FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 82 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 72 80 81 82 83 84 92 132 182 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.431 - 2.460 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #2431
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Tuo on hyvin suomalainen ratkaisumalli kaikkeen. Jos vain sääntöjä valvottaisiin tarpeeksi tiukasti, ja rikkomuksista langetettaisiin tuntuva sanktio, niin kaikki olisi hyvin ja entistä paremmin. Suomalaiselle kanssaihmisen huomioiminen on nimenomaan sääntöjen noudattamista. Sääntöjen kautta me saamme luotua vastapuoleen toivottu käytösmalli.
    Luodaan myös se ongelma, jossa itse ei tarvitse tehdä mitään, kun aina on jokin taho joka kantaa vastuun/huolehtii, että asiat menevät 'oikein'. Jää siis pois se prosessi, jolla normaali terve yksilö itsenäisesti hahmottaa ja ratkaisee ongelman ehkä jopa yhteistyössä toisten osapuolten kanssa, siis osallistuu yhteisöön, jostain syystä Suomessa pyritään hyvin vahvasti toimimaan yksinäisinä yksilöinä ja yhteiskunta on jokin kaikkivoipa joka järjestää kaiken.

    Se on vähän kummallista, mutta hyvin perinteistä.

    Itse tykkään pitää ohjakset käsissäni ja ei ole ongelma pohtia toimintamalli, joka takaa parhaan tuloksen eli vähiten riskejä tai joka sietää eniten virheitä, en niin piittaa siitä onko pyhä sääntö samaa mieltä, ennakoitavuus jne. mielestäni tärkeämpää, aina tilanteen mukaan sopeuttaen toimintaa ennenkaikkea muut huomioiden, jokaisella kun on yhtäläinen oikeus kulkea teillämme, jokainen on samanarvoinen, se jos säännöt antavat mulle jonkin oikeuden ei merkitse kovinkaan paljoa, koska mietin enemmänkin kokonaisuuden toimintaa ja kuinka omaa toimintaa sopeuttaen takaan sen kokonaisuuden mahdollisimman häriöttömän toiminnan.

    Eli koko ajatusmalli on tyystin erilainen, mun mielestä toimivampi jos suurempi osa unohtaisi koko yhteiskunnan ja keskittyisi itse pohtimaan kuinka toimia siten, että kokonaisuus toimii, eikä vain miettimään, että mulla on oikeus ja tiukasti olla jumissa siinä ajatuksessa, siitähän helposti tulee sitten onnettomuuksiakin.

    No siitäkös sitten tulee konflikteja, kun enemmistö on sellaisia jotka toimivat sääntöjä varten ja on lähes pelottava sellainen näkökulma, että ei olisikaan tiukasti määritelty miten toimia, vaan pitäisi tilanteen mukaan itse miettiä kokonaisuutta, siinä hyvin äkkiä tulee sellainen puolustusefekti, kun eihän niin voi kertakaikkiaan olla.

    Minä on kaiketi länsimainen ajattelutapa, me ajattelumalli taas jotain muuta, ainakin liikenteessä mun mielestä ei sellaista pitäisi ollakkaan kuin minä, vain me.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  2. #2432
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Nyt kyllä sekoitat kaksi asiaa täysin. Säännöt ovat, mutta niiden noudattaminen ja valvominen on eri asia. Eihän tuossa yhtään lisäsääntö ole ehdotettu. Ja liikenne nyt varsinkin vaatii sääntöjä, liikennesäännöt on aika helppo perustella anarkokapitalistillekin: sovitaan kumpi menee ensin niin molemmat hyötyvät sujuvammasta liikenteestä.
    Tarkkailepas joskus ruuhkaisen kaupungin keskustaa, jossa jalankulkijat, pyöräilijät ja toisinaan jopa autoilijat kulkevat näennäisessä sekasorrossa. Esimerkiksi vaikka tilannetta liikennevaloissa, jossa jalankulkijat odottavat molemmin puolin ajorataa valojen vaihtumista vihreäksi. Valojen vaihduttua kaksi leveää ihmisrintamaa lähestyvät toisiaan, mutta kukaan ei törmää kehenkään. Ihmiset kykenivät ylittämään kadun ja välttämään törmäilyt täysin ilman ennalta sovittuja sääntöjä.

    Miten tuo oli mahdollista? Se oli mahdollista, koska ihmiset havainnoivat ympäristöään, tarkkailivat toistensa liikkeitä ja reagoivat sen mukaan. Sääntöjen noudattamisen sijaan he tekivät päätöksiä, ja jostain syystä ne päätökset olivat oikeita.

    ...

    Mutta tietenkin. Suomalaiselle ideaaliratkaisu tähän tilanteeseen olisi, että suojatie jaettaisiin kahteen vastakkaiseen kaistaan, eikä liikennevalokaan palaisi vihreänä yhtaikaa molempiin suuntiin.

  3. #2433
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Keskustelu lähti hyvin outoon suuntaan, mutta menköön. Ei kai tämän enempää tarvitse esimerkkiä?
    http://www.youtube.com/watch?v=Ldu6sCqQMoY
    21 Car Crashes !!! - in Russia - Real Traffic


    Jokainen liikenteessä liikkuva vaikuttaa johonkin suuntaan, jokainen teko on osa kehitystä.

  4. #2434
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Entä jos kaikki vain auton ratissa noudattaisivat suojatiesääntöä?
    Niin tai taivaalta sataisi rahaa.

  5. #2435
    Syksy lähestyy ja aurinko alkaa jo nyt ikävästi lyysata silmiin tiettyihin aikoihin ns.vaakatasossa. Veikkaanpa,että monet kolarit on niin kelveillä kuin autoliikenteessä ajettu häikäistymisen takia vuosien mittaan. Aina ei ole lippalakkia tai aurinkolaseja saatavilla.

  6. #2436
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Ja vaikka ne aurinkolasit tai ajolasit mukana olisivatkin, niin enhän mie nyt ala ekstraa maksamaan jostain polarisoiduista linsseistä. Ihan hyvin ne epämääräiset haamut erottuvat vastavaloon ilmankin.

  7. #2437
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    http://www.youtube.com/watch?v=Ldu6sCqQMoY
    21 Car Crashes !!! - in Russia - Real Traffic
    Aika jännä juttu, että kukaan ei oikeastaan noteeraa noita kolareita eikä ensihätään tsekkaa jos joku vaikka tarvitsisi apua.
    Katsotaan vaan mistä pääsisi ohi... venäläiset


  8. #2438
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Mä en oikeasti uskalla kovin usein pysähtyä suojatien eteen jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan edes autolla kun 90% kerroista joku kohjo vetää toista kaistaa ohi jarruttamatta.
    Siihen autolla riittää, kun lainaa kaverin kastaa itselleen vähäsen, etenkin liikenteenjakajilla varustetuissa suojateissä - pyörällä vähän hankalampaa - mutta ei se niin vaikeaa ole, jos ymmärtää mitä tekee.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  9. #2439
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Vaan tilannehan tarttui videolle, sen katsomalla asia kai selkeytyisi parhaiten?
    Jep. Katsotaan, jos jaksan/muistan/ehdin nappaista tuon pätkän vaikka juutuubiin, niin voidaan sitten paremmin kauhistella tapahtumaa. Siihen asti jätän tämän tasokkaan keskustelun jäihin.

  10. #2440
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Keskustelu lähti hyvin outoon suuntaan, mutta menköön. Ei kai tämän enempää tarvitse esimerkkiä?
    http://www.youtube.com/watch?v=Ldu6sCqQMoY
    21 Car Crashes !!! - in Russia - Real Traffic


    Jokainen liikenteessä liikkuva vaikuttaa johonkin suuntaan, jokainen teko on osa kehitystä.
    Kaikki vaikuttaa kaikkeen tosiaankin, pitää osata ymmärtää osansa siinä kokonaisuudessa ja omata malttia, sekä olla ennakoitavissa, niin homma toimii, mun mielestä kovin kummoisia sääntöjä ei siinä tarvittaisi.

    Noissa kolarivideoissa näkyy aika hyvin se kuinka joku vaan vähäsen minä äkkiä -asenteella tekee järjettömiä tempauksia, sitten kun on muutama tiukasti oikeuksistaan kiinnipitävä, niin kyllähän kolisee.

    Kun mainittiin, että eivät pysähdy, niin kyllä ne aika hyvin pysähtyy auttamaan, usein ajavat auton vähän eteenpäin ja sitten sivuun, joissain videoissa se vaan leikataan sitten pois, välillä on tietty aina joku joka ei pysähdy, mutta niitähän on ihan täällä kotomaassakin.

    Venäjällä taitaa olla vielä enemmän rattijuoppoja mitä täällä ja on niitä paljon täälläkin, ainakin syrjemmässä noita on tiettyinä aikoina todella runsaasti.

    Halvat kiinalaiset aurinkolasit kestivät pari vuotta, vaikka kuinka Daisy logot olikin, nyt joutuu ajelemaan ilman ellen saa korjattua, huonosti mitään näkee sopivaan aikaan ja suuntaan kun kulkee, on vain vältettävä sellaista aikaa.

    edit: Eikös muuten Konfutsekin tiennyt jo tuhansia vuosia sitten, että jos kansaa hallitsee säännöillä, rajoituksilla ja kurituksella, kansa oppii vain silmänpalvontaa sääntöjä kohtaan, mutta jos kansaa opettaa, ei kansa tarvitse sääntöjä ja rajoituksia, osaa toimia oikein itse ajattelemalla, tai jotain siiihen tapaan? Se on jotenkin unohdettu nykyään.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  11. #2441
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe
    Tieliikennelain pykälä 30 velvoittaa ajoneuvon kuljettajaa, eli pakukuskin lisäksi myös pyöräilijää, varomaan erityisesti lapsia, vanhuksia sekä kaikkia idiootteja, joista ei osaa sanoa, mitä ne aikoo tehdä.
    Mitenkä rullasuksihiihimillä eteneminen kategorisoidaan, ajoneuvon kuljetusta vai jalankulkeilua?

  12. #2442
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Mitenkä rullasuksihiihimillä eteneminen kategorisoidaan, ajoneuvon kuljetusta vai jalankulkeilua?
    Rullasukseilijat ja -luistelijat taitaa olla jalankulkijoita, aika nopeita sellaisia. Joskus hietsussa menin normisuksilla suojatien yli, aika jännää.
    Smo muokkasi tätä : 21.08.2013 at 18.58

  13. #2443
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Mammat pyörätiellä ¤#/¤/##%¤¤# lapsineen . Onko se niiiiiiiin vaikeaa ajaa pyörillä sitä klv:n oikeaa laitaa .. *iTtU Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia niin eikö vastaan tule mamma lapsi tarakalla ja toinen pyörineen rinnalla .. äitee klv.n vasenta reunaa eikä meinannut osata kurvata oikealle puolelle .. Meni hyvät vauhdit ihan hukkaan siinä jarrutellessa
    -- not fast but furious --

  14. #2444
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia
    Toi on aina hyvä veto.

    ...

    Kyllä mie eilenkin katselin yhtä herrasmiesikäistä maantiefillaristia, joka sai Alakorkalontiellä ihmeellisen kirivaihteen päälle, kun erehdyin ohittamaan. Itse menin ajoradan puolella kohti kaupunkia - tämä herrasmies vaahto suupielessä (pysähdyttiin samoihin valoihin, niin tuli huomioitua) 35-40km/h mittarissa kelviä pitkin lastenrattaiden ja koiranulkoiluttajien välissä puikkelehtien.

    "Onhan mulla kello ja jarrut" On joo, ja ikääkin oli sen verran, että en enää yksin omiin reflekseihini luottais.

  15. #2445
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Alkujaan tämän lähetti mk
    Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Toi on aina hyvä veto.
    Okei , tuli kirjotettua hieman provosoivasti , hiljensin toki ajoissa vastaantulijoita vaarantamatta.. Ja muutenkin käyttäytyminen klv.llä harkitun maltillista enkä syyllisty hurjasteluun.. Silti ei voi olla kiinnittämättä huomiota näihin liikkujiin jotka liikkuu missä sattuu ja miten sattuu eivätkä piittaa muista väylillä liikkujista
    -- not fast but furious --

  16. #2446
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Toissailtana töistä tullessa tyttö oikeassa reunassa ja äiti keskellä kelviä. Lähestyin hiljaa kaksikkoa ja äidin huomattua minut meni vasempaan reunaan ja patisti tyttöä sinne. Oikealta ohittaessani opastin kaksikkoa missä pitäisi ajaa ja mistä ohittaa.

  17. #2447
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    Mammat pyörätiellä ¤#/¤/##%¤¤# lapsineen . Onko se niiiiiiiin vaikeaa ajaa pyörillä sitä klv:n oikeaa laitaa .. *iTtU Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia niin eikö vastaan tule mamma lapsi tarakalla ja toinen pyörineen rinnalla .. äitee klv.n vasenta reunaa eikä meinannut osata kurvata oikealle puolelle .. Meni hyvät vauhdit ihan hukkaan siinä jarrutellessa
    Mullakin meni hyvät vauhdit hukkaan, eikö se tukkirekka tullut vastaan sellaisessa mäessä joka on samalla mutka, olisi edes väistänyt (tiellä siis 2 renkaan uraa ja ruohoa kasvaa keskellä), surkeat etujarrupalat nuo uudet jotka vaihdoin, kun ei meinannut vauhti hidastua, itsehän siihen möyhitylle pientareelle piti ajaa, en tiedä miksi, mutta se on karhittu tai jotain vastaavaa, kuin käännettyä peltoa siis, jossa ajaminen on aikalailla mahdotonta, mutta vauhti stoppaa hyvin.


    Ajoin ihan oikealla kelvilläkin, siellä oli paljon äitejä pienine lapsineen, vastaan tuli pari koko väylän leveydeltä ja alamäki, jossa saa hyvän vauhdin, tein normaalin viheralueen ylityksen ja sitten autotietä pitkin ohi.

    Jotenkin tavallista enemmän liikennettä tänään, yksi autokin tuli vastaan, joka vielä kääntyi omassa suunnassaan oikealle eli sen suojatien yli johon olin tulossa kelviä pitkin, totesin ettei sen takana ketään ole, joten koukkasin autotielle ja liikenteenjakajan väärää puolta auton ja jakajan välistä ohi ja kanttikiven yli hyppäämällä palaten kelville, ei tarvinnut senkään pysähtyä eikä mun suotta hidastella hyvää vauhtia pois...

    No kyllä minä oikeasti himmailin ja osoitin aikeeni, mutta jos pyörällä pystyy jotain alustaa ajamaan, niin se kaikki on mulle baanaa.

    Ylämäessä pikkutyttö tosin pomppi tasajalkaa mun ohi, koneessa ei ollut tänään ollenkaan vetoja, 34km hätäisesti 10km/h keskarilla, joten ei huvittanut alkaa hidastelemaan alamäkiin kovin paljoa, mikä lie iski, mutta ei lainkaan voimaa, hyvä jos fillarin sai nostettua kynnyksen yli, kun normaalisti se ei juuri eroa paperiarkin nostamisesta, eli ei oikein lainkaan kuormita, joskus tulee vaan nollapäiviä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  18. #2448
    Kokemus Kauppatorin alueella Helsingissä; Ajelin Pressan linnan kohdalla pyöräväylää Espaa toritelttojen takapuolella n. kl. 16.00? Manskua kohti ja sadan metrin päässä linnasta huomasin törmääväni paksuun sähkökaapeliin, joka oli viritetty n. puolen metrin korkeudelle poikki pyötätien. Eikun mukkelis makkelis ja cc:n oikea jarru/vaihdekahva sojotti ihan väärään suuntaa. Kuulin jälkeenpäin, että joku vanha kukkakauppias oli pakustaan vedellyt kaapelin pyörätielle maahan ja sitten siirtänyt autoaan kun kaapelin loppuosa oli vielä autossa jolloin kaapeli kohosi korkeuteensa. Pyörätiellä ajoi työmatkalaisia pilvin pimein, mutta itse ajelen siellä pari-kolme kertaa kesässä. Että osaspa onnistua omalle kohdalle. Tietysti suutuin asiasta ja soitin poliisit paikalle, mutta lopputulos oli ettei kannattanut sen kummemmin juttua viedä eteenpäin. Ystävällinen torimyyjä tuli kertomaan mitä paikalla oli tapahtunut ennen lentoani niin asia oli sillä hoidettu. Onneksi eivät jonossa ajavat työmatkalaiset sattuneet ansaan, olisi ehkä ollut isompikin läjä pyöriä. Mutta hieno Kaivopuiston kierros jäi tekemättä kun piti löytää pyöräliike, josta ostin uuden kiinnitysklipsin kypärään kaatumisen yhteydessä hävinneen tilalle.

  19. #2449
    Vaikeaa elämää ajoradalla: Träskändan puistotiellä varmaan *pitäisi* olla pyörätien merkki (423) ajoradan vasemmalla puolella, kun tulee Auroranportista. Mutta ei siinä ole. Se on korokkeella erotettu ajoradasta. Eli se on jalkakäytävä. Oikealla puolella on kelvin merkki (siis 423), mutta se reitti päättyy kolmen metrin päästä bussipysäkkiin. Joten ajoin ajoradalla. Joten se taksi päätti "opettaa" ja ohitti hihaa viistäen ja viittoi sitten hurjasti sinne jalkakäytävän suuntaan että siellä pitäisi ajaa.

    Katotaan tietääkö taksitarkastaja asiasta mitään. Useimmat taksit ovat itse asiassa tosi huomaavaisia, tämä oli poikkeus.

  20. #2450
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Eilen oli melkoisen vaikeaa elämää Lempäälästä Tampereelle ajellessa. Oli ilmeisesti lasten ja koirien ulkoilututuspäivä, joten soittokello oli kovassa käytössä kun tie oli täysin tukossa tuon tuosta. Ainoastaan naispuolisten teinien ryhmä aloitti huutokonsertin siitä, kuinka ei tarvitse kelloa "rämpyttää niin hemmetisti" (kolme kilkautusta) ensin korrektisti kuitenkin väistettyään. Taas se nähtiin, että ilman kelloa ajaminen olisi niin kovin paljon vaikeampaa. Aika kovasti saa karjua, jotta saa ihmiset väistämään ja usein saa pahaa silmää. Kello toimii heti.

  21. #2451
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Tarkkailepas joskus ruuhkaisen kaupungin keskustaa, jossa jalankulkijat, pyöräilijät ja toisinaan jopa autoilijat kulkevat näennäisessä sekasorrossa. Esimerkiksi vaikka tilannetta liikennevaloissa, jossa jalankulkijat odottavat molemmin puolin ajorataa valojen vaihtumista vihreäksi. Valojen vaihduttua kaksi leveää ihmisrintamaa lähestyvät toisiaan, mutta kukaan ei törmää kehenkään. Ihmiset kykenivät ylittämään kadun ja välttämään törmäilyt täysin ilman ennalta sovittuja sääntöjä.

    Miten tuo oli mahdollista? Se oli mahdollista, koska ihmiset havainnoivat ympäristöään, tarkkailivat toistensa liikkeitä ja reagoivat sen mukaan. Sääntöjen noudattamisen sijaan he tekivät päätöksiä, ja jostain syystä ne päätökset olivat oikeita.
    Esimerkissäsi kaikki olivat tasa-arvoisessa tilanteessa: jalankulkijan törmääminen toiseen aiheuttaa molemmille suunnilleen saman haitan. Samoin autoilijat keskenään saavat luovittua ajopelinsä "vetoketjuna" yhteen jonoon kaistan loppuessa ilman suurempaa draamaa, ja risteyksissäkin noudatetaan väistämissääntöjä pääasiassa hyvin kahden samanlaisen kohdatessa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Mutta tietenkin. Suomalaiselle ideaaliratkaisu tähän tilanteeseen olisi, että suojatie jaettaisiin kahteen vastakkaiseen kaistaan, eikä liikennevalokaan palaisi vihreänä yhtaikaa molempiin suuntiin.
    Kun väkeä on kaduilla ja tunneleissa riittävästi, jalankulkuliikenne on myös jaettava kahteen osaan eri kulkusuuntien mukaan. Tällaista näkee mm. Hongkongissa ja Japanissa ja homma toimii mainiosti. Japanissa toimii myös se, että auton kanssa törttöilystä saa tuntuvat rapsut ja liikennettä valvotaan. Seurauksena siellä saa astua suojatielle autoilijoiden pysähtyessä niin kohteliaasti metrien päähän, että kohteliaampaa olisi vain nousta autosta ulos kumartamaan apostolinkyytiläiselle.

    Olen yhtään pienemmissä yhteisöissä systeemiajattelun kannattaja, mielestäni oikeanlaista toimintaa saadaan aikaan tekemällä se helpoksi ja väärä toiminta vaikeaksi. Esimerkiksi jos suunnittelen tuhkista ja en halua sinne röökiaskeja, nenäliinoja ja muita roskia, teen karistusaukosta riittävän pienen sen sijaan, että laittaisin kieltokyltin (joka ei kuitenkaan toimi). Yhteiskunnassa on sen verran monenlaista toimijaa liikkeellä että vääränlaista toimintaa joudutaan jonkin verran kyttäämään ja siitä pitää rangaista. Suurin osa on riittävän fiksuja olemaan ihmisiksi muutenkin, mutta osa ei ole. En ihannoi poliisivaltiota ja vastustan poliisin valtuuksien kasvattamista, mutta suurempi määrä poliiseja vaikka ihan vaan jalkapartiossa ja kaupunkiliikennettä valvomassa ei olisi pahitteeksi.

    Suomalaisten autoilijoiden käytös kaupunkiliikenteessä on ongelmallista ja etelä- ja länsinaapureihimme verrattuna jalankulkijoita kohtaan törkeää. En keksi tähän muuta ratkaisua kuin sinipukuiset sedät ratsaamaan risteyksiä ja kirjoittamaan sakkoja siihen asti, että käytös muuttuu. Myös muita yhteiskunnallisia vaikuttamiskeinoja olisi hyvä nähdä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

    -----

    Mitä tuohon tulee, että ei uskalla päästää jalankulkijoita ylittämään, koska joku saattaa tulla ohi: jos ei henkinen kantti kestä ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan, siirtykää pois ajoradalta.

  22. #2452
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Eilen oli melkoisen vaikeaa elämää Lempäälästä Tampereelle ajellessa. Oli ilmeisesti lasten ja koirien ulkoilututuspäivä, joten soittokello oli kovassa käytössä kun tie oli täysin tukossa tuon tuosta. Ainoastaan naispuolisten teinien ryhmä aloitti huutokonsertin siitä, kuinka ei tarvitse kelloa "rämpyttää niin hemmetisti" (kolme kilkautusta) ensin korrektisti kuitenkin väistettyään. Taas se nähtiin, että ilman kelloa ajaminen olisi niin kovin paljon vaikeampaa. Aika kovasti saa karjua, jotta saa ihmiset väistämään ja usein saa pahaa silmää. Kello toimii heti.
    Kannattaa kokeilla karjumisen sijaan tervehtimistä ystävällisesti, toimii yllättävän hyvin.

    Minä en kyllä toisaalta edes odota, että muut väistäisi kun tulen, on niin paljon helpompaa itse väistää, vähän nurtsin tai autotien kautta koukaten jos ei muuten mahdu, tuskin edes tajuavat mitä tapahtui, kun olen jo kaukana tientukosta, olen huomannut sen kuitenkin huomattavasti helpommaksi ja sujuvammaksi, eikä kaikki pyöräilijät saa huonoa mainetta, kuten jos yhdenkin pyöräilijän toimesta joku polttaa proppunsa, se kakka kun koskettaa heti kaikkia pyöräilijöitä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  23. #2453
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Mitä tuohon tulee, että ei uskalla päästää jalankulkijoita ylittämään, koska joku saattaa tulla ohi: jos ei henkinen kantti kestä ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan, siirtykää pois ajoradalta.
    Ei kyse ole henkisestä kantista, vaan puhtaasti todennäköisyyksistä.

    Sen tuhkiksen käyttäjän asennetta voisi koulia, niin ei tarvittaisi mitään rajoitteita, mutta tietenkin on helpompi paikkailla oiretta, kuin korjata itse ongelmaa.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  24. #2454
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Ei kyse ole henkisestä kantista, vaan puhtaasti todennäköisyyksistä.
    Itselläni on tapana kävellä suojatielle vain hienovaraisesti kulmien alta kuikuilemalla ja varsin määrätietoisen näköisenä. Suurin osa autoilijoista kyllä pysähtyy, sillä kovin moni ei varmasti halua päälle ajaa. Tarvittaessa voi sitten stopata n. kaksi senttiä ennen suojatietä ja kopauttaa potentiaalista päälleajajaa muistutukseksi etuikkunaan.

  25. #2455
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Suomalaisten autoilijoiden käytös kaupunkiliikenteessä on ongelmallista ja etelä- ja länsinaapureihimme verrattuna jalankulkijoita kohtaan törkeää. En keksi tähän muuta ratkaisua kuin sinipukuiset sedät ratsaamaan risteyksiä ja kirjoittamaan sakkoja
    Naapurimaista poiketen Suomen kaupungistuminen tapahtui käytännössä vasta 60- ja 70-luvuilla. Meillä alkaa vasta nyt olemaan sukupolvi, joiden vanhemmat eivät olleet maalaisia. Tätä ennen meillä ei olla totuttu siihen, että myös muita ihmisiä (naapureita, muita tiellä liikkujia, ulkomaalaisia, muuten vain väärin ajattelevia) pitäisi sietää. Me haluaisimme säilyttää sen oman kuplamme, joka suomalaisella on poikkeuksellisen iso, ja rangaista jokaista, joka tuon kuplan sisälle uskaltaa tunkeutua.

    Mutta kyllä se siitä. En kuitenkaan usko, että suomalainen perusluonne sakkoja kirjoittamalla muuksi muuttuu, suomalainenhan rakastaa ylhäältä tapahtuvaa sääteylä, vaan kyllä se tulee tapahtumaan ihan luontaisen kehityksen myötä.

  26. #2456
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Kannattaa kokeilla karjumisen sijaan tervehtimistä ystävällisesti, toimii yllättävän hyvin.

    Minä en kyllä toisaalta edes odota, että muut väistäisi kun tulen, on niin paljon helpompaa itse väistää, vähän nurtsin tai autotien kautta koukaten jos ei muuten mahdu, tuskin edes tajuavat mitä tapahtui, kun olen jo kaukana tientukosta, olen huomannut sen kuitenkin huomattavasti helpommaksi ja sujuvammaksi, eikä kaikki pyöräilijät saa huonoa mainetta, kuten jos yhdenkin pyöräilijän toimesta joku polttaa proppunsa, se kakka kun koskettaa heti kaikkia pyöräilijöitä.
    En tässä tarkoittanut vihaista karjumista, vaan sitä tarvittavaa volyymia. Nurtsin kautta kiertäminen tai autotielle sompailu ei monissa paikoissa ole oikein vaihtoehto, ellei halua ojassa käydä tai ajaa auton alle. Lähes kaikissa tapauksissa on paljon helpompaa, kun jo kaukaa ennakkoon varoittaa siitä, että on tulossa, jolloin tietä kyllä annetaan. Jos joku tästä suuttuu, suotakoon se hänelle. Auttaa muuten sellaisissakin tilanteissa, kun joku ei meinaa pyörällään löytää ajouraansa. Äänetön ohittaminen on tällöin todella vaarallista.

  27. #2457
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    En tässä tarkoittanut vihaista karjumista, vaan sitä tarvittavaa volyymia. Nurtsin kautta kiertäminen tai autotielle sompailu ei monissa paikoissa ole oikein vaihtoehto, ellei halua ojassa käydä tai ajaa auton alle. Lähes kaikissa tapauksissa on paljon helpompaa, kun jo kaukaa ennakkoon varoittaa siitä, että on tulossa, jolloin tietä kyllä annetaan. Jos joku tästä suuttuu, suotakoon se hänelle. Auttaa muuten sellaisissakin tilanteissa, kun joku ei meinaa pyörällään löytää ajouraansa. Äänetön ohittaminen on tällöin todella vaarallista.
    Ainakin maantiepyörällä on hyvin hankala tosiaan pientareita hyödyntää ja keskustan kaduilla tahtoo olla tosiaan aika tukkoista se meno, rotuaarilla joskus nuorena ajelin, niin eipä siinä paikoin voinut kun ajaa kävelyvauhdilla, kun ei siitä ihmismassasta ohi päässyt, ennen kuin 10 metrin matelun jälkeen.

    Tampereen keskustassa on kyllä useita katuja, joilla ei ole toivoakaan kuulla edes kelloa, kun ne bussit metelöi niin pahasti, muutamalla keikalla kävi mielessä, että olisi ottanut fillarin, mutta liikaa porukkaa ja meteliä, että olisi päässyt sen sujuvammin kuin kävellenkään, niin eipä tullut sitten otettua fillaria.

    Noita jotka ei tiedä missä ajavat on täällä korvessakin, riittävä nopeusero ja etäisyys takaa ohituksen onnistumisen, lähes 40km/h nopeuseroa ja 10m sivusuunnassa eroa takaa sen, ettei 'uhri' kerkeä alle, harmillisesti aina ei alamäkeä osu kohdalle riittävällä tienleveydellä :P

    Täällä kun ei ole busseja metelöimässä niin tuo tervehtiminen toimii tosiaan parhaiten, olen jo melkein unohtanut miten karmeaa se jatkuva mekkala kaupungeissa olikaan, eihän siellä tosiaan kuule lainkaan ellei vieressä olijalle huuda.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  28. #2458
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Hieman ohi aiheesta, mutta lähelle kuitenkin. Eilen iltapäivällä kun käännyin (autolla) Merituulentieltä kehä kakkoselle, niin ihan normaalisti katsoin oikealle taakse ja koskasieltä tuli maantiepyöräilijä pysähdyin. Takana tullut L&T:n roskakuski ei ollut varautunut tälläiseen sääntöjen noudattamiseen ja melkein pukkasi minut pyöräilijää päin. Taakse ei enää jäänyt monta senttiä tilaa, mutta pysähtyipä kumminkin ennen meikäläisen takapuskuria. Eikä ole eka kerta tuossa risteyksessä. Tällä kertaa takaa tuli sen verran iso möhkäle, ettei peräkoukkukaan olisi paljon auttanut jos osuma olisi tullut.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  29. #2459
    Tänään tuli työmatkatempossa tappio, kun kevyen liikenteen väylällä ylämäessä hurautti kevari ohitse kuuttakymppiä. Kiri ei riittänyt alkuunkaan.

    (Joo, ei ollut mopo, sillä oli moottoripyörän rekisterikilpi.)

  30. #2460
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Eilen kvl:llä edellä lastenvaunuja tyntänyt naikkonen käänsi taakseen katsomatta vaunut poikkipäin kevlille ja blokkasi näin liki koko väylän. Oli siis aikeissa mennä suojatietä ajoradan yli. Onneksi oli sen verran turvaväliä että ehdin varoittaa ennen kun pujahdin ohi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •