ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 85 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 75 83 84 85 86 87 95 135 185 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.521 - 2.550 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #2521
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Varovainen tulkinta lienee, että jos pyörätien jatke ja suojatie on merkitty erikseen, niin ainoastaan se pyörätien jatkeeksi merkitty osa on pyörätien jatketta, ja kaikki muu on suojatietä.

    Käytännössä tosin nuo rinnakkaiset suojatiet ja pyörätien jatkeet on tosin monin paikoin toteutettu niin, että pyöräilijän luonteva ajolinja kulkee jossakin muualla kuin siinä pyörätien jatkeella. Esimerkiksi Pitäjänmäen/Pajamäen nurkilta löytyy risteys, jossa pyöräilijä pääsee kulkemaan peräkkäin kolmea erillistä pyörätien jatketta keskikorokkeiden välissä. Näistä kaksi ensimmäistä on kätevästi oikeassa laidassa, mutta kolmas yllättäen onkin siellä ylityskohdan vasemmassa laidassa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  2. #2522
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Onko ihmisellä sitten velvollisuus tuntea tieliikennelain säännöt ja pykälät? Eihän autokoulussakaan käydä kuin tärkeimmät niistä läpi (esim. väistämisvelvollisuus) ja sitäpaitsi monella ei ole edes ajokorttia, joten osaaminen voi olla lähellä nollaa.
    Minusta on vähän outoa että joku edes miettii että pitäisikö TLL tuntea. Mutta ei kai se niin harvinaista ole kun katsoo miten ihmiset tuolla liikkuu...

  3. #2523
    Juu. Ja erittäin tavanomaista on se, että pyörätien jatkeen maalaamattoman kaistan kohdalla on teärävä reunakiveys, ja pyöräkulkuneuvoille tehty luiska on suojatienmaalauksen kohdalla. Näissä tekisi mieli tulkita, että tienpitäjä on tarkoittanut ajettavaksi sieltä mistä voi ajaa, eikä sieltä mihin on vahingossa sudittu maalia. Lain mukaan taitaa kuitenkin olla niin, että maalauksilla on liikennesääntöjen kannalta jokin merkitys, mutta sillä ei ole, että voiko maalauksen kohdalta ajaa tienpitäjän rakentamien kiveysten takia.

  4. #2524
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Juu. Ja erittäin tavanomaista on se, että pyörätien jatkeen maalaamattoman kaistan kohdalla on teärävä reunakiveys, ja pyöräkulkuneuvoille tehty luiska on suojatienmaalauksen kohdalla. Näissä tekisi mieli tulkita, että tienpitäjä on tarkoittanut ajettavaksi sieltä mistä voi ajaa, eikä sieltä mihin on vahingossa sudittu maalia. Lain mukaan taitaa kuitenkin olla niin, että maalauksilla on liikennesääntöjen kannalta jokin merkitys, mutta sillä ei ole, että voiko maalauksen kohdalta ajaa tienpitäjän rakentamien kiveysten takia.
    Ei ne liuskat ole pyöriä varten, ne on pyörätuoleja varten. Kaikki alle 20cm korkeat esteet eivät ole esteitä, eivät edes hidasteita, sanoisi maastopyöräilijä
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  5. #2525
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Minä olen tullut siihen johtopäätökseen, että maapallo ei ole pyöreä vaan
    No, elämä hymyilee, sillä Maa ei ole pallon muotoinen, sillä pyörimisnavoilta keskipisteeseen on vähemmän matkaa kuin keskipisteestä päiväntasaajalle - kuvitteellisen merenpinnantasoa käyttäen.

    Sitä voi sitten iloita, kun Kuun pimeällä puolella paistaa aurinko, pitkin poikin klv:liä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  6. #2526
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Aijjuu, sitä olen miettinyt, että jos kaupungista kiellettäisiin autot, niin tulisikohan se yhteiskunnalle yhä halvemmaksi jos tavarankuljetus ja julkinen liikenne kustannettaisiin yhteiskunnan pussista (toki sähköllä tai kaasulla kulkevin kulkuneuvoin)?

    Siis kun huomioidaan terveysvaikutukset kokonaisuudessaan mukaan, eli pölyt, pakokaasut, liikunnan määrä, eli kohentunut terveystaso.

    Äkkiä kuvittelisin, että pian tulisi uudenlaisia kinnereitä sähköisellä avustuksella paljon markkinoille, mielestäni sellaiset sopisi oikein hyvin kaupunkiliikennöintiin, tai itse jos kaupungissa yhä asuisin, niin sellaisella tahtoisin kulkea, saa vähän rojuakin mukaan ja helpompi suojatua sateelta jos on vähän katettu, kuten nuo velomobiilit, jotka on siis kinnereitä ellen aivan hakoteillä ole.

    Mua ainakin rasitti ajella kaupungissa autolla, kun se oli niin älyvapaata touhua.

    Suomen tie nousuun voisi olla uudenlaisen kaupunkimiljöön lanseeraminen, johon suunniteltaisiin infra ja sen vaatimat kulkuneuvot kotimaisin voimin, varsinkin suurkaupungeissa joita tällä ei ole, moinen kehitys voisi tuoda paljonkin hyötyjä verrattuna nykytilanteeseen.

    Kun sitä uutta tieliikennelakia tehdään, niin ehkä jotain tuollaista radikaalimpaa muutosta voisi harkita siihen mukaan sillä tapaa, että ottaa huomioon moisen kehityssuunnan mahdollisuus.

    Eihän toki uskallusta löydy, ehkä jo 200 vuoden päästä jotain askeleita uskalletaan ottaa, mutta jääkauden kylmä vaihe taitaa alkaa ennenkuin täällä repäistään.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  7. #2527
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Monta kertaa on topicissa manattu koiran ulkoiluttajia klv:llä. Tänään selvisi miksi koiran ulkoiluttaja ei väistä. Mitään lisäämättä ja mitään pois ottamatta suoraan
    koiran ulkoiluttajan suusta: "KOIRIEN KANSSA EI VOI VÄISTÄÄ!". Ettäs tiedätte, case closed!

  8. #2528
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Monta kertaa on topicissa manattu koiran ulkoiluttajia klv:llä. Tänään selvisi miksi koiran ulkoiluttaja ei väistä. Mitään lisäämättä ja mitään pois ottamatta suoraan
    koiran ulkoiluttajan suusta: "KOIRIEN KANSSA EI VOI VÄISTÄÄ!". Ettäs tiedätte, case closed!
    Ahaa, hartialukon sekä aivolukon seuraan on nyt siis noussut myös Koiralukko, noihan voi kerätä koko sarjan yhdessä tapauksessa, pitäkää siis silmät avoinna!
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  9. #2529
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Aijjuu, sitä olen miettinyt, että jos kaupungista kiellettäisiin autot, niin tulisikohan se yhteiskunnalle yhä halvemmaksi jos tavarankuljetus ja julkinen liikenne kustannettaisiin yhteiskunnan pussista (toki sähköllä tai kaasulla kulkevin kulkuneuvoin)?

    Siis kun huomioidaan terveysvaikutukset kokonaisuudessaan mukaan, eli pölyt, pakokaasut, liikunnan määrä, eli kohentunut terveystaso.

    Äkkiä kuvittelisin, että pian tulisi uudenlaisia kinnereitä sähköisellä avustuksella paljon markkinoille, mielestäni sellaiset sopisi oikein hyvin kaupunkiliikennöintiin, tai itse jos kaupungissa yhä asuisin, niin sellaisella tahtoisin kulkea, saa vähän rojuakin mukaan ja helpompi suojatua sateelta jos on vähän katettu, kuten nuo velomobiilit, jotka on siis kinnereitä ellen aivan hakoteillä ole.

    Mua ainakin rasitti ajella kaupungissa autolla, kun se oli niin älyvapaata touhua.
    Sitä voitaisiin kokeilla Suomen pinta-alaltaan suurimmassa kaupungissa Rovaniemellä 7582,06 km² ja 8 asukasta/km², sillä Helsingissä 213,75km² ja 2844,4 asukasta/km² tilanne on vähän toinen. Kauniaisissa lienee helpointa, kun on 5,89km² ja 1500,5 asukasta/km²

    Tavarankuljetuskin tuottaisi ongelmia kun kävisi kaupassa pyörällä ja ostokset tulisivat sitten joskus kotiin - helpostipilaantuvat syytä ottaa mukaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  10. #2530
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Sitä voitaisiin kokeilla Suomen pinta-alaltaan suurimmassa kaupungissa Rovaniemellä 7582,06 km² ja 8 asukasta/km², sillä Helsingissä 213,75km² ja 2844,4 asukasta/km² tilanne on vähän toinen. Kauniaisissa lienee helpointa, kun on 5,89km² ja 1500,5 asukasta/km²

    Tavarankuljetuskin tuottaisi ongelmia kun kävisi kaupassa pyörällä ja ostokset tulisivat sitten joskus kotiin - helpostipilaantuvat syytä ottaa mukaan.
    Miksi ne ostokset ei kulje pyörällä? Tottahan jokaisella on kauppafillari (jota eivät nykyään käytä)?

    Tilasin halvalla saksalaisesta verkkokaupasta kissanhiekkaa, 80kg, hyvin se kulki fillarilla talvikelissä, paljon helpompi oli ajaa, kun ei huonosta alustasta tiennyt mitään

    Neljä täyttä ostoskassillistakin kulkee kohtuudella, kunhan vähän harjoittelee pakkaamista.

    Käyn usein ongella kauppafillarilla, ämpäri, jossa vettä, matopurkki, mato-onki + muuta oheissälää.

    Mun näkövinkkelistä ihmisillä on jotenkin hassu kuva siitä, että pyörällä ei kulkisi tavaraa. Pyykkikone toki vaatii jo peräkärryn.

    Vain mun päässä olevilla velomobiileilla homma helpottuisi vielä merkittävästi.

    Noin 400 neliökilometirä ja alle 2 asukasta neliökilometrille mun postinumero-alueella, ei kelvejä, ei pientareita, pyörä ympärivuotinen ainoa kulkuneuvo, ei ongelmaa. Ongelma on asenteissa/näkökulmissa, ei olla valmiita poistumaan vanhan ulkopuolelle, jolloin raahataan vanhaa painolastia mukana ja luodaan ongelmia joita ei ole.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  11. #2531
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Miksi ne ostokset ei kulje pyörällä? Tottahan jokaisella on kauppafillari (jota eivät nykyään käytä)?

    Tilasin halvalla saksalaisesta verkkokaupasta kissanhiekkaa, 80kg, hyvin se kulki fillarilla talvikelissä, paljon helpompi oli ajaa, kun ei huonosta alustasta tiennyt mitään

    Neljä täyttä ostoskassillistakin kulkee kohtuudella, kunhan vähän harjoittelee pakkaamista.

    Käyn usein ongella kauppafillarilla, ämpäri, jossa vettä, matopurkki, mato-onki + muuta oheissälää.

    Mun näkövinkkelistä ihmisillä on jotenkin hassu kuva siitä, että pyörällä ei kulkisi tavaraa. Pyykkikone toki vaatii jo peräkärryn.

    Vain mun päässä olevilla velomobiileilla homma helpottuisi vielä merkittävästi.

    Noin 400 neliökilometirä ja alle 2 asukasta neliökilometrille mun postinumero-alueella, ei kelvejä, ei pientareita, pyörä ympärivuotinen ainoa kulkuneuvo, ei ongelmaa. Ongelma on asenteissa/näkökulmissa, ei olla valmiita poistumaan vanhan ulkopuolelle, jolloin raahataan vanhaa painolastia mukana ja luodaan ongelmia joita ei ole.
    Laitappas tohon yhtälöön pari lasta vaikka 1 ja 3v jolla kummallakin nälkä ja väsy ja kauppaan on pakko ottaa kummatkin mukaan. Paluu matkalla toinen turauttaa vaippaan paskat ja toinen pissaa itkupotkuraivarin vuoksi housut märäksi. Pyörällä lasten ja neljän kauppakassin kanssa kotiin kestää vielä vähintään 30min jos on myötätuuli. On 20 astetta pakkasta ja toinen uhkaa jäätyä kärryyn kiinni. Mieluummin otan auton ajan lämpimällä peltiaskilla lämpimään parkkihalliin ja sillä sitten takaisin. Lasten ei tarvitse palelluttaa sormiaan pakkasessa syödessään lakua jolla voitetaan aikaa ja viimeisiä hermon riekaleita, samalla voi laittaa lapsille matkan ajaksi lasten ohjelman pyörimään dvd soittimesta.
    Tarina ei ole kokonaan fiktiivinen.

  12. #2532
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    Tarina ei ole kokonaan fiktiivinen.
    Varmaankin se heräteostos-taulutelkkari poistettu paluumatkalta?

    Ei ne yksityisautot vaan ole katoamassa mihinkään. Suurissa kaupungeissa (joita Suomessa on ehkä noin kolme) voitaisiin harkita autottomia alueita. Esimerkiksi täällä entisen Neuvostoliiton suunnalla kesäisin 40km työmatkaa on hirveän kiva ajella maantiepyörällä. Tilanne on vähän erilainen parin kuukauden kuluttua kun kelit on vähän vihamielisemmät.

    Suora bussiyhteys menisi parin kilometrin päästä kotiovelta kilometrin päähän työpaikalta, mutta eipä se paljon lämmitä kun työajat on tyypillisesti liukuvat eikä ne bussiaikataulut sovi edes siihen viralliseen työaikaan, jos se välillä toteutuu.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  13. #2533
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    En ollut ennen tätä kesää käynyt Zermattissa, sinnehän ei saa autoa ottaa, vaan koko kylä on eräällä tavalla kevyen liikenteen väylää ja kaikki kulkee sinne junalla viimeisen pätkän. Mutta koko paikka tuntui kuhisevan sellaisia ärsyttäviä, hiljaisia, kaahailevia sähkökärryjä, joita saa olla koko ajan väistelemässä ja varomassa. Mürrenissä, joka oli pienemmän skaalan paikka, tuo autottomuus toimi kyllä paremmin.

  14. #2534
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Varmaankin se heräteostos-taulutelkkari poistettu paluumatkalta?
    On olemassa myös niskatukeen kiinnitettäviä 7" auto dvd toistimia jota saa lähes joka kaupasta täällä Suomessa.

  15. #2535
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    Laitappas tohon yhtälöön pari lasta vaikka 1 ja 3v jolla kummallakin nälkä ja väsy ja kauppaan on pakko ottaa kummatkin mukaan. Paluu matkalla toinen turauttaa vaippaan paskat ja toinen pissaa itkupotkuraivarin vuoksi housut märäksi. Pyörällä lasten ja neljän kauppakassin kanssa kotiin kestää vielä vähintään 30min jos on myötätuuli. On 20 astetta pakkasta ja toinen uhkaa jäätyä kärryyn kiinni. Mieluummin otan auton ajan lämpimällä peltiaskilla lämpimään parkkihalliin ja sillä sitten takaisin. Lasten ei tarvitse palelluttaa sormiaan pakkasessa syödessään lakua jolla voitetaan aikaa ja viimeisiä hermon riekaleita, samalla voi laittaa lapsille matkan ajaksi lasten ohjelman pyörimään dvd soittimesta.
    Tarina ei ole kokonaan fiktiivinen.
    On ne stadilaiset kovii kun yli puolet talouksista pärjää ilman autoa ja oon ihan varma, että joillain on jopa lapsia.

    Mut ongelmahan on se, että tässä maassa pitää tekohengittää isojen kaupunkien rahoilla kuolevia kyliä, joissa ihmiset asuu kun heillä on omasta mielestä oikeus siihen. Kuntaliitto nurin, jokainen kunta pärjäämään omillaan, niin eiköhän ihmiset saada asumaan tiiviimmin asutuskeskuksiin. Näissä voidaan sitten rakentaa järkevää infraa, jossa tulee toimeen ilman yksityisautojakin eikä tarvitse vetää moottoritietä jokaiseen syrjäiseen nurkkaan josta ei ilman henkilöautoa liikuta edes lähikauppaan, saati sitten duuniin tai lasten harrastuksiin tms..

    Ja sen taulutöllön saa tilattua kuljetuksella kotiin. Paljon tehokkaampaa, kun samalla lenkillä lähetti käy tiputtamassa pakusta 15kpl töllöjä eri osoitteisiin kuin että jokainen asiakas hakisi sen itse kaupasta.

    Ja kun miettii omaa lapsuuttani, niin ei mua kuskattu ikinä autolla tarhaan, eskariin, kouluun tai harrastuksiin. Faija kulki työmatkat pitkälti fillarilla ja mutsi julkisilla. Kyllä meillä autokin oli mut sillä ajeltiin lähinnä koko perheen voimin kyläilemään ja mökkeilemään. Nykypäivänä tämä on sit varmaan mahdoton yhtälö..

  16. #2536
    IncBuff Guest
    Moottoriteitä onkin vedetty joka nurkkaan Suomessa. Kumma kyllä ne moottoritiet löytyy sieltä ruuhka-Suomesta jonne ihmiset on pakattu tiiviisti

  17. #2537
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Eipä tätä pääkaupunkiseudun rakennettakaan voi kaikilta osin kovin tiiviinä pitää, ainakaan vuoden 1960 jälkeen suunniteltujen asuinalueiden osalta.

    Ne moottoritietkin vievät muuten aika paljon tilaa, mikä vaikeuttaa tiivistämistä osaltaan. Ongelmana ei ole niinkään se ajokaistojen viemä tila, vaan se että molemmille puolille tarvitaan hirmuisesti tilaa suoja-alueeksi meluhaittoja varten. Keskikaistaan menee sitten vielä pari metriä. Onpahan tietysti tilaa mihin ajaa lumet talvella.

    Tilanteen kruunaavat vielä nuo muutamat kehäteiltä motareille johtavat liittymät, jotka vievät tilaa pienen kaupunginosan verran. Satelliittikuvista voi ihmetellä vaikkapa Turunväylän ja Kehä III liittymää, tai sitten Lahdenväylän ja Kehä I liittymää.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    Ja jotta tämä liittyisi aiheeseen, niin siinä Kehä I varrella pyöräily noiden liittymäsolmujen kohdalla on kyllä todella vaikeata, sellaiset eksytyssokkelot saatu rakennettua. Liikennesuunnittelijoille ehdotuksena, että suoraan ajavan ajoneuvon reitti olisi kivat linjata suoraan.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  18. #2538
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Moottoriteitä tarvitaan siihen että esimerkiksi ne mainosten mukaan kiireetöntä elämää viettävät Hyvinkään asuntomessualueelle muuttavat pääsevät pk-seudulle töihin. Parituntia työmatka-ajoa tekee ajankäytöstä tehokasta etenkin kun sen jälkeen pääsee roudaamaan lapsia harrastuksiin ja kiire katoaa.

    Mutta metsää ja peltoa tuo PK-seutukin pitkälti on, ja sitä voisi kehittää paljon nykyistä fiksummin. Mut tahtotila tuntuu olevan, että pidetään PK-seudun alueet tulevaisuudessakin rakentamattomina, ajetaan lapsiperheet Nurmijärven ja Hyvinkään metsiin, tehdään vielä muutamat lisäkaistat motareille ja näin sitä Suomen liikennettä kehitetään.

    Vähän asiaakin pariviikkoa sitten hymyilytti, kun huomasin että Kehä III:n vartta ennen Petikkoa (Espoon suunnasta) oleva kevari oli laitettu kuntoon. Siihen asfaltoidun perunapellon viereen oli laitettu päällystevaurioista kertova kyltti. En tiedä onko tuo ollu siinä jo pidempään, kun en ole paikan ohi vähään aikaan ajanut, mutta kevari on ollu todella kehnossa kunnossa jo vuosia. En muista että olisin kyseistä kylttiä ikinä kevarilla nähnyt.

  19. #2539
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    On olemassa myös niskatukeen kiinnitettäviä 7" auto dvd toistimia jota saa lähes joka kaupasta täällä Suomessa.
    Miksi sitä ei saa siihen kärryyn, jossa ne kersat istuskelee? Pikkuinen akku kärryn alle, piuhaa, tup.syt. liitin, vähän tukevaa rautalankaa, josta vääntää telineen vartissa. Vekotinhan myös lämmittäisi sitä kärryä aavistuksen, ei paljoa, mutta vähän. Finnfoamista saa pahuksen hyvät lämpöistuimet, parempi kuin monen auton penkinlämmitin.

    Ehkä aikaa menee enemmän, mutta sehän on suoraan pois pk-lenkkeilyn tarpeesta, siitähän se hyötyliikunta-termikin tulee

    No, nuo nyt vaan esimerkkinä siitä, kuinka asioita voi tarkastella toisenlaisesta näkövinkkelistäkin, moni asia äkkisestään esitettynä tuntuu mahdottomalta, mutta niinhän uv-säteilyvaroituksiakin pidettiin joskus täysin absurdina ajatuksena, mutta niin vain nykyään jokainen vauvasta vaariin taitaa olla jo tottunut niihinkin.

    Sitten sellainenkin juttu, että moisessa uudenlaisessa mallissa varmasti joukkoliikenne olisi jotain muuta kuin mitä se on tänään.

    Montako -20C päivää oli Tampereella viimetalvena? Niin ja eikös sen ilmastonkin pitänyt lämmetä monia asteita 200 vuodessa, jolloin aikaisintaan täällä oikeasti jotain moista aletaan miettimään, tuskin ihan vielä sittenkään, kun ei noin 'isoja' muutoksia haluta tehdä kovin hätäisesti, marko.k:n kommentit sinällään osoittavat syyn, liian erilainen toimintamalli on sellainen ettei ihmisen aivot kovin helposti kykene riittävään avoimuuteen, vaan tulee tunnereaktio, joka suojelee sitä omaa hataraa maailmankuvaa ja ajatusprosessia eli aletaan vastustamaan, ehkä jonkinlainen pelkoreaktiokin muodostuu rutiinien mahdollisesta toimimattomuudesta, totutun häviämisestä ja ei sitten pystytä ajattelemaan kuinka asia mahdollistuisi, koetaan ettei se ole mahdollista ja sitten keksitään niitä helppoja miksi ei voisi toimia vaihtoehtoja.

    No sellaisiahan me vain olemme, minä mukaanlukien, vaan jos ottaa etäisyyttä ja yrittää katsoa siltä kantilta miten muuttaa olemassaolevaa, jotta uudenlainen mahdollistuu, niin yllättävän mahdollinen se uusi on.

    Itse olen yllättynyt oikein positiivisesti siitä, kuinka helposti nykymallin maailmassa täysin korvessa, pärjää ilman autoa, vaikka palveluita viedään jatkuvasti kauemmas.

    En toki väitä, että helppoa olisi, mutta vähemmän vaikeaa kuin mitä mielikuva aluksi oli, sitten lopetin kännykän käyttämisenkin, kännykätön elämä mahdotonta? Vielä mitä, mutta kiire on loppunut ;D


    Itse olisin kypsä mielenterveyshuoltoon varmasti alle 2kk jos kaupungissa vielä pitäisi asua, ei kiitos betonihelveteille, ennemmin asun korvessa puolittaisessa omavaraisuudessa, tuottaen omaa ruokaa, ilman että tarvitsee sietää narkkareita/känniääliöitä ja herätä lauantaisin kello 6, kun liikakansoituksen tukijoiden jälkikasvut aloittaa hakkamaan seinää, eikä mihinkään pääse olemaan yksin, hetkeksikään, ahdistavaa, mutta toisille se toimii, toisille joku toinen.

    No, pendelöinti on jotain missä ei paljoa järkeä ole, muttei sekään estä toimivaa infraa ilman autoa, tarvitaan vain erilaisia kuljetusmuotoja, sekä joukkoliikenteen kehitystä, sekä ennenkaikkea parempia kelvejä.

    Voitaisiin suunnitella ne kelvit vaikka niin, ettei tarvitseisi niitä käyttävien pysähdellä, siis ikäänkuin motarit tehtäisiin, muut joutuisivat pysähtymään ja kiertämään, jolloin luonnostaan kehitys ohjaisi ihmiset kelveille autojensa ratista.

    Vaikka itse pidän autoista ja olen jonkinlainen autoharrastajakin, niin kyllä minä näkisin kaupungit ilman autoja, ainakin vähemmän autoja kuin nykymittakaavassa, kun se pyöräily ei ole oikeasti niin paljon hankalempaa, jos lainkaan, kun ottaa lukuun esim. lumen putsaukset yms. joka monesti unohtuu huomioida.

    Jos kelvit ja autotiet vaihtaisikin vaan paikkaa, siirrettäisiin kyltit toisille paikoille, kylläpä siinäkin äkkiä niitä fillareita löytyisi porukalta, mutta eihän sitä ihan noin vain voisi tehdä.

    Eikös Tampereella joku katu suljettu autoliikenteeltä? Siellä kai yritetään aloittaa kehitystä luomalla autoton alue, Oulussahan on ollut Rotuaari kymmeniä vuosia, autoton alue ja voi että siellä välillä onkin porukkaa liikkeellä, ei sekaan sovi, eihän ne autoineen edes mahtuisi kaikki sinne, jotka siellä kulkevatkaan niin sankoin joukoin.

    Ihmisten terveydelle se suuri hyöty kuitenkin tulisi, siinä on tulossa paljon isompi pommi kuin mikään eläkepommi, mutta sitä ei ole nostettu oikein kunnolla pöydälle.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  20. #2540
    IncBuff Guest
    Yksityisautoilu on kivaa. Mukava katsella lämpimässä kabiinissa musan soidessa kun hipit polkee räntäsateessa.

  21. #2541
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Ja jotta tämä liittyisi aiheeseen, niin siinä Kehä I varrella pyöräily noiden liittymäsolmujen kohdalla on kyllä todella vaikeata, sellaiset eksytyssokkelot saatu rakennettua. Liikennesuunnittelijoille ehdotuksena, että suoraan ajavan ajoneuvon reitti olisi kivat linjata suoraan.
    Mua kiinnostaisi myös miten Oulun keskustasta päästään Oulun yliopiston kirjastoon nykyään fillarilla?

    Samoin kuinka Tampereen keskustasta, vaikkapa rautatieasemalta, pääsisi Biltemaan, Verkkokauppaan tai Motonettiin fillarilla?

    Olisi hyödyllistä, jos voisi tehdä videoita reiteistä, jotka liikennesuunnittelun takia on liki käyttökelvottomia ja sitten niitä videoita tuputtaisi poliitikoille sekä kuntapäättäjille, kuin myös liikennesuunnittelijoille.

    Vähän amerikan mallia kotosuomessakin, kun joskus amerikassa ei päästy markettiin, olisi pitänyt ottaa taksi, sinne ei nimittäin voinut kävellä eikä pyöräillä vaikka se näkyi ihan lähellä, sinne pääsi vain autolla, älyvapaata.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  22. #2542
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Mua kiinnostaisi myös miten Oulun keskustasta päästään Oulun yliopiston kirjastoon nykyään fillarilla?
    Ajamalla? Joko läntistä tai itäistä reittiä. Ei mitään ongelmaa.

  23. #2543
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Yksityisautoilu on kivaa. Mukava katsella lämpimässä kabiinissa musan soidessa kun hipit polkee räntäsateessa.
    On se pyöräilykin kivaa, kun 70 vuotiaana pyöräilee ohi niistä tutisevista rollaattoria työntävistä ex yksityisautoilijoista ;D

    Kyllä autoilu oikeasti sopii moneen kohtaan kuin nenä päähän, mutta kaupungin sisäiseen liikentöintiin mun mielestä se on aika huono keino, eikä ne nykyiset bussit ole sen parempia, pahempia oikeastaan.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  24. #2544
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ajamalla? Joko läntistä tai itäistä reittiä. Ei mitään ongelmaa.
    Joskus yritin selvittää tuota reittiä ja kukaan ei sitä osannut neuvoa, olikohan -94, kun olisin tahtonut sieltä 3d mallinusta käsittelevän kirjan, mutta jäi sitten hakematta kun kartastakaan silloin en osannut reittiä löytää.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  25. #2545
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Joskus yritin selvittää tuota reittiä ja kukaan ei sitä osannut neuvoa, olikohan -94, kun olisin tahtonut sieltä 3d mallinusta käsittelevän kirjan, mutta jäi sitten hakematta kun kartastakaan silloin en osannut reittiä löytää.
    Ole hyvä.

    https://maps.google.fi/maps?saddr=Pa...1,2,3&t=m&z=13

  26. #2546
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Tampereella kyseisiin kohteisiin pääsee suht helposti.
    Hieman kärjistin esimerkkiäni ja itse kuljen pyörällä töihin koska matka lyheni minun mittakaavassa siedettävään ja siihen että kerkiän päiväkodin aikataulujen mukaan elämään. Täälläkin voi joutua viemään ipanat kesällä toiselle puolelle kaupunkia päivähoitoon ja työpaikka vastakkaisella. Siihen ei enää aikataulu taivu eikä pyörällä kerkiä joten pakko ajaa autolla. Keskustaan en enää toista kertaa kärryn kanssa mene kun se on täynnä zombeja vaikka kuinka olisi autoton.

  27. #2547
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705
    Taivas varjele! Nyt on diippii shittii tällä palstalla! Vissiin kvleillä menee liian kivasti ku ei ole valittajia

  28. #2548
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    Laitappas tohon yhtälöön pari lasta vaikka 1 ja 3v jolla kummallakin nälkä ja väsy ja kauppaan on pakko ottaa kummatkin mukaan. Paluu matkalla toinen turauttaa vaippaan paskat ja toinen pissaa itkupotkuraivarin vuoksi housut märäksi.
    Ja autollako lähdetään supermarkettiin nälkäisten kersojen kanssa? Ja kaikki on vain hymyä?

    Joo, mulla on niitä kolme, eikä se auto vähennä sitä itkua lainkaan. Se ero on, että pyörällä on helpompi pysähtyä ja vaihtaa se vaippa ja tunkea banaani nenän alle, kuin autossa motarin rampille jonottaessa.

    Sitäpaitsi kaupat on auki yhdeksään ja lapset menee nukkumaan puoli kasilta. Ja osaa toi vaimokin niitä lapsia katsoa sillä aikaa kun olen ostamassa ruokaa, jos ob pakko ryysätä viiden ruuhkassa kassajonoon. Valintoja nää vain on.

  29. #2549
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Google mapsista olisi 1994 saattanut antaa vasemman kammen, tuo löytää aika kivasti kaiken ja ymmärtää nykyään jotenkin jopa pyöräreititkin

    Niin pyöräteillähän menee aina hyvin, kun on malttia, mutta silti toisinaan jotkin asiat ihmetyttävät ja hämmästyttävät pientä aivoparkaa ;D
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  30. #2550
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Maamonlahdensillan korjaustyöt osoittavat, että n. 50% meistä pyöräilijöistä on kuspäitä. Siinä siis vain yksi kapea kaista ja kapea ränni jalankulkijoille käytössä. Valoilla ohjataan liikennettä. Osa pyöräilijöistä syöksyy siihen metrin levyiseen kävelyränniin, osa ajaa kylmästi päin punaisia. Tänään kyrpiidimies veti junttatyylillä minkä lähti punaista päin ja peesissä succismies naama vääränä maitohaposta. Eilen katselin kun rouvashenkilö paineli sinne kävelyränniin parin pikkukoululaisen sekaan. Hävettää tällaisten urpojen puolesta - mitä, jos sieltä punaisia päin tuuppaisi se Audi? Varmaan sosiaalinen media räjähtäisi valituksista... (Huh, helpotti)

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •