toi tuli niin varmasti että lisään seuraavaan tilaukseen!
Jos ajaa talvipyörällä vain oikealla pakkasella, niin voi käyttää ohutta öljyäkin laakereissa
Toki navat ja keskiöt kannattaa avata sillon suhteellisen usein.
Paksukylkisten renkaiden rullaus heikkenee ihan silmissä kun pakkanen alkaa kiristymään -20 asteen tienoilla. Maastopyörien pierunkuorirenkaat tuntuvat rullaavan hyvin kovallakin pakkasella.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Viime talvena Canyon pääsi aina lämpimään talliin ja se revittiin sieltä suoraan -20°C asteeseen kun lenkki alkoi. Tyypillisesti pelasi puoli tuntia hienosti ja sitten alkoi kangistua. Avid Juicy 3:t toimi silloin varsin hyvin, mutta toisaalta eipä ne ehtineet syväjäätyäkään missään vaiheessa. Spessu on ollut tämän talven kylmässä tallissa jonka lämpötila seurailee ulkolämpötilaa aika tarkkaan. Oletin että se olisi parempi vaihtoehto, kunhan pyörä vaan on kuivunut nollakelilenkkien jälkeen. Mutta eipä se ole sen "valmiimpi" pakkaslenkkeihin kuin lämpimästä tallista pakkaseen ajettu pyörä. Pitkällä tähtäimellä tietysti järkevää välttää niitä suuria lämpötilaeroja.
Keulaöljyt ei ole vielä kovin montaa kuukautta (tai yli 500 kilometriä) vanhat mutta täytynee tässä keväällä vaihtaa ne uusin ja notkeampiin. Ei pelkästään talvitoimivuuden takia vaan ihan yleisenä huoltona.
Hmm, sattuneesta syystä oli hirveä kiima päästä maantiepyörällä liikenteeseen. Eteen mahtui just ja just Vittorian kaposin crossikumi ja taakse tallin vanhin nokialainen. Ja lunta satoi täällä itäsuomessa, jopa äitimuorin taksi päätyi ojaan... Oiskohan siinä perää että kapia rengas upottavassa kelissä ois paras, tiijä häntä. Rahaa kuiten meni eli 44 senttinen tanko pitää hommata. Ja droppi ja reach pitäs päättää, on tää hankalaa, kuiten hauskaa.
Eilen näin:
20 kilometriä ja -20 astetta.
![]()
jussika muokkasi tätä : 08.02.2012 at 16.09
-Pyöräilyn ei tarvitse olla totuus, mutta on hyvä jos siinä on totuutta-
Joskus maalaisjärjellä tuli ajateltus, että lämpimästä pakkaseen tuodun fillarin
laakerit eivät kohmettuisi kun liikkeestä tuleva kitka pitäisi lämpöä yllä.
Oho menikin offtopikiksi. Sarjaan "vääriä luuloja"
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Tuli ostettua halpa kypärämyssy ja sehän teki talvipyöräilystä kerralla melkein luksusta.
On se silti raskasta touhua, eilen ajoin yht. 28 km ja illalla olin kyllä aika puhki, vaikka väylätkin oli hyvässä kunnossa.
Tänäaamuna oli kyllä kylmin aamu koko talvena; kämpän mittari näytti vain -25 astetta, koululla -28.
Ukko itse tarkeni vallan hyvin, mutta mm. Blackburnin etuvalo perhana meinasi jäätyä ja imi paristot tyhjiksi.
Samoin kävi Garminin 200 Edgelle. Perhana klossitkin jäätyivät polkimiin kiinni kokoajan, sai olla jatkuvasti repimässä jalkoja irti naama punaisena.
Nami nami. Onneksi koululla pääsi kuumaan suihkuun.
Hupaisaa myös että Sigman mittari ei näytä alle -10 asteen lämpötiloja. Ilmeisesti germaanit ajattelevat, että sitä kylmemmässä ei kukaan hullu pyöräile.
Kyllä näyttää - ainakin oma perus-marketti-sigma. Tosin kovemmilla pakkasilla alkoi näyttö hyytymään ja nyt ei näytä enää mitään, kun joku oli ilmeisesti hukannut omansa ja napannut siitä vierestä minun mittarin mukaansa.
Sellainen "haitta" Sigman mittareista on talvi- ja syyskäytössä löytynyt, että kokeilemani kaksi langatonta versiota eivät ole olleet yhteensopivia DX:stä ostettujen led-valojen kanssa. Ilmeisesti lampuissa oleva jänniteregulaattori/hakkuri/mikälie aiheuttaa sen verran häiriötä, ettei langaton yhteys toimi. Toisaalta säästöäpä se vain on, jos ei tarvitse katsoa kuin langallisia malleja.
Meikäläisen Taiwan-mittarin lämpömittari näyttää lukemia ainakin -20 C asti, sitä kylmemmässä en ole sitä vielä ulkoiluttanut.
Tosin varsinainen matkan mittaaminen loppuu viimeistään jossakin -15 C nurkilla.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Työpaikalla minua pidettiin perjantaina ihan hulluna, kun poljin -22 asteessa töihin ja näytin täsmälleen samalta jääpuikkoineen päivineen, kuin Jussika.
Oli vaan hankala polkea, kun silmäripsiin kokoajan kerty jääpuikkoja ja luomet oli niin raskaat, että sai koko ajan pyyhkiä silmiä![]()
Ite yritän livahtaa pukuhuoneeseen niin ettei kukaan näe. Ei enää huvita kuunnella:
"sitkee sissi"
"oho, onko pitkä matka?"
"kyllähän minäkin, mutku..."
"eikö tule kylmä?"
Onko ihmiset vieraantuneet ulkoilmasta niin että pieni reippailu aamulla koetaan uskomattomaksi urotyöksi?
Huvittavinta asiassa on vielä se että autoillessa todennäköisesti palelee enemmän kuin pyöräillessä. Ensin kun kaivaa autoaan hangesta sen 10 minuuttia toimistokuteissa ja pikkukengissä, jonka jälkeen kömmitään hieman lämmenneeseen autoon ja perillä pitää kävellä taas parkkikselta työpisteelle, niin ei tuossakaan palelematta pääse. Pyöräillessä yllä on puhtaasti funktionaalinen maksimaaliseen mukavuuteen tähtäävä asu ja kun se on kunnossa ei pyöräillessä tarvitse palella lainkaan - korkeintaan alkumatkasta on hieman vilpoinen olo.
Jonkunaikaa sitten kun kyseltiin millä pyörillä ajetaan niin eilen tuli otettua omastani kuva. Tällä on taittunu jo reilu 700km tänävuonna:![]()
Niin totta - talvipyöräilijää pidetään ihan yli-ihmisenä. Tosiasia on, että pyöräillessä on ole koskaan palellut työmatkaa (paitsi ehkä vähän varpaista), mutta autossa olen. Pistäpä vielä parinkymmenen asteen pakkasessa pyöräkärry ja pari mukulaa perään, niin jopas alkaa päivittely...
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.
Kyllä tuo -14°c aika ylärajoilla mielekkääseen sunnuntaipyöräilyyn. Sen jälkeen mennään aika "extreemelle"
Eli tarvitaan jonkinlainen naamasuoja nenälle poskille. Eikä suora yli -20°c hengitysilma tunnu terveeltä keuhkossa.
Jää miettimään onko sillä syketasolla ja vauhdilla enää mieltä pyöräillä kuntoillakseen. Flunssa iskee. Spinningi voittaa
Luonnollisesti työmatkapyöräily on erikseen.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
-Pyöräilyn ei tarvitse olla totuus, mutta on hyvä jos siinä on totuutta-
Samaistun niin satasella ettei tottakaan. Lisäisin vielä listaan:
"Oho, pyöräiletkö vielä talvellakin?"
"Onko sulla nastarenkaat"
On kuluttavaa, kun samat päivittelyt pitävät harrastuskaverit, naapurit ja työkaverit, ja aina joutuu avaamaan liikkumistapaansa. Kun ei aina viitsi pyöräilyn edistämispuheitakaan pitää. Suomalaiset ovat niin autoistuneita, että on useimmille lhäes käsittämätöntä että joku liikkuu ekologisesti ja terveellisesti lihasvoimin. No, ajat muuttuvat - toivon.
Te olette vaan niin kiinnostavia tyyppejä, että jengi pyrkii tekemään tikusta asiaa
Mulle on muutama työkaveri kertaalleen kummastellut, mutta ei siitä ole kenenkään kanssa useammaksi kerraksi aihetta piisannut.
Olipa muuten kiva ajaa kotiin. Kun oli palaveripullaa maarussa, jaksoi kampi kääntyä tavallista reippaammin. Keskisykekin nousi 84 %:iin.
10k-kerhon jäsen
Minulla ei työmatkoilla ole pakkasrajoja ollut. Vaatetta sopivasti päälle ja vauhtia vähemmäksi pakkasilla. Olen myös panostanut kunnolliseen hengitysmaskiin http://www.talusoutdoor.com/coldavenger . Sitä voi käyttää myös hiihdossa yli 20 pakkasissa. Nastarenkaita en ole tottunut käyttämään. Päinvastainen esimerkki on unkarilainen tuttuni, joka pyöräilee töihin Budapestissä. Siellä työmatkapyöräily on kuulema sen merkki, ettei ole varaa autoonTämä samainen kaveri halusi ostaa ehdottomasti Suomessa käydessään Nokian nastarenkaan omaan fillariinsa. On kuulema ainoa nastarengas Budapestissä.
Itse käytän tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=6F3cN8pA48o
Kirjanmerkit