HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 73 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 75 83 123 173 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #2161
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    ... Simpan H2 on helposti avattava eli puhdistus ja pakkaskelin vaseliini, mitä tähän ja kuppi/kartio napoihin sitten laitetaan onkin sitten eri asia, ehkä ehdotuksia?...
    Tätä:



    Toimii kelissä kuin kelissä.



  2. #2162
    arctic biker Guest
    toi tuli niin varmasti että lisään seuraavaan tilaukseen!

  3. #2163
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Jos ajaa talvipyörällä vain oikealla pakkasella, niin voi käyttää ohutta öljyäkin laakereissa
    Toki navat ja keskiöt kannattaa avata sillon suhteellisen usein.
    Paksukylkisten renkaiden rullaus heikkenee ihan silmissä kun pakkanen alkaa kiristymään -20 asteen tienoilla. Maastopyörien pierunkuorirenkaat tuntuvat rullaavan hyvin kovallakin pakkasella.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  4. #2164
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Ohhoh, melko liuta ongelmia. Mahtaako sulla tulla paljon lyhyitä semi-lämpimässä tallissa säilyttämisiä, niin että pyörä on aina kosteana kun viet sen pakkaseen? Itselläni ei ole varsinkaan jarrujen ja keulan kanssa ollut mitään ongelmia koskaan talvisin. Jarrunesteet (oikeanlaiset) on tehty pakkasta kestämään, ja keulan ongelmat viittais siihen että öljyissä on jo vettä seassa (harmaat vaihdossa). Jarruongelmat vois selittyä sillä että itse sylintereihin pääsee jäätä, en tunne ko. jarrujen rakennetta kylläkään.
    Viime talvena Canyon pääsi aina lämpimään talliin ja se revittiin sieltä suoraan -20°C asteeseen kun lenkki alkoi. Tyypillisesti pelasi puoli tuntia hienosti ja sitten alkoi kangistua. Avid Juicy 3:t toimi silloin varsin hyvin, mutta toisaalta eipä ne ehtineet syväjäätyäkään missään vaiheessa. Spessu on ollut tämän talven kylmässä tallissa jonka lämpötila seurailee ulkolämpötilaa aika tarkkaan. Oletin että se olisi parempi vaihtoehto, kunhan pyörä vaan on kuivunut nollakelilenkkien jälkeen. Mutta eipä se ole sen "valmiimpi" pakkaslenkkeihin kuin lämpimästä tallista pakkaseen ajettu pyörä. Pitkällä tähtäimellä tietysti järkevää välttää niitä suuria lämpötilaeroja.

    Keulaöljyt ei ole vielä kovin montaa kuukautta (tai yli 500 kilometriä) vanhat mutta täytynee tässä keväällä vaihtaa ne uusin ja notkeampiin. Ei pelkästään talvitoimivuuden takia vaan ihan yleisenä huoltona.

  5. #2165
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Pitkällä tähtäimellä tietysti järkevää välttää niitä suuria lämpötilaeroja.
    Bullshittiä, sanon minä.
    Päivittäiskäytössä olevat pyörät pysyvät huomattavasti parempana, kun niitä vain käytetään pakkasessa ja säilytetään lämpimässä.

  6. #2166
    arctic biker Guest
    Hmm, sattuneesta syystä oli hirveä kiima päästä maantiepyörällä liikenteeseen. Eteen mahtui just ja just Vittorian kaposin crossikumi ja taakse tallin vanhin nokialainen. Ja lunta satoi täällä itäsuomessa, jopa äitimuorin taksi päätyi ojaan... Oiskohan siinä perää että kapia rengas upottavassa kelissä ois paras, tiijä häntä. Rahaa kuiten meni eli 44 senttinen tanko pitää hommata. Ja droppi ja reach pitäs päättää, on tää hankalaa, kuiten hauskaa.

  7. #2167
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    30
    Eilen näin:
    20 kilometriä ja -20 astetta.

    jussika muokkasi tätä : 08.02.2012 at 16.09
    -Pyöräilyn ei tarvitse olla totuus, mutta on hyvä jos siinä on totuutta-

  8. #2168
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Joskus maalaisjärjellä tuli ajateltus, että lämpimästä pakkaseen tuodun fillarin
    laakerit eivät kohmettuisi kun liikkeestä tuleva kitka pitäisi lämpöä yllä.

    Oho menikin offtopikiksi. Sarjaan "vääriä luuloja"
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  9. #2169
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    228
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussika Katso viesti
    Eilen näin:
    20 kilometriä ja -20 astetta.


    Hihs
    Tarvittaessa vaikka taluttaen.

  10. #2170
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Tuli ostettua halpa kypärämyssy ja sehän teki talvipyöräilystä kerralla melkein luksusta.

    On se silti raskasta touhua, eilen ajoin yht. 28 km ja illalla olin kyllä aika puhki, vaikka väylätkin oli hyvässä kunnossa.

  11. #2171
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    129
    Tänäaamuna oli kyllä kylmin aamu koko talvena; kämpän mittari näytti vain -25 astetta, koululla -28.
    Ukko itse tarkeni vallan hyvin, mutta mm. Blackburnin etuvalo perhana meinasi jäätyä ja imi paristot tyhjiksi.
    Samoin kävi Garminin 200 Edgelle. Perhana klossitkin jäätyivät polkimiin kiinni kokoajan, sai olla jatkuvasti repimässä jalkoja irti naama punaisena.
    Nami nami. Onneksi koululla pääsi kuumaan suihkuun.

  12. #2172
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Hupaisaa myös että Sigman mittari ei näytä alle -10 asteen lämpötiloja. Ilmeisesti germaanit ajattelevat, että sitä kylmemmässä ei kukaan hullu pyöräile.

  13. #2173
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Hupaisaa myös että Sigman mittari ei näytä alle -10 asteen lämpötiloja. Ilmeisesti germaanit ajattelevat, että sitä kylmemmässä ei kukaan hullu pyöräile.
    Kyllä näyttää - ainakin oma perus-marketti-sigma. Tosin kovemmilla pakkasilla alkoi näyttö hyytymään ja nyt ei näytä enää mitään, kun joku oli ilmeisesti hukannut omansa ja napannut siitä vierestä minun mittarin mukaansa.

    Sellainen "haitta" Sigman mittareista on talvi- ja syyskäytössä löytynyt, että kokeilemani kaksi langatonta versiota eivät ole olleet yhteensopivia DX:stä ostettujen led-valojen kanssa. Ilmeisesti lampuissa oleva jänniteregulaattori/hakkuri/mikälie aiheuttaa sen verran häiriötä, ettei langaton yhteys toimi. Toisaalta säästöäpä se vain on, jos ei tarvitse katsoa kuin langallisia malleja.

  14. #2174
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Meikäläisen Taiwan-mittarin lämpömittari näyttää lukemia ainakin -20 C asti, sitä kylmemmässä en ole sitä vielä ulkoiluttanut.

    Tosin varsinainen matkan mittaaminen loppuu viimeistään jossakin -15 C nurkilla.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  15. #2175
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.742
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Hupaisaa myös että Sigman mittari ei näytä alle -10 asteen lämpötiloja. Ilmeisesti germaanit ajattelevat, että sitä kylmemmässä ei kukaan hullu pyöräile.
    Ilmeisesti myös Suomessa ajatellaan samoin, koska Polarin sykemittarin lämpötilanäyttö loppuu samoihin lukemiin. Näin ainakin kahdeksan vuotta vanhassa S720i-mallissa. Miten lie nykymallien kohdalla?
    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  16. #2176
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    974
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zarni Katso viesti
    Ilmeisesti myös Suomessa ajatellaan samoin, koska Polarin sykemittarin lämpötilanäyttö loppuu samoihin lukemiin. Näin ainakin kahdeksan vuotta vanhassa S720i-mallissa. Miten lie nykymallien kohdalla?
    Tosiaan myös S725 lopettaa -10C lukemiin. CS600 mittaa pitemmälle mutta en tiedä kuinka pitkälle. -18C on kylmin lämpötila jossa olen sen kanssa ajanut.
    http://otc.kompassi.com

  17. #2177
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    111
    Työpaikalla minua pidettiin perjantaina ihan hulluna, kun poljin -22 asteessa töihin ja näytin täsmälleen samalta jääpuikkoineen päivineen, kuin Jussika.
    Oli vaan hankala polkea, kun silmäripsiin kokoajan kerty jääpuikkoja ja luomet oli niin raskaat, että sai koko ajan pyyhkiä silmiä

  18. #2178
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    Työpaikalla minua pidettiin perjantaina ihan hulluna, kun poljin -22 asteessa töihin ja näytin täsmälleen samalta jääpuikkoineen päivineen, kuin Jussika.
    Ite yritän livahtaa pukuhuoneeseen niin ettei kukaan näe. Ei enää huvita kuunnella:

    "sitkee sissi"
    "oho, onko pitkä matka?"
    "kyllähän minäkin, mutku..."
    "eikö tule kylmä?"

    Onko ihmiset vieraantuneet ulkoilmasta niin että pieni reippailu aamulla koetaan uskomattomaksi urotyöksi?

  19. #2179
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoS Katso viesti
    Ite yritän livahtaa pukuhuoneeseen niin ettei kukaan näe. Ei enää huvita kuunnella:

    "sitkee sissi"
    "oho, onko pitkä matka?"
    "kyllähän minäkin, mutku..."
    "eikö tule kylmä?"

    Onko ihmiset vieraantuneet ulkoilmasta niin että pieni reippailu aamulla koetaan uskomattomaksi urotyöksi?
    Kahdenkymmenen vuoden talvityömatkapyöräilyn tuoman kokemuksen perusteella väittäisin, että ovat.

  20. #2180
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Huvittavinta asiassa on vielä se että autoillessa todennäköisesti palelee enemmän kuin pyöräillessä. Ensin kun kaivaa autoaan hangesta sen 10 minuuttia toimistokuteissa ja pikkukengissä, jonka jälkeen kömmitään hieman lämmenneeseen autoon ja perillä pitää kävellä taas parkkikselta työpisteelle, niin ei tuossakaan palelematta pääse. Pyöräillessä yllä on puhtaasti funktionaalinen maksimaaliseen mukavuuteen tähtäävä asu ja kun se on kunnossa ei pyöräillessä tarvitse palella lainkaan - korkeintaan alkumatkasta on hieman vilpoinen olo.

    Jonkunaikaa sitten kun kyseltiin millä pyörillä ajetaan niin eilen tuli otettua omastani kuva. Tällä on taittunu jo reilu 700km tänävuonna:

  21. #2181
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Kangasala
    Viestit
    185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoS Katso viesti
    Onko ihmiset vieraantuneet ulkoilmasta niin että pieni reippailu aamulla koetaan uskomattomaksi urotyöksi?
    Niin totta - talvipyöräilijää pidetään ihan yli-ihmisenä. Tosiasia on, että pyöräillessä on ole koskaan palellut työmatkaa (paitsi ehkä vähän varpaista), mutta autossa olen. Pistäpä vielä parinkymmenen asteen pakkasessa pyöräkärry ja pari mukulaa perään, niin jopas alkaa päivittely...
    Jari-Matti
    Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

  22. #2182
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    Työpaikalla minua pidettiin perjantaina ihan hulluna, kun poljin -22 asteessa töihin ja näytin täsmälleen samalta jääpuikkoineen päivineen, kuin Jussika.
    Oli vaan hankala polkea, kun silmäripsiin kokoajan kerty jääpuikkoja ja luomet oli niin raskaat, että sai koko ajan pyyhkiä silmiä
    Minulla on pakkasrajana -25 työmatkapyöräilyssä (urheillessa -20). Arvaapa Nizcu miten himmeenä minua pidetään?
    -Pyöräilyn ei tarvitse olla totuus, mutta on hyvä jos siinä on totuutta-

  23. #2183
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Kyllä tuo -14°c aika ylärajoilla mielekkääseen sunnuntaipyöräilyyn. Sen jälkeen mennään aika "extreemelle"
    Eli tarvitaan jonkinlainen naamasuoja nenälle poskille. Eikä suora yli -20°c hengitysilma tunnu terveeltä keuhkossa.
    Jää miettimään onko sillä syketasolla ja vauhdilla enää mieltä pyöräillä kuntoillakseen. Flunssa iskee. Spinningi voittaa
    Luonnollisesti työmatkapyöräily on erikseen.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  24. #2184
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Kyllä tuo -14°c aika ylärajoilla mielekkääseen sunnuntaipyöräilyyn. Sen jälkeen mennään aika "extreemelle"
    Eli tarvitaan jonkinlainen naamasuoja nenälle poskille. Eikä suora yli -20°c hengitysilma tunnu terveeltä keuhkossa.
    Jää miettimään onko sillä syketasolla ja vauhdilla enää mieltä pyöräillä kuntoillakseen. Flunssa iskee. Spinningi voittaa
    Luonnollisesti työmatkapyöräily on erikseen.
    Joo, ei tuota -20 asteista ilmaa tosiaankaan kannata raakana sisäänsä vetää, jonkin hengityssuojan vaatii ehdottomasti. Ehkä tuo sana "urheillessa" oli vähän yliampuva, onhan meno todellakin merkittävästi verkkaisempaa, kuin kesällä.
    -Pyöräilyn ei tarvitse olla totuus, mutta on hyvä jos siinä on totuutta-

  25. #2185
    ljgda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoS Katso viesti
    Ite yritän livahtaa pukuhuoneeseen niin ettei kukaan näe. Ei enää huvita kuunnella:

    "sitkee sissi"
    "oho, onko pitkä matka?"
    "kyllähän minäkin, mutku..."
    "eikö tule kylmä?"

    Onko ihmiset vieraantuneet ulkoilmasta niin että pieni reippailu aamulla koetaan uskomattomaksi urotyöksi?
    Samaistun niin satasella ettei tottakaan. Lisäisin vielä listaan:

    "Oho, pyöräiletkö vielä talvellakin?"
    "Onko sulla nastarenkaat"

    On kuluttavaa, kun samat päivittelyt pitävät harrastuskaverit, naapurit ja työkaverit, ja aina joutuu avaamaan liikkumistapaansa. Kun ei aina viitsi pyöräilyn edistämispuheitakaan pitää. Suomalaiset ovat niin autoistuneita, että on useimmille lhäes käsittämätöntä että joku liikkuu ekologisesti ja terveellisesti lihasvoimin. No, ajat muuttuvat - toivon.

  26. #2186
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Te olette vaan niin kiinnostavia tyyppejä, että jengi pyrkii tekemään tikusta asiaa
    Mulle on muutama työkaveri kertaalleen kummastellut, mutta ei siitä ole kenenkään kanssa useammaksi kerraksi aihetta piisannut.

    Olipa muuten kiva ajaa kotiin. Kun oli palaveripullaa maarussa, jaksoi kampi kääntyä tavallista reippaammin. Keskisykekin nousi 84 %:iin.
    10k-kerhon jäsen

  27. #2187
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Mulle on muutama työkaveri kertaalleen kummastellut, mutta ei siitä ole kenenkään kanssa useammaksi kerraksi aihetta piisannut.
    Sama. Viime viikolla taisi pomo kertaalleen kysäistä, että hyvinkö lähti pyörä aamulla käyntiin. Mittari oli karvan alle -30.

    Hyvinhän se lähti. Paremmin kuin sihteerin auto, joka oli hyytynyt viikonlopuksi toimiston parkkipaikalle.

  28. #2188
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    98
    Minulla ei työmatkoilla ole pakkasrajoja ollut. Vaatetta sopivasti päälle ja vauhtia vähemmäksi pakkasilla. Olen myös panostanut kunnolliseen hengitysmaskiin http://www.talusoutdoor.com/coldavenger . Sitä voi käyttää myös hiihdossa yli 20 pakkasissa. Nastarenkaita en ole tottunut käyttämään. Päinvastainen esimerkki on unkarilainen tuttuni, joka pyöräilee töihin Budapestissä. Siellä työmatkapyöräily on kuulema sen merkki, ettei ole varaa autoon Tämä samainen kaveri halusi ostaa ehdottomasti Suomessa käydessään Nokian nastarenkaan omaan fillariinsa. On kuulema ainoa nastarengas Budapestissä.

  29. #2189
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti caddis Katso viesti
    Olen myös panostanut kunnolliseen hengitysmaskiin http://www.talusoutdoor.com/coldavenger .
    Itse käytän tällaista:
    http://www.youtube.com/watch?v=6F3cN8pA48o

  30. #2190
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ljgda Katso viesti
    Samaistun niin satasella ettei tottakaan. Lisäisin vielä listaan:

    "Oho, pyöräiletkö vielä talvellakin?"
    "Onko sulla nastarenkaat"

    On kuluttavaa, kun samat päivittelyt pitävät harrastuskaverit, naapurit ja työkaverit, ja aina joutuu avaamaan liikkumistapaansa. Kun ei aina viitsi pyöräilyn edistämispuheitakaan pitää. Suomalaiset ovat niin autoistuneita, että on useimmille lhäes käsittämätöntä että joku liikkuu ekologisesti ja terveellisesti lihasvoimin. No, ajat muuttuvat - toivon.
    Mikäs tässä on ongelmana? Itse otan nämä imarteluna ja tässä huomaa aina olevansa hieman noita kateellisia sohvaperunoita ylempänä. Oman ylivertaisuuden esilletuonti joka aamu on vallan miellyttävää puuhaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •