GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 24 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 22 23 24 25 26 34 74 124 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 691 - 720 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Jos luit VV:n viestin niin siinä keila oli siis 10m eturenkaan edessä eli ei varmaankaan häikäissyt ja tuon verran vähintään pitääkin olla.
    On se kumma, että sinä ja VV, jotka kumpikaan ette ole käyneet siinä valon häikäisevällä puolella, tiedätte kumpikin paremmin sen, että ei se valo häikäissyt...

Olette te kyllä epeleitä.

Varmaan tiedät muuten myös sen, että fillarin valon keila on kartiomainen?
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Minä tuota maantietä joudun pyöräilemään ja varsinkin kun tehokkaampi takalamppu just hajosi niin panen vilkun päälle (pimeellä) lumipöperökelillä. Kun kuorma-auto painuu ohitse niin pöllyävässä lumessa näkyväisyys on aika heikko.
    I väntan på ännu dåligare tidet

PINNAHEIJASTIMET PINNAHEIJASTIMET.

HEIJASTINTEIPPI HEIJASTINTEIPPI.

huomioliivi! ei oliivi ku homoliivi, no perhana ku ei aseta kirjaimet. Sama se mikä liivi kunhan näkyy pimeässä kun siihen tussuttaa valolla.
    skeptinen realisti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Jos Finlexillä halutaan runkata, niin runkataan sitte kunnolla. Laki ei salli valoja ajoneuvon kuljettajassa, joten mitään porsaanreikää ei ole.
    Asianmukaiset viitteet sitten mukaan, kiitos! Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista on perusteluna vähän ongelmallinen, kun sen soveltamisalaksi on 1 § mukaan rajattu vain itse ajoneuvon rakenne ja varustelu, ei kuljettajan varustelu.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250

[Tosin 15 § pykälässä käsitellään moottoripyörän, mopon tai moottorikelkan kuljettajalta vaaditun suojakypärän ominaisuuksia, eli lasketaanko kuljettajan pitämä kypärä myös osaksi noiden ajoneuvojen varusteita?]
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Onko joku oikeasti sitä mieltä, että vilkkutuikku on jotenkin turvallisempi tai muuten kätevämpi, kuin johdonmukaisesti tasaisena palava ajovalo. Tänä syksynä kaduilla näyttää yleistyneen vielä strobojakin energiataloudellisempi "valaisin", joka välkkyy, kuin verkkainen kaasumajakka. Nopeimpien olen nähnyt vaihtavan kadunpuolta välähdysten välillä.

Mikä tahansa näkyvyyttä parantava ratkaisu on paikallaan, mutta vilkku nyt vain vaikuttaa vähän amatöörimäiseltä, kun saatavilla on oikeitakin valoja.
    C'est mon dada!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matsuma Katso viesti
    Jostain syystä? Ehkä sun kannattaisi pysähtyä miettimään, että miksi valtaosa fillaristeista inhoaa niitä vilkkuvaloja?
    Itse olen havainnut, että Helsingissä tulee vastaan enemmän vilkkuvalolla varustettuja pyöriä kuin tasaisella valolla palavia. Ehkäpä jotkut vilkkuvalojen inhoajat käyttävät itse vilkkua vain sen takia, että haluavat demonstroida muille miten ärsyttävä se voi olla? Mistäköhän tämä tieto vilkkuvaloja vihaavien pyöräilijöiden määrästä löytyisi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti herne Katso viesti
    Itse olen havainnut, että Helsingissä tulee vastaan enemmän vilkkuvalolla varustettuja pyöriä kuin tasaisella valolla palavia....
    Ne on taviksia, tsekkaa tarkemmin. Taviksia on enemmän kuin fillaristeja.
    Fillaristin erottaa taviksesta pääsääntöisesti kiinteästi palavan valon perusteella.

mutanaama Guest
    87% pyöräilijöistä vastustaa vilkkuvaa etuvaloa, takavalon tiheä vilkutus (yli25Hz) ei haittaa ketään, kuitenkin yli puolet, 17%, on sitä mieltä, että takavalon tulisi olla kiinteä.

^ Tekikö mutis tutkimuksensa haastattelemalla itseään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Varmaankin, ainakin prosenttilaskukonsultin roolissa:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    kuitenkin yli puolet, 17%, on sitä mieltä,
    Jos on 17% yli puolen niin se on noin 58,5% kokonaismäärästä, mutta se ei häiritse ketää, koska ei vilku, mutta edessä vilkkuva punainen valo häiritsee kovasti liikenteessä vaikka se olisi jonkun takavalona.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Joka jampalle fingerporilainen perävalo. Loppuu se typerä arvostelu.
    skeptinen realisti

Huomioliivi on tietysti ihan kiva mutta kun tuo reppu on hyvin usein käytössä. Allehan se liivi peittyy. Pohkeissa käytän semmosia velcrotarraheijastimia. takavalo mallia Fingerbori on jäänyt oudoksi mutta jos raahtisi ens tilistä tilata Knog blinderin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    ...takavalo mallia Fingerbori on jäänyt oudoksi....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti herne Katso viesti
    Itse olen havainnut, että Helsingissä tulee vastaan enemmän vilkkuvalolla varustettuja pyöriä kuin tasaisella valolla palavia.
    Tämä on havainto, johon voin yhtyä. Leppävaarasta itään alkaa vilkkuvaloja tulla vastaan solkenaan. Leppävaarasta länteen ei juuri lainkaan. Ehkä Espoossa on huonommat katuvalot, niin tarttee olla valoa näyttävä lamppu, jotta näkee ajaa.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Useamman kerran olen huomannut kanssapyöräilijöiden näkyvän hämärässä ja pimeässä paremmin kun liikkuvissa "osissa" on heijastimia tai kirkasta värikästä tai jopa valkoista.
    Ja mitä alempana on usein parempi. Kerran havaitsin mummiksella ja harmaissa vaatteissa pyöräilevän jo kilometrin päästä kun auringon valo osui kromipolkimiin.
    Liikkuvat osat voivat olla polkimet, kengät, pohkeet, renkaat, vanteet tai perävalo vil...

Itse hyppään pois tästä vilkuttelukeskustelusta. Eiköhän kaikki sanottava ole taas tänävuonna kerrottu. Kun ei muista mitä siitä tuli turistua viimeeksi pimentyessä.
    Toivottavasti lupaukseni pitää ja sen myös ensi syystalvella muistan.

Tämän valokeskustelun innoittamana suosittelen ilman muuta kaikille tuntuille ja tuntemattomille ehdottomasti vilkkuvia valoja.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    En viitsinyt vaivautua niin pitkälle. Prosenttilaskuissa olen aina saanut parempia tuloksia kuin muut.

Voi witsi, nyt mä tajusin. Mun Mätsikshain onki laiton ku se vilkkuu ellei sitä pidä täysillä. Eli tästä lähin pidän sitä aina täysillä.

Minun mielestäni vilkkuvaloihin liittyvät negatiiviset konnotaatiot ovat aiheellisia, ja merkki terveestä itsesuojeluvaistosta: http://www.youtube.com/watch?v=0ccKPSVQcFk

Otanpa osaa kun noita heijastavia on viimeaikoina nakynyt mukavan paljon

http://www.bikewrappers.com/

http://www.bikeglow.com/
    meinaan, jotta tuo Bike Glow nakyy ihan varmasti jos katsojalla on vaan silmat mukana.
    Tietty en osaa sanoa mita Suomen poliisilaitos asiaan sanoo, tieda etes saako meillakaan niita lainmukaan pitaa..

Viime viikkoisen sateen ja pimeyden keskella nuo valot ja heijastinpinnat nakyi molemmat tosi hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Tämän valokeskustelun innoittamana suosittelen ilman muuta kaikille tuntuille ja tuntemattomille ehdottomasti vilkkuvia valoja.
    Eli sen sijaan, että miettisit asioita muiden kannalta tai velvollisuuksiasi tien käyttäjänä, etsit vain itsekkäästi oikeutuksia käytöksellesi.

Onko ihme, että tämä on foorumin pisimpiä topicceja?

On se kumma, että sinä ja VV, jotka kumpikaan ette ole käyneet siinä valon häikäisevällä puolella, tiedätte kumpikin paremmin sen, että ei se valo häikäissyt...

Olette te kyllä epeleitä.

Varmaan tiedät muuten myös sen, että fillarin valon keila on kartiomainen?
    Ja sä tiedät paikan päällä olematta paremmin että se häikäisi.

J. Conrad Guest

Tanskassa blinkenlightsit taidettiin sallia lähinnä kauppapoliittisista syistä (Reelightistä ei alunperin ollut kuin vilkkuva malli).
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

Jos Finlexillä halutaan runkata, niin runkataan sitte kunnolla. Laki ei salli valoja ajoneuvon kuljettajassa, joten mitään porsaanreikää ei ole. Strobopipo prätkän kuljettajalla? Enpä usko.
    Jos Finlexiin haluaa vedota niin viite/linkki olisi asiallinen, jossa myös otsalamput lisävalaisimina todetaan laittomiksi.

Ylikomisario Jukka Lankinen on muuten toista mieltä: http://yle.fi/uutiset/pyora_saa_vilk...nnossa/6274743

mutanaama Guest
    Lopullinen totuus:

Takavalo: Punainen, saa vaikka olla tiheästi vilkkuva
    Etuvalo: Kiinteä, oikein suunnattu ja riittävän kirkas, että myös kuski näkee eteensä.

Tuliko selväksi.

Tuli.

Mutta lisäisin tuohon vielä otsalampun, ettei lenkillä tarvi pissiä popoille ja hankeen saa tiristeltyä soman kuvion vaikka sitten keltaisen pallopään. Ja mietin kyllä, että KOIRAIHMISENÄ on ärsyttävää kun suunnistajat sontivat minne tohtivat, ja valkoine pikkukoira ihmisen ulosteessa saa sapen kiehumaan. Niin tai ei mitään. Kunhan ette käytä oravaa takaliston pyyhkimiseen, kuten karhu teki vitsissä.
    skeptinen realisti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Lopullinen totuus:

Takavalo: Punainen, saa vaikka olla tiheästi vilkkuva
    Etuvalo: Kiinteä, oikein suunnattu ja riittävän kirkas, että myös kuski näkee eteensä.

Tuliko selväksi.
    Lisäisin vielä, että vilkkuva ei saa olla ainoa valonlähde.
    Sinänsä keskustassa, ajoradalla ja huonoissa olosuhteissa ajaessa käytän mielelläni vilkkuvaa takavaloa, koska sen huomioarvo on isompi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeJii Katso viesti
    Jos Finlexiin haluaa vedota niin viite/linkki olisi asiallinen, jossa myös otsalamput lisävalaisimina todetaan laittomiksi.

Ylikomisario Jukka Lankinen on muuten toista mieltä: http://yle.fi/uutiset/pyora_saa_vilk...nnossa/6274743
    Eikö tuo asetus/laki ajovaloista määrää maksimikorkeuden maasta, jolla valoo saa olla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeJii Katso viesti
    "Lankinen kertoo itse pysäyttäneensä pyöräilijän valojen takia viimeksi 4-5 vuotta sitten. Silloin pyöräilijä selvisi huomautuksella."

Tuo selittää hyvin miksi välinpitämättömiä ja laiskoja valottomia tai väärillä valoilla ajavia pyöräilijöitä näkyy niin paljon. Laiskuus ja välinpitämättömyys leviää kuin rutto. Huomautusten sijaan voisi antaa suoraan rikesakkoja, niin valtiokin saisi kassaansa jotain ja pyöräilijäkin ymmärtäisi valojen lopulta olevan halvempia kuin sakot (saati sitten järjen käyttö, se vasta halpaa olisikin). Toki esim. polkimien heijastimien puutteisiin ei sentään tarvitse vastaisuudessakaan puuttua. Ei nyt pidä poliisiakaan liikaa kuormittaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •