FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 45 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 95 145 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1321
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    <offtopic>

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Nuo viralliset tutkimukset sopii vain subjektiiviseen välineiden vertailuun.
    Ei. Tieteellisessä tutkimuksessa näkökulma on objektiivinen, eli keskitytään siihen yhteen mitattavaan määreeseen ja luotetaan ainoastaan mitattuun tutkimusaineistoon.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Niiden lisäksi on muuttujia sen verran paljon enemmän että vain yhdellä tekijällä (=renkaalla ja/tai sen paineella) harvemmin suoritusta ratkaistaan.
    Kyllä. Suljetaan ulkopuolelle subjektiiviset näkökulmat ja mahdollisimman tarkasti kaikki muut muuttujat, josta se tutkimuksen arvo nimenomaan syntyy. Kilpailutilanteessa 1% lisää suorituskykyä voi olla ratkaiseva parannus. Niitä pieniä muuttujia on nimenomaan lukuisia - voisihan sitä ajaa kisaa vaikka Tunturi Kulkurikympillä jos haluaa antaa niiden noin 650 pienen muuttujan verran tasoitusta muille. Ja toisaalta huvikseenkin voi ajella 10 000 euron hiilikuitu-unelmalla tai sillä Kulkurikympillä, ihan mikä itsestä parhaalta tuntuu. Saattaa näkyä keskarissa tai jättää näkymättä, vaikea sanoa.

    </offtopic>
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #1322
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Oon kans taipuvainen sille kannalle, että tutkittu tieto on objektiivista, omat kokemukset taas subjektiivisia.

    Ja semmonen vaikutus tutkimustiedolla on, että paremmaksi väitettyä pyörää polkee kovempaa, vaikka ero olisi objektiivisesti vähäinenkin. Psykologisia seikkoja ei sovi vähätellä, koska näitä pyöriä polkee ihmiset eikä robotit.

    Toki itse mittaamalla saa parhaiten omasta kalustostaan tietoa, jos mittaukset tekee huolellisesti. Esimerkiksi kuskin + pyörän paino vaikuttaa optimaaliseen rengaspaineeseen: painavamman on pakko käyttää kovempia paineita. Tämä on toki selvää ilman mittailujakin, mutta se mikä paine on itselle sopivin on kyllä mittailun paikka, jos haluaa parhaan hyötysuhteen vekottimistaan. Ite meen fiilispohjalta, mutta jos pitäis sekuntikelloa tai muita vastaan ajaa, tekisin ilman muuta kokeita.

  3. #1323
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kovastihan nuo sakemannit testaa, itte haluaisin kuitenkin esim. Tourin mittauksissa uskoa jonkinlaiseen realismiin, siis että suomalaisellakin keskivertoasfaltilla Tourin mittaamat arvot olisivat kohtuudella paikkansa pitäviä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #1324
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Olen nyt muutaman vuoden seurannut sakemannilehtien juttuja ynnä testejä. Sen verran on kertynyt kokemusta omassa ajossa muunmuassa renkaista etten todellakaan pysty Biken , Bike-magazinen ja Tourinkaan näkemyksiä pitämään ihan teoriatason höpinänä. Maantiepuolella en todellakaan ole sillä asteella kuin tää muistamani kuski jolle huolto oli piruuttaan pannut bytuulit alle. Kaveri oli ajanut parikymmentä metriä ja kurvannut takaisin. Fittu laitttakaa lateksit äkkiä!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #1325
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Maantiepuolella en todellakaan ole sillä asteella kuin tää muistamani kuski jolle huolto oli piruuttaan pannut bytuulit alle. Kaveri oli ajanut parikymmentä metriä ja kurvannut takaisin. Fittu laitttakaa lateksit äkkiä!
    Tommonen perstuntuma olis kiva omata. Sitä odotellessa tai kehitellessä pitää vaan tyytyä mittaileen ne omat gumekset, ja tuloksia sitten verrata noiden muiden enemmän tieteellisiin tuloksiin.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  6. #1326
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #1327
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Kiitos .

    Nämä rengastukset onkin olleet jo 90-luvun alusta mulle salatiedettä jota olen kartuttanut sitten 2010 kun aloin edes jonninmoista vauhtia nojakilla päästä...

    Mulla on sellanen ikävä kokemus jostakin 90-luvun Tri-kisasta jossa etelän eläjä jätti mut alamäessä kuin seisomaan... pienempi ukko, vastaava pyörä ja kiekot... juuri muuta syytä ei tuohon ollu kuin tarkemmin hiottu aero ajoasento ja reippaasti paremmin rullaavat renkaat. Jäi hampaan koloon.

    Mutta ihan aiheeseenkin: nyt on ajettu ralliraneilla ja Stansin litkuilla parisataa kilsaa. Aivan mahtavasti ne rullaa ja etenkin kylmemmällä kelillä jolloin sisureiden kanssa alkoi vauhti hyytyä. Ja käytös sekä pito on reippaasti parempi noin 2 bar paineilla. Saatan kokeilla vähän alhaisempiakin paineita kun lumikelejä vielä piisaa.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  8. #1328
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Täytyy ottaa kypärä käteen ja siirtyä tänne ongelmiin Escalaatoreiden kanssa
    Rolling Darryl, Escalaatorit, teipit, litkut, saippuat ja napsahtaa hyvin vanteelle. Ei juuri vuotoa 0,4 bar paineilla. Mutta ans olla kun lähtee ajamaan, niin ilma häipyy vanteen ja renkaan yhtymäkohdasta alle 0,6 (takana)/0,3 (edessä) paineilla. 0,3 edessä olisi vielä siedettävä, mutta 0,6 takana on jo liikaa. Voihan noin ajaa ja rullaa loistavasti, mutta selkä ei kestä, koska jousto katoaa (ja meneehän siinä iso osa pitoakin).
    Otin renkaat pois vanteilta ja oli mahottoman kovin kiinni molemmin puolin. Talkit ja sisurit pesun jälkeen ja taas saa nauttia 0,2 - 0,4 paineista.

    Auttaisiko joku foami tms korotus vanteeseen noin pahaan burppaamiseen? Tai oikea ghettotubeless ?

    Täytyy ajella nyt ja vertailla tuota rullaavuutta ja ehkä palata foamikorotusviritykseen viimeistään kesällä.

  9. #1329
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Täytyy ottaa kypärä käteen ja siirtyä tänne ongelmiin Escalaatoreiden kanssa
    Rolling Darryl, Escalaatorit, teipit, litkut, saippuat ja napsahtaa hyvin vanteelle. Ei juuri vuotoa 0,4 bar paineilla. Mutta ans olla kun lähtee ajamaan, niin ilma häipyy vanteen ja renkaan yhtymäkohdasta alle 0,6 (takana)/0,3 (edessä) paineilla. 0,3 edessä olisi vielä siedettävä, mutta 0,6 takana on jo liikaa. Voihan noin ajaa ja rullaa loistavasti, mutta selkä ei kestä, koska jousto katoaa (ja meneehän siinä iso osa pitoakin).
    Otin renkaat pois vanteilta ja oli mahottoman kovin kiinni molemmin puolin. Talkit ja sisurit pesun jälkeen ja taas saa nauttia 0,2 - 0,4 paineista.

    Auttaisiko joku foami tms korotus vanteeseen noin pahaan burppaamiseen? Tai oikea ghettotubeless ?

    Täytyy ajella nyt ja vertailla tuota rullaavuutta ja ehkä palata foamikorotusviritykseen viimeistään kesällä.
    Testailin itse komboa Escalator + Marge Lite ja totesin että renkaan reunassa olevat kitkakuviot ovat vannetta vasten todella huonosti ilmaa pitäviä. Alle 0,5bar paineilla pelkästään sormella painamalla sai sihahtamaan.
    Ratkaisuksi laitoin ghettotubeleksen halkaistulla 24" sisurilla. Pitää ilmat matalillakin paineilla ja toimii.
    Voi olla että noiden renkaan reunanauhassa olevien harjanteiden tasoittaminen parantaisi ilman pysyvyyttä, mutta samalla joutuisi poistamaan kumia paikasta, jossa sitä oikeasti tarvitaan. Vanteen ja renkaan välinen tiivistyminen on ainakin oman havaintoni mukaan vaikein etappi fatbiken tubeless tuunauksessa. Korkeat paineet auttaa, mutta ne taas tuhoavat fatbiken edut.

    Kesäksi aion yrittää sisurighetoista luopumista, mutta aiemmasta oppineena tiedän että vanteen reunaan tarvitsee jotain tilkettä.
    Teippi, sisurin suikale, kevyt sipaisu silikonitiivistettä? 73mm leveää Gorillateippiä sain näppeihini ja sillä aion yrittää kunhan jaksan ruveta kokeilemaan. Tällä hetkellä sisurighettotubeless toimii niin mallikkaasti ettei jaksa turhaan säätää.

  10. #1330
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Mitä etua halkaistusta sisurista teippi-tubelessiin siirtymisen pitäisi tuottaa? Sitä gorillateippiä saa käsittääkseni aika reilusti kieputtaa vanteelle, eli kummoistakaan painoeroa ei pitäisi noiden välillä olla.

    Itelläni on ghetto-tubeless läskipyörässä, ja sunnuntaina tuntumaa ja mittauslukemia vertaillessani havaitsin uuden digitaalimittarin lopettavan yhteistyönsä 3 psi:n kohdalla, eikä rengas tuntunut edes niin tyhjältä, mitä olen alimmillaan kokeillut. Ja burppailua ei ole esiintynyt.

    Se vanteen keskiosaan laitettava täyte auttaa rengasta nousemaan vanteelle. Burppailu pitäisi saada hävitettyä riittävän tiukalla sovitteella vanteen ja renkaan välillä. Jos renkaan reuna pääsee niin keskelle vannetta missä täyte on, on jokin vialla.

  11. #1331
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Bud ja Lou tuppaavat pyörähtämään vanteella kovassa ajossa pienillä paineilla, varsinkin vähän kovemmalla pakkasella. Ei oikein viitti teipata tuota uraa, joten katsotaan jos litku liimaisi paikalleen ajan kuluessa. Ylläolevassa tapauksessa voi olla sama ongelma.

  12. #1332
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Mitä etua halkaistusta sisurista teippi-tubelessiin siirtymisen pitäisi tuottaa? Sitä gorillateippiä saa käsittääkseni aika reilusti kieputtaa vanteelle, eli kummoistakaan painoeroa ei pitäisi noiden välillä olla.

    Itelläni on ghetto-tubeless läskipyörässä, ja sunnuntaina tuntumaa ja mittauslukemia vertaillessani havaitsin uuden digitaalimittarin lopettavan yhteistyönsä 3 psi:n kohdalla, eikä rengas tuntunut edes niin tyhjältä, mitä olen alimmillaan kokeillut. Ja burppailua ei ole esiintynyt.

    Se vanteen keskiosaan laitettava täyte auttaa rengasta nousemaan vanteelle. Burppailu pitäisi saada hävitettyä riittävän tiukalla sovitteella vanteen ja renkaan välillä. Jos renkaan reuna pääsee niin keskelle vannetta missä täyte on, on jokin vialla.
    Mulla on käsitys (joka varmaan on väärä) että oikeella tubeless-kitillä tehtynnä ratkaisu olis kevyempi kuin sisurin halkaisemalla. Ja gumesta voi vaihtaa helpommin vanteelle kun ghetto-menetelmällä tuskin saa sisuria enää välissä pysymään (ellei ole tarttunut siihen kunnolla).

    Ja että oikeat tubeless-vanteet on tasaisempia joten pelkkä teippi riittää siihen että gummin saa nousemaan vanteelle, ei-tubeless:t saattaa vaatia fyllinkiä etenkin leveämmät vanteet. Ja kun nuuka olen enkä aseta gramman viilausta kestävyyden edelle niin en raskinu sellasia kehiä itse hommata.

    Pittää kattella josko tulee tarvetta vaihdella gumeja vanteille josko hommais noi teipit ja tubeless-venttiilit...

    Niin, ja nuo 1-2 bar paineet tai jopa alle on kyllä aika vaikeita mun Lezyne maantiepumpun painemittarille jonka tarkkuus on ihan mitä sattuu alle 4 bar paineilla. Eikä kovin suuri ole luotto auton renkaantäyttölaitteen mittariinkaan. Jokohan olis aika hommata kunnollinen jalkapumppu kunnollisella mittarilla ?
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  13. #1333
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    No ei ne kaikkien jalkapumppujenkaan mittarit kovin tarkkoja ole alle 1-2 baarin maisemissa. Schwalben sininen irtomittari.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  14. #1334
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    No ei ne kaikkien jalkapumppujenkaan mittarit kovin tarkkoja ole alle 1-2 baarin maisemissa. Schwalben sininen irtomittari.
    Naulan kantaan. Tämän kun ostaa niiin loppuu se paineiden arpominen.
    http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6078;page=1;m enu=1000,5,71;mid=6;pgc=0

    - Fear is a mindkiller -


  15. #1335
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Naulan kantaan. Tämän kun ostaa niiin loppuu se paineiden arpominen.
    http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6078;page=1;m enu=1000,5,71;mid=6;pgc=0
    Vaikuttaa reippaasti asiallisemmalta kuin Lezynen inline-mittari. Ton tyyppinen löytyy auton renkaita varten, sitä vois vielä kokeilla adapterin kanssa josko mitään sais mitattua.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  16. #1336
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Vaikuttaa reippaasti asiallisemmalta kuin Lezynen inline-mittari. Ton tyyppinen löytyy auton renkaita varten, sitä vois vielä kokeilla adapterin kanssa josko mitään sais mitattua.
    Tuo on kyllä toiminut hyvin. Ollut mulla jo kohta 5v. käytössä ,eikä ole tarvinnut edes pattereita vaihtaa.
    Ei vois kuvitellakaan elämää ilman tuota. Aina sillä tulee rutiininomaisesti paineet tarkistettua ennen lenkille lähtöä.
    - Fear is a mindkiller -


  17. #1337
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    No ei ne kaikkien jalkapumppujenkaan mittarit kovin tarkkoja ole alle 1-2 baarin maisemissa. Schwalben sininen irtomittari.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Naulan kantaan. Tämän kun ostaa niiin loppuu se paineiden arpominen.
    http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6078;page=1;m enu=1000,5,71;mid=6;pgc=0
    Mistä muuten tiedetään, että tuo on tarkka Uteliaisuuttani kyselen, en vittuillakseni.


  18. #1338
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mistä muuten tiedetään, että tuo on tarkka Uteliaisuuttani kyselen, en vittuillakseni.
    En tiedä, mutta vastaan kuitenkin Vertailin kolmea digimittaria + rengasliikkeen kuulemma kalibroitua mittaria ja kaikki näyttivät 0,1 bar tarkkuudella saman paineen (2bar). Kolmea em. mittaria vertailin 0,5 bar paineilla ja taas sama tulos. Oliko se oikein, en tiedä, mutta nyt itse (ehkä) tiedän, että mikä sinisen mittarin näyttämä paine sopii mulle eri kummeihin.

    Ja kiitokset Escalaattorineuvoista, täytyy varmaan kokeilla ghettoa. Kyllä muuten rullaus heikkeni reilusti taas sisureilla

  19. #1339
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    ^ok, tuohan on jo aivan hienoa, että on vertailtu johonkin! Monelle tuntuu vaan olevan riittävä tarkkuus se, että laitteessa on digitaalinäyttö

    Pitääpä varmaan laittaa itsekin koriin LBS:ssa tai www:ssä jos kohdalle sattuu.


  20. #1340
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mistä muuten tiedetään, että tuo on tarkka Uteliaisuuttani kyselen, en vittuillakseni.
    Ihan asiasta pottuilet. Mistä ylipäätään tietää että mikään mittari näyttää oikein ?

    Sama ongelma on autojen kanssa joka huoltoasemalla tms... olisi kiva että jossakin olisi kalibroitu painemittari ja -lähde jossa voisi käydä tarkistamassa mitä oma mittari näyttää ja jos taidot riittää kalibroimassa sen oikein.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  21. #1341
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Eihän painemittarissa absoluuttinen tarkkuus ole se pointti vaan toistettavuus. Eli kun mittaa useamman kerran peräkkäin samasta renkaasta, miinus se pieni sihaus tietenkin!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #1342
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mistä muuten tiedetään, että tuo on tarkka Uteliaisuuttani kyselen, en vittuillakseni.
    Tarkkuutta on kahdenlaista, semmosta jossa näytetyt bar/psi:t on just kohdillaan ja sit semmosta jossa sama paine antaa saman
    lukeman kerrrasta toiseen, oli se lukema sit vaikka mitä. Noita Schwalben Airmaxeja mullon kolme ja en tiedä näyttääkö ne oikeeta
    painetta, mut joka mittarin lukema samasta kumista on AINA 0,02 barin sisällä. Ja jos käyttötarve on sama kun mulla - varmistaa et
    renkaassa on just parahultaiseks testattu ja tuolla samaisella mittarilla mitattu vaikkapa 1,55barin paine, se luonnistuu kovasti hyvin.

  23. #1343
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.112
    ^ Hyvä! Onkohan noita Yläfemmassa, olis asiaa sinne muutenkin.

    PS. ihmettelin kun et vastannut SMS:ään, mutta määhän olinkin laittanut sen väärään numeroon


  24. #1344
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    PaH asian kertoo, siinä se. Mikä on ny se ittekunkin oikeaksi kokemansa rengaspaine, maastossa tai maantiellä se onkin aivan eri asia.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  25. #1345
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Mulla on käsitys (joka varmaan on väärä) että oikeella tubeless-kitillä tehtynnä ratkaisu olis kevyempi kuin sisurin halkaisemalla. Ja gumesta voi vaihtaa helpommin vanteelle kun ghetto-menetelmällä tuskin saa sisuria enää välissä pysymään (ellei ole tarttunut siihen kunnolla).

    Ja että oikeat tubeless-vanteet on tasaisempia joten pelkkä teippi riittää siihen että gummin saa nousemaan vanteelle, ei-tubeless:t saattaa vaatia fyllinkiä etenkin leveämmät vanteet. Ja kun nuuka olen enkä aseta gramman viilausta kestävyyden edelle niin en raskinu sellasia kehiä itse hommata.

    Pittää kattella josko tulee tarvetta vaihdella gumeja vanteille josko hommais noi teipit ja tubeless-venttiilit...

    Niin, ja nuo 1-2 bar paineet tai jopa alle on kyllä aika vaikeita mun Lezyne maantiepumpun painemittarille jonka tarkkuus on ihan mitä sattuu alle 4 bar paineilla. Eikä kovin suuri ole luotto auton renkaantäyttölaitteen mittariinkaan. Jokohan olis aika hommata kunnollinen jalkapumppu kunnollisella mittarilla ?
    Käsityksesi on ihan oikea, sen takia mulla onkin 29erissä Stan's kehät, yksi kierros keltaista teippiä ja venttiili. Ei paina paljoa.

    Fatbikessä taas joutuu teipillä kasvattamaan vanteen kokoa saadakseen tiukan sovitteen ja keskikohtaa joutuu pakkaamaan. Sen perusteella mitä oon lukenu, tommoset kierrosmäärät Gorillateipillä saattavat olla semmosta 200 gramman luokkaa helposti. Tästä syystä mietin, miksi nimenomaan läskipyörässä joku haluaisi vaihtaa toimivan ghetto-tubelessin teippiversioon, jossa mikään osa ei ole tubeless-ready tai tubeless-muutakaan.

    Irtomittarit on hyviä, niillä saa tosiaan toistettavuutta painevalintoihinsa. Itelläni digitaalinen Oxford-mittari ei tykkää näyttää alle 3 psi paineita. Harkitsen 0-30 psi alueella toimivan analogimittarin hankkimista.

  26. #1346
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Fatbikessä taas joutuu teipillä kasvattamaan vanteen kokoa saadakseen tiukan sovitteen ja keskikohtaa joutuu pakkaamaan. Sen perusteella mitä oon lukenu....
    Tuopas riippuu enempi käytetystä kehästä ja käytetystä kumista eli ei oo yleinen totuus fatbaikeissa.
    UMA III:ssa on sama BST-reunus kun stanin kehissä ja niille nousee aineskin pakasta vedetty HuDu ja Nate pelkältä ykskerros-teipiltä ihan tornipumpulla ja myös kestää siellä hörppimättä, Marge Lite vaati lisäkierroksen pakkausteippiä mut sillekin noi kumit (ynnä Larryn) sai nousemaan kotikonstein ilman muita virityksiä.

  27. #1347
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Ei fätillä tarvitse vannetta kasvattaa teipillä, riittää että reikäisen vanteen reijät peittää. Riittävän leveä stania vastaava teippi saattaisi riittää jo yhdellä kerroksella. Minä pidän surlyn vannenauhaa ihan ulkonäkösyistä, kevyempi mutta joustamaton teippi saattaa hyvin olla tarpeeksi.

  28. #1348
    Vaikka läskiä ei ole, niin hyvä video tubelessista oli youtubessa. http://www.youtube.com/watch?v=dkKd4QZ5jdg

  29. #1349
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Mitä etua halkaistusta sisurista teippi-tubelessiin siirtymisen pitäisi tuottaa? Sitä gorillateippiä saa käsittääkseni aika reilusti kieputtaa vanteelle, eli kummoistakaan painoeroa ei pitäisi noiden välillä olla.

    Itelläni on ghetto-tubeless läskipyörässä, ja sunnuntaina tuntumaa ja mittauslukemia vertaillessani havaitsin uuden digitaalimittarin lopettavan yhteistyönsä 3 psi:n kohdalla, eikä rengas tuntunut edes niin tyhjältä, mitä olen alimmillaan kokeillut. Ja burppailua ei ole esiintynyt.

    Se vanteen keskiosaan laitettava täyte auttaa rengasta nousemaan vanteelle. Burppailu pitäisi saada hävitettyä riittävän tiukalla sovitteella vanteen ja renkaan välillä. Jos renkaan reuna pääsee niin keskelle vannetta missä täyte on, on jokin vialla.
    Ideana on sisurista eroon pääseminen ja samalla muutaman gramman tiputtaminen. Kiekka teippiä on kevyempi kuin tämänhetkinen n.200g sisuri halkaistuna. Se hullu kuka vannetta täydentää kieputtamalla siihen 100 kerrosta teippiä voi mun puolesta samantien kieputtaa sen teipin itsensä ympärille ja pohtia idean järkevyyttä.

    Oman suunnitelman pointti on eliminoida vanteen beadlockin ja renkaan välinen sihahtelu. Pelkkä rengas vanteella ei riitä, ellei halua yrittää tukkia kaikkia sihahduksia kilotolkulla lateksia litkun muodossa. Löysin vihdoin tarpeeksi leveän teipin, jonka pitäisi kattaa koko Marge Lite vanteen leveys luoden ilmanpitävän kerroksen koko vanteelle beadlockeista lähtien. Se mitä teipin alle tulee tai tuleeko mitään on ihan eri juttu.

    Kunhan ideoita pyörittelen vaihtoehtoisista keinoista saada vanne pitämään ilmat renkaassa kevyemmin kuin halkaistulla sisurilla ja samalla pitämään rengas pyörimättä paikallaan.
    Kaivan vaa'an esiin kunhan hommaan ryhdyn ja julkaisen tulokset mikäli onnistun ja pidän omana tietonani jos en onnistu

  30. #1350
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei fätillä tarvitse vannetta kasvattaa teipillä,
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Bud ja Lou tuppaavat pyörähtämään vanteella kovassa ajossa pienillä paineilla,
    Tämä. Itelläni ghetto-tubeless on ollut ongelmaton ja muihin muuten toimiviin vaihtoehtoihin verrattuna kevyempi. Painonsäästö kiinnostaa, mutta ei sillä kustannuksella, että renkaat alkavat pyöriä vanteella ja burppailla.

    PaH ja Sandzsteedt ovat kyllä ihan oikeassa siinä, että sopivan vanteen kanssa tubelessin voi saada toimimaan vähäiselläkin teippimäärällä. Silloin painoa saa säästettyä halkaistuun sisuriin verrattuna jonkin verran. Mistään sadasta teippikierroksesta ei ole kyse, mutta tuolla paljon puhutulla Gorillateipillä kierros keskelle ja yhdet sivuille painaa jo jotain. Ulkomuistista kaivelen semmosia kokemuksia, että yksi kierros painaisi 60 grammaa. Voin toki muistaa väärin, täytyypä käydä vähän tutkimassa MTBR:ää...
    Sauli Lumikko muokkasi tätä : 12.03.2013 at 23.20

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •