Mullakin on hyviä kokemuksia Madshusin takuusta. Vuonna 2007 ostetusta parista irtosi viime keväänä NIS-levy ja vein sen korjattavaksi eri liikkeeseen kuin mistä ostettu. Parin viikon päästä soittivat liikkeestä että tervetuloa hakemaan sukset, ja kun menin kauppaan, käteen lykättiin vastaavat 2012-mallin sukset ja vielä thermopussivoideltuna. Jäi kyllä niin hyvä maku, että tämän talven Fischer-hairahdus jää kyllä yhteen pariin, varsinkin kun Matukka toimii itselläni paremmin.
ÄäriTeam
Tarvitsen apua tai edes vertaistukea. Hiihdän vapaata ja minulla on Salomonin n. 8 vee vanhat monot. Aiempina talvina hiihto on jäänyt vähille, mutta nyt tammi-helmikuussa on tullut n. 300km eli ihan ookoo määrä. Hyvin alkanut hiihtokausi on kuitenkin kokenut kolauksen, kun oikean jalan sisempi kehräsluu (ne patit nilkan molemmin puolin) on alkanut kipeytyä joka kerta hiihtäessä. Näin on käynyt nyt muistaakseni 5 viime lenkillä, vaikka lenkkien välillä on ollut puolentoista viikon taukokin. Nilkka ei ole kipeä, vaan ainoastaan tuo kehräsluun sisäpuolen patti. Hiihtäessä kivun vielä joten kuten sietää, mutta viime lenkin jälkeen kun hyppäsin pois suksilta, niin kipu oli niin kova, että käveleminen mono jalassa oli yhtä tuskaa. Lääkäri antoi ohjeeksi ainoastaan Voltaren emulgeelin.
Koko tammikuu meni täysin ongelmitta, mutta vika ilmaantui muistaakseni helmikuun alussa. Kipua esiintyy satunnaisesti myös korkeavartiset ulkokengät tai painitossut jalassa. Toisin sanoen silloin, kun tuohon luun pattiin kohdistuu jotain painetta. Matalavartisilla kengillä ja ilman kenkiä - no problemo. Mutta hiihtomonot on ylivoimaisesti pahimmat. Monot jalkaan ja 5 askelta niin kipu tuntuu.
Onko tämä nyt vaan tottumattomuutta hiihtoon vai onko mono tai jalka vääränlainen. Tarvitsen vertaistukea. Jollei vika korjaannu, niin tässähän pitää alkaa ajamaan fillarilla.
Leikkaa 3-5 mm paksu vaahtomuovi tai routamaton palanen tai huopa munkkirinkilän muotoon. Laita rinkilä kehräsluun päälle niin että patti tulee keskireiästä ulos. Teippaa urheiluteipillä paikalleen hiihtolenkin ajaksi.
Rinkula ottaa painetta pois kehräsluun päältä.
Lisäksi sinun kannattaa opetella oikea hiihtotekniikka. Mitä ilmeisimmin luistelet kuokkaa ja liu'utat kantilla. Reseptiksi mogrenia, vassua ja tasapohjalla liukua.
Arvelen edellisen kirjoittajan osuneen jo naulankantaan, mutta samaan paikkaan eli sisemmän kehräsluun tienoille voi ilmaantua kipua myös jalan poikittaisen holvikaaren laskeuduttua tai sitä tukevien lihasten ylirasituttua. Apuna voisi tällöin toimia kaarta tukeva muotoiltu pohjallinen tai insertti ja hoitona kaikkinainen jalkajumppa paljain jaloin.
Kuulostaa tutulta. Pari vuotta sitten kärsin Salomonin luistelumonoilla kuvaillun kaltaisista kivuista, tosin niin että hiihtämään lähtiessä kipu oli kovimmillaan mutta lieveni lenkin mittaan. Sittemmin olen alkanut käyttää (muista syistä) muotoiltua pohjallisia ja nilkan luukyhmyn kivut ovat hävinneet.
En usko, että minkään suksimerkin "takuissa" on varsinaisia ongelmia, jos puhutaan näistä kalliimman luokan vehkeistä. Itselläni on vuosien kokemukset Fisheristä, Peltosesta ja Salomonista. Kaikkiin on myyjältä saanut sellaisen takuun, että jos sukset hiihtämällä hajalle saa, ne voi tuoda takaisin ja saa uudet. Peltosen hajoamisista on kokemuksia ja "takuu" on toiminut. Muita en ole hiihtämällä hajalle saanut.
Yhdet Atomicin sukset hajosivat juuri tuosta keskeltä, mutta syynä oli suksia kyljistä puristavan voitelutelineen käyttö. Sitähän ne eivät kyllä kestä, vaikka jotkut muuta väittävät.
Kiitoksia, kokeillaan tätä. Alkutalven hiihdin pelkästään kuokkaa, mutta jossain vaiheessa siirryin vassuun. Jotenkin muistelen, että tuon tekniikan vaihdon yhteydessä ongelmat alkoi. Amatöörin tekniikkavirheitä joka tapauksessa.
Juoksukengässä pitää olla pronaatiotuki, eli tämäkin on mahdollinen vian aiheuttaja. Muutenkin tuo meikäläisen hiihto (vassu erityisesti) tuntuu välillä jalkapohjassa ja nilkoissa ei niin hyvältä. En ole hiihtäny vassua kovin paljon, joten se on kyllä välillä aikamoista tasapainoharjoittelua. Muistaakseni pari vuotta sitten teetin footbalance-pohjalliset, voisin kokeilla niitä hiihdossa jos ne vielä jostain löytyy.
Kerran sun hiihtoa seuranneena, ei siinä mun mielestä mitään silmiinpistävää tekniikkavirhettä ollut. Wassberg näytti hyvältä, eikä suksi liukunut kantillaan. Ihan asiallisen näköistä menoa. Mutta olet kuitenkin suhteellisen kokematon hiihtäjänä, ja lisännyt (käsittääkseni) kilometrejä paljon tälle talvelle verrattuna viime talveen, niin sieltä tuo ongelma saattaa juontaa juurensa. Rasitusvamma siis. Tuo vaahtomuovijuttu saattaa hyvinkin toimia. Vielä parempi olisi vaihto perinteiseen tyyliin ja varrettomaan hiihtokenkään, mutta se ei taida olla vaihtoehto.![]()
Ananasakäämä!
My brain is stuck from shooting glue
I'm not sorry for the things I do
Carbona not glue
Salomonin luistelumonojen kanssa kehräsluu-ongelmista kärsiville vinkki - pohjallisen ja muovin väliin
noin 4-5mm korotus kantapään alle. Voi testata vaikka pakalla sanomalehtipaperia, ittelläni toimi ihan
Iltasanomien paperi
Se on se kengän ulkopuolisen muovikehikon nivelpiste kun osuu sopivaan paikkaan - ei tartte olla ees
tekniikkavirhettä, klapin saa pipiks ilmankin kauden alussa / jos hiihii harvemmin noilla jos on jaossa
saanut vääränmuotoiset nilkat
Mulla on tietääkseni oikeinkin sopivan jäykät luistelusukset, mitä jos sukseni olisivatkin hieman liian jäykät ? Meneekö silloin ne painealueet liian lyhyiksi ja täten luisto hieman kärsisi ?
Pro-ratkaisuna meikäläisellä on Ikean hyllymuovia siellä pohjallisen alla korokkeena. Ei kastu ja kestää kuin Ingvarin säätiöjärjestelmät.
Pirkan hiihto lähestyyOnkohan kuinka moni foorumilaisista lähdössä matkaan?
Itselläni on tarkoitus hiihtää vapaalla 90km. Tosin oikea kyynärpää on hiukan kysymysmerkki, kun viime viikonloppuna joku peesari hiihti sauvan päälle ja se repäs melko ilkeästi. Kylmägeeli-kylvystä huolimatta kyynärpää vihoittelee.
www.kaupinkanuunat.net
Lyhyet painealueet ovat hyväksi toisaalta pluskeleillä ja toisaalta nihkeällä pakkasekelillä. Lyhyen painealueen sukset ovat ehkä vähän huterammat luistella kuin pitkillä painealueilla varustetut. Mielestäni lyhyt painealue on parempi kuin liian pitkä painealue vaikka ohjattavuus vähän kärsisikin.
Jos et aja et voi ottaa!
Tässä on nyt viikon päivät podettu influenssaa ja siitä 5pv kuumeessa.
Ainut positiivinen asia on, etten edes aikonut Pirkkaan - sitten vasta vituttaiski.
Niin ja on toi painokin tippunu.
Kaar ittelles vaa
Pirkkaan on tarkoitus lähteä suksimaan. Vapaalla ja räkä nenästä sekä kuola suupielestä roikkuen.
mää kuulemma puhun puhrasta Tampereem murretta mutta em mä nyt tiä onko sekään ny aina niim puhrasta mutta, olen törmännys siihen 'Puhrasta on joskus ihan kiusallisuuteen astikka, jo vuasia oon puhunut vaikka oon haukiputtaalta kotosin
(Hiihtoon ei oo valmistauduttu vielä ja tänäänki pyörii vaan pyörä Pehkusuolla)
Joo, olen ilmoittautunut Pirkkaan, puolikkaalle vapaalla tyylillä. Viime vuonna oli tarkoitus matka hiihtää Kalevan Kierroksen puolimatkojen yhteydessä, mutta tulin juuri sopivasti kipeäksi. Viimeisellä lenkillä ennen Pirkkaa ei suksi luistanut ja v-tutti jo valmiiksi, että periaatteessa olin tyytyväinen kun ei tarvinnut lähteä. Sain osallistumisen siirrettyä seuraavalle vuodelle, ja tässä sitä nyt taas ollaan.. Kilometrejä on alla entistä vähemmän, suksilla yksi reilu 10 km lenkki noin kuukausi sitten ja tänään toinen 7 km lenkki pehmeällä uralla jälkituntuman ollessa maksimaalinen v-tutus ja ihmettely, onko oikeasti järkeä lähteä hiihtämään 170 km päähän, vaikka se nyt onkin jo vuosi sitten maksettu..
Saiskos jostain joku ammennettua mulle motivaatiota? Tekniikkaa ei ole, eikä paljon voimaakaan, ja vaikka olis voimaa, niin se hajoo siihen kun ei ole sitä tekniikkaa. Yleensä urheilemaan on hyvä lähteä jos ketuttaa muutenkin, mutta hiihtämään ei mun parane lähteä. Itsellä vain kohoaa v-käyrä entisestään. Tämän päiväisen epäonnistuneen hiihdon jälkeen koitin lähteä juoksulenkille. Siitä tuli semmonen viisiminuuttinen, kun mahaa pistää, jalat sattuu ja kengät lipsuu. Lopulta Wilier pelasti päiväni kun sitä hetken poljin olohuoneessa kirjaa lukien (on muuten melko hankalaa). Ei musta tule hiihtäjää, ei niin millään.. Luistelua jäällä on kyllä talvelta alla viime viikonlopulta 45 km ja sitä ennen parisen kertaa joku 20 km, joten kai siitäkin nyt jotain apua on kropan tottumisen suhteen, jos nyt tuonne päätän lähteä. Ei kyllä huvittaisi niin millään, puhukaa mut ympäri?
Sullahan on yhtä paljon reeni kilometrejä vapaalla kuin mulla ja tekniikka voi olla jopa parempi... ja aattelin lähtee 90 km matkaan vaikka ei tiedä näkyykö maalia ikinä
perinteistä tuli hiihdettyä sentään yli 200 km tän vuoden alussa reeniä Jämin 42 km matkaan
Pirkan hiihdon vapaan puolikkaalle ollaan tässä lähdössä ensimmäistä kertaa. Sääennuste lupaa aurinkoista pikkupakkasta, mikäs siinä on hiljakseen luistella maalia kohti. Jokaisella huoltopisteellä kiireetön pysähdys ja maaliin ennen sulkemisaikaa. Siinä resepti.
Pirkan hiihtoon täältäkin lähdössä, Niinisalosta pitäisi perinteisellä startata klo 7.00. Ei oikeastaan jännitä, puhdasta pelkoa tämä on. Lauantaina menen jo Niksulaan valmiiksi. Hyvin kyllä järjestetty kun pääsee jo edellisenä päivänä tuonne bussilla.
Hyvin se menee, tavoite aina seuraavalle taukopaikalle. Alun kun menee tarpeeksi rauhallisesti niin on paukkuja sitten loppumatkan nousuillekin. Pirusti vain luistovoidetta, alkumatka 45 km näyttäisi olevan aika tasaista, tasatyöntöä niin paljon kuin jaksaa. "Pumpulla ja käsi vääränä kuin kirnun veivi"
Sanna04 lopettaa sen murehtimisen nyt, hieno keli tulossa ja kaikkea. Matkalla saa mehua, leipää ja kauravelliä. Ota vaikka laturetkeilynä. Et ole kierroksella tänä vuonna?
Kirjanmerkit