FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 83 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 73 81 82 83 84 85 93 133 183 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.461 - 2.490 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #2461
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Hieman ohi aiheesta, mutta lähelle kuitenkin. Eilen iltapäivällä kun käännyin (autolla) Merituulentieltä kehä kakkoselle, niin ihan normaalisti katsoin oikealle taakse ja koskasieltä tuli maantiepyöräilijä pysähdyin. Takana tullut L&T:n roskakuski ei ollut varautunut tälläiseen sääntöjen noudattamiseen ja melkein pukkasi minut pyöräilijää päin. Taakse ei enää jäänyt monta senttiä tilaa, mutta pysähtyipä kumminkin ennen meikäläisen takapuskuria. Eikä ole eka kerta tuossa risteyksessä. Tällä kertaa takaa tuli sen verran iso möhkäle, ettei peräkoukkukaan olisi paljon auttanut jos osuma olisi tullut.
    Taisit antaa tilaa meikäläiselle?

    Ajelin siinä neljän jälkeen ko kohdasta ohi punamustalla cc:llä punamustissa ajokamoissa. Tilannekuvaus ainakin osui yhteen kokemani kanssa; joku iso auto sieltä näytti kovasti kiihdyttelevän kohti käännöstä, mutta edessä oli onneksi kohtelias henkilöautoilija, joka antoi pyöräilijöille tilaa. Kiitin elekielellä autoijaa ja ihan kuin sieltä joku moikkaus olisi tullut takaisinkin.

  2. #2462
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti isokanki Katso viesti
    Taisit antaa tilaa meikäläiselle?

    Ajelin siinä neljän jälkeen ko kohdasta ohi punamustalla cc:llä punamustissa ajokamoissa. Tilannekuvaus ainakin osui yhteen kokemani kanssa; joku iso auto sieltä näytti kovasti kiihdyttelevän kohti käännöstä, mutta edessä oli onneksi kohtelias henkilöautoilija, joka antoi pyöräilijöille tilaa. Kiitin elekielellä autoijaa ja ihan kuin sieltä joku moikkaus olisi tullut takaisinkin.
    Bingo! Joo, moikkasinhan minä takaisin. Tämähän olisi sopinut sitten Hasardia autotiellä-ketjun lisäksi myös Kuka ajoi silloin siellä-ketjuun.

    Eilen oli Hyvinkäällä kaukolämpötyön vuoksi klv poikki ja opasteet ohjasivat puolen kilometrin kierrokselle, vaikka toisella puolella tietä meni samaan suuntaan väylä. Ilmeisesti ajatellaan, että tavallinen tallaaja ei voi peruuttaa 30 metriä ylittääkseen tien. Opasteet olivat luonnollisesti vasta työmaan aidassa. Olin laiska ja menin sitä toista puolta.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  3. #2463
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    79
    Oli sinulta kyllä esimerkillistä toimintaa. Näki jo hyvissä ajoin, että annat tilaa.

    Tuossa kohdassa harvempi vaivautuu kevyttä liikennettä tsekkaamaan, kun siinä joutuu kääntämään päätä ja muutenkin kauhia kiire kehälle! Ja ne jotka huomaavat lähestyvän pyöräilijän valuttelevat silti kohti suojatietä josko se pyöräilijä pysähtyisi. Yritä siinä sitten arpoa, onko se kuski huomannut pyöräilijän, vai ei.

  4. #2464
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Yksi Tampereen vaarallisimmista risteyksistä oli taas maineensa veroinen. Tulen pyörällä Ratinan sillan suunnasta kohti Hämeenpuistoa ja sillan alta kulkevaa tietä pitkin autoilija kääntyy oikealle ja katsoo vain vasemmalta tulevia autoja. Juuri silloin ei tullut yhtään autoa, joten kuski pääsi hidastamatta etenemään kohti siltaa. Jos en olisi hidastanut vauhtiani 20 km/h:sta noin 10 km/h vauhtiin,niin olisin luultavasti osunut auton kylkeen. Keskisormea näytin pitkän aikaa mutta tuskin kuski huomasi edes sitä. Ei autolla ajaminen edellytä peileihinkään katsomista...

    http://goo.gl/maps/I9fEM

  5. #2465
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko
    Mitä tuohon tulee, että ei uskalla päästää jalankulkijoita ylittämään, koska joku saattaa tulla ohi: jos ei henkinen kantti kestä ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan, siirtykää pois ajoradalta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Ei kyse ole henkisestä kantista, vaan puhtaasti todennäköisyyksistä.
    Otanpa aiemman riehumiseni takaisin. Unohdin, että pulmaan oli hyvä ratkaisukin, joka estää vaaratilanteen syntymisen edellyttämättä liikennesääntöjen rikkomista:

    Antaessasi tilaa jalankulkijalle, hidasta ja pysäytä reilusti ennen suojatietä, jätä vaikka viisi metriä väliä. Näin et muodosta näköestettä jalankulkijan ja autoilijan välille. Viereistä kaistaa ajava näkee jalankulkijan ja antaa tilaa, tai jos ei anna niin sentään jalankulkija näkee auton tulevan.

  6. #2466
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Toi AJOISSA väistäminen on kohteliasta ja toimii hyvin .. pikkusen korpee noi taksit ja isot mustat autot jotka paahtaa vauhdilla risteyksiin ja jarruttaa viime tingassa jos huomaa ettet fillarilla meinaa kolmion takaa tulevaa autoa väistää .. S*tanan mulkut.

  7. #2467
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Toi AJOISSA väistäminen on kohteliasta ja toimii hyvin .. pikkusen korpee noi taksit ja isot mustat autot jotka paahtaa vauhdilla risteyksiin ja jarruttaa viime tingassa jos huomaa ettet fillarilla meinaa kolmion takaa tulevaa autoa väistää .. S*tanan mulkut.
    Paitsi, että jos antaa tilaa juuri tuo Sauli Lumikon ehdottaman viisi metriä, niin se on juuri matka, jota lähemmäksi suojatietä pysäyttänyttä ei saa ohittaa pysähtymättä rinnalle. Eli yli viisi metriä ennen suojatietä ohittaneen saa ohittaa laillisesti pysähtymättä rinnalle. Ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta tämäkään.
    onks pakko, jos ei haluu

  8. #2468
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Paitsi, että jos antaa tilaa juuri tuo Sauli Lumikon ehdottaman viisi metriä, niin se on juuri matka, jota lähemmäksi suojatietä pysäyttänyttä ei saa ohittaa pysähtymättä rinnalle. Eli yli viisi metriä ennen suojatietä ohittaneen saa ohittaa laillisesti pysähtymättä rinnalle. Ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta tämäkään.
    Miten olisi sitten neljä metriä?

  9. #2469
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Paitsi, että jos antaa tilaa juuri tuo Sauli Lumikon ehdottaman viisi metriä, niin se on juuri matka, jota lähemmäksi suojatietä pysäyttänyttä ei saa ohittaa pysähtymättä rinnalle. Eli yli viisi metriä ennen suojatietä ohittaneen saa ohittaa laillisesti pysähtymättä rinnalle. Ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta tämäkään.
    Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta etäisyyttä ei ole laissa tarkemmin määritelty. Varmistaessani asiaa löysin pykälän, joka räjäytti tajuntani:

    Tieliikennelaki, luku 1 a, pykälä 27:
    "Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

    1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)"

  10. #2470
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta etäisyyttä ei ole laissa tarkemmin määritelty. Varmistaessani asiaa löysin pykälän, joka räjäytti tajuntani:

    Tieliikennelaki, luku 1 a, pykälä 27:
    "Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

    1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)"
    Seinäjoella on aivan luvallista Framin alueella pysäköidä risteyksessä, viheralueiden päällä, suojatien päällä yms. paikoissa, sillä ne lappuliisatkaan eivät noteeraa mitenkään tuollaisia väärinpysäköintejä, vain ruuduissa väärin perustein olevia sakotetaan.

    Taajamissahan maastopysäköinti on kielletty, eli ei saa pysäköidä mihinkään nurtseille, silti noita näkee ja aika haastavaksi menee liikkuminen, kun suojatien päällä on auto, samoin sen edessä ja takana, lisäksi kääntyvien kaistakin on talvisin tukittu autoilla, laiskajaakkojen kun pitää päästä aina mahdollisimman lähelle, se muutama kymmenen metriä kävelyä on niin paljon liikaa, viis muista, kunhan itse pääsee helpolla. Ai että mua korpeaa tuollainen henkinen köyhyys, kun ihan pikkuisen miettimällä asioita muidenkin näkökulmasta ja vähän eteenpäin hoksaisi kyllä ihan jokainen mikä siinä on ongelmana, mutta kun ei.

    Ei muuten saa autoa pysäköidä edes risteysalueella, joka käsittää 5m risteävän tien reunasta, mutta tosi paljonhan noitakin näkee, mutta noita rekkojahan sitten joskus on yli 5m päässä risteyksestä, mutta silti peittäen näkyvyyden täysin, tosi hankalaa autolla yrittää moisista risteyksistä kulkea, pyörällä ei niinkään ongelmaa, kun eihän pyörällä kulkiessa tarvitse autoja nähdä, kun ne kuuleekin.

    Sellaiset "minä äkkiä vähäsen" -ajattelua harrastavat ihmiset ovat yleensä niitä jotka noita pysäköintiongelmia aiheuttavat, kuvittelevat ettei se heidän toiminta mitään haittaa, ehkä ei, mutta entäs kun kymmenen muuta samanlaista tulee samaan paikkaan ja aikaan? Ei oikein mitään älyä siis moisessa toiminnassa.

    Mulle ei muuten autokoulussa sanottu mitään siitä, että suojatiehen pitäisi jättää väliä, kyllä siellä opetettiin pysähtymään ihan siihen suojatien eteen, onkohan tuota sääntöä päivitetty vai onko taas opetuksen taso loistanut?
    Käytännössä tosin jää siihen suojatiehen aika pitkästi, kun hidastan ajoissa enkä kokonaan pysähdy polttoaineen säästön takia, silti selkeästi ja riittävän ajoissa kun hidastaa niin kulkijat pääsee yli. Oikeastaan vältän niitä kaksikaistaisia teitä, joissa tulee ongelmaksi se, että takaa jyrätään ohi ja yli jalankulkijoista.

    Silloin harvoin kun kaupungeissa käyn, mua huvittaa suuresti se kuinka suuri osa ajaa kaupungeissa siten, että hirmuinen kiihdytys ja jarrutus seuraaviin punaisiin valoihin, kun itse tulee ihan rauhallisesti mentyä eikä tarvitse jarruttaa, ihan samaa tahtia pääsen, mutta mun ajolla myrkkyjä putkesta tulee vähemmän, mietin vaan, että kuinkahan paljon vähemmän autot ärsyttäisi tiettyjä tahoja, jos ne autoilijat kotiloissaan toimisivat hieman enemmän eteenpäin ajatellen?

    Sama tietty pätee pyöräilijöihinkin, jos ei risteyksiin sukellettaisi reippaasti, niin että autoilijalle jäisi enemmän aikaa tehdä havainto fillaristista, niin ehkä ei niin negatiivisesti noihin pyöräilijöihinkään autoiljat suhtautuisi.

    Toisten toiminnan muutosta voi odottaa hautaan saakka, mutta omaa toimintaa voi muuttaa heti jo tänään.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  11. #2471
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Paitsi, että jos antaa tilaa juuri tuo Sauli Lumikon ehdottaman viisi metriä, niin se on juuri matka, jota lähemmäksi suojatietä pysäyttänyttä ei saa ohittaa pysähtymättä rinnalle. Eli yli viisi metriä ennen suojatietä ohittaneen saa ohittaa laillisesti pysähtymättä rinnalle. Ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta tämäkään.
    Kyllähän se laki menee kuitenkin niin että sitä autoa ei saa ohittaa jos se peittää näkyvyyden suojatielle. Oli se sitten pysähtynyt tai ei ja 4 tai 5 metriä suojatiestä.

  12. #2472
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Tieliikennelaki, luku 1 a, pykälä 27:
    "Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

    1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)"
    Nyt tais löytyä Suomen eniten rikottu säädös? Tietääköhän tuota edes juuri kukaan? Muistaakseni autokoulussa opetettiin, että suojatien/vast eteen on hyvä pysähtyä siten, että näkee konepellin yli viivoituksen kokonaan. Tällöin etäisyyttäkin jää muutamia metrejä. En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni tuota viiden metrin sääntöä.

  13. #2473
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti isokanki Katso viesti
    Nyt tais löytyä Suomen eniten rikottu säädös? Tietääköhän tuota edes juuri kukaan? Muistaakseni autokoulussa opetettiin, että suojatien/vast eteen on hyvä pysähtyä siten, että näkee konepellin yli viivoituksen kokonaan. Tällöin etäisyyttäkin jää muutamia metrejä. En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni tuota viiden metrin sääntöä.
    Sinä varmaan tarkoitatat tiellä ajettaessa, pysähtymistä ennen suojatietä?
    Tässä laissa ei mielestäni ole kyse siitä vaan termistöllä tarkoitetaan tien reunaan pysäköintiä ja pysähtymistä. 5m tilaa eteen ja 3m jälkeen siitähän ne lappuliisat mielellään jakavat sakkoja.

  14. #2474
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Sinä varmaan tarkoitatat tiellä ajettaessa, pysähtymistä ennen suojatietä?
    Tässä laissa ei mielestäni ole kyse siitä vaan termistöllä tarkoitetaan tien reunaan pysäköintiä ja pysähtymistä. 5m tilaa eteen ja 3m jälkeen siitähän ne lappuliisat mielellään jakavat sakkoja.
    Mikä se tuollainen kolmen metrin sääntö on? Vaadi rahat takaisin Liisalta jos on sinua tuollaisesta sakottanut.

  15. #2475
    En nyt tiedä minkä otsikon alle tämänaamuinen tähtihetki kevyen liikenteen väylällä kuuluisi, menköön nyt tänne.

    Peesasin työmatkalla hetken tyttöä jolla oli kendokamat tai mitä taidoa olikaan selässä, en ehtinyt lukea merkkejä. Tommonen miekkapussi keikkuu helposti 2,5 metrissä olkapäästä koilliseen ja kun mimmi kurvasi jonkun liikennemerkin alta mistä pää mahtuu hyvin, miekka melkein hipoi merkin alareunaa. Kun olin Hakaniemen rannassa muutenkin menossa ohi neidistä, rullasin vierelle ja totesin kaikessa ystävyydessä "toi sun miekka kävi parin sentin päässä liikennemerkistä äsken". Muidu vaan pyörittää ja tuijottaa transsissa eteenpäin. "No oot varmaan ennenki pyöräilly sen kanssa", ei mitään reaktiota. Tässä vaiheessa kävin nopeasti mielessä läpi vaihtoehdot a) zombi b) lääkkeet c) en puhu miehille d) hoono soomi ja johtopäätös näistä oli että paras sulkea suunsa ennen kuin on bokkenia perseessä. Nostin kadenssia ja katosin taktisella puolenvaihdolla varmistaen taivaanrantaan. Mun puolesta seuraava kelvien samurai saa seivästää itsensä, en puutu puolella sanalla asiaan.

  16. #2476
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    En nyt tiedä minkä otsikon alle tämänaamuinen tähtihetki kevyen liikenteen väylällä kuuluisi, menköön nyt tänne.

    Peesasin työmatkalla hetken tyttöä jolla oli kendokamat tai mitä taidoa olikaan selässä, en ehtinyt lukea merkkejä. Tommonen miekkapussi keikkuu helposti 2,5 metrissä olkapäästä koilliseen ja kun mimmi kurvasi jonkun liikennemerkin alta mistä pää mahtuu hyvin, miekka melkein hipoi merkin alareunaa. Kun olin Hakaniemen rannassa muutenkin menossa ohi neidistä, rullasin vierelle ja totesin kaikessa ystävyydessä "toi sun miekka kävi parin sentin päässä liikennemerkistä äsken". Muidu vaan pyörittää ja tuijottaa transsissa eteenpäin. "No oot varmaan ennenki pyöräilly sen kanssa", ei mitään reaktiota. Tässä vaiheessa kävin nopeasti mielessä läpi vaihtoehdot a) zombi b) lääkkeet c) en puhu miehille d) hoono soomi ja johtopäätös näistä oli että paras sulkea suunsa ennen kuin on bokkenia perseessä. Nostin kadenssia ja katosin taktisella puolenvaihdolla varmistaen taivaanrantaan. Mun puolesta seuraava kelvien samurai saa seivästää itsensä, en puutu puolella sanalla asiaan.
    Kuulostaa Ninjalta, mutta erikoista on se miksi se näkyi, ei niitä yleensä pitäisi nähdä, ehkä se oli vasta harjoittelija
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  17. #2477
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti isokanki Katso viesti
    Nyt tais löytyä Suomen eniten rikottu säädös? Tietääköhän tuota edes juuri kukaan? Muistaakseni autokoulussa opetettiin, että suojatien/vast eteen on hyvä pysähtyä siten, että näkee konepellin yli viivoituksen kokonaan. Tällöin etäisyyttäkin jää muutamia metrejä. En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni tuota viiden metrin sääntöä.
    Spekuloimme tuota töissä, ja tajusimme mitä se tarkoittaa. Pysähtymiseksi siis lasketaan vasta, kun on joku muu kuin liikenteestä johtuva syy pysähtyä (eism. puhua puhelimessa tai ottaa matkustaja kyytiin). Suojatien eteen ei siis liikennetermein pysähdytä päästämään jalankulkijoita yli.

  18. #2478
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Spekuloimme tuota töissä, ja tajusimme mitä se tarkoittaa. Pysähtymiseksi siis lasketaan vasta, kun on joku muu kuin liikenteestä johtuva syy pysähtyä (eism. puhua puhelimessa tai ottaa matkustaja kyytiin). Suojatien eteen ei siis liikennetermein pysähdytä päästämään jalankulkijoita yli.
    Tuo kuulostaisi hyvinkin järkevältä ja loogiselta, niin siinä määrin kuin lakikieli voi olla järkevä ja looginen.

    Tämä sivu on vaihtanut paikkaa, mutta Bingin välimuistivedos Liikenneturvan kertomana tuosta termikaaoksesta:
    http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=lak...3PCLcgbNeJH3nv

    edit: Niin, toisaalta merkki 232 eli stop, sehän on pakollinen pysäyttäminen virallisin termein ja sen selityksessä mainitaan, että ajoneuvon on pysäytettävä, että otappa tuossakin selvää, suojatietä ylittävälle on kuitenkin annettava esteetön kulku, pysäyttämistä ei vaadita, mutta tarvittaessa pitää varautua pysäyttämään ennen suojatietä, siis ennen, meinaako se sitten 5m ennen?
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...laki#a267-1981

    Välttämättä siis työpaikallanne pohdittu ei sittenkään päde, kovin on hankalaksi tehty tämäkin yksinkertainen asia.

    Toisaalta kun miettii asiaa, niin onhan siinä ihan hyvä perustelu, että miksi jättää väliä suojatiehen, jos joku ajaa perään, niin ei luisu toisten päälle.

    Lihavoin tuollaisen kohdan, se 5m lähempänä jos on ei näytä olevan tuolla, se jos peittää näkyvyyden taitaa olla aika usein sellainen juttu, että pitäisi stopata vaikka toinen olisikin stopannut vähän kauemmas.
    32 §
    Kuljettajan suojatiesäännöt

    Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

    Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
    Viisainta siis pysäyttää niin että jää väliä, onhan jalaknkulkijallakin sitten laajempi näkemäsektori niiden takaa hidastamatta ohi syöksyvien osalta. Jatkossa pitää toimia sitten noin, että jättää sen 5m tyhjää.

    Ennen suojatietä voisi maalata sellaisen viivan katuun, 5 metrin päähän, niin ehkä ihmiset oppisivat pysäyttämään lain tahtomaan paikkaan paremmin?
    CwA muokkasi tätä : 23.08.2013 at 17.26
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  19. #2479
    Östersundomin Siwan parkkipaikalta tuleva citymaasturin kuljettaja pysäyttää autonsa keskelle kelviä ikään kuin ei olisi vallan hyvin voinut havaita jo muutamaa metriä kauempaa että viiden ruuhkan liikennevirtaan pujahtaminen kestää ja kestää...

    Liikuntamyllyn parkkipaikalta tulevan kuorma-auton ohjaamo on ilmeisesti niin matalalla että kuljettaja ei voi pysähtyä siten että kelvi jää vapaaksi tai sitten hän oli niin optimistinen että uskoi ettei joudu seisomaan ja seisomaan...

    (Onneksi oli hyvä lenkki jo takana ja menossa paluusiirtymä.)

  20. #2480
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Luontokappaleet osaavat olla todella arvaamattomia. Tänään oikealta puolelta nurmikkoalueelta päätti orava syöksyä suoraan klv:n poikki ja teki sen tietysti juuri mun edestä. Oli varmaan sekunnista kiinni ettei jäänyt alle. Hitto kun säikähdin, ehdin vain vähän jarruttaa. Orava kuitenkin loikki toiselle puolelle. Mahtoi varmaan säikähtää sekin.

  21. #2481
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Ennen suojatietä voisi maalata sellaisen viivan katuun, 5 metrin päähän, niin ehkä ihmiset oppisivat pysäyttämään lain tahtomaan paikkaan paremmin?
    Tuota tuota. Johan muuttuu maailma kummalliseksi jos jokaisen autoilijan pitäs pysähtyä 5 metriä ennen suojatietä varmistuakseen siitä, että jalankulkija pääsee yli. Toki autoilijan pitää näyttää hyvissä ajoin että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan (jota valitetttavan harva tänä päivänä tekee). Sillon kun mää olin autokoulussa ei puhuttu mistään 5 metrin rajasta tässä tapauksessa (= pysäytys suojatien eteen jalankulkijoiden päästämiseksi suojatien yli).

    Mutta sillon kun mää olin autokoulussa niin oli kyllä 5 metrin sääntö ja kyllä se ihan varmasti on vieläkin. Eli kuvittele tilanne jossa ajoradalla on kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Suojatie menee kaikkien kaistojen yli. Mutta se reunimmainen kaista onkin autojen parkkipaikkaa eli oikeesti yhteen suuntaan menee vain yksi kaista. Näitä on joka paikassa. Parkkipaikkoja ei ole merkitty ruuduilla eli voit huoletta parkkeerata autosi ko. parkkipaikka-alueelle mihin kohtaan vaan, mutta ET SAA parkkeerata autoasi ko. alueella 5 metriä lähemmäksi suojatietä. Ymmärrys? Ja ihan oikeesti, jos et tätä tiennyt niin missä olette olleet... (nyt en tarkoita vain sinua CwA vaan ihan jokaista).

    Jos joku idiotismi on parkkeerannut autonsa lähemmäksi kuin 5 metriä niin se on virhe, mutta myöskin huomaamaton ansa kaistalla ajaville autoilijoille, koska (minun tulkinnan mukaan) heidän pitää pysähtyä AINA suojatien eteen, koska siinä rinnalla on auto lähempänä kuin 5 metriä.

