HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 16 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 26 66 116 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #451
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Se oli 160mm van jota ei enään ole olemassa. Van on kierrejousellinen, float ja talas ilmajousella. Talaksessa vielä toi pituuden säätö.

    Ohjainlaakerin vaihto ilman työkaluja voi olla haastavaa, väärin tehtynä ovalisoit kaulaputken ja se on entinen pyörä.

    Poistoon on semmonen tappi joka levenee alapäästä ja työnnetään kaulaputkeen. Leveät kohdat alhaalla loksahtaa kupin reunoille ja kun naputtelet se tulee tasaisesti ulos.

    Kiinnityksen saa tehtyä kierretangolla joss on sopivan kokoisia prikkoja ja pultti. Tanko kaulaputken ja uuden kupin läpi, ylös niin iso prikka ettei mene läpi, alas semmonen joka istuu mukavasti kupin pinnalle. Pulttia kiristetään ja kuppi menee paikalleen, vahditaan että menee tasaisesti.

    Henkilökohtaisesti olen antanut ammattilaisten hoitaa tuon, ei maksa paljoa ja saavat rotsattua keulan kruunun ja kaulaputken pinnat suoriksi.

    Ohjainlaakerin kupit voi uusiokäyttää, laakerit kannattaa tarkistaa ja uusia tarvittaessa.
    Olisiko porukoilla ehdotuksia 1,5" kaulaputkella olevista keuloista? ja mieluiten sillä 15mm akselilla mutta en pidä ihan mahdottomana etukiekon vaihtamista toiseen.

  2. #452
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862

    Jousituksen pienet kysymykset

    Monet etunavat saa muunnettua 20mm akselille, muttei kaikkia. Yleensä yli 150mm keuloissa on 20mm akseli...

  3. #453
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    pitänee katsoa tuota omaa napaa, saako sitä muutettua.

  4. #454
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Ota alajalat irti, niin tiedät. Kyllä se on voinut valua toki myös yläkautta, jos fillaria on säilytetty niin, että korkki on alaspäin. Mulla joskus vähän kasteli 07-reve kun pidin pyörää pystyssä eturengas ylöspäin varastossa. Mutta jos on puolikin desiä tullut, niin et ole voinut olla huomaamatta sotkua... Jos öljy siis on alajalassa, kuten yleensä, niin sitte se ei jousta enää pohjaan asti. Ota vaikka paineet pois ja kokeile. Vaikka selviäähän se ajossakin.
    Siellähän ne öljyt on alajalassa, kun ei keula jousta ihan alas asti. Pitänee purkaa ja huoltaa tuo kunhan kerkeää.

  5. #455
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti thunder Katso viesti
    Siellähän ne öljyt on alajalassa, kun ei keula jousta ihan alas asti. Pitänee purkaa ja huoltaa tuo kunhan kerkeää.
    Ilmakeulan kyseessä ollessa varovasti ruuvia auki ja milli kerrallaan sillä ruuvi lähtee kuin raketti niin kuin mulla DT:n keulasta.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  6. #456
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti thunder Katso viesti
    Siellähän ne öljyt on alajalassa, kun ei keula jousta ihan alas asti. Pitänee purkaa ja huoltaa tuo kunhan kerkeää.
    Tsekkaa youtubesta huoltovideot ja manuskathan löytyy sramin sivuilta kans. Niillä pärjää mainiosti. Alapään huoltoon tarvi kuin muistaakseni (eilen viimeks purin ja kasasin yhen Reven, mutta...) 4mm kuusion ja 10mm kiintoavaimen (tai räikkä ja hylsy, tosin joissain malleissa tarvii olla pitkähkö hylsy). Niin ja vasaran tai jonku muun kevyen lyömäaseen.

  7. #457
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Minnes imatralla sitten joskus uskaltaisi fillarin viedä ohjainlaakerin vaihtoon?

  8. #458
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Minnes imatralla sitten joskus uskaltaisi fillarin viedä ohjainlaakerin vaihtoon?
    Kareisen pyöräkorjaamo?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  9. #459
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Kareisen pyöräkorjaamo?
    kuullukkaan tuommosesta.. mutta pitääpä googletella. Kiitoksia!

  10. #460
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Muistanko väärin, vai oliko olemassa adaptereita, millä saa 15mm akselin sopimaan keulaan missä kuuluisi käyttää 20mm akselia? Onko hengellä leikkimistä sellaisten käyttäminen?

  11. #461
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Fun Works 3way pro 6-bolt?

  12. #462
    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    274

    Saman vai eri paksuista öljyä talveksi ?

    Ajelin aiemmin hardtaililla joskus talvet samoilla öljyillä kuin kesällä ja kylmällä keula meni jäykäksi (vanha Marzocchin Z2-keula, ei vaimennussäätöjä). Nyt olisi maasturissa foxin keula vaimennussäädöillä ja kiinnostaisi tietää onko näissä moderneissa keuloissa tarvetta vaihtaa ohuempia öljyjä talveksi vai riittääkö säätöjen muuttaminen kylmälle kelille ?

    Jos noita tarvitsee vaihtaa, mitä laatua olette laittaneet ?


    Myös vm.-00 Rockshox Judy XC:stä otetaan mahdollisia kokemuksia vastaan, kun vaimolla on pyörässään sellainen - riittääkö vaihto 5w->2.5w ? Tai pitäisikö olla suosituksia ohuempaa öljyä, kun on vähän yli 65kg painava kuski ?

    (Meinaan katsoa taulukosta viskositeetilta vastaavan ja laittaa RedLinea tms. prätkäpuolen öljyä, jota saa esim. Motonetistä)
    Oletko nahnyt varastettua fillariani?
    Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
    -hopeinen 70mm Marzocchi keula
    -hollowtech keskio
    -mustat DMR V8 avopolkimet

  13. #463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK71 Katso viesti
    riittääkö säätöjen muuttaminen kylmälle kelille ?
    Ilmakeulassa on mukava kun on lämpötilan mukaan säätyvä paine ja samalla reboundikin käytännössä hidastuu. Tämä automaattisäätö on itsellä toiminut aika hyvin, kylmällä ja liukkaalla kun ajetaan hiljemmin ja rauhallisemmin. Sisällä laitettu 200 PSI, kun on jo 0-asteessa 186 PSI.

    Tämä sää(n)töhän on kaikille tuttu koulusta.

  14. #464
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    122
    Vaatiiko Foxin FIT (öljy ja ilma toisistaan erotettuna) keula yhtä tiheän sisuskalujen huoltovälin kuin normiFox?
    Mietin että pitäiskö vaihdattaa öljyt vuoden välein kuten aiemmissa keuloissa vai meniskö vielä talven yli

  15. #465
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    FIT patruunassa on öljyä, alajaloissa on kanssa öljyä, FIT patruunan olemassaolo ei mitenkään poista tarvetta vaihtaa roiskevoitelua alajaloille.

    FIT öljyn vaihtoväli on taas eri asia ja siitä on varmaankin eriäviä mielipiteitä miten usein se pitäisi vaihtaa.

  16. #466
    Ois Reba Race haarukka 29erissä ja siinä pitäisi olla 100mm jousto, mutta keulassa olevat jouston paljaat osat ovat 90mm. Eikö tuon pitäisi olla se 100mm silloin?

    Entä onko jotain adapteria ilmanpaineen lisäykseen että voisi käyttää järeämpää pumppua vai kannattaako suoraan olla tarkempi hommaan sopiva pumppu?

  17. #467
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    488
    Ilmatilavuus keulassa on niin pieni, että kannattaa käyttää siihen tarkoitettua keulapumppua.
    Huomenna lenkille...

  18. #468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    Ilmakeulassa on mukava kun on lämpötilan mukaan säätyvä paine ja samalla reboundikin käytännössä hidastuu. Tämä automaattisäätö on itsellä toiminut aika hyvin, kylmällä ja liukkaalla kun ajetaan hiljemmin ja rauhallisemmin. Sisällä laitettu 200 PSI, kun on jo 0-asteessa 186 PSI.

    Tämä sää(n)töhän on kaikille tuttu koulusta.
    Taidat asustella melko infernaalisissa olosuhteissa kun moisen paine-eron saat aikaiseksi .

  19. #469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Taidat asustella melko infernaalisissa olosuhteissa kun moisen paine-eron saat aikaiseksi .
    Täh! Menikö laskussa jotain pieleen?

  20. #470
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reappear Katso viesti
    Ois Reba Race haarukka 29erissä ja siinä pitäisi olla 100mm jousto, mutta keulassa olevat jouston paljaat osat ovat 90mm. Eikö tuon pitäisi olla se 100mm silloin?

    Entä onko jotain adapteria ilmanpaineen lisäykseen että voisi käyttää järeämpää pumppua vai kannattaako suoraan olla tarkempi hommaan sopiva pumppu?
    Tietääkseni Reba Racessa muiden Rebojen tavoin (mikäli ei puhuta vuosimallista 2013) on kaksi ilmakammiota, positiivinen ja negatiivinen. Positiivisen tarkoitus on kannatella ajajan painoa sekä vastustaa joustoa, negatiivisen tarkoitus on herkistää keulaa pienissä iskuissa, ideaalitilanteessa keula "kelluu" n. 90-95% maksimipituudessa ilman kuljettajan painoa. Jos keulassasi on kaksi ilmakammiota, negatiivisen puolen venttiili löytyy vasemman jalan alapäästä. 100mm keulassa liukuputkien näkyvät osat ovat n. 100mm esillä keulan ollessa maksimipituudessaan. Rebojen liukuputkissa on tyypillisesti merkinnät joista selviää missä kohtaa liikealueen alkupäätä suunnilleen ollaan.

    Käytä iskaripumppua.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #471
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Onnistuuko näillä sen ohkasen Qr akselin käyttö foxin keulassa missä pitäisi olla 15mm akseli?

    No joo jäi linkki pois, ja olikin ihan väärät osat... :/
    samu88 muokkasi tätä : 14.10.2012 at 09.49

  22. #472
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    Täh! Menikö laskussa jotain pieleen?
    Kyllä laskelma on aivan oikein, mikäli sisälämpötila on ~20 C ast.
    Hurjalta vaan kuulostaa moiset paineet keulassa. Mulla kun oli ilmakeuloja käytössä, niin Rebassa oli jotain 120 psi ja Ketussa alle sata psi.
    Takaiskarissahan moiset paineet on ihan tavallisia.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  23. #473
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Tietääkseni Reba Racessa muiden Rebojen tavoin (mikäli ei puhuta vuosimallista 2013) on kaksi ilmakammiota, positiivinen ja negatiivinen. Positiivisen tarkoitus on kannatella ajajan painoa sekä vastustaa joustoa, negatiivisen tarkoitus on herkistää keulaa pienissä iskuissa, ideaalitilanteessa keula "kelluu" n. 90-95% maksimipituudessa ilman kuljettajan painoa. Jos keulassasi on kaksi ilmakammiota, negatiivisen puolen venttiili löytyy vasemman jalan alapäästä. 100mm keulassa liukuputkien näkyvät osat ovat n. 100mm esillä keulan ollessa maksimipituudessaan. Rebojen liukuputkissa on tyypillisesti merkinnät joista selviää missä kohtaa liikealueen alkupäätä suunnilleen ollaan.

    Käytä iskaripumppua.
    Hmm... Tuo on vanha Reba Race vm. 2009 ja siinä jostain syystä ei ole sitä merkintää joista selviäisi missä kohtaa liikealuetta ollaan. Täytynee siis jostain kaivella iskaripumppu ja pistää reilusti painetta pesään kun mun alla tuo joustaa jo melkein puolet joustovarasta Samoin herkkyyttä voisin säätää jotta ottaisi herkemmin noita iskuja vastaan. Mutta tuo 90mm näkyvää osaa on silloin kun ei ole mitään painoa tuon keulan päällä.

    Olisiko joku taidokas tyyppi Pasilan tienoilla joka voisi hieman opastaa ilmajousituksen säädöissä ja kenties lainaisi iskaripumppuakin?

  24. #474
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Päästä ensin nega- ja sitten pos-puolen paineet pois, niin saat selville tuon oikean joustomatkan, joka voi olla myös 80 mm.

  25. #475
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Tietääkö kukaan mikä tuo EUR merkintä on fox van 170&180 2011-2012 kohdalla oljymäärätaulukossa.
    Nimittäin mulla tuli enduron mukana kyseinen keula ja nyt ajattelin vaihtaa siihen öljyt.

    On vaan aika iso ero damper-puolen oljymäärissä. 160/220???? Ei mitään käryä kumman taulukon mukaan laitan öljyt.?
    Tietääkö kukaan asiasta?
    70) 2011-2012 36 VAN 170 & 180
    (O/B R damper)
    FOX Green 10 wt. Damper-side oil bath 160.0
    Spring-side oil bath 40.0


    71) 2011-2012 36 VAN 170 & 180
    (O/B R damper EUR)
    FOX Green 10 wt. Damper-side oil bath 220.0
    Spring-side oil bath 40.0


    EDIt:Keula on siis fox van 170R joka tuli spessun enduro expert evon mukana.

    - Fear is a mindkiller -


  26. #476
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Onnistuuko näillä sen ohkasen Qr akselin käyttö foxin keulassa missä pitäisi olla 15mm akseli?

    No joo jäi linkki pois, ja olikin ihan väärät osat... :/
    Noin yleisesti, ei toimi oikeatapa tehdä muutokset on:

    1) muuta napa oikealle akselille navan omilla muutoskilkkeillä jos tämä ei onnistu
    2) napa vaihtoon
    3) uusi keula joka sopii napaan

  27. #477
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Päästä ensin nega- ja sitten pos-puolen paineet pois, niin saat selville tuon oikean joustomatkan, joka voi olla myös 80 mm.
    Jos se on 80mm, niin onko siellä vain joku spaceri tjsp. ja sen voisi muuttaa 100mm ottamalla tuon spacerin pois? Kun eikö nuo Rebat kuitenkin ole 100mm säädettävissä.

  28. #478
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reappear Katso viesti
    Jos se on 80mm, niin onko siellä vain joku spaceri tjsp. ja sen voisi muuttaa 100mm ottamalla tuon spacerin pois? Kun eikö nuo Rebat kuitenkin ole 100mm säädettävissä.
    Yleensä tehty spacerilla, poikkeuksiakin voi (harvemmin) olla, selviää avaamalla.

  29. #479
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Aftermarket mallit pitäis olla 80-120mm mutta noissa fillarinvalmistajien asentamissa keuloissa voi olla jotain aivan muuta..
    The end of the road is just the beginning...

  30. #480
    Sain hankittua nyt iskaripumpun ja paineet ovat kunnossa, olivat yllättävän hyvät jo ennen lisäilyä. Seuraavaksi varmaan tulee keulan purku ja spacereiden poisto jos niitä on.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •