Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
Noiden fillarivalaisimien fyysinen koko asettaa aikalailla rajoituksia optiikalle joten auton ajovalojen tasoita valokuviota on suht mahdoton toteuttaa.
No, heijastimen/linssin koon lisäksi vaikuttaa tietysti myös itse valonlähteen koko. Yhden neliömillin kokoisesta valonlähteestä (XP-E -ledi) saa jo ~300 lumenia. On se ainakin merkittävästi pienempi pinta-ala kuin hehkulankapohjaisilla auton polttimoilla, ja vaatii samaan valokuvioon siis myös paljon pienemmät heijastimet. Lisäksi peiliviritykset, joita täälläkin ainakin jokin vuosi sitten kokeiltiin näyttivät kuvien perusteella poistavan keilan yläosan kuin veitsellä leikaten. Siis liiankin hyvin, kutakuinkin kokonaan. Ei keila muuten erityisen hyväksi muuttunut, mutta leikkaus oli terävä. Kyllä pyörälamppuihinkin siis riittävän hyvät toteutusmahdollisuudet löytyy jos vain halutaan hyödyntää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
Ihan hyviä pointteja Eskollakin. Tosiaan se kypärävalo on kyllä hyvä eri suuntiin sohimiseen vaikka se ei ihan kaikkia lakipykäliä taida täyttää. Lakihan sanoo polkupyörän valoista seuraavasti:

"Pimeällä tai hämärällä ajettaessa polkupyörässä tulee olla lain mukaan eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin (19.12.2002/1250 20 §). Valaisimen tulee olla pyörään kiinteästi kiinnitetty 0.3 - 1.2 m korkeudelle."
Lakipykälien kirjainta tuo ei tietysti täytä, vaikka onkin huomattavasti parempi valaisin kuin esim. varalamppuni (yhdellä 5mm ledillä varustettu pieni parin euron tankolamppu - sillä lain kirjain kuitenkin täyttyisi). Toki siinä vaiheessa kun kaikilta pyöräilijöiltä ylipäätään löytyy valkoinen etulamppu, punainen takalamppu, hyvät heijastimet joka suuntiin yms. ja tuosta lampun kiinnityspaikasta tulee merkittävin turvallisuusongelma pyöräteille, asiat ovat kyllä kaikin puolin todella hyvässä kuosissa. Sitä päivää odotellessa...