Velonewsin artikkeliin viittasin. Jenkeissä on joku yksityinen henkilö virittänyt testaussysteemin talliinsa. Siinähän ketjujen osalta huonoin öljy huonelämpötilassa tuotti parhaimpaan verrattuna 10w enempi vastusta. Jopa itse Lennard Zinn äimistyi kun hänen suosikki-öljy oli huonoimpien joukossa. Ikävä kyllä en ole koko juttua päässyt lukemaan.
Laakerirasvoja olen vasta testannut, GXP-laakeriin laitoin rasvaa ja sitten pakkas-aamuna ihan näppituntumalla pyörittelin ja vertasin. Perintörasva, Pressol, Finish Line Teflon grease, jotain Fixuksen kauppaamaa ja Hanseline kugellagerfett. Viime mainitulla voideltu laakeri oli selkeästi herkin -26C kelissä.
Sinänsä naurettavaakin mutta lasketaampa sillain että 20-30w enempi tehoa vaatis huonoimmat rasvat ja kuski tuottaa vaikkapa 150w. Prosentuaalisesti laskettuna aika paljon Nastarenkaitten vierintävastuksia ei ole mun tietääkseni koskaan pystytty mittaamaan kun 40w ollut se maksimi laitteistoissa. Kun vaihdan maasturiin taakse Ice spiker perf tilalle Rocket ronin niin eron huomaa, se on iso. Rocketille on jotain 23w mitattu vierintävastusta ja oletetaan että nastarenkaalla olis vaikkapa 60w.
ketjuöljyjen pakkasnotkeutta en tiedä kenenkään vertailleen, oliskohan noista wattimittarikammista jotain apua?
edit mhelander suositteli jotain vaseliinia jota en nyt enää muista, varmasti notkeaa pakkasessa sekin.