ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 54 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 44 52 53 54 55 56 64 104 154 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.591 - 1.620 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #1591
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Tuosta risteysalueesta en osaa sanoa, mutta lainsäädännössä ollaan jollakin lailla harmaalla alueella. Sitä ei tarkkaan määritellä, milloin kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus päättyy. TM:n artikkelin kerran luin, jossa tätä juuri ruodittiin. Onko se 5m, vai 10m vai 1/16 poronkusema vai joku muu mitta?

  2. #1592
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Samaa mieltä allin kanssa, aivan käsittämätön risteys tuossa. Tuo pyörätie näyttäisi muutoin kulkeva selkeästi ajoradan vieressä ilman mitään näköesteitä välissä, mutta vähän ennen risteystä se koukkaa kauemmas kauemmas ajoradasta puskien taakse ja sitten ajoradan ylityksen jälkeen takaisin ajoradan viereen.
    Tuon risteyksen suunnittelu pyörätien kulkemisen osalta on juuri sellainen mitä ei pitäisi missään nimessä tehdä. Joku tuolla Keski-Suomalaisen keskustelupalstalla vaati että kelvin suojatie tuossa kohtaa pitäisi sulkea ja siirtää 100 metriä R - kioskille päin.
    Itse näksin tuossakin risteyksessä parhaaksi sen että puskat poistettaisiin ja samoin tuo typerä shikaani tuosta kelviltä ja vedettäisiin se suoralla linjalla risteykseen. Silloin ei näköesteitä olisi, eikä olisi tulkkinanvaraa oliko kääntyvä ajoneuvo vielä kääntyvä vai jo suoraan ajava.

    Sama pitäisi tehdä Espoossa mm Tuomarilantien ja Tuomarilankadun risteyksessä kun tullaan Kauniaisten suunnasta Espoon keksuksen suuntaan.
    Mulla on muuten sellainen kutina noista kelvin shikaaneista että liikennesuunnittelijat tekee niitä sen takia että saadaan pyörälijöiden nopeudet alas kun lähestytään risteystä. Kuitenkin esim juuri Tuomarilankadun ja Tuomarilantien risteyksessä on autoille kolmio ja autoilijoiden pitäisi hidastaa.
    Herääkin kysymys miksi ei autoille tehdä vastaavia shikaaneja kun näkyvyys on heikko joko kelville tai toiselle autotielle ?

  3. #1593
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Noihin shikaaneihin liittyen ihmettelen miksi niitä kanttikiviä pitää laittaa pyöräilijöiden kiusaksi kohtiin, jossa risteävällä tiellä on kolmio. Kilossa on parissa kohtaa jopa kanttikivet pihan kohdalla. Likennesuunnittelijalta olisi kiva kuulla miksi väistämisvelvollista ei haluta hidastaa vaan sitä, jolla on etuajo-oikeus? Siihen Turveradantien ja Turvesuontien risteykseen niitä kaivettiin taas oikein urakalla.

  4. #1594
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Jyväskylän onnettomuudesta ja siitä kuka väistää ja ketä on nyt poliisin ratkaisu.

    http://www.ksml.fi/

    Poliisi vahvistaa: "Autoilija väistämisvelvollinen"

    Liikkuvan poliisin Jyväskylän yksikön johtaja, ylikomisario Veikko Stolt vahvistaa, että autoilija oli väistämisvelvollinen tiistaina Sepänkadun ja Rajakadun risteyksessä sattuneessa autoilijan ja pyöräilijän välisessä kolarissa.

    Erilaiset tulkinnat ja mielipiteet tilanteesta nostattivat runsaan verkkokeskustelun itse uutisen ja sen kommenteista koostetun jatkojutun alle.

    – Tilanne on kieltämättä ollut hieman vaikeaselkoinen, mutta keskusteltuani kollegani kanssa tapauksesta tulimme äänin 2–0 siihen tulokseen, että autoilijan olisi pitänyt väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää. Kevyen liikenteen väylä jatkuu suojatien ylityksen jälkeen, Stolt perustelee.

    Onnettomuustilanteessa auto oli kääntynyt Rajakadulta oikealle Sepänkadulle pyöräilijän ajaessa pyörätietä suoraan Nisulankadun suunnasta. Sekä pyöräilijälle että autoilijalle oli tilanteessa vihreä valo. Pyöräilijään törmännyttä henkilöauton kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

    Stolt myöntää, että Rajakadun ja Sepänkadun risteyksen kaltaiset paikat ovat vaikeaselkoisia. Keskustelupalstalla hämmentänyt seikka on esimerkiksi se, että pyöräilijän käyttämä suojatie on kaukana risteyksestä, josta auto kääntyi oikealle.

    – Ei ole olemassa mitään metrimittaa sille, kuinka kaukana suojatie voi risteyksestä enimmillään olla. Syyllisyyskysymykset ovat aina vaikeita, ja käräjäoikeus lausuu aina viimeisen sanan. Joitain epäselviä tapauksia on viety hovioikeuteenkin asti, Stolt toteaa.

    Jos pyörätie ei jatkuisi suojatien jälkeen, olisi suojatie ylitettävä pyörää taluttaen. Ylikomisario ei osaa sanoa, miten laki tarkalleen ottaen suhtautuisi tilanteeseen, jossa autoilija osuisi lainvastaisesti suojatietä pyöräillen ylittävään. Stolt kuitenkin muistuttaa, että laki sinänsä turvaa kevyen liikenteen aseman.

    – Jalankulkijaa on kuitenkin aina väistettävä, ja lakiinkin on kirjattu, että autoilijan on erityisen tarkasti huomioitava kevyt liikenne.

    Pyöräilyonnettomuuksien ratkomisessa on koko joukko muitakin visaisia kysymyksiä. Laki velvoittaa esimerkiksi käyttämään pyöräillessä kypärää, mutta sen käyttämättä jättämisestä ei rangaista.

    – En osaa sanoa, vaikuttaako kypärättömyys juridisiin tulkintoihin onnettomuustilanteista, mutta voisin kuvitella, että ainakin vakuutusyhtiöt suhtautuvat nihkeämmin onnettomuuksiin joissa vahingonkorvaukset johtuvat puutteellisesta suojautumisesta, Stolt päättää.

  5. #1595
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Jos pyörätie ei jatkuisi suojatien jälkeen, olisi suojatie ylitettävä pyörää taluttaen.
    Onkohan ylikomisariolta jäänyt huomioimatta korkeimman oikeuden ennakkopäätös 125/1996, jossa muistaakseni todetaan aiheesta hieman eri tavalla?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  6. #1596
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Dublin, Ireland
    Viestit
    741
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Samaa mieltä allin kanssa, aivan käsittämätön risteys tuossa. Tuo pyörätie näyttäisi muutoin kulkeva selkeästi ajoradan vieressä ilman mitään näköesteitä välissä, mutta vähän ennen risteystä se koukkaa kauemmas kauemmas ajoradasta puskien taakse ja sitten ajoradan ylityksen jälkeen takaisin ajoradan viereen.
    Tuota koukkausta kai selittänee se risteyksen itä/lounaispuolella oleva alikulku Nisulankadun (jona Rajakatu jatkuu risteyksen jälkeen) ali - olisi tuossa ehkä ollut tilaa KLV:n kiemuroille risteyksen ja alikulun välissä ...puska tietysti täysin anteeksiantamaton.
    "Lisää tätä samaa ja isommat kivet"

    The MAD Finn

  7. #1597
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Noihin shikaaneihin liittyen ihmettelen miksi niitä kanttikiviä pitää laittaa pyöräilijöiden kiusaksi kohtiin, jossa risteävällä tiellä on kolmio. Kilossa on parissa kohtaa jopa kanttikivet pihan kohdalla. Likennesuunnittelijalta olisi kiva kuulla miksi väistämisvelvollista ei haluta hidastaa vaan sitä, jolla on etuajo-oikeus? Siihen Turveradantien ja Turvesuontien risteykseen niitä kaivettiin taas oikein urakalla.
    Et muuten ole ainoa, joka tuota ihmettelee. Lisäksi ihmettelen sitä, että kelvien risteykset etenkin alikulkujen yhteydessä, paikoissa joissa kaikki suunnat laskevat alamäkeen, täytetään jollain kurtturuusuilla tai muulla vesakolla ja näkyvyys saadaan laskettua nollaan.
    A Gentleman will walk but never run

  8. #1598
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Vantaalla otin taannoin yhteyttä puistopuoleen ja liikennesuunitteliaan,oli puskia väärässä paikassa ja esti näkyvyyden.
    Toinen oli tuupakassa missä oli bussipysäkki ja tie kaartaa ja näkyvyys olematon niihin vauhteihin.
    Toinen oli tikkurilan ammattikoulun kohdalla suojatien kohdalla leveät puskat ettei autoilia nää koululaisen tuloa suojatielle!
    Siihen tuli hidastenyppylainen suojatie ja puskat siirtyi.

    Eli kannattaa olla virkamiehille ehdotus vaikka Klubi-askin taakse kosmoskynällä piirros ja selitys/korjausehdotus.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  9. #1599
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wolfhound Katso viesti
    Tuota koukkausta kai selittänee se risteyksen itä/lounaispuolella oleva alikulku Nisulankadun (jona Rajakatu jatkuu risteyksen jälkeen) ali - olisi tuossa ehkä ollut tilaa KLV:n kiemuroille risteyksen ja alikulun välissä ...puska tietysti täysin anteeksiantamaton.

    http://liikenteessa.wordpress.com/20...ijan-kannalta/

    Tuolla hyviä kuvia ja pohdintaa kyseisen kohdan KVL:n liikennejärjestelyistä.

  10. #1600
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Et muuten ole ainoa, joka tuota ihmettelee. Lisäksi ihmettelen sitä, että kelvien risteykset etenkin alikulkujen yhteydessä, paikoissa joissa kaikki suunnat laskevat alamäkeen, täytetään jollain kurtturuusuilla tai muulla vesakolla ja näkyvyys saadaan laskettua nollaan.
    Arkkitehdeillä on kummallisia päähänpistoja, toivottavasti kenellekään ei tule mieleen täyttää vesi-ilmapalloja roundup-seoksella ja heittää niitä ongelmakohtiin. Sehän olis hirmuista sabotaasia ja yhteisen omaisuuden turmelemista.

  11. #1601
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    402
    Alikulut vois rakentaa mielummin ylikulkuina jolloin nopeus laskisi kun tullaan risteykseen ja samalla olis parempi näkyvyys. Haittana olisi talvihuolto :/
    "The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"

  12. #1602
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wacky Katso viesti
    Alikulut vois rakentaa mielummin ylikulkuina jolloin nopeus laskisi kun tullaan risteykseen ja samalla olis parempi näkyvyys. Haittana olisi talvihuolto :/
    Kuulostaa hyvältä idealta siihen asti että joudut polkemaan ne ylämäet.

  13. #1603
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Kuulostaa hyvältä idealta siihen asti että joudut polkemaan ne ylämäet.
    Tästä tulee mieleen, että pari viikkoa sitten löysin jostakin Huopalahden nurkilta kevyen liikenteen ylikulkusillan, jota en muista aiemmin kulkeneeni. Syystä tai toisesta tuohon siltaan oli laitettu korkeutta sen verran, että alkoi kyllä mietityttää miten siitä oli heikompikuntoisten suunniteltu pääsevän yli...

    Turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta alikulut olisi kyllä parempi toteuttaa siten, että suoraan menevää liikennettä (joka ei siis ole menossa alikulkuun) ei viedä alikulun tasoon, vaan se kulkee alikulun yli ja alikulusta tulevaa liikenne nousee suoraan kulkevan liikenteen tasolle ramppia ylös. Esimerkiksi Oulunkylässä on junaradan varressa joitakin alikulkuja toteutettu juuri tuolla tavalla.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  14. #1604
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama
    ... toivottavasti kenellekään ei tule mieleen täyttää vesi-ilmapalloja roundup-seoksella ja heittää niitä ongelmakohtiin. Sehän olis hirmuista sabotaasia ja yhteisen omaisuuden turmelemista.
    Kissan kaukosäätimeen eli vesipyssyyn voi tehdä seoksen ja se on helpompi mukanakulettaa kuin tsiljuuna pallukkaa. Vesipyssyyn voi myös laittaa jarrunestettä peltilehmäin päällekarkailun torjuntaan.

  15. #1605
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Kuinkahan tuota vespyssyy kerkiäisi käyttämään ohiajavan lasinpesunestettä suihkivan perään? Ohjuutankoon valmiiksi tähtäyssuuntaan tarttis kiinnittää? Kaupunkiliikenteessä tietty kerkii tuurilla seuraavissa valoissa?
    onks pakko, jos ei haluu

  16. #1606
    mutanaama Guest
    IPSC, ja ei ehdi karkuun

  17. #1607
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436

  18. #1608
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Vantaalla mopoilija törmäsi polkupyörällä liikkuneeseen poikaan ja pakeni paikalta:

    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...i_pikkupoikaa/
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  19. #1609
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Kartanokoski-Pakkala
    Viestit
    264

  20. #1610
    mikk0 Guest

  21. #1611
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    ^ Don't drink & drive.

  22. #1612
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.542
    Don't drink & drive if you can't. Kuiteski joku auto ajanut päälle ja paennut paikalta. Kypärä on hyvä kännipyöräillessä.

  23. #1613
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    783
    Tänään oli aamulla seiskan aikaan Kuopiossa eräässä ikävässä risteyksessä ambulanssi, yksinäinen pyörä sekä tienposkessa pysähdyksissä oleva auto. Jotain lienee sattunut työmatkalaiselle.
    Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...

  24. #1614
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Järvenpäässä kääntyvä naisautoilija törmäsi pyörällä liikkuneeseen poikaan, pysähtyi kysymään vointia ja poistui paikalta:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...29949_uu.shtml
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  25. #1615
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...i_pyorailijaa/

    Autoilija tönäisi pyöräilijää Naulakalliontien ja Kontulantien risteyksessä Helsingissä keskiviikkoiltapäivänä kello 17 aikoihin.
    Autoilija ajoi Naulakalliontietä ja tuli kärkikolmion takaa paikassa, jossa on kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi.

  26. #1616
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Mitenkään puolustelematta tuota kolmion takaa törmäillyttä, niin täytyy todeta että sekä tuon uutisen että Google Mapsin (kolme vuotta vanhan) kuvan perusteella tuossa risteyksessä näyttäisi olevan Naulakalliontien ajoradalta vähemmän kuin ihanteellinen näkyvyys oikealta tulevalle pyörätielle. Sen verran reipasta pusikkoa näyttäisi tuossa risteyksen nurkassa kasvavan.

    http://maps.google.fi/maps?q=Naulaka...60.93,,0,22.81
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  27. #1617
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Mitenkään puolustelematta tuota kolmion takaa törmäillyttä, niin täytyy todeta että sekä tuon uutisen että Google Mapsin (kolme vuotta vanhan) kuvan perusteella tuossa risteyksessä näyttäisi olevan Naulakalliontien ajoradalta vähemmän kuin ihanteellinen näkyvyys oikealta tulevalle pyörätielle. Sen verran reipasta pusikkoa näyttäisi tuossa risteyksen nurkassa kasvavan.

    http://maps.google.fi/maps?q=Naulaka...60.93,,0,22.81
    Jos näkyvyys on heikko, niin risteystä pitää lähestyä pienemmällä nopeudella. Ai niin, sääntö ei koskekaan autoja.

  28. #1618
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Mitenkään puolustelematta tuota kolmion takaa törmäillyttä, niin täytyy todeta että sekä tuon uutisen että Google Mapsin (kolme vuotta vanhan) kuvan perusteella tuossa risteyksessä näyttäisi olevan Naulakalliontien ajoradalta vähemmän kuin ihanteellinen näkyvyys oikealta tulevalle pyörätielle. Sen verran reipasta pusikkoa näyttäisi tuossa risteyksen nurkassa kasvavan.

    http://maps.google.fi/maps?q=Naulaka...60.93,,0,22.81
    Senpä takia siinä onkin tuo lisäkilpi Kaksisuuntainen pyörätie.
    Sitä käytetään kertomaan väistämisvelvollisesta suunnasta tulevalle, että risteyksessä on runsaasti (vaikeasti havaittavaa) pyöräliikennettä.
    Liikenneministeriö on antanut lisäkilven käytölle seuraavat ohjeet
    Lisäkilpi 863. Kaksisuuntainen pyörätie
    Lisäkilpeä voidaan käyttää merkin 231 tai 232 yhteydessä. Lisäkilpeä on syytä käyttää erityisesti tilanteissa, joissa on lyhyet näkemät tai joissa on muuten vaikea havaita risteävää pyöräliikennettä

  29. #1619
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Jos näkyvyys on heikko, niin risteystä pitää lähestyä pienemmällä nopeudella. Ai niin, sääntö ei koskekaan autoja.
    En luule veikkaavani väärin jos arvaan että auto oli kääntymässä oikealle ja kuski katsoi vain vasemmalle tuleeko autoja. Oikeallehan ei tarvitse katsoa kun sieltä ei autoja voi tulla. Pyöräilijöistähän ei tarvitse välittää ja sinne oikealla ei siten tarvitse katsoa.

  30. #1620
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...478825359.html

    Polkupyörällä liikkunut alle 10-vuotias pikkupoika jäi bussin alle torstaina Helsingin Oulunkyläss.Bussi ajoi linjaa 65.

    Poika oli ylittämässä suojatietä Otto Brandtin tiellä, Kestikujan kohdalla olevan linja-autopysäkin läheisyydessä.

    Tapauksesta tehtiin ilmoitus kello 14.36.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •