Olen minäkin urheillut SM-tasolla;-) Olen osallistunut Joroisen puolimatkan triathlon-kisoihin ihan harrastusmielessä. Sillähän on SM-status :-) En silti ole koskaan laskenut itseäni SM-tason urheilijaksi, pikemminkin surkeaksi harrastelijaksi. Joroisissakin olin siellä vihoviimeisten porukoissa. Lapsi pelaa jalkapalloa B-nuorten SM tasolla. Onko hän siis SM-tason urheilija? Voihan sitä olla vaikkapa shakin peluun SM-tason urheilija. SM-tasoja on niin monenlaisia.
Uskoisin, että tällä palstalla puhutaan urheilijoista, jotka ovat käytännössä MM-tasolla. Se vaatii jo pysyvää olemista Suomen kolmen parhaan joukossa lajissaan. Oli se sitten mikä tahansa. SM-taso on SM-taso ja täällä Suomessa taso on todella surkea. Kuten kisu jo vinkkasi, hölkkääminen riittää. Mietitään vaikkapa Suomen 10 000 metrin juoksijoita. Suomen ennätys on 27.30, joka on juostu jo vuonna 1978 Martti Vainion toimesta (kärähti dopingista 1984)
Kalevan kisoissa 2012 paras suomalaisjuoksija oli kolmanneksi sijoittunut Henri Manninen ajalla. 30.18,65, siis kilometri reiluun kolmeen minuuttiin!!!! Viimeinen maaliin tullut juoksi 33.28. Eli vauhtia 300m/min. Se tekee cooperin testissä 3605 metriä. Eihän nämä SM-tason tyypit näköjään edes harjoittele.
Juoksin itse armeijassa cooperin testissä puhtaasti hölkkäpohjalta 3350m kultaisella 80-luvulla. Se olisi riittänyt vuonna 2012 Kalevan kisoissa viimeiseen sijaan, mutta huom! ero ei olisi ollut valtava.
Kirjanmerkit