Ei tarvitse vain kokeilla - tarvitsee lukea, tietää ja sitten kokeillaTietoa tästä.
J.k. Aina tulee uutta väkeä, joka ei tiedä perusasioitakaan... huokaus... ei lopu valistuksen "työsarka"...
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Ei liian alhaisilla, vaan sopivilla. Pekka tuossa linkittikin tire dropista… Idea on se että jos rengas on liian kova, energiaa hukkuu pomppimiseen ja kuskin+fillarin tärinään. 15% taitaa olla aika yleinen painaumasuosittelu?
Mulla on jossain toi kaavio millä voi laskea paineita, hetki…
https://dl.dropbox.com/u/4761700/tir...e_setup_si.xls (omalle koneelle)
Edit: https://docs.google.com/spreadsheet/...lhtdHU2WHJnZGc (internätissä)
Tosta muokataan lähinnä vain rengaskokoa ja painoa. Balanssia voitte muuttaa jos olette itsellenne mitanneet (oma on jotain 59.4% takana). Ette sitten sotke niitä kaavoja :P
Suosittelisin ainakin katsomaan mitä se antaa arvoksi ja kokeilemaan jotain sinnepäin. Jos tuntuu löysältä tms., lisää painetta.
Kuinkahan moni todella laittaa paineet tuon laskurin mukaisesti, esim. 8 taakse ja 5.2 eteen?
Toisaalta tuon mukaan voisi ihan hyvin käyttää edessä pykälää kapeampaa kumia. Minulla onkin yksissä (tuubi)kiekoissa edessä 19 millinen ja takana 22 millinen, ja olen ajatellut, että paineet voisi tässä tapauksessa olla samat edessä ja takana. Tuon laskurin mukaan siltikin edessä siinä kapeammassa nakissa pitäisi olla toista baaria vähemmän painetta.
http://www.kaupinkanuunat.fi
En tiedä; täytyy myös muistaa että renkaiden joustavuudessa on eroja jne. Itselläni tosiaan 6-/7+.
Mutta siis jos nyt on painoa <80 ja ajelee 10 barilla, voisi kokeilla vähän tiputella (ja nimenomaan epäsymmetrisesti).
Kokeilkaapa joskus kantata tuubirenkailla 90 asteen mutkaan "kisavauhdeilla" ensin 9-10 barin paineilla ja sitten vaikka tuon laskurin mukaisilla paineilla.Jos pysytte pystyssä jälkimmäisellä kerralla, niin tuleeko tunne, että kiekko antaa periksi tai pikalinkku on löysällä? Eihän tuollaisia 5 barin paineita pidetä edes lapsilla tai kevyillä naisimmeisillä.
Itselle n. 80kg painoilla avokeilla 7.5/8bar ja tuubeilla 9/9.5 bar. Oikein pitkille lenkeille laitan 0.5-1 baria lisää kun se lateksi tihkuu läpi esim. 7 tunnin aikana helposti sen reilun barin.
Ja renkaina käytetty pitkälti Vittoriaa ja avokeissa lisäksi Misukkaa.
"Maybe I'm not a multi-billionaire, but you know, I actually won the crowd, and that's something important." -Jens Voigt
www.pellossalo.fi
23/25 avorenkailla ja kyllä aika likelle noita laskurin paineita olen päätynyt, edessä laskurin mukaan pitäis olla 4.61 mutta 5,4 pidän. Mitattuna erillisellä mittarilla. Huomautan etten mitään kisavauhtia tai ees kisoja aja... 30 keskari on mun kesän paras noteeraus. Pappavauhtia.
I väntan på ännu dåligare tidet
Onko suositella paremmin pitäviä litkuja? Aika monet on kokeiltu:Tufo, Stan ym. Alkaa vuotamaan 7-8 barissa uudestaan. Vai holvaanko litratolkulla tavaraa?
Nyt on liian kallis kokoelma renkaita.
Life is a lesson. You've learn it when you're through -Limp Bizkit
Paineista vielä sen verran, että ohjeelliset painelukemat voi katsoa (yleensä) kolmesta paikasta: 1) renkaan sivussa on tavallisimmin max. paine (joskus rec. eli suositeltu paine), 2) renkaan pakkauksessa voi olla jokin ohjeellinen painelukema (tai lukea vaikka "when riding, choose the inflation pressure for your comfort"-- Lähde: Contin Giro-tuubin pahvilaatikko.) tai 3) valmistajan nettisivulta löytyy tarkempaa/uudempaa tietoa (esim. em. Girolle suositeltu paine on 116 psi, joka on 8 bar ja max. paine 145 eli 10 bar).
Kuskin painosta riippuu, että mikä paine sopii. Keveille kuskeille, esim. 70-80 kg, sopii suositeltu/alaraja, painavammille yläraja.
J.k. Ja taasen ripaus valistusta: "Kuukkelin" ikkunaan kun kirjoitatte "116 psi to bar," niin saat ko. lukeman näkyviin.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Tuntuu kyllä tosi matalilta noi laskurin mukaiset paineet, ainkin mikäli tuubeista puhutaan. Mulla painoa kaikkineen n. 95...100 väliltä ja laskuri antaa suositukseksi eteen 6,8 bar ja taakse 8,4 bar. Olen joskus koittanut 7,5 ja 8,5 paineita tuubeissa ja kivirekihän siinä fillarista tuli Schwalben Ultremoilla. Nykyisin 8,5 ja 9,5 lähempänä totuutta ja rullaa komiasti.
Onko kokemuksia tufon elite riden kestävyydestä? Jos punainen näkyy jo koko matkalta, niin kannattako vielä ajaa?
The Race is not always to the swift!
Sain pelastettua liki ajamattoman Conti Competition -tuubin tällä litkulla: http://weldtite.co.uk/products/detai...-sealant-250ml
Reikä oli erittäin pieni, eikä mulla ole muita kokemuksia Dr. Sludgen toimivuudesta, mutta tämä korjaus kestää noin 10 baarin paineet. Tuuttasin erittäin pienen annoksen; paljon alle suosituksen, jonka luin vasta korjauksen jälkeen (tietty!).
Itse ajoin elite ridellä alle vajaa 2000km ni punainen näkyi jo melkeinpä koko matkalta läpi. Ehkä sillä olis vähän vielä ajanut...
Kysymys tuubiveikoille.
Mistähän saisi passelin venttiilin-/venttiilinjatkeen vittorian 320tpi tuubiin kun alkup.pätkä on liika lyhyt omaan kiekkoon ja siitä ei saa irti venttiiliä ollenkaan päästä. No hommasin fiksuna poikana venttiilinjatkeen mutta kun renkaan päähän ruuvattavan osan kuuluu olla naaraspuolinen eli toisen pään saa kiinni muttei toiseen enää venttiiliä! Haluaisin sellaisen sovelluksen missä venttiilin saa irti paikka-aineen laittamista varten. Entisissä tufon tuubeissa olikin erilainen toi lähtökohta jolloin jatke asettui toisin päin rengasta kohden.
Näin selvästi selitettynä.
Tähän mennessä en ole löytänyt mitään keinoa/vaihtoehtoa saada irroitettavaa sielua Vittorian ventiilin päähän. http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=31779 Tuossa on Vittorian oma jatke, muitakin vaihtoehtoja on mutta sielu sinne jää kuitenkin piiloon. No, pituutta en tarvitse lisää mutta litku olisi kiva saada tarvittaessa sisään sielu irroittamalla. Mutta onnistunee (tod. huonommin) myös sielun läpi.
Perseestä kyllä toi juuresta irtoava venttiili......![]()
E.T. muokkasi tätä : 20.09.2012 at 19.41
Kymysys tuubien asennuksesta. Tänään päätin vaihtaa takakumia Schwalben Ultremo HT:sta Contin GP4000:n. Schwalbea kun joskus vuosi sitten asentelin, niin meni kiekolle kuin heittämällä, mutta voi pojat että tuon Contin kanssa sai tehdä työtä. Verisuoni meinasi päästä katketa kun tuota yritti saada venytettyä. Lopulta parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen keksin ottaa renkaan käytännössä tyhjäksi ja tuolla tavoin sain sen väkisin vedettyä vanteelle.
Mulla asennustapana on tuo klassinen venttilistä alaspäin molemmin käsin molempia puolia vannetta pitkin venyttäen kohti maan kamaraa. Onko täällä jollakin jotain erityiskikkaa millä tuo asennus olisi varsinkin näille tiukemmille tapauksille helpompaa?
Kikka yksi: Rengas laitetaan ilman liimaa kiekolle venymään muutamaksi päiväksi kovaksi pumpattuna.
Vanha ei niin suositeltu tapa: rengasta venytellään jalalla ja käsillä vetäen. Pitää varoa ettivät langat katkeile.
Kikka kolmonen: rengas pumpataan ilman vannetta 11-12 bariin tai niin paljon kuin uskaltaa.
Ilman liimaa kireän tuubinkin saa pakotettua renkaalle. Itseasiassa mulla taitaa melkein aina varatuubi venymässä.
Jos et aja et voi ottaa!
Se on ensimmäinen pistosuoja. Kyllä lähtisin vaihtamana hiljakseen rengasta silloin. Ei se lenkille lähtöä estä silti, alla on vielä esim musta toinen pistosuoja.
Elite Ridellä voitettiin esim. tänä vuonna Suomen mestaruus maantiellä, että on se ihan kelpo rengas. Muutenkin tänävuonna Suomen mestaruuksia tulee kymmenkunta Tufon renkailla.
Elite Pulse 22 on aerokiekkoihin yksi hyvä vaihtoehto, kevyempi, profilliltaan sileämpi ja pyörämpi, mutta Elite Riden kaarrepito lienee parempi.
22-33mm tuubeihin laittaisin taakse 8-9bar taakse, eteen 0,5-1 bar vähempi kuskin painosta riippuen, 70-90kg. Ei oikein napostele kurveissä sivuttain notkuvat renkaat. Lisäksi empä ole nähnyt juuri dataa että rullaus paranisi tyhjemmällä renkaalla, minkään merkkisellä.
Samu Ilonen muokkasi tätä : 29.09.2012 at 09.25
Viime kesänä tuli suoritettua pienimuotoista testiä. Ostin nipun Veloflex Record tuubeja "..kun ne rullaa NIIN hyvin...",ainakin netissä..., ja vaihdoin ne muutaman levykiekkoon Tufon S3 Pro:jen tilalle. (s. 37€ rengas joka minusta rullaa yllättävän hyvin asfaltilla, ja kestokin ok tempoon, Velon Record onkin sitten pirusti kalliimpi) No lopputulosksena oli että kukaan ei parantanut aikaansa viikkotempossa joka on melko hyvä testi kokeneemmillä kuskeilla. Yksi renkaista kyllä hajosi harmitavan nopesti. Ja olihan ne pirun rumia, 60'-luvun sinapinkeltaisilla kyljillä. Eli ei ollut mitään syytä alkaa myymään niitä. Se oli syy testille. Kaikki kun pitää testata ensin.
Esim Tufojen kiinnostus eräässä Belgilaisessa naisten tallissa oli ihan "kohtuullista" kun ei Veloflexeillä ja muilla Vittoria pohjaisilla tahtonut päästä maaliin jos oli vähänkin kosteaa. Ja siellä on usein. Eikä tullut mitään mussutusta rullauksen heikkenisestä vaikka ajettiin ihan UCI kisaa, mitkä ovat aivan eritasoa kuin Suomen kisat, saati lenkkikäyttö.
Kisakiekkoina vain käytettäviä kiekkoja tietty jaksaa pumppaillakin mutta jos haluaa nauttia hiilarikiekoista jokapäiväisessä lenkkikäytössä, niin moniko jaksaa pumppailla vuotavia renkaita joka päivä? Ja ottaa huomioon että pitkän päivälenkin jälkeen niissä saattaa olla jopa yli 1 bar vähempi kuin lähtiessä...
Samu Ilonen muokkasi tätä : 29.09.2012 at 09.34
Empä tiedä auttaako tuo vanteella venyttelykään Contin tuubeille. Ainakin competition tuubit oli pirun tiukat vaikka viimeksi venyttelin niitä lähes viikon vanteilla ennenkuin aloin asentamaan. Sai runnoa ihan tosissaan että sai vanteelle. Hirvitti että FFWD:n F2:t menee mutkalle tuubien väännössä. Ensi kerralla kokeilen varmaan jotain ihan muuta tuubia. Mikähän olisi ominaisuuksiltaan samaa tasoa, mutta helpompi asentaa?.
Vaihdan sit Tufoihin kun kevätklassikoissa ajetaan niillä, eikä Veloflexeillä ja Vittorioilla, joilla ei pääse edes maalin asti.
Millähän renkailla Turkmenistanin mestaruus on voitettu? Täytyy olla huippurenkaat, sellaiset mulle seuraavaksi...
Plus muokkasi tätä : 29.09.2012 at 15.36
Nyt seuraa toptippi: kaikki ajaa just niillä nakeilla kun haluaa/pystyy/joutuu. Kuulostaa inhottavalta ja vaikealta, tiedän.
Itellä nyt vihdoin alustavia kokemuksia Challenge Stradasta (väitetysti 24mm, sinappikyljet). Ihan asiallisen olonen nakki. Melko suoraan ja tuskitta meni vanteelle. Käsissä tuntuu tosi pehmeältä, mutta viiltoja tms. ei näyttäisi ilmestyvän. Tänään jouduin ajamaan 20+km sateessa/märällä eikä ongelmia ollut. Vähän ehkä yllättäen meno tuntuu kovalta kun lähennellään 8 baaria (kuski n. 90 kg, vanteet mallia Reflex ja suht tuhdit Sapimit). Seiskan hujakoilla kyyti on jo mukavampaa. Katellaan tuonnempana kun kilsoja on alla enemmän.
"lopputulosksena oli että kukaan ei parantanut aikaansa viikkotempossa joka on melko hyvä testi kokeneemmillä kuskeilla. Yksi renkaista kyllä hajosi harmitavan nopesti. Ja olihan ne pirun rumia, 60'-luvun sinapinkeltaisilla kyljillä. Eli ei ollut mitään syytä alkaa myymään niitä. Se oli syy testille. Kaikki kun pitää testata ensin."
Tempotulos ei kerro renkaasta yhtään mitään. Tärkeämpiä muuttujia on kymmenkunta, kuten kuskin päivän kunto, tuuli, lämpötila jne. Ei renkaita voi tällä tavoin laittaa järjestykseen. Rengastestit on syytä jättää tieteellisen metodin armoille. Jos jotain pitää mainostaa, se pitää tehdä avoimesti eikä stetson-metodi testillä.
Mää kyllä ainakin jaksan ja varmaankin kaikki muutkin jotka noita käyttää.Nykyään on cyclossakin Vittoria cross xn ja joka aamu joutuu pumppaan, ei kyllä vituta yhtään kun "vaivan" palkkana on kiva ja pehmeä kyyti, ja meniskö minuutti aikaa. Hyvin noi on kestäneet, takakumi kyllä kuluu jonkin verran mutta silläkin kyllä ajelee varmaan 3-4 tonnia ennen puhkikulumista.
Mutta eiköhän kohtapuoliin asennella pomminvarmat Tufo Primukset takaisin kun alkaa olla liukasta metsässä.![]()
E.T. muokkasi tätä : 29.09.2012 at 20.35
Kyllä ne Contin tuubit huomattavasti tuntuivat venyvän kun muutaman päivän vanteella paineet päällä venytti. Ainakin peukalot pysyivät ehjempänäVanhat kuluivat keskeltä ohueksi ja pieniä viiltoja oli useampia varmaankin hiekkatien oikaisuilta. Tuosta tuli hyvä vararengas.
Pakko näin sivustaseuraajana kuitenkin ihmetellä. Mitä kukkakeppejä porukat oikein on, jos tuubin laitto vaatii liki ylitsepääsemättömiä fyysisiä ponnisteluja. Itselläni tosin kokemusta vain Contin, Veloflexin, Tufon, Vittorian ja Schwalben kuituvanteelle laitosta, joten enhän minä tietenkään mistään mitään tiedäkkään, mutta esivenytysten kanssa tai ilman sitä kaikki ovat lupsahtaneet kohtuullisen mukavasti paikoilleen ? Ei ole nahkat peukaloista lähteneet, eikä hiki tullut. Aikaa on kyllä mennyt välillä usealmpi minuutti, mutta niin kiire lenkille ei ole koskaan ollutkaan, ettei olisi ehtinyt kumia alle laittaa. En ymmärrä.
^Tekniikkaahan se on pitkälti. Oma tuubikokemukseni on rajallinen (Veloflexia, Challengea ja Tufoa, maantietä ja krossia) ja kaikki ovat nyrjähtäneet sijoilleen ihan OK. (Ilmeisesti Contin Sprinterit(?) saattavat olla melko tiukat. Niistä kuulee ähellystarinoita) En ole kyllä avojenkaan kanssa sen kummemmin joutunut painimaan. Ei kokemuksia katkenneista rengasraudoista jne. Ja huom., meikäläinen ei todellakaan ole minkäänlainen taituri. Hyvä jos pikku perushuoltoja osaan tehdä fillareille...
Ja sitten vähän lisäraporttia. Challengen Stradoilla on nyt alla jo jokunen satku. Hyvin skulaa. Ei viiltoja tms. vaikka kivet välillä alta paukkuukin. Hirveän kovia paineita en noihin lykkäisi, koska tuntuma kovenee melko nopeasti. No, eihän kukaan varmaan 24 mm nakkeja ostakaan sen takia että pumppaa ne maksimeihin. Toivottavasti tällä kaudella ehtisi vielä vähän saamaan lisäkokemuksia. Kaiken kaikkiaan hyvä tuubi, jonka voi "unohtaa" tien päällä.
Kirjanmerkit