Minä kysyin vuonna 2011 Liikenteen turvallisuusvirastosta kuinka polkupyörän tai mopon voi muuttaa laillisesti sähkömopoksi.
Tässä on kirjeenvaihto:

"Hei

Kuinka saan enintään 4 kW sähkömoottorilla varustetun polkupyörän katsastettua / rekisteröityä L1e ajoneuvoluokkaan, eli mopoksi?
Entä kuinka saan tavallisesta moposta, johon olen vaihtanut enintään 4 kW sähkömoottorin polttomoottorin tilalle, laillisen ajaa tiellä?
Molemmat laitteet kulkisivat korkeintaan 45 km/h.

Hei,

Polkupyörän pohjalta itse valmistettu mopo pitää esittää rekisteröintikatsastukseen. Rekisteröintikatsastuksessa tarkastetaan, että mopo täyttää asetuksessa 1250/2002 annetut vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä pitää olla monilta osin tutkimuslaitoksen testiraportti tai hyväksytynasiantuntijan lausunto.

Vanhan mopon muuttaminen sähkökäyttöiseksi edellyttää muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan, että mopo täyttää muutosten jälkeen sitä koskevat vaatimukset.

Lisätietoa rekisteröinti- ja muutoskatsastuksista saa katsastustoimipaikoilta. Asiaan liittyvät säädökset löytyvät Trafin kotisivuilta http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+ja+asetukset/ (linkki ei toimi enää)

Terveisin XX"

Rekisteröintikatsastus ja tutkimuslaitoksen testiraportti tai hyväksytyn asiantuntijan lausunto ovat varmaan niin kalliita ja hankalia hoitaa, että homma tyssää siiheen. Vai mitä luulette?
Bensamoposta sähkömopon rakentaminen saattaisi onnistua helpommin. 45 km/h kulkeva neljän kilowatin sähkömopo olisi varmaan kiva lelu, mutta sitä ei voi polkea.