    Kyllä minä tulen jatkossa pysäyttämään autoni lähelle suojatietä päästääkseni jalankulkijat yli.

    Olikos tälle aiheelle parempi topic?

  22. #2482
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Tuota tuota. Johan muuttuu maailma kummalliseksi jos jokaisen autoilijan pitäs pysähtyä 5 metriä ennen suojatietä varmistuakseen siitä, että jalankulkija pääsee yli. Toki autoilijan pitää näyttää hyvissä ajoin että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan (jota valitetttavan harva tänä päivänä tekee). Sillon kun mää olin autokoulussa ei puhuttu mistään 5 metrin rajasta tässä tapauksessa (= pysäytys suojatien eteen jalankulkijoiden päästämiseksi suojatien yli).

    Mutta sillon kun mää olin autokoulussa niin oli kyllä 5 metrin sääntö ja kyllä se ihan varmasti on vieläkin. Eli kuvittele tilanne jossa ajoradalla on kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Suojatie menee kaikkien kaistojen yli. Mutta se reunimmainen kaista onkin autojen parkkipaikkaa eli oikeesti yhteen suuntaan menee vain yksi kaista. Näitä on joka paikassa. Parkkipaikkoja ei ole merkitty ruuduilla eli voit huoletta parkkeerata autosi ko. parkkipaikka-alueelle mihin kohtaan vaan, mutta ET SAA parkkeerata autoasi ko. alueella 5 metriä lähemmäksi suojatietä. Ymmärrys? Ja ihan oikeesti, jos et tätä tiennyt niin missä olette olleet... (nyt en tarkoita vain sinua CwA vaan ihan jokaista).

    Jos joku idiotismi on parkkeerannut autonsa lähemmäksi kuin 5 metriä niin se on virhe, mutta myöskin huomaamaton ansa kaistalla ajaville autoilijoille, koska (minun tulkinnan mukaan) heidän pitää pysähtyä AINA suojatien eteen, koska siinä rinnalla on auto lähempänä kuin 5 metriä.

    Kyllä minä tulen jatkossa pysäyttämään autoni lähelle suojatietä päästääkseni jalankulkijat yli.

    Olikos tälle aiheelle parempi topic?
    Niin, mutta se 5m on mainittu pykälässä joka käsittelee pysäköintiä ja pysäyttämistä, pykälässä jossa käsitellään suojatien käyttäjän esteetöntä kulkua ei ole metrimääriä, mutta sanotaan, että tarvittaessa pitää pysäyttää, johon on varauduttava.

    Mun nähdäkseni koskaan ei saisi pysäyttää tai pysäköidä alueella, joka on 5m ennen suojatietä.

    Koskee mielestäni myös maantiellä ajavaa pyöräilijää ja onhan kelvin käyttäjän hyvä tietää näistä asioista, vaikkei sitä nyt sinällään vaadita, mutta helpottaa elämää.

    En tiedä millä tavalla tuo kauemmas suojatiestä pysäyttäminen hankaloittaa sitä kuvailemaasi tilannetta, jos auto on parkissa siten, että näkemä suojatielle estyy, niin pitää pysäyttää ennen suojatietä, mutta toisessa kohtaa sanotaan, ettei saa pysäyttää alle 5m etäisyydellä suojatiestä, joten on vain pysäytettävä vähän aiemmin.

    Jos auto pysäyttää lähemmäs kuin 5m, niin toista kaistaa ei saa pysäyttämättä tuota autoa sivuuttaa, mutta jos on 5m tai enemmän niin saa jos auto ei muodosta suojatielle näkemisen estettä, käytännössä taitaa aina muodostaa, joten milloinkaan ei käytännössä pysäyttämättä saa paahtaa moisessa tilanteessa kumminkaan, joten ei siinäkään haittaa tule, vaikka pysäyttää 5m päähän suojatiestä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  23. #2483
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Eipä tota peliliikettä minullekaan autokoulussa opetettu, vaan myöhemmin ammattiliikenteessä oppipojan asemassa ollessani.

    Kun omaan suuntaan menee pari kaistaa ja on suojatie tulossa, mutta ei ole jalankulkijoita pyrkimässä yli, on erityisen hyvää pelisilmää jättää ainakin se viisi metriä matkaa suojatiehen, jos oma kaista ei vedä. Muuten pakottaa kaikki viereistä kaistaa ajavat pysähtymään kohdallaan, vaikka suojatietä ei olisi kukaan käyttämässä.

    Näillä eväillä luulisi, että saa annettua jalankulkijoille heille kuuluvan tilan suojatiellä, vaikka epäilisikin jonkun muun ajavan ohi.

  24. #2484
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Espoossa sijaitsee pientaloalue nimelta Iirislahti, jossa asuvat ihmiset ovat idiootteja. Tähän johtopäätökseen olen tullut usean vuoden empiirisen tutkimuksen perusteella tässä Hauenkalliontien ja Iirislahdenportin risteyksessä: linkki.

    Autoille Iirislahdesta tullessa on ennen suojatieta/pyörätien jatketta STOP-merkki. Arviolta 8/10 Iirislahtelainen täräyttää kuitenkin merkin ohi pysähtymättä suoraan suojatien/jatkeen päälle, yllättävän usein vielä puhelin korvalla vaikka n.1-2 min sitten on kotoa lähdetty jossa puhelun olisi voinut puhua loppuun. Ajan Hauenkalliontietä pitkin työmatkaa, ja oikeastaan joka kerta tuohon kohtaan sattuu samaan aikaan auton kanssa voisi jäädä auton alle ellei itse väistäisi.

  25. #2485
    Vaikkei varsinaisesti kevyenliikenteenväyliin liitykään niin miksi vasta eilen muutama viikkoa Tukholmankatua työmatkaa ajettuani näin ensimmäisen pyöräilijän ajavan katua pitkin? Joka kerta tuolla liikkuessani näen useamman pyöräilijän tulevan vastaan JALKAKÄYTÄVÄÄ pitkin. Tämä antaa autoilijoillekin ihan väärän signaalin siitä että tuota tietä pitkin pyöräily olisi kiellettyä. Pari kertaa on tööttäiltykin beesissä roikkuvan autoilijan toimesta kun nopeus on tipahtanut hieman alle suurimman sallitun (40 km/h). Käsittääkseni lain mukaan pyöräilijä ei saa tuossakaan kohtaa ajaa jalkakäytävää enää ala-asteen jälkeen.

  26. #2486
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Tukholmankatu kuuluu noihin "vähän epämukava kylmiltää mennä"-katuihin mutta siihenkin tottuu. Se on jotenkin alitajunnassa ettei meinais viitti ajaa ..

  27. #2487
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti idänihme Katso viesti
    Käsittääkseni lain mukaan pyöräilijä ei saa tuossakaan kohtaa ajaa jalkakäytävää enää ala-asteen jälkeen.
    Osa niistä ala-asteikäisistä saanee tosin ajaa laillisesti jalkakäytäviä pitkin.

    Omat reitit eivät juurikaan tuolta Tukholmankadun kautta kulje, mutta aika vilkkaan oloinen katuhan se taitaa olla.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  28. #2488
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Omat reitit eivät juurikaan tuolta Tukholmankadun kautta kulje, mutta aika vilkkaan oloinen katuhan se taitaa olla.
    Sama täällä. Helsingin ulostusväylät alkavat jo keskustasta. Jengi ajaa niitä esimotarinopeudella.

  29. #2489
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Kantakaupungin tavoiteverkon mukaan tuonne Tukholmankadulle pitäisi ilmaantua yksisuuntaiset pyörätiet tai -kaistat vuoteen 2025 mennessä. Oletuksella että rahaa ja poliittista tahtoa löytyy.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  30. #2490
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    2025? No sehän on jo melkein huomenna .. kyllä on vaikeeta käydä maalailemassa vähän kaistoja katuun.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •