Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
Hyvin sanottu. Mutta eikö ole aika tärkeää nähdä tien lisäksi myös tienpinnan päällä liikkuvat objektit? Kuten ppikkupe tuossa toteaakin, on tärkeää nähdä muut tien käyttäjät riittävän kaukaa - myös ne, joilla ei ole minkäänlaisia heijastimia tai valoja pyörässään, vaatteissaan tai lemmikkieläimessään. Havaintojeni mukaan tämä toteutuu parhaiten valolla, joka vuotaa riittävästi valoa ylöspäin ja jonka tehoa ja suuntausta (kumilenkkikiinnitys ohjaustangossa).voi helposti käännellä tilanteen mukaan.
En usko, että sellaista valaisinta on edes tarjolla, joka ei vuotaisi jonkin verran valoa yläsuuntaan. Mutta pointti on se, että symmetrisen valokeilan kirkkain piste on keskellä keilaa, kun taas epäsymmetrisissä pyörävaloissa se on valokeilan yläosassa. Kirkkain valoalue pitäisi saada suunnattua sinne kauimmaiseen kohtaan, jonne halutaan nähdä, koska kauas näkemiseen tarvitaan eniten valoa. Jos näin tehdään symmetrisellä valokeilalla, melkoisen suuri osa valokeilasta suuntautuu niin ylös, että siitä ei ole ajajalle itselleen hyötyä, mutta siitä on vastaantulijoille haittaa. Jos taas symmetrinen keila suunnataan maahan vastaantulijoiden häikäisyn välttämiseksi, horisonttia valaistaan pienemmällä teholla. Epäsymmetrisellä valokeilalla saadaan optimoitua näkyvyys kauas (koska kirkkain valokeilan osa osoittaa sinne) ja samalla rajattua mahdollisimman tarkasti se korkeus, jonka yläpuolelle ei haluta suunnata (voimakasta) valoa. Ihan sama juttu kuin auton lähivalojen suuntauksessa.