HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 203 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 103 153 193 201 202 203 204 205 213 253 303 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.061 - 6.090 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #6061
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100
    http://www.taskulamput.fi/tuote/pure...lood_10000_lm/

    Nimellisesti 10 000 lumenia ja mitattu (?) reilu 6300 lumenia. Tuossa luokassa valoa yksinkertaisesti riittää joka paikkaan eikä kummoista heijastinta tai linssiä tarvita, kunhan valo vain pääsee esteettömästi ulos valaisimesta. Jäähdytys on näköjään mitoitettu pohjoisiin olosuhteisiin. Onko kukaan päässyt kokeilemaan?

  2. #6062
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Vesa on näköjään päässyt:
    http://vee73.hi.fi/kuvat/LAMPPURANKING/DSC_1250.JPG

  3. #6063
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    1700 euroa? Alennettu hinta 1300 euroa? Yksi iso paljas ledi?

    Ihan lievästi tuntuu ylihinnoitellulta tuote. No, tulee siinä nyt sentään akku mukana... Mutta olisi tuossa nyt voitu laittaa vaikka rinnakkain rypäs XM-L -ledejä kun ei tarvitse suunnitella lamppua heijastimien ehdoilla, ja lisätä suojapiiri joka laskee tehoa kun lämpötila nousee liian korkeaksi (ainakaan kuvauksista päätellen sellaista ei ole). Ja painonappikytkin tämänkokoiseen valaisimeen, vaikka onhan se twist -kytkin helpompi tehdä kun lampun rungon palat voi vain sorvata alumiiniputkesta suoraan valmiiksi (ja sitten pätkä "lattarautaa" (alua) kahvaksi). Markkinoilla on sentään useita useamman XM-L -ledin valaisimia, osa ihan laatuvalmistajiltakin (nimellinen teho jää toki alle puoleen, mutta niin jää hintakin murto-osaan). Uusimpana tulossa Sparkin iso taskari, 3500 lumenia (5*XM-L). Zebralightiltakin pitäisi tulla jossain vaiheessa vain ~12-senttinen valaisin, josta lähtee yli 2000lm. Mutta jos oikeasti noin paljon haluaa sijoittaa niin sitten voi yhtä hyvin laittaa vielä tonnin lisää ja ostaa 4Sevensin XM18:n (15000 lumenia).

    Muutenkin vähän ihmetyttää lampun käyttötarkoitus:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Tuossa luokassa valoa yksinkertaisesti riittää joka paikkaan eikä kummoista heijastinta tai linssiä tarvita, kunhan valo vain pääsee esteettömästi ulos valaisimesta.
    No ei se kyllä ihan noinkaan ole. Heijastimeton ledilamppu valaisee mukavan tasaisesti koko näkökentän, mutta ei näytä kauas. Jos noita Veen testikuviakin katsoo, niin esimerkiksi Fenix LD10 (yhden AA-akun valaisin) näyttäisi valaisevan vähintään yhtä pitkälle kuin tuo Purelux. Paloaikakin olisi samaa luokkaa. Ja ikivanha hehkulamppu-Maglite valaisisi pidemmälle.



    Esko muokkasi tätä : 28.03.2012 at 06.42

  4. #6064
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    100
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    No ei se kyllä ihan noinkaan ole. Heijastimeton ledilamppu valaisee mukavan tasaisesti koko näkökentän, mutta ei näytä kauas.
    Näinhän se menee. Kokeilin joskus Edisonin 50-wattista lediä täydellä teholla (4 000 lm) ilman optiikkaa ja kyllähän se upeasti valaisee. Tuli mieleen maastopyöräily tai tilanne jossa ei tarvitse nähdä kuin jonnekin 50-100 metrin päähän. Lähiympäristöön säteilevä suuri valomäärä saa pupillin pienenemään ja se huonontaa näkemistä kauas, vaikka valoa sielläkin olisi. Tuossa Pureluxissa pisti silmään sellainen yksityiskohta, että led on syvennyksessä ja valoa säteilee ja imeytyy melko varmasti tuohon mustaan sisäreunaan. Se nostaa lampun lämpötilaa ja syö lähteviä lumeneita.

    Jokainen todella tehokkaan ledin kanssa puuhaillut varmasti tietää kuinka polttavalle valokeila tuntuu ledin lähellä. Jo lämmöntuoton takia valo pitää saada mahdollisimman hyvin ulos lampusta.

  5. #6065
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Näinhän se menee. Kokeilin joskus Edisonin 50-wattista lediä täydellä teholla (4 000 lm) ilman optiikkaa ja kyllähän se upeasti valaisee. Tuli mieleen maastopyöräily tai tilanne jossa ei tarvitse nähdä kuin jonnekin 50-100 metrin päähän. Lähiympäristöön säteilevä suuri valomäärä saa pupillin pienenemään ja se huonontaa näkemistä kauas, vaikka valoa sielläkin olisi. Tuossa Pureluxissa pisti silmään sellainen yksityiskohta, että led on syvennyksessä ja valoa säteilee ja imeytyy melko varmasti tuohon mustaan sisäreunaan. Se nostaa lampun lämpötilaa ja syö lähteviä lumeneita.

    Jokainen todella tehokkaan ledin kanssa puuhaillut varmasti tietää kuinka polttavalle valokeila tuntuu ledin lähellä. Jo lämmöntuoton takia valo pitää saada mahdollisimman hyvin ulos lampusta.
    Minulla on Spark SD6 jossa ei ole heijastinta. Erilaisessa työkäytössä yms. se on mainio, mutta jos pitäisi edetä kävelyvauhtia nopeammin, ei sen täysi tehokaan (vajaat 500 lumenia) oikein riitä. Vähän epäilen, ettei tuo 4000 lumeniakaan maastopyöräilyssä ilman heijastinta kunnolla riittäisi.

    Tuo ledin sijoitus pieneen syvennykseen on kyllä ihan ok. Se vähentää käyttäjän omiin silmiin osuvaa valoa ja linssistä/lasista lähteviä heijastuksia.

  6. #6066
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    https://www.toknet.fi/pyorailyvarust...openGroup=1281
    Tokmanni avannut verkkokaupan, jotenkin tutun olonen lamppu. En tullut tarkemmin kattoneeksi mutta olikohan sillai jotta jos hakee jostain konsernin myymälästä niin sais ilman lähetyskuluja?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #6067
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    368
    ^ Itseä vähän kummastuttaa tuossa tekstissä se että siinä sanotaan valon toimivan neljällä paristolla max tehol kolme tuntia Oma Magicshine jaksaa max tehol just hikiseen tuon kolme tuntia(lämpimällä) ja siin on kumminkin iha akku akku. Onko tuo sit vaan jotenki kehittyneempi tai jotain?

  8. #6068
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti St0neyNut1 Katso viesti
    ...sanotaan valon toimivan neljällä paristolla max tehol kolme tuntia...
    Kyllähän mainosmies voi sanoa ihan mitä tahansa.


  9. #6069
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kyllähän mainosmies voi sanoa ihan mitä tahansa.
    Varsinkin jos tiedä itsekään oikein mitä on myymässä. Sinänsä neljä 18650 litiumakkua ja kolme tuntia käyttöaikaa yhdelle täydellä teholla ajetulle XM-L -ledille kuulostaa ihan järkevältä. Tokikaan nyt ihan tuhatta oikeaa lumenia sieltä ei tule, mutta aika paljon kuitenkin.

  10. #6070
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Samasta paketista, toki myös tankokiinnityksen kera maksoin 159 ekua... Eli jos Tokmanni maholliset takuuhommat hoitaa kunnialla niin ei paha. Mun ikääntyneille silimille kovempivauhtisessa polkukaahailussa pikkasen jää uupumaan.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #6071
    Uuden lampun ostaminen on osoittautunut vaikeammaksi kuin osasin kuvitella.
    Olisiko suosituksia seuraavanlaisilla vaatimuksilla:

    - Pitkä toiminta-aika
    - Uusi tai uudehko malli
    - Akun varaustilan ilmaisin, jos lamppu erillään akusta, mielellään akussa.
    - Tankokiinnitys
    - hinta max. 250 e, saa olla sevästi halvempikin.

    lisäys:

    -Kapea valokeila, tulee maantieajoon.
    30 hampainen muokkasi tätä : 08.08.2012 at 15.36
    30T

  12. #6072
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Jos vähän viitit tinkiä hinnasta niin Lupine Piko TL.

  13. #6073
    Lupine Piko TL on hieno lamppu, mutta toiminta-aika on liian lyhyt.
    30T

  14. #6074
    Olisikohan kenelläkään kokemusta/mielipidettä tällaisesta Sigman lampusta:

    http://www.bike-components.de/produc...ulassung-.html
    30T

  15. #6075
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Olen tässä miettinyt, kun oma pyöräily on sujunut jees halvalla "teholedillä", niin mihinkäs noita kalliita valaisimia edes tarvii?

    Laskeskelin että turvallisuuden varalta halutaan nähdä pimeällä tiellä loikoileva eläin x noin 5 sekuntia ennen törmäystä. Jos ajatellaan että maantiepyöräilijämme viuhtoo normaaliin lenkin varrella olevaan alamäkeen sen 50 km/h, 5 sekunnissa ehditään n. 70m päähän. Nyt kun katson firmojen ilmoittamia lumeni/kantamalukuja, niin 70m "viralliseen kantamaan" päästään noin 100 lumenin lampuissa, joilla hintaa 30 euroa.

    Tietenkin enempi valoa on aina kivempi, jos sitä pystyy käyttämään siten että muut tielläkulkijat eivät häiriinny. Varmaan jos tulee vedettyä vauhdikasta pimeillä maastotraileilla niin sitten haluaakin jo vähän ärtsymmät heittimet, mutta tuntuu että työmatka/maantiekäyttöön se paras hinta/laatusuhde on siellä alapäässä.

  16. #6076
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    MIKKELI
    Viestit
    554
    Ei mitään kokemusta ko. laitoksesta, mutta pisti silmään keväällä kun mainostivat.

    http://www.bike24.com/1.php?content=...0,5,66;mid=400
    - Numismaatikko -

  17. #6077
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti proileri Katso viesti
    Olen tässä miettinyt, kun oma pyöräily on sujunut jees halvalla "teholedillä", niin mihinkäs noita kalliita valaisimia edes tarvii?

    Laskeskelin että turvallisuuden varalta halutaan nähdä pimeällä tiellä loikoileva eläin x noin 5 sekuntia ennen törmäystä. Jos ajatellaan että maantiepyöräilijämme viuhtoo normaaliin lenkin varrella olevaan alamäkeen sen 50 km/h, 5 sekunnissa ehditään n. 70m päähän. Nyt kun katson firmojen ilmoittamia lumeni/kantamalukuja, niin 70m "viralliseen kantamaan" päästään noin 100 lumenin lampuissa, joilla hintaa 30 euroa.

    Tietenkin enempi valoa on aina kivempi, jos sitä pystyy käyttämään siten että muut tielläkulkijat eivät häiriinny. Varmaan jos tulee vedettyä vauhdikasta pimeillä maastotraileilla niin sitten haluaakin jo vähän ärtsymmät heittimet, mutta tuntuu että työmatka/maantiekäyttöön se paras hinta/laatusuhde on siellä alapäässä.
    Niin, samalla tavalla voidaan kysyä, että mihin tarvitaan Cannondaleja, Colnagoita tai Nicolaita, kun Inseralla pyöräily sujuu vallan jees. Ovat vieläpä hinta/laatusuhteeltaan erinomaisia pyöriä (kunhan käy oston jälkeen pyörän hyvin läpi, myyjäliike kun on tunnettu kyvyttömyydestään koota fillareita kunnolla).

    Se lamppujen kantama mitataan (tai lasketaan) muistaakseni standardin mukaisesti 0,25 luksiin asti, joka vastaa täysikuun valaistusta. Jos tuo on riittävä valaistusteho, silloin pilvettömällä ilmalla ja täydellä kuulla ei ilmeisesti tarvittaisi lainkaan valoa. Valaistushan olisi näkemiseen riittävä horisonttiin asti. Jokainen voi toki kokeilla, tuntuuko 50km/h kuun valossa turvalliselta.

  18. #6078
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Se lamppujen kantama mitataan (tai lasketaan) muistaakseni standardin mukaisesti 0,25 luksiin asti, joka vastaa täysikuun valaistusta. Jos tuo on riittävä valaistusteho, silloin pilvettömällä ilmalla ja täydellä kuulla ei ilmeisesti tarvittaisi lainkaan valoa. Valaistushan olisi näkemiseen riittävä horisonttiin asti. Jokainen voi toki kokeilla, tuntuuko 50km/h kuun valossa turvalliselta.
    Eikös meillä ole kuitenki se halapa fikkari siinä nokalla antamassa niitä lumeneita, sitä enempi mitä lähempänä ollaan Itseasiassa tässähän o paljon vaikutusta myös sillä linssin ja heijastimen mallilla, saadaan se 100 lumenia tiukaksi säteeksi niin se kantaa yllättävän pitkälle maantiellä.

    Onhan tehovaloilla huonojakin puolia: hinta, tarkemmat suuntausvaatimukset yleisillä teillä, mahdolliset kulut vahingon sattuessa, varaparistojen saatavuus tien päällä jne.. tokihan jokainen loppupeleissä itse päättää mitä käyttää, mutta jos nyt keskustellaan fikkarivalinnoista ni onhan nämä muutkin puolet hyvä tuoda esiin. Mun mielestä ihan hyvä pyrkiä myös keskustelemaan että mikä on ns. vähimmäisvaatimus mihinkin käyttöön. Jenkkifoorumeita mitä olen seurannut niin siellä on tehouskovaisuus valttia. Joku kyseli yhdellä sivustolla "riittääkö 300 lumenia kaupungissa?", se o mun mielestä pikkuisen jo overkilliä

    Mitä tässä olen hoksannut niin ehdottomasti ns. zoom-toiminto on hyvä lampussa, jopa tässä mun halpiksessa saa hyvin pienestä kaukopisteestä leveäksi lähifloodiksi.

  19. #6079
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Ajeleppas proileri sillä teholedillä aamupimeällä vesi- tai räntäsateessa ja kerro sitten riittääkö se.

  20. #6080
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Kalliimmassa lampukkeissa on kanssa fiksummat driverit, wanhassa pikossa on se 'low' moodi jossa patteri kestää yli 8 h ja heijastimet näkee yli 50m päästä helposti.

    Namiskasta saa sitten sen 3-500 lumenia. Mutta tämäkään ei vielä riitä.

    Toisen 4-600 lumenia tangossa ja sitten on hyvä.

    Maastossa ajoon.

  21. #6081
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti proileri Katso viesti
    ...oma pyöräily on sujunut jees halvalla "teholedillä", niin mihinkäs noita kalliita valaisimia edes tarvii?
    Sun ei tarvii tarvita "kallista" valaisinta eikä se edes ole laissa määrätty pakko.

    Aja sä vaan sillä mihin olet tyytyväinen. Toisilla ihmisillä voi olla erilaisia käyttötarpeita & -tilanteita.


  22. #6082
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lupinelta on tulossa uusitut Piko, Wilma ja Betty R. Ilmeisesti uus Wilma on viidellä ledillä 28W ja 2400 lumenia, eli samassa luokassa kuin viime vuoden Betty. Saa nähdä kuinka monella ledillä uus Betty R on ja lähteekö siitä yli 4000 lumenia. Kuulemma myös uus 18Ah akku tulossa. Viralliset julkistukset Eurobikessa.

  23. #6083
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Haha. Kohta pystyy oikeesti alkaa tiputtelee pöllöjä puusta noilla ajovaloilla. +1

  24. #6084
    Tarvittaisiin lamppua "melko" nopeasti. Olen selaillut tätä, muita valo topicceja ja inteertnetsiä mutta kun omaa hakua täyttäävää ei löytynyt ja aikaa ei ole liikaa, kysynpä apua jälleen täältä. Elikkäs, maastoajoon etuvalo tsydeemi. Tarpeeksi leveä valokeila, jotta kääntyily ei haittaa ja maksimi kanto myös riittävän pitkä. Akun kesto riittävä. Hintaa paketilla saisi olla 150 kieppeillä. Tällä panostuksella luulisi saavan yli 1800 lumenia? Eli ehdotuksia. Katselin "mikkihiirtä", mutta kun parempia tuntuu olevan niin miksi ostaa huonompaa. Kertokaas ne paremmat.

    Edit. Sori kirjotusvirheet, puhelin ei ole paras palstapyöräilyyn.

  25. #6085
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Olisikohan kenelläkään kokemusta/mielipidettä tällaisesta Sigman lampusta:

    http://www.bike-components.de/produc...ulassung-.html
    Mulla on ollut Powerled Evo käytössä viime syksystä asti, taisin kirjoittaa siitä tähän ketjuun kokemuksiakin.

    Käytän Powerled Evoa kypärään kiinnitetyn Lupine Pikon kanssa ja olen ollut ihan tyytyväinen. Powerled Evon valokeila on hieman leveämpi/laaja-alaisempi kuin Pikossa, mutta vastaavasti keilassa ei ole samanlaista kirkasta keskusta kuin Pikossa. Vaikka Powerledissä on nimellisesti enemmän lumeneita kuin Pikossa, oma aistihavaintoni on, että ne valaisevat suunnilleen yhtäläisesti.

    Akkukestoa Powerled Evossa on XL-kokoisen akun kanssa enemmän kuin riittävästi. Miinusta Evo ansaitsee tankokiinnityksestä, jonka oversized-putkille mitoitettu klipsi loppuu lituskaisiksi muotoilluilla maantietangoilla kesken. Käytännössä Evon joutuu kiinnittämään maantietangon alasarveen, joka ei ole mitenkään ihanteellisin paikka valokeilan suuntaamista ajatellen. Maastopyörän pyöreäputkisella ohjaustangolla tätä ongelmaa ei tietenkään ole.

  26. #6086
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti proileri Katso viesti
    Eikös meillä ole kuitenki se halapa fikkari siinä nokalla antamassa niitä lumeneita, sitä enempi mitä lähempänä ollaan Itseasiassa tässähän o paljon vaikutusta myös sillä linssin ja heijastimen mallilla, saadaan se 100 lumenia tiukaksi säteeksi niin se kantaa yllättävän pitkälle maantiellä.

    Onhan tehovaloilla huonojakin puolia: hinta, tarkemmat suuntausvaatimukset yleisillä teillä, mahdolliset kulut vahingon sattuessa, varaparistojen saatavuus tien päällä jne.. tokihan jokainen loppupeleissä itse päättää mitä käyttää, mutta jos nyt keskustellaan fikkarivalinnoista ni onhan nämä muutkin puolet hyvä tuoda esiin. Mun mielestä ihan hyvä pyrkiä myös keskustelemaan että mikä on ns. vähimmäisvaatimus mihinkin käyttöön. Jenkkifoorumeita mitä olen seurannut niin siellä on tehouskovaisuus valttia. Joku kyseli yhdellä sivustolla "riittääkö 300 lumenia kaupungissa?", se o mun mielestä pikkuisen jo overkilliä

    Mitä tässä olen hoksannut niin ehdottomasti ns. zoom-toiminto on hyvä lampussa, jopa tässä mun halpiksessa saa hyvin pienestä kaukopisteestä leveäksi lähifloodiksi.
    Jenkeissä taitaa olla muutenkin vähän eri meininki. Autoilukulttuurin luvatussa maassa näkyvyys on must ja takavalon villkutoimintokin tuntuu olevan hyvinkin vaadittu ominaisuus (ei niin etteikö se sielläkin autoilijoita ärsyttäisi), Hollannissa sen sijaan vilkkuvan valon käytöstä saa käsittääkseni 40 euron sakot. Ei niin etteikö USAssa voi osaltaan olla kyse asenteistakin, suuri on kaunista. Samalla täytyy kyllä todeta, että jos lampusta haluaa olevan mainittavaa hyötyä ison valosaasteen keskellä, kyllä siinä kohtuureilusti tehoja tarvitaankin.

    Keilan muoto tietysti vaikuttaa monessakin mielessä. Tiukkakeilaisella taskulampulla näkee kauas muttei lähelle. 100 lumenia ja 70 metriä kuulostaa aika kapeakeilaiselta lampulta. Paras vaihtoehto olisi tietysti pyöräilykäyttöön suunniteltu lamppu jonka keila ei olisi pyöreä. Tuntuvat vain olevan aika harvassa, vaikka olisi valmis enemmänkin lamppuun sijoittamaan. Tietysti jos halutaan vähimmäisvaatimuksia määritellä niin sitten pitää ensin päättää, mitä lampun pitää näyttää (kuten kyllä yrititkin tehdä). Kymmenen vuotta sitten pärjättiin vielä aika pienillä tehoilla kun paremmasta ei ollut tietoa, silloin tehokkaan lampun perustyyppinä olisi voinut olla 5 watin halogeeni tavanomaisen noin yhden watin sijaan. Nyt ledikaudella pyörään saa helposti yhtä hyvin valaisevat lamput kuin vaikkapa mopoissakin on ollut, joten vaatimustasokin on noussut aivan erilaiseksi.

  27. #6087
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Tarvittaisiin lamppua "melko" nopeasti. Olen selaillut tätä, muita valo topicceja ja inteertnetsiä mutta kun omaa hakua täyttäävää ei löytynyt ja aikaa ei ole liikaa, kysynpä apua jälleen täältä. Elikkäs, maastoajoon etuvalo tsydeemi. Tarpeeksi leveä valokeila, jotta kääntyily ei haittaa ja maksimi kanto myös riittävän pitkä. Akun kesto riittävä. Hintaa paketilla saisi olla 150 kieppeillä. Tällä panostuksella luulisi saavan yli 1800 lumenia? Eli ehdotuksia. Katselin "mikkihiirtä", mutta kun parempia tuntuu olevan niin miksi ostaa huonompaa. Kertokaas ne paremmat.

    Edit. Sori kirjotusvirheet, puhelin ei ole paras palstapyöräilyyn.
    Jos haluaa oikeasti toimivan valopaketin maastoon tarttee tankoon yhden laajakeilaisen ja toisen kypärään jossa on kapeampi kiila.. tangon valolla saa varjoja maaston muodoista ja kypärän lampulla katellaan minne ollaan menossa.

  28. #6088
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Jos haluaa oikeasti toimivan valopaketin maastoon tarttee tankoon yhden laajakeilaisen ja toisen kypärään jossa on kapeampi kiila.. tangon valolla saa varjoja maaston muodoista ja kypärän lampulla katellaan minne ollaan menossa.
    Itse hankin aikoinaan Bettyn ja Pikon juurikin tuo teoria mielessä, mutta päädyin aika nopeasti laittamaan Bettyn kypärään ja myin Pikon pois. Kun Betty oli tangossa, niin hämäsi kun valo poukkoili tangon kääntämisen mukaan ja toisaalta taas Pikon valoteho oli sen verran pieni Bettyn rinnalla, että siitä ei hirveesti ollut lisäarvoa. Mutta ehkä nää on myös makuasioita.

  29. #6089
    Tästä aiheesta kun on turistu niin pitkään ja hartaasti niin on jäänyt se punainen lanka itseltä löytämättä joiltain osin. Tullut aika selväksi mitä kaikkea pitää miettiä kun menee maastoon ja haluaa valoa, mutta entä maantie-/fitnessfillarointi syysiltoina tai öinä. Kannattaako silloinkin satsata se 120+ euroa valaisimeen kun kulkee pääosin valaistuilla teillä, mutta valoa tarvitsee silloin kun valotolpat ovatkin yhtäkkiä pimeänä, tai jos muuten vain menee jotain pimeää/puolipimeää kelviä sen muutaman kilometrin ennen kuin taas jostain valot pilkahtaa tielle takaisin?

    Ilmeisesti asteikko menee kutakuinkin näin:
    -alle 5e kiinaihmeet = toimii itsevalaistuna heijastimena
    -10-15e kiinaihmeet ja 15-25e suomihintavalaisimet = hyviä kertomaan omasta sijainnista mutta siihen se jää?
    -30-60e kiinaihmeet ja 50-100e suomihintavalaisimet = näillä jo näkee eteenkin, mutta riippuu valaisimesta miten
    -100+ euron valaisimet kiinasta tai kotosuomesta = "et tule pettymään, ellet olisi saanut valaisinta halvemmalla toisesta kaupasta"

    Noita lamppuja kun ei itse pääse juuri testailemaan kaupoissa (varsinkaan tarvittavissa olosuhteissa) niin onko esim. suosituksia eri markettivalaisimille alemman hintaluokan piirissä, tai hyviä perusteluja kalliimman valaisimen ostamiseksi.

    Omaan vielä tässä vaiheessa hyvän hämäränäön mutta olisi kiva vähintään tulla nähdyksi, ja jos valaisimet siinä luokassa on sutta ja sekundaa, niin mitä keskiluokan hyviä valaisimia on?

  30. #6090
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Itse hankin aikoinaan Bettyn ja Pikon juurikin tuo teoria mielessä, mutta päädyin aika nopeasti laittamaan Bettyn kypärään ja myin Pikon pois. Kun Betty oli tangossa, niin hämäsi kun valo poukkoili tangon kääntämisen mukaan ja toisaalta taas Pikon valoteho oli sen verran pieni Bettyn rinnalla, että siitä ei hirveesti ollut lisäarvoa. Mutta ehkä nää on myös makuasioita.
    Juu mulla meni aina räpeltämiseksi jos toinen puuttu, suoraan kyllä tankovalolla ajoi mutta kun joutukin ajamaan kantorallia niin mutkat olikin yhtäkkiä pirun pimeitä

    Toinen mikä mulla on kans ajatuksena on se että ei ole yhden valon varassa lenkki jos toinen laittaakin pelit poikki kesken ajon, pääsee metästä pois.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •