan, vauhtia on keskimäärin huomattavasti enemmän kuin sillä 50+ sunnuntaiajelijalla mutta väitän vahvasti, että tilannearviointi ja havainnointi on parempi kuin em. tyypillä.

    Työmatkahavaintojen perusteella nämä kaverit pystyy tekemään ihan mitä vain tuola liikenteessä sillä fillarilla. Yksi pappa ajoi koko kesän vastaan ajoradan väärällä puolella eli ihan suoraa vastaantulevaa liikennettä päin ja vielä keskellä katua, vaikka vieressä menee KLV. Itsekin ajoin aika usein ajoradalla, mutta sentäs oikeaan suuntaan.
    Havaintojen perusteella kääntymiset ja väistämissääntöjen tuntemus on aika hankalaa myös;
    käännytään eteen taakse katsomatta
    ei väistetä autoja risteyksissä joissa pyöräilijällä väistämisvelvollisuus
    ei huomioida autoja tilanteissa jossa etuajooikeus on, mutta autoilijan huomio selkeästi muualle keskittynyt (kääntyvä auto).

    Vaikka oma vauhti on usein kovempi kuin näillä 50+ sunnuntaiajelijoilla, lasken kuitenkin jatkuvasti liikennetilannetta ja huomioin kääntyvät, ym. mahdolliset väistämisvelvollisuudet. Tyypillinen tilanne vasemmalle risteyksen yli kääntymässä oleva auto joka odottaa vastaantulijoita, ei varmasti huomaa minua jos tulen KLV:tä hänen kulkusuunnastaan. Kuitenkin vastaantuleva auto "blokkaa" hänen kääntymisen ja ehdin itse ajaa risteyksen yli, eli voi vauhdin pitää ihan erilaisena kun auto ei voi kääntyä päälle (ellei sitten tee jotain täysin poikkeuksellista). Voi näyttää tietenkin "hurjalta" mutta täysin laskettu juttu.
    www.kaupinkanuunat.net

  30. #2820
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Entä näiden katveeseen jäävä alue?

    Junavastauksessa tulikin ilmi se mitä olen odotellutkin, kyseessä on kuin onkin asennevamma.
    Sitä katvetta jää hyvin vähän kun sen osaa tiedostaa ja tehdä asiat oikein. Kokeile vaikka sen sijaan että piirtelet karrikatyyrejä hytissä seisovasta kuskista joka ajaa mutkat niin kovaa ettei ehdi reagoimaan mihinkään.

    Tästä junahommasta päättelen että pidät tosiaan minua asennevammaisena kun jalankulkijanakin oletan että auto väistää minua kun asutun suojatielle, kunhan jätän pelivaraa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Vaan kumpi meistä onkaan se joka luottaa peileihin ja ikkunoiden näkymiin ja kumpi se joka tietää ettei niihin voi luottaa? Kolistelija toki tulee seisaaltaan ohjaten perse irti penkistä, mutta miten kätevästi käykään jalan siirto kaasulta jarrulle yllättävässä tilanteessa, ja mitä käy kuskille kun turvavyö on auki ja auto päättää pysähtyä nopeasti?

    Näitä viestejä lukiessa tulee helposti sellainen kuva että porukka olettaa minun ajelevan jokaisen suojatien yli yhtään välittämättä muusta liikenteestä tai edes seuraamatta sitä, kun todellisuus on sitä että seuraan sitä hyvinkin tarkasti mutta rohkenen myös pyytää muilta tienkäyttäjiltä maalaisjärjen käyttöä. En ole joka päivä ajamassa pyöräilijän yli, en edes joka viikko. Mielestäni vain yksikin auton alle jäänyt pyöräilijä on liikaa.
    Ero meissä on se että virheen sattuessa sinä yrität keksiä mitä vastapuoli on tehnyt väärin, sen sijaan että nostaisit käden pystyyn virheen merkiksi ja miettisit mitä mokasit.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •