GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 204 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 104 154 194 202 203 204 205 206 214 254 304 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.091 - 6.120 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #6091
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Toinen mikä mulla on kans ajatuksena on se että ei ole yhden valon varassa lenkki jos toinen laittaakin pelit poikki kesken ajon, pääsee metästä pois.
    Tämä on suositeltavaa vaikka ajelut olisi enimmäkseen lähimetsissä kuten meikällä. Vanhoillla surkeilla lampuilla tämä oli ehdoton enkä näe syytä opetella pois tästä tavasta.

    Täytynee kaivella jo akut esille pikkuhiljaa...

  2. #6092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Mulla on ollut Powerled Evo käytössä viime syksystä asti, taisin kirjoittaa siitä tähän ketjuun kokemuksiakin.

    Käytän Powerled Evoa kypärään kiinnitetyn Lupine Pikon kanssa ja olen ollut ihan tyytyväinen. Powerled Evon valokeila on hieman leveämpi/laaja-alaisempi kuin Pikossa, mutta vastaavasti keilassa ei ole samanlaista kirkasta keskusta kuin Pikossa. Vaikka Powerledissä on nimellisesti enemmän lumeneita kuin Pikossa, oma aistihavaintoni on, että ne valaisevat suunnilleen yhtäläisesti.

    Akkukestoa Powerled Evossa on XL-kokoisen akun kanssa enemmän kuin riittävästi. Miinusta Evo ansaitsee tankokiinnityksestä, jonka oversized-putkille mitoitettu klipsi loppuu lituskaisiksi muotoilluilla maantietangoilla kesken. Käytännössä Evon joutuu kiinnittämään maantietangon alasarveen, joka ei ole mitenkään ihanteellisin paikka valokeilan suuntaamista ajatellen. Maastopyörän pyöreäputkisella ohjaustangolla tätä ongelmaa ei tietenkään ole.
    Kiitos vastauksesta. Nyt arvon Sigman ja MyTinySun Pro 900 Open Light Editionin välillä. Jälkimmäisessä riittäisi virtaa yön yli pyöräilyyn syksymmälläkin, mutta hinta on satasen kalliimpi.

    Lisäys: http://www.bike24.com/p227250.html
    30T

  3. #6093
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Jos tangossa on leveä kiila, en ole kokenut sitä mitenkään heittelehtiväksi. Kypärälamppu lisänä on minustakin mukava, kun voi katsoa mutkaan ennen kuin on jo kääntynyt sinne. Kaupungissa kypärälamppu himmeämmälläkin asennolla tuntuu kiinnittävän myös risteävän liikenteen huomion hyvin, kun kurkistaa sinne sivuille.

    Valaistussa kauppunkiolosuhteessa valontarve on tosiaan vähäisempi. Useimmissa valoissa on pienitehoisempia asentoja, joita voi hyvin käyttää tällaisissa. Muun liikenteen seassa täystehoinen kiinan ihmekin häikäisee muita pahasti, jos kiilaa ei ole rajoitettu häikäisemättömäksi.

  4. #6094
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Itse hankin aikoinaan Bettyn ja Pikon juurikin tuo teoria mielessä, mutta päädyin aika nopeasti laittamaan Bettyn kypärään ja myin Pikon pois. Kun Betty oli tangossa, niin hämäsi kun valo poukkoili tangon kääntämisen mukaan ja toisaalta taas Pikon valoteho oli sen verran pieni Bettyn rinnalla, että siitä ei hirveesti ollut lisäarvoa. Mutta ehkä nää on myös makuasioita.
    Täh, betty maksaa yli 800 ja toine päälle!! Aika kova panostus valoihi.

  5. #6095
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Täh, betty maksaa yli 800 ja toine päälle!! Aika kova panostus valoihi.
    800lla saa hädintuskin tuulilasin uuteen autoon, ei tuo nyt paha ole.


  6. #6096
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lupinen web shopissa 735e, mutta kun sen jakaa monelle vuodelle, niin ei se tunnu niin pahalta. Itellä alkaa kohta kolmas pimeä kausi saman Bettyn kanssa, eikä oo ollu mitään ongelmia ja valoakin on ollu riittävästi. Lisäksi lampun voi upgradeta uusiin ledeihin ja linsseihin, mikä lisää pitkäikäisyyttä. Sitä ennen oli kiinavalo (se alkuperäinen P7-lediin perustuva), mutta piuha muuttui pakkasessa koppuraksi, valo pätki, paloaika laski turhan nopeasti, laturi halkes seinästä ulos vetäessä, aina joutu kelaa vilkkuvalomoodien läpi, akuista uutisoitiin tulipaloriskiä joten ei uskaltanu ladata ilman valvontaa, jne. Jotenkin tuli fiilis, että se on tollasta nykyajan halpaa kertakäyttökamaa, joita monet ostaa mieluummin joka vuos uuden, kuin kerralla yhden laatutuotteen.

  7. #6097
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Jenkeissä taitaa olla muutenkin vähän eri meininki. Autoilukulttuurin luvatussa maassa näkyvyys on must ja takavalon villkutoimintokin tuntuu olevan hyvinkin vaadittu ominaisuus (ei niin etteikö se sielläkin autoilijoita ärsyttäisi), Hollannissa sen sijaan vilkkuvan valon käytöstä saa käsittääkseni 40 euron sakot. Ei niin etteikö USAssa voi osaltaan olla kyse asenteistakin, suuri on kaunista. Samalla täytyy kyllä todeta, että jos lampusta haluaa olevan mainittavaa hyötyä ison valosaasteen keskellä, kyllä siinä kohtuureilusti tehoja tarvitaankin.
    Tulipas muuten huomattua että myös Suomessa vilkkuvan valon käyttö pyörässä on kielletty, liikennevälineessä pitää valon olla kiinteästi palava. Sinänsä villkuvalot ovat muutenkin huonoja liikenteessä: vastaantulijoiden kannalta on etäisyyttä vaikea arvioida, ja mikäli valo häikäisee, niin vilkkutoiminto tekee siitä kahta pahemman kun silmä koettaa tottua vuoroin kirkkaaseen ja vuoroin pimeään.

    Keilan muoto tietysti vaikuttaa monessakin mielessä. Tiukkakeilaisella taskulampulla näkee kauas muttei lähelle. 100 lumenia ja 70 metriä kuulostaa aika kapeakeilaiselta lampulta. Paras vaihtoehto olisi tietysti pyöräilykäyttöön suunniteltu lamppu jonka keila ei olisi pyöreä. Tuntuvat vain olevan aika harvassa, vaikka olisi valmis enemmänkin lamppuun sijoittamaan. Tietysti jos halutaan vähimmäisvaatimuksia määritellä niin sitten pitää ensin päättää, mitä lampun pitää näyttää (kuten kyllä yrititkin tehdä). Kymmenen vuotta sitten pärjättiin vielä aika pienillä tehoilla kun paremmasta ei ollut tietoa, silloin tehokkaan lampun perustyyppinä olisi voinut olla 5 watin halogeeni tavanomaisen noin yhden watin sijaan. Nyt ledikaudella pyörään saa helposti yhtä hyvin valaisevat lamput kuin vaikkapa mopoissakin on ollut, joten vaatimustasokin on noussut aivan erilaiseksi.
    En tiiä onko reaalimaailman vaatimustaso noussut, samoilla silmillähän niitä katsellaan Ostajan mielestä varmasti kyllä - itsekin olen hyvin tyytyväinen opiskelijana että saan kohtuullisen perustuikun sopuhintaan, ja "lakisääteinen valo"-ihmisetkin näkyvät vähän paremmin.

    Mietin että olisiko kuitenkin paras kun nokalla on kaksi valoa: perusmallin leveäkeilainen lähivaloksi, ja ärhäkämpi kapeakeilainen kaukovaloksi. Säädettävyys ja käyttöominaisuudet olisivat paremmat, enkä usko että hintakaan nousisi verrattuna yhteen hyvillä säätöominaisuuksilla varustettuun.

  8. #6098
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    532
    Onko olemassa mitään valosettiä työmatkafillarointiin missä olisi akkusta virtaa taakse ja eteen?

  9. #6099
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Lpr
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reappear Katso viesti
    Tästä aiheesta kun on turistu niin pitkään ja hartaasti niin on jäänyt se punainen lanka itseltä löytämättä joiltain osin. Tullut aika selväksi mitä kaikkea pitää miettiä kun menee maastoon ja haluaa valoa, mutta entä maantie-/fitnessfillarointi syysiltoina tai öinä.
    Itsellä oli 90-luvulla olevinaan tehokas 20W halogeenivalo. Metsässä se olikin riittävä kovaankin ajoon mutta kun keksin että maantiefillarointiakin voisi harrastaa syksyn pimeinä iltoina töiden jälkeen, niin yllätyin kun vauhdikkaassa alamäessä et nähnyt kuin 50m eteenpäin. Sama riittää metsässä mut ei maantiellä kovassa vauhdissa.
    Toinen asia mikä on tullut huomattua on valojen häikäisy. Jos valo on tehokas niin vastaantuleva auto häikäistyy. Jos taas kohteliaasti sammutat valon kohtaamistilanteessa niin itse et näe hetkeen mitään. Pitäis olla alas suunnattu lähivalo ja erikseen pitkä valo. Sama järjestely toimii metsässäkin kun vähän kuluttavalla lähivalolla voi ajaa siirtymät ja helpot polut ja kun alkaa kaivata valoa on akuissa virtaa polttaa vaikka 50W ledejä.

  10. #6100
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    991
    Voi voi jos fillarivalo häikäisee autoilijaa, niin häikäisee autovalokin fillaroijaa .. Ja tuossa tilanteessa auto tuuppaa niitä luxeja ihan eri mittakaavassa kuin yksikään pyörävalo.

    Pääasia että autoliikenne havaitsee tienreunassa kulkevan pyörän.

  11. #6101
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Lpr
    Viestit
    271
    Asiasta voi olla montaa mieltä mutta itse en pitänyt pelkästä kypärävalosta; kuoppien syvyyksiä ei erota joten ne iski käsille aina yllättäen. Siksi valoni on tangossa. Tankovalo näyttää ajobaanan epätasaisuudet varjoina eikä kannonkiertokaan oo ongelma kun valitsee valon keilaksi vähintään 38 astetta. Tähän kun yhdistää 30W ledin niin näkee aivan riittävästi ja myös sivuille sekä pään kohdalla olevat oksatkin. Ainoastaan jyrkät dropit on jänniä kun ei näe mitä siellä alhaalla on.
    Kaupallisissa valoissa on usein kirkkaampi keilan keskusosa koska asiakkaat tykkää kun niille myydään lumeneita ja kerrotaan miten monta sataa metriä valolla näkee. Mut ei kerrota että keila on 10 asteen putki ja sivuille et näe kääntämättä päätä (kypärävalo). Mut jos itse tekee valoja kannattaa yleisvalon keilaksi ottaa tarpeeksi leveä ja jos pelkää ettei näe pitkälle voi valita tehokkaampia ledejä. Tai rakentaa useamalla erilevyisellä keilalla varustetun valaisimen.

  12. #6102
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reappear Katso viesti
    Tästä aiheesta kun on turistu niin pitkään ja hartaasti niin on jäänyt se punainen lanka itseltä löytämättä joiltain osin. entä maantie-/fitnessfillarointi syysiltoina tai öinä.

    Ilmeisesti asteikko menee kutakuinkin näin:
    -alle 5e kiinaihmeet = toimii itsevalaistuna heijastimena
    -10-15e kiinaihmeet ja 15-25e suomihintavalaisimet = hyviä kertomaan omasta sijainnista mutta siihen se jää?
    -30-60e kiinaihmeet ja 50-100e suomihintavalaisimet = näillä jo näkee eteenkin, mutta riippuu valaisimesta miten
    -100+ euron valaisimet kiinasta tai kotosuomesta = "et tule pettymään, ellet olisi saanut valaisinta halvemmalla toisesta kaupasta"

    Noita lamppuja kun ei itse pääse juuri testailemaan kaupoissa (varsinkaan tarvittavissa olosuhteissa) niin onko esim. suosituksia eri markettivalaisimille alemman hintaluokan piirissä, tai hyviä perusteluja kalliimman valaisimen ostamiseksi.

    Omaan vielä tässä vaiheessa hyvän hämäränäön mutta olisi kiva vähintään tulla nähdyksi, ja jos valaisimet siinä luokassa on sutta ja sekundaa, niin mitä keskiluokan hyviä valaisimia on?
    Ei tuo hinta-asteikko mun mielestä ihan noin mene. Jos jaksat selata tuota keskusteluhistoriaa, niin törmäät helposti 10-20 erilaisen valaisimeen jotka toimii maantiekäytössä ja hinta on selvästi alle 100 euroa. Tehokkaita kiinaihmeitä löytyy jo 30-50 eurolla, mutta Suomesta löytyy mun mielestä riittäviä alle 60 eurolla. Katso vaikka www.fenixvalaisimet.fi. Mulla on tämä http://www.fenixvalaisimet.fi/index....&product_id=67 (alle 70 euroa) ja maksimitehoilla ajan lähinnä sateessa kun ei normioloissa ja valaistulla kelvillä tartte 200 lm:a. Huono puoli on, että tehon säätäminen ajaessa on vähän hankalaa. Joskus mieti, että hankkisin lisää tehoja, mutta oikeasti ei ole tarvetta (maantiellä). Tuon tehon säätämisen hankaluuden takia voisin hankkia lampun missä on nappula tms. millä sitä voi säätää. Itse en tarvitse ulkoista virtalähdettä pussiin roikkumaan. Yleensä lenkillä ladattu vara-akku mukana, mutta ei oo vielä koskaan tarvinu vaihtaa kun aika monta tuntia tuolla pienellä akulla ajelee.

  13. #6103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuAn Katso viesti
    Itsellä oli 90-luvulla olevinaan tehokas 20W halogeenivalo. Metsässä se olikin riittävä kovaankin ajoon mutta kun keksin että maantiefillarointiakin voisi harrastaa syksyn pimeinä iltoina töiden jälkeen, niin yllätyin kun vauhdikkaassa alamäessä et nähnyt kuin 50m eteenpäin. Sama riittää metsässä mut ei maantiellä kovassa vauhdissa.
    Toinen asia mikä on tullut huomattua on valojen häikäisy. Jos valo on tehokas niin vastaantuleva auto häikäistyy. Jos taas kohteliaasti sammutat valon kohtaamistilanteessa niin itse et näe hetkeen mitään. Pitäis olla alas suunnattu lähivalo ja erikseen pitkä valo. Sama järjestely toimii metsässäkin kun vähän kuluttavalla lähivalolla voi ajaa siirtymät ja helpot polut ja kun alkaa kaivata valoa on akuissa virtaa polttaa vaikka 50W ledejä.
    Tämä olikin hyvä tietopläjäys tähän väliin. Toteutan siis budjettiratkaisuna sen niin että taskulampulleni hankin telineen, sitä lamppua voin zoomata leveäksi "yleisvaloksi" ja pimeämmän rauhallisen hetken ajovaloksi oma hyvin suuntautuva pyörävalaisin. Nämä siis tarvittaessa yhdistelmänä.

  14. #6104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Ei tuo hinta-asteikko mun mielestä ihan noin mene. Jos jaksat selata tuota keskusteluhistoriaa, niin törmäät helposti 10-20 erilaisen valaisimeen jotka toimii maantiekäytössä ja hinta on selvästi alle 100 euroa. Tehokkaita kiinaihmeitä löytyy jo 30-50 eurolla, mutta Suomesta löytyy mun mielestä riittäviä alle 60 eurolla. Katso vaikka www.fenixvalaisimet.fi. Mulla on tämä http://www.fenixvalaisimet.fi/index....&product_id=67 (alle 70 euroa) ja maksimitehoilla ajan lähinnä sateessa kun ei normioloissa ja valaistulla kelvillä tartte 200 lm:a. Huono puoli on, että tehon säätäminen ajaessa on vähän hankalaa. Joskus mieti, että hankkisin lisää tehoja, mutta oikeasti ei ole tarvetta (maantiellä). Tuon tehon säätämisen hankaluuden takia voisin hankkia lampun missä on nappula tms. millä sitä voi säätää. Itse en tarvitse ulkoista virtalähdettä pussiin roikkumaan. Yleensä lenkillä ladattu vara-akku mukana, mutta ei oo vielä koskaan tarvinu vaihtaa kun aika monta tuntia tuolla pienellä akulla ajelee.
    Eikö esimerkkini hintahaitarista juuri ollut että 50-100e suomihintavalaisimet ovat hyviä, ja valaisimesta riippuen toiset on parempia kuin toiset vaikka hinta olisikin sama. Esimerkiksi sinun hankkimasi valaisin voi olla erittäin hyvä hinta-laatusuhteeltaan, mutta saman hintainen jonkun toisen valmistajan valaisin voisi olla samassa käytössä paljon huonompi (huono keila, ominaisuudet, teho, toimivuus jne.). Tähän kun lisätään pyöräteline tai muu tarvike niin hinta tuollekin setille tulee jo hintaa päälle 80e. Tuolla näkee jo hyvin eteen, ja varmaan lähes kaikkeen käyttöön sopivakin. Onko se sitten Magicshinen Mikkihiiren veroinen valaisu? Sitä en osaa sanoa kun ei ole päässyt vertailemaan.

    Mutta tosiaan kun kysymykseni oli että mikä riittää mihinkin pyöräilyyn, niin 50 eurosta ylöspäin (mutta alle 60 euroa?) tuntuu suomihinnat olevan että saa sopivaa näkyvyyttä myös itselleen siitä valokeilasta (tilanteesta riippuen toki).

  15. #6105
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti proileri Katso viesti
    Tulipas muuten huomattua että myös Suomessa vilkkuvan valon käyttö pyörässä on kielletty, liikennevälineessä pitää valon olla kiinteästi palava. Sinänsä villkuvalot ovat muutenkin huonoja liikenteessä: vastaantulijoiden kannalta on etäisyyttä vaikea arvioida, ja mikäli valo häikäisee, niin vilkkutoiminto tekee siitä kahta pahemman kun silmä koettaa tottua vuoroin kirkkaaseen ja vuoroin pimeään.
    Joopati joo... Joka vuosi tästä taitetaan peistä ja yleensä useammassa viestiketjussa, että onko se kiellettyä vaiko eikö, fiksua vaiko eikö, ja kuka käyttää ja kuka ei ja miksi käyttää ja miksi ei. Sakkoja siitä ei ainakaan Suomessa saa ja isompi ongelma ovatkin lukemattomat valottomat ninjapyöräilijät.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti proileri Katso viesti
    En tiiä onko reaalimaailman vaatimustaso noussut, samoilla silmillähän niitä katsellaan Ostajan mielestä varmasti kyllä - itsekin olen hyvin tyytyväinen opiskelijana että saan kohtuullisen perustuikun sopuhintaan, ja "lakisääteinen valo"-ihmisetkin näkyvät vähän paremmin.

    Mietin että olisiko kuitenkin paras kun nokalla on kaksi valoa: perusmallin leveäkeilainen lähivaloksi, ja ärhäkämpi kapeakeilainen kaukovaloksi. Säädettävyys ja käyttöominaisuudet olisivat paremmat, enkä usko että hintakaan nousisi verrattuna yhteen hyvillä säätöominaisuuksilla varustettuun.
    Nii... 60-luvulla perheautossa oli muutamankymmentä hevosvoimaa ja huippunopeus jonkin verran päälle 100km/h, ja ihmiset olivat tyytyväisiä ja ylpeitä autoistaan. Nykyisin heppoja tarvitaan sata ja huippunopeutta kaksisataa että huonomman itsetunnon omaavat kehtaavat edes naapurin viereen parkkeerata, vaikka ihan samoja nopeuksia ajetaan kuin silloinkin ennenkin (itse asiassa 60-luvulla ei nopeusrajoituksia edes ollut). Ja onhan se kulku nykyautoilla paljon jouhevampaa ja vaivattomampaa. Kehitys kehittyy ja vaatimustaso nousee sitä myötä. Tuo kaksi lamppua on kyllä ihan fiksu ratkaisu. Leveällä alaviistoon sojottavalla keilalla varustettu lamppu valaisee lähialueen ja kapeakeilainen näyttää pitkälle. Kätevämpi olisi käyttää jos yhdistelmän saisi yhtenä lamppuna, mutta budjettiratkaisuna tuo kyllä toimii paremmin kuin moni vähän kalliimpikin valoratkaisu.

  16. #6106
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Enzio Katso viesti
    Onko olemassa mitään valosettiä työmatkafillarointiin missä olisi akkusta virtaa taakse ja eteen?
    Magicshinen johtoon löytyy y-haaroitin ja jumalattoman kirkas takavalo.

  17. #6107
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Enzio Katso viesti
    Onko olemassa mitään valosettiä työmatkafillarointiin missä olisi akkusta virtaa taakse ja eteen?
    Itselläni on tuollaisessa käytössä hyvin pieni noin 1000 lm Exposure Diablo Mk3 kypäräkiinnikkeellä (stongakinnityskin löytyy) ja sen persuksissa on sitten pieni hyvin tehokas punainen ledi. Alempi kuva on siitä vehkeen perään laitetavasta pienestä punaisesta Exposure RedEye Micro todella kirkkaasta perävalosta.




    Valmistajan sivut: http://www.exposurelights.com/produc...8/diablo-mk.3/

  18. #6108
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jartsuli Katso viesti
    Voi voi jos fillarivalo häikäisee autoilijaa, niin häikäisee autovalokin fillaroijaa .. Ja tuossa tilanteessa auto tuuppaa niitä luxeja ihan eri mittakaavassa kuin yksikään pyörävalo.
    Ero on siinä, että autojen valojen kuvio on ihan erikseen ja nimenomaan suunniteltu niin, että ne häikäisee mahdollisimman vähän vastaantulijaa. Muutaman sadan lumenin fillarivalolla sokaisee autoilijan jo todella tehokkaasti, vastaavasti sen autoilijan 6000 lumenin HID-valot ei häikäise pyöräilijää lainkaan.

    Pääasia että autoliikenne havaitsee tienreunassa kulkevan pyörän.
    Koitapa joskus ajaa ite autolla niin huomaat kuinka ikävää se häikäisy on. Se on sen sokaisijan väistäminenkin vaikeampaa jos ei näe mitään.

  19. #6109
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Itse olen huomannut, että vastaantulevat autot eivät yleensä vaihda fillarin takia lyhyille valoille, kun pyörätie on tien vasemmalla puolella eli kohdataan aika lähellä toisia. Ainakin minusta nuo autojen pitkät ksenonit ovat aika kirkkaat. Sillä ei oli mitään merkitystä onko minulla fillarissa päällä 100lm tai +500lm lamppu autojen valojen vaihtamisen kanssa.

  20. #6110
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Löytyykö kokemuksia tuosta Hope:n mallista? Sais alta 300€ kahdella akulla ja hyvällä tarvikepaketilla..
    The end of the road is just the beginning...

  21. #6111
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Vision 4:n valokuvio on leveä, akku riittävän iso.

  22. #6112
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Itse olen huomannut, että vastaantulevat autot eivät yleensä vaihda fillarin takia lyhyille valoille, kun pyörätie on tien vasemmalla puolella eli kohdataan aika lähellä toisia. Ainakin minusta nuo autojen pitkät ksenonit ovat aika kirkkaat. Sillä ei oli mitään merkitystä onko minulla fillarissa päällä 100lm tai +500lm lamppu autojen valojen vaihtamisen kanssa.
    Eskokin on vähän päästään pyörällä asian suhteen... on tosin aika usein vähän huono antamaan ohjeita. http://www.iltalehti.fi/autot/2011100714530677_ae.shtml

  23. #6113
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Löytyykö kokemuksia tuosta Hope:n mallista? Sais alta 300€ kahdella akulla ja hyvällä tarvikepaketilla..
    No älä nyt enää mieti...
    Erittäin hyvä valokuvio metsään (ainkin vanhassa mallissa) ja riittävästi moodeja siirtymille ja työmatkoille, takuu toimii vielä umpeutumisensakin jälkeen ja kahdella akulla pääsee varmasti tarpeeksi kauas kotoa.

  24. #6114
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    eiköhän noilla argumenteilla voi jo laittaa tilauksen sisään... tattis!
    The end of the road is just the beginning...

  25. #6115
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Saako parilla kympillä suomalaisesta kivijalkakaupasta mitään säädyllistä valaisinta, jolla näkisi edes pikkuisen eteensä taajamien pyöräteillä?

    Pari muutaman euron kiinanlamppua on testattu ja valoteho on ollut ihan riittävä mutta laatu/kestävyys ei. Enää ei viittis noita kokeilla.

  26. #6116
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Saako parilla kympillä suomalaisesta kivijalkakaupasta mitään säädyllistä valaisinta, jolla näkisi edes pikkuisen eteensä taajamien pyöräteillä?

    Pari muutaman euron kiinanlamppua on testattu ja valoteho on ollut ihan riittävä mutta laatu/kestävyys ei. Enää ei viittis noita kokeilla.
    Parilla kympillä tekee kyllä tiukkaa. Mutta taskulamppumallisia saa kyllä kelvikelvollisina noin 35-50€ hintaan. Esimerkiksi Led Lenser P5 ja vastaavat.

  27. #6117
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Saako parilla kympillä suomalaisesta kivijalkakaupasta mitään säädyllistä valaisinta, jolla näkisi edes pikkuisen eteensä taajamien pyöräteillä?

    Pari muutaman euron kiinanlamppua on testattu ja valoteho on ollut ihan riittävä mutta laatu/kestävyys ei. Enää ei viittis noita kokeilla.
    Tässä pari lamppumallia, joilla uskoisin, että pärjää:
    http://www.akkula.fi/epages/vilkas02...Products/50003

    http://www.akkula.fi/epages/vilkas02...Products/52004

    Molemmista lampuista on tullut jo ns. päivitetty versio ja tämä on näköjään huomioitu mukana tulevissa akuissa. Eagletac:ssa on vähän laajempi pääkeila, kun taas Fenix:ssä on pääkeila vähan tiukempi eli valaisee kapeamman alueen, mutta pidemmälle.

    Itse olen tilannut useamman kerran Akkulasta ja aina olen saanut hyvää ja nopeaa palvelua eli voi suositella liikettä. Nyt näköjään toimituskulut ovat 2.95e(18.8 asti) eli aika sopivat.

    Fenixejä saa myös jostain retkeilykaupoista, esim. Trekki, mutta vain uudempaa mallia ja hinta on suurempi.

  28. #6118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    Itselläni on tuollaisessa käytössä hyvin pieni noin 1000 lm Exposure Diablo Mk3 kypäräkiinnikkeellä (stongakinnityskin löytyy) ja sen persuksissa on sitten pieni hyvin tehokas punainen ledi. Alempi kuva on siitä vehkeen perään laitetavasta pienestä punaisesta Exposure RedEye Micro todella kirkkaasta perävalosta.

    Valmistajan sivut: http://www.exposurelights.com/produc...8/diablo-mk.3/
    Oletko ajanut maastossa tuon valon kanssa? Mitä mieltä olet valon kuviosta? Onko akunkesto ollut lähellä luvattua? Tuosta olisi Race versio, jossa akkukestoksi on luvattu mukavat 4 tuntia täydellä teholla. Olisi huomattavasti enemmän kuin Hope R4 Epicissä.
    Ennen on tullut ajettua magicshineillä, mutta niistä tahtoo akut kuolla kesän aikana ja toisaalta piuhatkin lähtee rikkoontumaan.

  29. #6119
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Kiitokset kolistelijalle ja Akkumiehelle vinkeistä. Heikko kun olen, niin sorruin kuitenkin tilaamaan riistovalaisimen DX:stä. Tilasin EU-varastosta mutta katotaan pitääkö paikkaansa ja ehtiikö syyskuun pimeisiin iltoihin...

  30. #6120
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Saako parilla kympillä suomalaisesta kivijalkakaupasta mitään säädyllistä valaisinta, jolla näkisi edes pikkuisen eteensä taajamien pyöräteillä?
    Pari muutaman euron kiinanlamppua on testattu ja valoteho on ollut ihan riittävä mutta laatu/kestävyys ei. Enää ei viittis noita kokeilla.
    Suht jämäköitäkin kiinalaisia taskulamppuja yhdellä teholedillä olen kaupoissa nähnyt n. 10 euron hintaan, ja itseasiassa mulla on tuoreeltaan pyörässä halpa setti joka myös sellaisen + fillarikiinnikkeen sisältää. Pitääpä seurailla miten kauan kestää elossa, mutta luulisi että taskulamppu on vielä niin simppeli laitos että myös halvat kestäisivät jotain, oikeastaan ainoa mikä niissä voi olla herkempi hajoamaan on se itse ledi.. Oletko sattumoisin tutkinut että mistä syystä sun lamput hajoavat?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    Ero on siinä, että autojen valojen kuvio on ihan erikseen ja nimenomaan suunniteltu niin, että ne häikäisee mahdollisimman vähän vastaantulijaa. Muutaman sadan lumenin fillarivalolla sokaisee autoilijan jo todella tehokkaasti, vastaavasti sen autoilijan 6000 lumenin HID-valot ei häikäise pyöräilijää lainkaan. Koitapa joskus ajaa ite autolla niin huomaat kuinka ikävää se häikäisy on. Se on sen sokaisijan väistäminenkin vaikeampaa jos ei näe mitään.
    Olen ihan samaa mieltä. Jo 50 lumenin tuikulla saa sokaistua pimeällä vastaantulijan kun se sopivasti sohottaa silmiin, ja valon hävittyä menee useampi sekunti että pimeänäkö palaa. Vaikka vastaantulevalla autoilijalla (tai pyöräilijällä!) on tehokas valo omalla nokallaan, pimeänäkö kun rikkoutuu niin vastaatulija näkee seuraavat muutamat sekunnit vain sen lähimmän voimakkaan valon etäisyydelle.

    Mitä äkäisempi valo, sen tärkeämpää on sen oikea suuntaus. Sillä on ehdottomasti vaikutusta jokaisen turvallisuuteen, myös valon omistajan. Tästäkin syystä kannattaa mielummin olla leveä perusvalo lyhyenä valona, ja ärhäkkä kapea spotti mikä on helpompi suunnata tien laidalle pitkällä etäisyydellä. Jos pyörä on lain mukaan kulkuneuvo tieliikenteessä, niin samat periaatteet valokuvion suuntauksesta pätevät kuin muillekin menopeleille, varsinkin nyt kun pyörän valot alkavat olla samoilla teholukemilla.

    Myöskään pyöräilijälle ei ole mikään tekosyy semmoinen että "muttaku autoilijat". Jos joku mieltään haluaa osoittaa, ota ärhäkkä toinen valo ja vilkuttele sitä kohti autoilijaa joka ei tajua vaihtaa pitkiä pois, kuten kaikki muutkin liikennevälineen kuljettajat tekevät.
    proileri muokkasi tätä : 13.08.2012 at 01.22

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •