GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 17 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 27 67 117 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #481
    Taas katkaisen keskustelunne omalla kysymyksellä! Millä ilveellä sen prikan vai mikä nyt onkaan mikä menee osittain ohjainlaakerin sisään saa etuhaarukan putkesta pois? Pitäs saada uuteen haarukkaan tuo laitettua. Vai onko helpompaa ostaa uusi ohjainlaakeri?

  2. #482
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    jos tarkotat alakoolia niin siinä putken juuressa on lovi ja ite olen siitä talltapääruuvarilla varovasti vääntänyt koolin ylös..
    The end of the road is just the beginning...

  3. #483
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Otetaan tilanne jossa olen niin tyhmä että ostaisin fillarin jossa on Foxin 34 jaloilla oleva 160mm Talas keula. Tässä vaan mietin että rajaanko nuo vaihtoehdot heti pois...

    Siihen saa varmaan vaihdettua perus Floatin sisukset? Hinta varmaan on aivan liikaa...? RC2 vaimennusta siihen tuskin saa, taitaa olla 36 Foxien juttu.

    Onko jollain kokemuksia 34 vs. 36 Foxeista samalla 160mm joustolla? Onko 34 letku?

    Mites tuo CTD? Kuulostaa aika hassulta fiitsöriltä sellaiselle joka tykkää näprätä säädöt vimpan päälle sopivaksi. En taida haluta sellaistakaan?


    Tulikin monta pientä kyssäriä. Ups.

  4. #484
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Minä oon miettinyt taas ,että saako fox 180 o/b r keulaan vaihdettua patruunan (fit, rc2?) ,että keulassa ois sen jälkeen hidas ja nopea vaimennus erikseen.
    Mitähän tällänen tulis kustantamaan?
    - Fear is a mindkiller -


  5. #485
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    53
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Minä oon miettinyt taas ,että saako fox 180 o/b r keulaan vaihdettua patruunan (fit, rc2?) ,että keulassa ois sen jälkeen hidas ja nopea vaimennus erikseen.
    Mitähän tällänen tulis kustantamaan?
    Fillariosassa Elkan patruuna 445e

    http://www.fillariosa.fi/verkkokaupp...81=Select/Card

    R-techissä RC2 cartti 490e

    http://www.rtechsuspension.fi/produc...19fapnvju70ic1

    Sitäpä en sitten osaa sanoakaan meneekö ihan ruuvaamalla paikalleen, mutta em. liikkeet sen varmaan tiedustellessa kertoo mielellään ?
    Fat and Furious member of #tou mtb team

  6. #486
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nisse-setä Katso viesti
    Fillariosassa Elkan patruuna 445e

    http://www.fillariosa.fi/verkkokaupp...81=Select/Card

    R-techissä RC2 cartti 490e

    http://www.rtechsuspension.fi/produc...19fapnvju70ic1

    Sitäpä en sitten osaa sanoakaan meneekö ihan ruuvaamalla paikalleen, mutta em. liikkeet sen varmaan tiedustellessa kertoo mielellään ?
    HUH Miten kallista. melkein kannattaa ostaa uusi keula ja laittaa vanha myyntiin noilla hinnoilla.
    - Fear is a mindkiller -


  7. #487
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Elkan patruunassa ei sitä paitsi ole ulkopuolista säätöä nopealle vaimennukselle, ainoastaan hitaalle. Jos sitä nopeaa vaimennusta haluaa säätää, täytyy simmipakkaa muuttaa, ja se taas ei ole ihan yksinkertaista tuossa typellä paineistetussa Elkassa.
    Avalanchella on muistaakseni kanssa 36:een sopiva patruuna, joss ei myöskään ole ulkopuolista säätöä nopealle vaimennukselle, mutta simmipakkaan pääsee Elkaa helpommin käsiksi.


    Mutta eikös noissa Foxin perusmalleissakin, joissa ei ole säätöä nopealle vaimennukselle, ole kuitenkin ihan kunnollinen simmitetty vaimennin? Eli ihan vakiomallissakin niitä simmejä vaihtamalla nopeaa vaimennusta saa säädettyä.

  8. #488
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    611
    Foxin omaan simmipakkaan pääsee myös helposti käsiksi ja kun siitä tuunaa kerran hyvän niin ulkopuolisia säätöjä ei kaipaa. Itse en ainakaan laittaisi rahaa uuteen patruunaan mikäli vanha ei ole rikki.
    Att inte cykla är att gå för långt

  9. #489
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    ...Avalanchella on muistaakseni kanssa 36:een sopiva patruuna, joss ei myöskään ole ulkopuolista säätöä nopealle vaimennukselle, mutta simmipakkaan pääsee Elkaa helpommin käsiksi...
    Avalanchella on 160mm 36-Foxiin käypä patruuna, mut se käy vaan <2011 mallisiin open bath-versioihin. Joulukuussa on tulossa
    ekat vaimentimet, jotka istuu noihin tuoreempiin FIT-malleihinkin. Myös 180mm versio on kuulemma suunnitteilla.

  10. #490
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    503
    paljos tuommosen talas 120-150 32mm putkilla olevassa keulassa on maksimipaine? nopeasti googlailtuna tyhmä ei löytänyt..

  11. #491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    paljos tuommosen talas 120-150 32mm putkilla olevassa keulassa on maksimipaine? nopeasti googlailtuna tyhmä ei löytänyt..
    Sen verran että siitä ei tarvise huolehtia. Miksi pitäisi laittaa lähelle max paineita, keulat on jousitusta varten?
    Embrace the moment

  12. #492
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    503
    ei siis lähellekkään maks tartte, mutta kun mulle tullessa oli 50psi, ja laitoin 95psi.

  13. #493
    ^ Normaalipainoinen ajaja ei voi laittaa liikaa paineita että saa sägin sopivaksi. Eli max paineet sen verran että et saa keulaa paljon painettua alas jos edes ne paineet saisit sisään.
    Embrace the moment

  14. #494
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    503
    No aluksi se oli aika löllö, mutta nyt on tuo 95psi ja katsotaan miten toimii. En kyllä tiennyt että keuloistakin katotaan säggi sopivaksi.

  15. #495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    No aluksi se oli aika löllö, mutta nyt on tuo 95psi ja katsotaan miten toimii. En kyllä tiennyt että keuloistakin katotaan säggi sopivaksi.
    Kyllä se painuma katotaan myös keuloista. Pyöräsi mukana tulleessa ohjekirjasessa saattaa olla taulukko jossa on paino/psi lukemia tai keulan alaputkesssa. Netistäkin nämä taulukot löytää. Ne ovat suuntaa antavia joissa on yleensä paineet liian suuret ettei vaan kävisi mitään.

    Edit. Siis eihän sitä ole pakko katsoa mutta se sattaa helpottaa kun sopivia paineita haetaan. Kannattaa muuten tutustua keulan kaikkiin säätöihin niin saa kaiken irti. Muun muassa reboundia ei kannata pitää auki normi ajossa vaan joitain klipsuja hitaammalle ajosta riippuen.
    Embrace the moment

  16. #496
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    503
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Kyllä se painuma katotaan myös keuloista. Pyöräsi mukana tulleessa ohjekirjasessa saattaa olla taulukko jossa on paino/psi lukemia tai keulan alaputkesssa. Netistäkin nämä taulukot löytää. Ne ovat suuntaa antavia joissa on yleensä paineet liian suuret ettei vaan kävisi mitään.

    Edit. Siis eihän sitä ole pakko katsoa mutta se sattaa helpottaa kun sopivia paineita haetaan. Kannattaa muuten tutustua keulan kaikkiin säätöihin niin saa kaiken irti. Muun muassa reboundia ei kannata pitää auki normi ajossa vaan joitain klipsuja hitaammalle ajosta riippuen.
    Eiköhän tuosta pikkuhiljaa jonkun näköset säädöt löydy. Löysin tuon taulukon ja mun painon mukaan pitäisi olla 80psi.

  17. #497
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    No aluksi se oli aika löllö, mutta nyt on tuo 95psi ja katsotaan miten toimii. En kyllä tiennyt että keuloistakin katotaan säggi sopivaksi.
    Joustokeulan kuuluu liikkua, ellei puhuta jostain dirttikeuloista joissa on vähän joustoa ja paljon paineita pohjailun estämiseksi hypyissä.

  18. #498
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    503
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Joustokeulan kuuluu liikkua, ellei puhuta jostain dirttikeuloista joissa on vähän joustoa ja paljon paineita pohjailun estämiseksi hypyissä.
    Sen kyllä tiesin, mutta oli omaan makuun niin helkkarin löysä. Mutta katsellaan ja ajellaan mitkä on sopivat paineet. Tuo 50psi oli kyllä omaan makuun liian lupsakka.

  19. #499
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Sen kyllä tiesin, mutta oli omaan makuun niin helkkarin löysä. Mutta katsellaan ja ajellaan mitkä on sopivat paineet. Tuo 50psi oli kyllä omaan makuun liian lupsakka.
    Haarukastahan se riippuu. Älä turhaan takerru niihin paineisiin jotka siellä on ollut. Omassani luki jossain ohjeessa että 60psi olisi minimi...

  20. #500
    Mulla oli myös 45-50 psi kun pyörän paketista otin mutta äkkiä pumppasin lisää vaikka painoa ei kauhiasti ole kertynyt. Sitten sulla on oikeat paineet kun lempi polullasi koko joustomatka on käytössä. Näin siis yleensä, jotkut tykkää kovasta ja jotkut pehmeämmästä

    Tuo matkan käyttö on helppo mitata jos sulla on liukuputkessa o-rengas tai nippuside. Painat lenkille lähtiessäsi sen alas ja lenkiltä palaessasi sen pitäisi olla ylhäällä. Jos liian alhaalla, vähennä painetta ja jos on pohjannut liian motnta kertaa lenkillä, lisää paineita.

    Onko näillä pakettipyörillä joku vakio paineet vai laittaako sisään milloin mitäkin? Meinasin vaan jos joku "tietämätön" riskimpi äijä lähtee ajelemaan keulalla jossa on 40 psi paineita on äkkiä hajalla..
    xc-pyöräilijä muokkasi tätä : 19.10.2012 at 21.19
    Embrace the moment

  21. #501
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    503
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Tuo matkan käyttö on helppo mitata jos sulla on liukuputkessa o-rengas tai nippuside. Painat lenkille lähtiessäsi sen alas ja lenkiltä palaessasi sen pitäisi olla ylhäällä. Jos liian alhaalla, vähennä painetta ja jos on pohjannut liian motnta kertaa lenkillä, lisää paineita.
    Jos käyn suht perus pöpeliköt ajelemassa ja säädän tuollein että kaikki oli käytössä, niin kannattaako sinne kuitenkin muutama milli jättää pelivaraa? Meinaan vaan jos vahingossa johonkin isompaan tärskyyn ajaa.

  22. #502
    Muistaakseni keuloissa, varsinkin foxissa on jokin systeemi joka estää isoimmat pohjaamiset. Siis sitä aivan loppu osaa on vaikea saada käyttöön ja sille pitää tehdä joku modaus, jolloin se tulee myös herkemmäksi? Joku foorumin tietoniksi osaa selittää paremmin. Sitä paitsi ei ne keulat pienestä pohjaamisesta hajoa eli sopivat paineet kehiin. Löydät oikeat paineet aika helposti mutta muut säädöt ovat jo vaikeampia.
    Embrace the moment

  23. #503
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Jousituksen pienet kysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Muistaakseni keuloissa, varsinkin foxissa on jokin systeemi joka estää isoimmat pohjaamiset. Siis sitä aivan loppu osaa on vaikea saada käyttöön ja sille pitää tehdä joku modaus, jolloin se tulee myös herkemmäksi? Joku foorumin tietoniksi osaa selittää paremmin. Sitä paitsi ei ne keulat pienestä pohjaamisesta hajoa eli sopivat paineet kehiin. Löydät oikeat paineet aika helposti mutta muut säädöt ovat jo vaikeampia.
    Ilmakeuloissa puristussuhde tuo mukanaan voimakkaan progression. Ei siinä sen kummempaa taikaa ole. Ilmatilan suurentaminen laskee tuota suhdetta, jolloin progressio pienenee.

  24. #504
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ilmakeuloissa puristussuhde tuo mukanaan voimakkaan progression. Ei siinä sen kummempaa taikaa ole. Ilmatilan suurentaminen laskee tuota suhdetta, jolloin progressio pienenee.
    Joo, vähän huonosti kirjoitin. Tätä hain huonolla selityksellä, eihän siinä mitään ihmellsempää systeemiä voisi ollakkaan.
    Embrace the moment

  25. #505
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Sitten sulla on oikeat paineet kun lempi polullasi koko joustomatka on käytössä. Näin siis yleensä, jotkut tykkää kovasta ja jotkut pehmeämmästä

    Tuo matkan käyttö on helppo mitata jos sulla on liukuputkessa o-rengas tai nippuside. Painat lenkille lähtiessäsi sen alas ja lenkiltä palaessasi sen pitäisi olla ylhäällä. Jos liian alhaalla, vähennä painetta ja jos on pohjannut liian motnta kertaa lenkillä, lisää paineita.
    Aika hölmö tapa säätää jousitus. Jos jotain peruspolkua ajaessa kaikki on jo käytössä, niin entäs sitten kun ajat vielä kovempaa samanlaisiin tärskyihin?
    Ei se ole mikään itseisarvo että jousitus liikkuu mahdollisimman paljon, oikeastaan juuri toisinpäin olisi parempi: mahdollisimman pieni joustoliike niin, että kuskista ei tunnu vielä pahalta. Näin pyörän geometria pysyy stabiilimpana, kuskin liikkeet eivät muutu pyörän vellomiseksi, jousitus on nopeammin valmiina uuteen iskuun, ja pyörä tuntuu muutenkin napakammalta.

  26. #506
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Jousituksen pienet kysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Aika hölmö tapa säätää jousitus. Jos jotain peruspolkua ajaessa kaikki on jo käytössä, niin entäs sitten kun ajat vielä kovempaa samanlaisiin tärskyihin?
    Ei se ole mikään itseisarvo että jousitus liikkuu mahdollisimman paljon, oikeastaan juuri toisinpäin olisi parempi: mahdollisimman pieni joustoliike niin, että kuskista ei tunnu vielä pahalta. Näin pyörän geometria pysyy stabiilimpana, kuskin liikkeet eivät muutu pyörän vellomiseksi, jousitus on nopeammin valmiina uuteen iskuun, ja pyörä tuntuu muutenkin napakammalta.
    Tai sitten on valittu vääränlainen pyörä. Pitkästä joustosta on aika vähän hyötyä jos sitä käyttää harvoin. Kyse voi toki olla myös makuasioista...

  27. #507
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    oisko vinkkiä seuraavanlaiseen eli eilen solo-air sektorin avasin ja putsasin -> uudet öljyt sisään ja kun paketti on kasassa taas niin keula ei palauta joustomatkan viimästä about 5mm mutta tulee kuitenkin kun vetää ala ja yläjalkaa erilleen eikä tarvii ees voimaa että ei siellä mikään tunnu vastaan laittavan ja hieman kun painaa keulaa niin valahtaa juurikin tuon 5mm.. otin keulan uudestaan auki ja ilmapuolella näytti kaikki olevan ok ja paketti taas kasaan ja lopputulos sama.. menee yli ymmärryksen..
    The end of the road is just the beginning...

  28. #508
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Aika hölmö tapa säätää jousitus. Jos jotain peruspolkua ajaessa kaikki on jo käytössä, niin entäs sitten kun ajat vielä kovempaa samanlaisiin tärskyihin?
    Ei se ole mikään itseisarvo että jousitus liikkuu mahdollisimman paljon, oikeastaan juuri toisinpäin olisi parempi: mahdollisimman pieni joustoliike niin, että kuskista ei tunnu vielä pahalta. Näin pyörän geometria pysyy stabiilimpana, kuskin liikkeet eivät muutu pyörän vellomiseksi, jousitus on nopeammin valmiina uuteen iskuun, ja pyörä tuntuu muutenkin napakammalta.
    Minusta se taas on hyvä lähtökohta. En tarkoittanut että pitää siinä normipolulla pohjata, vaan että joustomatka tulisi mahdollisimman hyvin käyttöön lenkillä. Jos ne tärskyt, dropit ja hyppyrit kuuluu lenkkiis, säädät sen siihen sopivaksi. Kuten aikaisemmin mainitsin, jotkut tykkää kovemmasta ja jotkut pehmeämmästä jousituksesta. Ei lenkin tarkoitus jousituksen osalta ole mahd. moneen kertaan pohjaaminen. Pyörän potentiaali menee aivan hukkaan jos käytät ajellessessasi vaikka 70% jousituksesta sen varalta että tulee jokin tärsky.

    En väitä tietäväni paljoakaan, mutta eikö tämä asia nyt suurin piirtein ole näin?
    Embrace the moment

  29. #509
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
    Foxin omaan simmipakkaan pääsee myös helposti käsiksi ja kun siitä tuunaa kerran hyvän niin ulkopuolisia säätöjä ei kaipaa. Itse en ainakaan laittaisi rahaa uuteen patruunaan mikäli vanha ei ole rikki.
    Jep. Yksinkertaisesti ongelma on seuraava. Tykkään pitää jousitusta aika nopeella ,että se on varsinkin takana eläväisen tuntuinen.
    Sit kun tulee isompi hitti ,joku hyppyri tai muu niin sehän meinaa silloin heittää selästä.

    Eli saako noita simmitettyä niin ,että alkujouston palautus on nopee ja sit kun käy syvällä ja osuu isosti niin ei lyö käsille ,eikä heitä kuskia selästä.
    käsittääkseni kehittyneemmissä iskareissa tämä on ulkopuolelta säädettävissä.?
    - Fear is a mindkiller -


  30. #510
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Pyörän potentiaali menee aivan hukkaan jos käytät ajellessessasi vaikka 70% jousituksesta sen varalta että tulee jokin tärsky.

    En väitä tietäväni paljoakaan, mutta eikö tämä asia nyt suurin piirtein ole näin?
    Edelleen oma mielipide on että jousituksen tulee olla mahdollisimman jäykkä niin, että se ei kuskista tunnu pahalta. Sun lähtökohta taas on mahdollisimman pehmeä, ilman että se pohjaa liikaa. Joskushan nuo voi tietenkin olla samakin asia.

    Pyörän potentiali menee myös siinä hukkaan, jos jousitus velloo aivan tarpeettomasti koko ajan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •