Pinnamittarin kalibrointi 2: Tein mittausjousen jousivakion määrittämiseksi telineen, jossa se pysyi paikallaa kuormitettuna keittiövaakaa vasten. Siten sain mitattua purstusmatkan ja voiman tarkasti. Seuraavaksi tein lankuista kehän, jonka toisessa pystytolpassa oli henkilövaaka näyttämässä kehän ylä- ja alapalkkien väliin kiristetyn pinnan kiristysvoimaa. Vaaka itse asiassa näytti puolta pinnan voimasta. Kävin pinnamittarilla läpi pinnan kireydet 0 - 140 kg. Testipinna oli pyöreä 2mm halkijaltaan. Sopivaksi pinnan taipumaksi mittauksessa osoittautui 0,75mm. Tällä taivutuksella 2mm:n pinnan oma jäykkyys vastaa kireysasteikolla 11kg:a, 1.8mm 7kg, 1,5 3,5kg sekä aeropinnat 3-5kg. Tällä kertaa kalibrointi onnistui, eli jousivakiosta laskettu mittaustulos on em. pinnan jäykkyys huomioiden sama kuin pinnasta mitattu. Mittari ei siis tarvitse mitään taulukkoa käyttöä varten. 8kg:n ero ohuimman ja paksuimman pinnan välillä on helppo ottaa huomioon.
Tällaisen romukopasta löytyneistä osista tehdyn mittarin tarkkuus nyt ei ole kaksinen, asteikko 0-120kg on pituudeltaan n. 15mm ja kaikkien osien välillä on epämääräistä klappia ja laakeroinnitkaan eivät ole kaksisia. Tätä tuskin osaa käyttä muut kuin tekijänsä...no olipahan hauska askarrella
Omassa pyörässä olevat kiekot on kasattu ilman mittaria. Kireyden tasaisuus on tarkistettu pistämällä vanne pyörimään rihtauspukissa ja tökkäämällä löysällä otteella pinna-avain räpättämään pinnoihin. Tällä tavalla löytyy nopeasti löysät pinnat. Mittari näytti pakan puolen pinnoissa 100-120kg lukemia, kun kalibroinnin lopuksi kokeilin muutamaan pinnaan.
Vanteen kasauksessa voitelin pinnan kierteet ja nipat Bilteman hypoidiöljyllä (halpaa ja riitävän iso viskositeetti).