FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 32 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 42 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    SELKEÄÄ vertailukohtaa. Sellainen mielestäni olisi testirata, jolla luisto kellotettaisiin niin, että ensin mennään siklaamattomilla suksilla ja sitten perään siklatuilla.
    No voidaan vaikka Kaupissa testata joku päivä erilaisia suksia ja luistoja. Voin tuoda sinne hiotut ja fluorivoidellut Fischer RSC sukset, ja samanlaiset puhtaat metallisiklatut. Tehdään alamäkitesti ja siinä futiskentällä 100m tasatyöntötesti.

Mulla on vuosien (vuosikymmenien) kokemus sellainen että hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään. Alkutalvesta kun sataa uutta lunta ja on pakkasta niin luisto tuntuu yleensä huonommalta. Keväämmällä kun on sulaneet ja jäätyneet liippaladut niin niissä kulkee usein voitelemattomillakin suksilla niin lujaa kuin vain uskaltaa kurvissa mennä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmile Katso viesti
    No voidaan vaikka Kaupissa testata joku päivä erilaisia suksia ja luistoja.
    Koska mennään kokeilemaan? Näkisi konkreettisesti luistoeron eri suksilla. Loiva lasku vesitornin suunnalta kentälle tuonee erot esiin selvästi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xamnala Katso viesti
    Huh, huh ! Tulihan kokeiltua pertsaa eilen ekan kerran, vaikka keli oli aluksi hyvä (baana ajettiin koneella luistamattomaksi), sykkeet hakkasivat ihan omilla lukemillaan (140-150) Ei sovi valkoihoiselle pertsa. Vaihdoin 90 minuutin jälkeen luistelulle ja kas kummaa sykkeet putosivat samalla baanalla yli 20 lyöntiä ja maisemakin alkoi vaihtumaan aivan eri malliin. Ei ikuna enää pertsaa !
    Oletko sitä mieltä, että kaikki pitäisi osata heti. Minä en ainakaan osaa mitään uutta taitoa ilman, että harjoittelen sitä ensin. Pertsan koordinaatio ja tasapainon hallinta on opittavissa melko helposti, mutta ei ensimmäisellä yrittämällä. Jos koskaan pertsaa hiihtämätön belgalainen ystäväni alkoi saada otetta ehkä viidennen lenkin jälkeen niin kai suskset jalassa syntyneen suomalaisen pitäisi samassa ajassa jo oppia vähäsen.
    Übung macht Meister!
    Jos et aja et voi ottaa!

Mulla on vuosien (vuosikymmenien) kokemus sellainen että hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään.
    Tämä on tähän mennessä viisain lausuma tässä ketjussa . Näinhän se eittämättä on. Oli hauska katsella tv:stä Tour de Skitä. Ei ollut Hellnerinkään luistelussa loistokkuutta, kun ei kerran suksi luista

No voidaan vaikka Kaupissa testata joku päivä erilaisia suksia ja luistoja. Voin tuoda sinne hiotut ja fluorivoidellut Fischer RSC sukset, ja samanlaiset puhtaat metallisiklatut. Tehdään alamäkitesti ja siinä futiskentällä 100m tasatyöntötesti.

Mulla on vuosien (vuosikymmenien) kokemus sellainen että hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään. Alkutalvesta kun sataa uutta lunta ja on pakkasta niin luisto tuntuu yleensä huonommalta. Keväämmällä kun on sulaneet ja jäätyneet liippaladut niin niissä kulkee usein voitelemattomillakin suksilla niin lujaa kuin vain uskaltaa kurvissa mennä.
    Siklattujen suksien idea on vähän sama kuin pitopohjasuksien: Vähällä vaivalla kohtuuhyvin pelaavat kapulat.
    Minä olen harrastanut hiihtoa yli 50 talvea ja huomannut sen, että sukset saa kyllä luistamaan kelillä kuin kelillä voitelemalla hyvin, mutta siihen tarvitaan taitoa ja kalliita välineitä ja siltikään ei ilman fluoripulvereita, nappeja ja geelejä saa sitä huippuluistoa. Sen saa vain jos on varaa valita isosta suksinipusta kelille sopivat sukset, on aikaa ja välineitä testata jne.
    Harrastelijan täytyy voidellessakin tyytyä vain melko hyvää luistoon ja se riittääkin kuntoilijalle hyvin. Melko hyvän luiston saa aikaiseksi myös siklaamalla, sen olen jo kokenut. Eroa siihen minkä saan voitelemalla ei ole olemassa.
    Tietenkään en ole testannut kunnolla, mutta minulle riittää, että useimmilla lenkeillä suksi pelaa hyvin. Näin luulen olevan myös monella kuntoilijalla yleensäkin. Nyt harmittaa vain, että jää monen sadan euron luistovoiteet käyttämättä. Pitää lahjoittaa ne kohta pois, kunhan vielä vakuutun pluskelin luistosta.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Oletko sitä mieltä, että kaikki pitäisi osata heti. Minä en ainakaan osaa mitään uutta taitoa ilman, että harjoittelen sitä ensin. Pertsan koordinaatio ja tasapainon hallinta on opittavissa melko helposti, mutta ei ensimmäisellä yrittämällä. Jos koskaan pertsaa hiihtämätön belgalainen ystäväni alkoi saada otetta ehkä viidennen lenkin jälkeen niin kai suskset jalassa syntyneen suomalaisen pitäisi samassa ajassa jo oppia vähäsen.
    Übung macht Meister!
    Arvoisa Hannu Pulkkinen, haluan muutamalla sanalla vastata kirjoitukseesi. En ole osaamaton pertsan hiihtäjä, ainoastaan tottunut hiihtämään luistelemalla enemmistön hiihdoistani. Viime talvena tuli noin 600-700 km pertsaa ja luistelua paljon enemmän, mutta laskuuttani en ole viitsinyt tänä kautena pertsasuksia kunnostaa. Jippo onkin se. että pertsa ja luistelu ovat niin "eri" lajeja ettei toista palvelemalla pysty toista tekemään ainakaan kylmiltään, kuten jo totesit.

Arvoisa Xamnala. Anteeksi, että tein vääriä johtopäätöksiä. Kysymys ei siis ollut pertsan hiihtämisen kyvyttömyydestä vaan haluttomuudesta. Eka kerta ei ollut elämänkulun varrelta vaan tältä hiihtosesongilta.
    Jospa lähtisi Lapin Jängille riistovalon tuikkeessa luisteluhiihtämään. Mukavaa ja haluttavaa.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 01.01.2013 at 23.05
    Jos et aja et voi ottaa!

Koska mennään kokeilemaan? Näkisi konkreettisesti luistoeron eri suksilla. Loiva lasku vesitornin suunnalta kentälle tuonee erot esiin selvästi.
    Torstaina käyn varmaan Lamminpäässä 18-20 välillä, Lauantaina 10- eteenpäin voisi olla hyvä sää Kaupissa.

Yleisesti tämä voidekeskustelu on vähän samaa luokkaa kuin se että onko 23mm 8bar parempi kuin 25mm 6bar, tai meneekö Racing Ralph polulla kovempaa kuin Race King. Eli ei välttämättä mutta ehkä kuitenkin tilanteesta riippuen.

Torstaina käyn varmaan Lamminpäässä 18-20 välillä, Lauantaina 10- eteenpäin voisi olla hyvä sää Kaupissa.
    Jos töiltä ehdin, niin tulen Lamminpäähän hiihtämään torstaina klo 18. Lauantaina olen Uudenkaupungin röörissä ajamassa Röret Runt 2013:sta varmasti hyvässä säässä.

Yleisesti tämä voidekeskustelu on vähän samaa luokkaa kuin se että onko 23mm 8bar parempi kuin 25mm 6bar, tai meneekö Racing Ralph polulla kovempaa kuin Race King. Eli ei välttämättä mutta ehkä kuitenkin tilanteesta riippuen.
    Jos vielä olisi vihreitä palloja jaettavaksi, niin tälle antaisin kyllä yhden.

Sinistä rexiä silloin tällöin pohjaan hyvin, pärjää eikä oo isotöistä. Siklaus tietenkin voiteelle, eli siinä mielessä siklausta harrastetaan täälläki. Yhdet sukset kerran siklautin ja kulkihan se niilläkin, eli siinä mielessä en kyllä siklausta tyrmää.

Vaan on se harvinaisen tärkeää. Minäkin täysin voitelukyvyttömänä (mm. yhdet ja melkein toisetkin sukset polttanut pilalle liian tehottomalla voiteluraudalla) joka lenkin jälkeen kaivelen foorumeilta ja tuubeista vinkkejä, mikä sukuvika on taas kyseessä, kun ei suksi luista. Pikkuisen pakkaa sitten joka ilta Paloheinässä naurattamaan, kun kahdeksan tolppavälin mittaisessa ensimmäisessä alamäessä saan 1,5 - 2 tolpan takamatkalta keskivertosuksijan kuitenkin kiinni ilman alkuvauhtia. On ihmeellistä tämä välinehuolto.

Voitelurauta? Ai niin olihan meillä sellainen kun lapsi olin, sitä lämmitettiin jopa camping-gas kaasujutulla ulkona ja mittarikin siinä oli... sit olikin pitkä tauko hiihdossa, ekat viritykset tauon jälkeen vedettiin mökillä kirpputorilta ostettuihin suksiin autonlämppärillä pehmentämällä kynttilää... kuumailmapuhallinta tullut käytettyä ja silitysrauta olikin jo ihan luksusta.

Talavisovas kuuluvat suomalaiset paahtaneen kynsituliila tervaa suksiensa pohjaan. Vastapuolella ollu vielä surkiampaa, kun ei kaikille oo edes suksia riittäny.
    Pyöräpuolella vastaavasti tosi mies ei tartte huoltohommiin kuin korkeintaan jakarin, josta siitäkin on leuka hukassa.

Miksikähän sitten niin moni itkee, että suksi ei luista tai pidä?
    Jos et aja et voi ottaa!

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Jos vielä olisi vihreitä palloja jaettavaksi, niin tälle antaisin kyllä yhden.
    Ymmärsinkö nyt oikein että vihreitä palloja sukseen niin jo luistaa ja pitää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    Kai se on vaan mentävä vielä kerran vaihtamaan ne sukset ja tällä kertaa pitopohjiin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Toisiksi suksiksi ostin (kun halvalla sain) peltosen nanogrip sukset. Pikakokeilulla nekin ok hiihdettävät, mutta ei ne pärjää edes mun heikoille voitelutaidoille sen enempää luistossa, kuin pidossakaan pakkaskelillä. Nolla keliä en ole vielä päässyt kokeilemaan
    Kävin nyt vielä häijäällä Madshusien kanssa valittamassa, että ei tuokaan toimi. Olin valmistautunut nyrpeisiin naamoihin, kun sama kaveri tulee kolmannen parin kanssa takaisin, mutta mitä vielä. Halusin tällä kertaa Karhun Optigrip Spectrat ne katsottiin ensimmäiseksi ilman sen kummempaa perustelua. Vaikka itse olin jo luovuttanut voideltavien kanssa niin myyjät eivät vielä luovuttaneet. Katsoivat vielä porukalla yhdet Fischer RCS:t, jotka pitäisi toimia. Loppujäykkyyttä tuntui ainakin olevan vähemmän kuin Atomicissa ja Madshusissa. Hämmästykseni minulle annettiin molemmat parit testattavaksi ja käskettiin testata rauhassa. Melkoista palvelua, iso peukku häijäälle!

No heti tietysti kotona testaamaan optigripiä, kun keli oli siihen mitä parhain (+/- 0 astetta, räntäsadetta ja osittain jäinen latu). Voi veljet, että on pertsailu hauskaa toimivilla välineillä Seinäpito kaikissa nousuissa jopa kävelyvauhdilla eikä luistonkaan kanssa ollut mitään valittamista. Toki luisto oli vähän kehnompaa kuin voidelluilla suksilla pikkupakkasella, mutta laskut meni kuitenkin ihan riittävän lujaa alas. Tasuri vaatii vähän enemmän työtä, mutta tuon antaa helposti anteeksi, kun mäet nousi niin kevyesti. Muutama yksittäinen lipsahdus, mutta seuraava potku piti aina taas kunnolla. Kympin lenkki teräviä nousuja sisältävällä lenkillä meni tasaisilla PK-sykkeillä tuntiin. Nämä sukset jää ainakin käyttöön vaikka nyt sitten vain näille ongelmakeleille, jos ei pakkaskelillä toimi.

Viikonlopulle lupaa pakkaskelia niin pääsee nuo Fischerit kanssa testiin ja pääsee testaamaan myös optigripit pakkasella. Voi tulla vaan kalliiksi, jos nuo Fischerit toimivat. No tässä vaiheessa olen kyllä jo valmis maksamaan siitä, että löytyisi toimivat sukset kaikille keleille.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Viikonlopulle lupaa pakkaskelia niin pääsee nuo Fischerit kanssa testiin ja pääsee testaamaan myös optigripit pakkasella. Voi tulla vaan kalliiksi, jos nuo Fischerit toimivat. No tässä vaiheessa olen kyllä jo valmis maksamaan siitä, että löytyisi toimivat sukset kaikille keleille.
    Luultavasti kalliksi tuli.

Jos jäykkyys on oikea, niin voideltava pelaa sopivalla pakkaskelillä niin hyvin, että pitopohjat jää joka suhteessa kakkosiksi. Lämpimillä keleillä voitelu on ainankin mun mielestä niin paljon vaikemapaa, että pitopohjien toimivuuteen on vaikea päästä.

Nuo pitopohjat ovat kaksiteräinen miekka. Kun niiden ideaalikelillä on seinäpito, niin helposti alkaa ajatella, että pakkaskelisuksillakin pitää saada seinäpito aikaiseksi. Sitä ei kyllä sitten saa, jos nousutekniikka on pielessä.
    Mukavaahan seinäpidolla on seikkailla.

Huomasit varmaan, että karhunkielta kannattaa nanogrippeihin näyttää niin luisto paranee.
    Jos et aja et voi ottaa!

Nuo pitopohjat ovat kaksiteräinen miekka. Kun niiden ideaalikelillä on seinäpito, niin helposti alkaa ajatella, että pakkaskelisuksillakin pitää saada seinäpito aikaiseksi. Sitä ei kyllä sitten saa, jos nousutekniikka on pielessä.
    Mukavaahan seinäpidolla on seikkailla.

Huomasit varmaan, että karhunkielta kannattaa nanogrippeihin näyttää niin luisto paranee.
    No kunhan pääsisi voideltavillakin rauhallista vauhtia hiihtäen ja väsyneenä mäet ylös niin se riittäisi. En usko, että nousutekniikka aivan hukassa kuitenkaan on ja sekin varmasti paranee koko ajan. Sen verran hyvin kuitenkin luisti tuo optigrip eilen, että vielä en ainakaan koe karhunkielikäsittelyä tarpeelliseksi. Katsotaan sitten pakkaskelikokeilun jälkeen. En kyllä edes halua parantaa luistoa pidon kustannuksella. Kunhan alamäissä ei tarvitse lykkiä niin luistoa on kuntoiluun riittävästi.
    Johannes

-Queen

.. hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään.
    Tulipa vertailtua tmilen perinteisten suksien luistoa omiin luistelusuksiini. Jääladulla suksillani ei pysynyt alamäessä perässä, vaikka minulla oli pieni painoetu. Olisi voinut kuvitella, että juuri tuollaisessa jäärännissä ei ole mitään väliä mitä pohjissa on, vaan aina luistaa. Kai sitä on nöyrryttävä voitelemaan luistelusukset, vaikka ne onkin muistaakseni juuri muutama vuosi sitten ostettaessa voideltu.

Olisi voinut kuvitella, että juuri tuollaisessa jäärännissä ei ole mitään väliä mitä pohjissa on, vaan aina luistaa.
    Laitoin kotona vanhojen voiteiden päälle yhden kerroksen Rexin LF Violettia. -1 ja liippaantuneet ladut eli oikein hyvä luisto. Julkujärvelle ja takaisin olisi ollut pk keskinopeus tasatyönnöllä helposti yli 15km/h. Voitelemattomilla suksilla n. 10-12km/h.

Minä epäilisin, että kovalla liippaladulla suksen profiililla on suurempi merkitys kuin voitelulla. Vaikka kyllä sillä voitelullakin voi muutaman prosentin vaikutus olla. Jos latu on märkä niin sitten vielä kuviointi on kuulemma tärkeää.
    Jos et aja et voi ottaa!

Keli senkun parani Optigripeille. -1 astetta, ohut kerros uutta lunta, mikä muiden hiihtäjien toimesta jo liipattu. Edelleen seinäpito, mutta nyt luistokin oli todella hyvä enkä huomannut mitään eroa voideltaviin. Tasurillakin meni nyt mukavasti. Yhden pätkän hiihdin, missä olin ensimmäinen hiihtäjä tuolla muutaman millin uudella lumella. Siinä ei suksi toiminut. Luisto aika nihkeä ja nousuissa tuppasi jäämään lumi suksen pohjaan.
    Johannes

-Queen

Minä epäilisin, että kovalla liippaladulla suksen profiililla on suurempi merkitys kuin voitelulla. Vaikka kyllä sillä voitelullakin voi muutaman prosentin vaikutus olla. Jos latu on märkä niin sitten vielä kuviointi on kuulemma tärkeää.
    Älä nyt kehtaa joka viestissä voiteita dissata. Mä olen tuonkin LF Violetin kehittämiseen käyttänyt aika monta tuntia.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

^

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Älä nyt kehtaa joka viestissä voiteita dissata. Mä olen tuonkin LF Violetin kehittämiseen käyttänyt aika monta tuntia.
    No en minä dissaa. Mikään luiston osatekijä ei yksin kuitenkaan takaa hyvää tulosta.
    Minä olen nyt innostunut tuossa siklaamisesta, mutta ei se mikään tae mihinkään ole sekään. Aikoinaan kun valmensin aktiivisesti niin testattiin suksia ahkerasti ja
    kun ensiksi samoin hiottuihin suksiin laitettiin sama vaha, niin olipas niillä isoja eroja. Sitten kun pahaat näistä voideltiin kelinmukaisesti, voikin olla niin että järjestys vaihtui pahaitten parien osalta. Käytettävyystesti saattoi taas nostaa jonkun parhaitten parien takaa siksi sukseksi, jolla kilpailija hiihti.
    Liukas suksi, oikea profiili ja hyvä tekniikka vievät eteenpäin.
    Jos et aja et voi ottaa!

No kunhan pääsisi voideltavillakin rauhallista vauhtia hiihtäen ja väsyneenä mäet ylös niin se riittäisi. En usko, että nousutekniikka aivan hukassa kuitenkaan on ja sekin varmasti paranee koko ajan. Sen verran hyvin kuitenkin luisti tuo optigrip eilen, että vielä en ainakaan koe karhunkielikäsittelyä tarpeelliseksi. Katsotaan sitten pakkaskelikokeilun jälkeen. En kyllä edes halua parantaa luistoa pidon kustannuksella. Kunhan alamäissä ei tarvitse lykkiä niin luistoa on kuntoiluun riittävästi.
    Voidelluissa voit koittaa pidentää pitoaluetta. Joskus kun on ollut sellainen keli, että pitoteippi ei ole oikein pitänyt lapsilla, niin olen vedellyt koko suksen luistoalueet laajan lämpötila-alueen synteettisellä yleispitovoiteela. Suksi luisti kohtuullisesti ja oli seinäpito. Lapsi oli oikein tyytyväinen suksiin ja hiihtämisen helppouteen. Luistokin päihitti nanogrippien luiston ko. kelillä mennen tullen. Joku lipsuvien suksien kanssa kamppaileva aikuinen kommentoikin, että ompas pikkutytöllä reipas vauhti, kun tokaluokkalainen pyyhälsi loivassa nousussa ohi.

Nykyisissä pitovoiteissa on kohtuulliset luisto-ominaisuudet ja niiden levittäminen luistoalueellekaan ei ole välttämättä rauhallisen kulkijan menolle tuhoisaa. Purkki taskuun ja pikku hiljaa kokeillen jatkaa pitoaluetta. Jos pito paranee ja luisto ei heikkene liikaa, niin pitoaluetta voi jatkaa vaikka koko suksen matkalle. jos taas alkaa tökkimään, niin sipaisu pikaluistoa pitovoiteen päälle ja taas luistaa. Tämäntyyppisiä kokeiluja on tullut tehtyä lähinnä lasten suksien kanssa, kun pitoteippi ei ole riittänyt ja lähes aina lopputuloksena on ollut onnellinen hiihtäjä.

Eli pientä ennakoluulottomuutta voi harjoittaa voideltavienkin kanssa ja saada yllättäviä tuloksia aikaiseksi

Laitoin kotona vanhojen voiteiden päälle yhden kerroksen Rexin LF Violettia. -1 ja liippaantuneet ladut eli oikein hyvä luisto. Julkujärvelle ja takaisin olisi ollut pk keskinopeus tasatyönnöllä helposti yli 15km/h. Voitelemattomilla suksilla n. 10-12km/h.
    Mistä muuten repäisit nuo keskinopeudet? kokeilitko siis kummallakin suksella? Ite epäilen että ei voide noin paljoa vaikuta. Ja mikä on voitelematon suksi onko se joskus kumminkin voideltu, ja voidetta vielä pohjassa. Itekki tavallaan tuo siklaus vois kiinnostaa, onkohan oulussa ketään kuka tekee niitä?

Tänään piti tehdä vähän vertailua voideltavan Fischerin RCS:n ja Karhun Optigrip Specran välillä. Sopivasti iskenyt flunssa vaan pakotti testin aika lyhyeksi. Nyt taitaa voitelun kannalta olla aika vaikea keli, kun latu oli suojakelin jäljiltä kohtuullisen jäässä. Pakkasta -7 astetta.

Fischerissä mahtava luisto, mutta pidon kanssa jonkin verran ongelmia. Pohjassa noin 4-5 kerrosta Roden sinistä superia. Vedin lenkillä kylmän suksen pohjaan yhden kerroksen lisää pitoa ja samalla pidensin pitoaluetta useamman sentin. Pidennys tuntui vähän luistossa, mutta pitoa tuli jonkin verran lisää. Lyhyen testin perusteella tuosta taitaa nyt saada toimivan suksen, kunhan voitelun saa vielä kohdilleen. Samaa seinäpitoa ei tosin löydy, mitä optigripissä nollakelillä, mutta nyt ei enää tarvinut täysillä juosta mäkiä ylös. Terävä potku ja painonsiirto riitti pidon saamiseksi.

Optigrip yllätti jonkin verran. Luisto oli suunnilleen samaa luokkaa kuin nollakelillä, mutta pito selvästi heikompi. Lipsui jopa enemmän kuin tuo voideltava. Tosin aika erilailla. Mäet pääsi edelleen jotenkin rauhassa kävelemällä ylös, mutta kovempi potku lipsahti helposti. Optigrip ei siis selvästikään toimi jäisellä ladulla ainakaan reippammassa hiihdossa.

Kaikenkaikkiaan tämä vaikuttaa nyt lupaavalta kombolta. Optigrip nollan tuntumaan ja pikkupakkaselle, jos latu ei ole jäässä. Voideltava pakkaskelille. Liistereiden kanssa joutunee silti pelaamaan, jos haluaa jäisellä ladulla hiihtää. Sinistä liisteriä alle ja purkkipitoa pintaan, näinkö se jäisen ladun voitelu pakkaskelillä menee?
    Johannes

-Queen

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •