Juuri näin. Itsellä on 2 valoa polkuajossa pelkästään siksi että ohjaustangossa oleva lampuke antaa varjoa kiville ja juurille, kypärässä on spotti että näkee sinne minne kääntelee päätä.
Juuri näin. Itsellä on 2 valoa polkuajossa pelkästään siksi että ohjaustangossa oleva lampuke antaa varjoa kiville ja juurille, kypärässä on spotti että näkee sinne minne kääntelee päätä.
Ite oon ainakin pärjänny nyt ihan hyvin pelkällä kypärälampulla. Ei tilanne kuitenkaan noin dramaattinen ole kuin yllä olevissa kuvissa, koska valo ei tule kohtisuoraan avaruuudesta, vaan kypärälamppu on vain puolisen metriä korkeammalla kuin tankolamppu.
^Tarkoitinkin nuo kuvat vain havainnollistamaan ääripäitä ja täydentämään sekavaa tekstiäni. Aion kuitenkin seuraavalla pimeämaantielenkilläni kokeilla valaisinta etuhaarukkaan asennettuna.
Tokihan tuon saman periaatteen voi laajentaa autoiluunkin. Miksi vaihtaa valot lyhyille kun pitkillä näkee kuitenkin itse paljon paremmin. Sehän on vastaantulijan vika jos katsoo niihin pitkiin valoihin. Ja turha pyöräilyssä valittaa myöskään vilkkuvaloista (edessä tai takana), eihän niihin ole pakko katsella.
Todella harvoin häikäisyvaloja on kuitenkin näkynyt, ehkä yllättävänkin harvoin kun ottaa huomioon, miten yleisiä suuritehoiset lamput ainakin nettikeskustelujen perusteella ilmeisesti ovat. Itsekään en ole ketään koskaan huomauttanut (eikä kukaan ole huomauttanut minua), mutta joskus harvoin kun oikein kunnon häikäisyvaloilla joku on tullut vastaan, olen saattanut kääntää oman lamppuni tien sijaan kohti vastaantulijaa. Vastaantulijalle se ei tietenkään ole mikään ongelma, sillä varsinkin suurteholamppujen käyttäjäthän epäilemättä osaavat olla katsomatta vastaantulijoiden valoihin.
Lisäksi sateessa ja sumussa lähellä silmiä sijaitseva lamppu vaikeuttaa näkemistä, sillä valo heijastuu vesipisaroista takaisin. Erityisesti tuo korostuu cool white ledeillä, joita lähes jokaisessa lampussa nykyisin käytetään. Vrt. auton sumuvalot, jotka asennetaan normaaleja ajovaloja alemmas (kauemmas näkölinjalta), ja jotka ovat ainakin ennen olleet usein keltasävyiset.
Tälläisiä autoilijoita on aina silloin tällöin tullut vastaan. Eipä siinä, puhutaampa taas pyöräilystä eli käytän noita kiinavaloja vain puoliteholla klv:llä täysiteho sitten poluille, koska siellä sitä valoa oikeasti tarvitsee. Espoossa klv:t on kuitenkin pääosin valaistu niin hyvin, ettei valoilta paljoa vaadita. Tähän toki vaikuttaa se, että haluaako vain tulla nähdyksi vai haluaako myös oikeasti nähdä jotain. Matinkylä-Leppävaara välillä on sellaisia välejä, että on kiva kun valoilla näkee. Tässä on kyllä pohdittu, että voisi ostaa kaksi tuollaista kahden valon settiä.
![]()
Still rides with 26er
Mun riistovalosta on ylin 1cm teipattu alumiiniteipillä, palautuu hajavaloksi ja vähentää muiden häikäisyjä paljon kun suora näkyvyys lediin menee. Kyllä minua on häikäissyt satunnaisesti klv:llä vastaan tulevat täysillä olevat riistovalot, itse pyrin edes pudottamaan tehoja jos vastaan tulee muita. Tapanani ei ole myöskään tuijottaa niitä valoja vaan pikemminkin välttelen niitä.
1000 lumenia väärin suunnattuna on oikeasti aika paljon.
Ihan kaupunkiajossa valon voi huoletta suunnata alaspäin. Muuten tilanteesta riippuen yrittää aina kääntää alaspäin jos joku tulee vastaan. Kumilenksullista on helppo työntää sen verran. Tuo aluteippikin voi olla ihan hyvä idis.
Alas suuntaaminen auttaa toki jonkin verran. Omaa valoa katsellessa huomasin, että suurin häikäisijä oli ledistä suoraan tuleva hajavalo. Vaihtoehtona olisi ollut järkyttävän iso lippa tai suuntaus todella alas, joten päädyin tuohon alumiiniteippiin. Mun suuntauksella tuo sentin pätkä katkaisee pahimmat hajavalot kivasti vaakatasosta. Heijastimen kautta tulevaa hajavaloa tuokaan ei tietysti katkaise, mutta ero on aika suuri. Asia on helppo kokeilla laittamalla omassa valossa vaikka sormi yläreunaan valon esteeksi.
Metsään hajavalo on tarpeen, esim. vaakatason yläpuolella olevat oksat tulevat aika ikävinä yllätyksinä jos ei ole hajavaloa ylöspäin.
Tähän aikaan vuodesta odottaisi että pyöräilijöillä olisi vähintäänkin nämä pyörässä, Tacx Lumos Lights:
http://www.youtube.com/watch?v=v5ejzUk0_9A (21 € näkyy olevan nettihinta)
Luxusta, vilkut ja kaikki![]()
Toihan on hieno huomiovaloksi. Nettikaupoista ainakin crc:llä näyttä olevan tuota valikoimissa.
Tarinaa täällä on niin paljon, ettei kaikkea jaksa enää lukea...
Kysynkin siis kokemuksia Lumilight Biker 900 http://www.taskulamput.fi/tuote/polk..._xm_l_edition/ ja
1400:sta http://www.taskulamput.fi/tuote/polk...ht_biker_1400/
Hinnat näyttää olevan kohtuulliset, mutta onko valo riittävä pimeään metsään ja toisaalta onko laatu ok?
Käviskö tämmönen ja vähän halvempi ; http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+j...a+(tilaus)/100 tai.........
http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+j...a+(tilaus)/123
"Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”
Tuo ketjun ehdottama vaihtoehto ei muuten näytä ollenkaan pahalta. Taidanpa laittaa tilaukseen ja siirtää pari vuotta palvelleen Led Lenser P7 taskulamppukäyttöön. Kyllähän silläkin työmatkaa ajoi, mutta tuo patterien heikko kesto etenkin pakkasella alkoi riepomaan.
Kiinnostaisi Sigman Powerled Evo. Oisko hyvä krossariin syys/talvivaloksi?
Mahtaako kiinnityssysteemi olla asiallinen? Sigman Cubelighteissa se oli huono.
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...-headlight-kit
Tuollaiset tuli tilatuiksi, kun "halvalla sain". Saas nähdä haukkasinko kakkaa vai tuliko tehtyä hyvätkin kaupat.
![]()
Powerledin kiinnike on ihan OK, mutta maantiemalliset ohjaustangot ovat vähän ongelmallisia sen kanssa. Käytännössä Powerlediä ei saa kiinni kuin pyöreään ja korkeintaan 31,6 mm paksuiseen putkiosaan. Monissa ohjaustangoissa yleiset lituskaiset ergonomiset rakenteet ovat Powerledin kiinnikkeelle ihan liian paksuja. Jos ei omista erillistä valo-/tietokonetelinettä (Topeakin Bar Extender on tosi näppärä!), Powerledille ei välttämättä jää muuta kiinnityspaikkaa kuin ohjaustangon sarvi.
Hyvänä puolena Powerlediä voi kääntää kiinnikkeessään, joten outoon kulmaan kiinnittäminen ei sinänsä ole iso ongelma.
Joo, mun virhe, tarkoitin siis standardia 31,8 mm ylikokoa.
Pyöreine putkineen FSA Vero Comp on varmaan siinä ja siinä. Vaimon pyörässäkin on saman tyyppinen pyöreäputkinen oversize-ohjaustanko, mutta Powerledin ympärysmitta ei siltikään riitä, kun tankoteippi on liian paksua. Sarveen Powerledin saa kiinni pyörässä kuin pyörässä, mutta se tietty estää alaotteelta ajamisen. Toisaalta, kuka oikeasti haluaa ajaa alaotteelta pimeässä?
Kiitos informaatiosta. Pitää pohtia asiaa ja ehkäpä tilata toi bar extender.
On totta, että pimeässä metsässä ei tule juuri dropeilta ajettua. Toisaalta jos on juhlallisen kirkkaat valot, niin mikäs siinä sitten.
No problem. Sanoisin, että se Bar Extender kannattaa hankkia, vaikka et Powerled Evoon päätyisikään. :-)
Nyt olisi haussa tosihomokirkkain takavalo mitä rahalla saa!
Mieluiten paristokäyttöinen mutta akkukäyttöisiä harkitaan myös.
Magicshinen takavalo on kirkas.
http://www.taskulamput.fi/tuote/polk...er_tail_light/
Dinotte 400R taitaa olla ihan mukavan kirkas.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Täältä sama hieman kalliimmalla, mutta paketti sisältää myös akun ja laturin!
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
En ole tähän mennessä osannut kaivata taakse Blackburn Mars 3.0:a kirkkaampaa valoa. Joka siis on sekin huomattavan kirkas takavalo.
Olenko nyt missannut jotain vai minkä takia takavalonkin pitäisi olla hirmuinen, akkuvirtaan kytketty valonheitin?
Vaikuttaa aika hyvältä!
Voisitteko mahdollisesti nyt suositella sellaista etuvaloa ja litium-akkua johon voi lisäksi yhdistää juuri tuon takavalon niin ettei tarvitsisi kahta akkua?
Ensisijaisesti ei ole tarkoistus nähdä mitään vaan tehdä itsensä mahdollisimman näkyväksi niin että autolijan ei ajaisi päältäni pois.
Sitäkin näkee että punainen on pistetty etuvaloksi, mutta se väri on laissa varattu taakse.
Jos se edessä oleva punainen lamppu sattuu vielä olemaan homokirkas saattaa sinitakilla olla asiaa.
Voitte testimielessä ajella sellaisella vaikkapa Kallion/Sörkän suunnilla. Kohtaatta varmasti kyseisiä herroja näillä kulmilla.
Eikös tommonen punainen ajovalo olisi parempi jossain metsässä pimeänäön kannalta? Meinaan, että ainakin sukellusveneissä tjs. aina on taisteluvalmiudessa punaiset valot päällä..
Fillarisoturi varautuu kaikkeen, myös sukellusveneen torjuntaan ja yörynnäköintiin.
Kirjanmerkit