ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 187 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 87 137 177 185 186 187 188 189 197 237 287 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.581 - 5.610 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #5581
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Juuri näin. Itsellä on 2 valoa polkuajossa pelkästään siksi että ohjaustangossa oleva lampuke antaa varjoa kiville ja juurille, kypärässä on spotti että näkee sinne minne kääntelee päätä.

  2. #5582
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Ite oon ainakin pärjänny nyt ihan hyvin pelkällä kypärälampulla. Ei tilanne kuitenkaan noin dramaattinen ole kuin yllä olevissa kuvissa, koska valo ei tule kohtisuoraan avaruuudesta, vaan kypärälamppu on vain puolisen metriä korkeammalla kuin tankolamppu.

  3. #5583
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    ^Tarkoitinkin nuo kuvat vain havainnollistamaan ääripäitä ja täydentämään sekavaa tekstiäni. Aion kuitenkin seuraavalla pimeämaantielenkilläni kokeilla valaisinta etuhaarukkaan asennettuna.

  4. #5584
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Tyytyväisenä olen työmatkani ajanut riistovalolla. Kukaan ei ole pysäyttänyt ja huomauttanut valosta, ei edes poliisi. Niin ja jos joku tulee valittamaan, että valo sokaisee vastaantulijan, niin sopii kysyä, että kuka käskee katsomaan sitä valoa. En katso autoillessakaan vastaantulijan valoja.
    Tokihan tuon saman periaatteen voi laajentaa autoiluunkin. Miksi vaihtaa valot lyhyille kun pitkillä näkee kuitenkin itse paljon paremmin. Sehän on vastaantulijan vika jos katsoo niihin pitkiin valoihin. Ja turha pyöräilyssä valittaa myöskään vilkkuvaloista (edessä tai takana), eihän niihin ole pakko katsella.

    Todella harvoin häikäisyvaloja on kuitenkin näkynyt, ehkä yllättävänkin harvoin kun ottaa huomioon, miten yleisiä suuritehoiset lamput ainakin nettikeskustelujen perusteella ilmeisesti ovat. Itsekään en ole ketään koskaan huomauttanut (eikä kukaan ole huomauttanut minua), mutta joskus harvoin kun oikein kunnon häikäisyvaloilla joku on tullut vastaan, olen saattanut kääntää oman lamppuni tien sijaan kohti vastaantulijaa. Vastaantulijalle se ei tietenkään ole mikään ongelma, sillä varsinkin suurteholamppujen käyttäjäthän epäilemättä osaavat olla katsomatta vastaantulijoiden valoihin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TaitettaVille Katso viesti
    Juuri näin. Yritin tehdä eilen videota, jossa vertailen Led Lenseriä ja eDeluxia. Led Lenser oli asennettuna ohjaustankoon ja eDelux asennettuna haarukan kruunuun. Sijoituskorkeudella oli mielestäni valtava merkitys valokeilan leviämiseen ja "laatuun" (en tiedä parempaakaan sanaa). Alas sijoitettu eDelux näytti klv:n epätasaisuudet huomattavasti paremmin kuin LL ja leveä keila valaisi koko klv:n huolimatta siitä ajoiko keskellä vai reunassa.

    Led Lenserin hieman ylempää tuleva pyöreä keila ei heittänyt niin voimakasta varjoa epätasaisuuksien taakse kuin alemmas sijoitettu lamppu. Led Lenser oli myös niin kirkas, että valo sumensi tienpinnan harmaaksi massaksi. Ehkäpä joku valoista enemmän ymmärtävä voisi selittää minulle, johtuiko ilmiö valon määrästä/tehosta vai lähteen sijainnista.
    Lisäksi sateessa ja sumussa lähellä silmiä sijaitseva lamppu vaikeuttaa näkemistä, sillä valo heijastuu vesipisaroista takaisin. Erityisesti tuo korostuu cool white ledeillä, joita lähes jokaisessa lampussa nykyisin käytetään. Vrt. auton sumuvalot, jotka asennetaan normaaleja ajovaloja alemmas (kauemmas näkölinjalta), ja jotka ovat ainakin ennen olleet usein keltasävyiset.

  5. #5585
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Tokihan tuon saman periaatteen voi laajentaa autoiluunkin. Miksi vaihtaa valot lyhyille kun pitkillä näkee kuitenkin itse paljon paremmin.
    Tälläisiä autoilijoita on aina silloin tällöin tullut vastaan. Eipä siinä, puhutaampa taas pyöräilystä eli käytän noita kiinavaloja vain puoliteholla klv:llä täysiteho sitten poluille, koska siellä sitä valoa oikeasti tarvitsee. Espoossa klv:t on kuitenkin pääosin valaistu niin hyvin, ettei valoilta paljoa vaadita. Tähän toki vaikuttaa se, että haluaako vain tulla nähdyksi vai haluaako myös oikeasti nähdä jotain. Matinkylä-Leppävaara välillä on sellaisia välejä, että on kiva kun valoilla näkee. Tässä on kyllä pohdittu, että voisi ostaa kaksi tuollaista kahden valon settiä.

    Still rides with 26er

  6. #5586
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Mun riistovalosta on ylin 1cm teipattu alumiiniteipillä, palautuu hajavaloksi ja vähentää muiden häikäisyjä paljon kun suora näkyvyys lediin menee. Kyllä minua on häikäissyt satunnaisesti klv:llä vastaan tulevat täysillä olevat riistovalot, itse pyrin edes pudottamaan tehoja jos vastaan tulee muita. Tapanani ei ole myöskään tuijottaa niitä valoja vaan pikemminkin välttelen niitä.

    1000 lumenia väärin suunnattuna on oikeasti aika paljon.

  7. #5587
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Ihan kaupunkiajossa valon voi huoletta suunnata alaspäin. Muuten tilanteesta riippuen yrittää aina kääntää alaspäin jos joku tulee vastaan. Kumilenksullista on helppo työntää sen verran. Tuo aluteippikin voi olla ihan hyvä idis.

  8. #5588
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Alas suuntaaminen auttaa toki jonkin verran. Omaa valoa katsellessa huomasin, että suurin häikäisijä oli ledistä suoraan tuleva hajavalo. Vaihtoehtona olisi ollut järkyttävän iso lippa tai suuntaus todella alas, joten päädyin tuohon alumiiniteippiin. Mun suuntauksella tuo sentin pätkä katkaisee pahimmat hajavalot kivasti vaakatasosta. Heijastimen kautta tulevaa hajavaloa tuokaan ei tietysti katkaise, mutta ero on aika suuri. Asia on helppo kokeilla laittamalla omassa valossa vaikka sormi yläreunaan valon esteeksi.

    Metsään hajavalo on tarpeen, esim. vaakatason yläpuolella olevat oksat tulevat aika ikävinä yllätyksinä jos ei ole hajavaloa ylöspäin.

  9. #5589
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.108
    Tähän aikaan vuodesta odottaisi että pyöräilijöillä olisi vähintäänkin nämä pyörässä, Tacx Lumos Lights:
    http://www.youtube.com/watch?v=v5ejzUk0_9A (21 € näkyy olevan nettihinta)

    Luxusta, vilkut ja kaikki

  10. #5590
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani R. Katso viesti
    (21 € näkyy olevan nettihinta)
    …Missä?

  11. #5591
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Toihan on hieno huomiovaloksi. Nettikaupoista ainakin crc:llä näyttä olevan tuota valikoimissa.

  12. #5592
    VeSaSi Guest
    Tarinaa täällä on niin paljon, ettei kaikkea jaksa enää lukea...
    Kysynkin siis kokemuksia Lumilight Biker 900 http://www.taskulamput.fi/tuote/polk..._xm_l_edition/ ja
    1400:sta http://www.taskulamput.fi/tuote/polk...ht_biker_1400/

    Hinnat näyttää olevan kohtuulliset, mutta onko valo riittävä pimeään metsään ja toisaalta onko laatu ok?

  13. #5593
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Kangasala
    Viestit
    1.514
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

  14. #5594
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    239
    Tuo ketjun ehdottama vaihtoehto ei muuten näytä ollenkaan pahalta. Taidanpa laittaa tilaukseen ja siirtää pari vuotta palvelleen Led Lenser P7 taskulamppukäyttöön. Kyllähän silläkin työmatkaa ajoi, mutta tuo patterien heikko kesto etenkin pakkasella alkoi riepomaan.

  15. #5595
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Kiinnostaisi Sigman Powerled Evo. Oisko hyvä krossariin syys/talvivaloksi?

    Mahtaako kiinnityssysteemi olla asiallinen? Sigman Cubelighteissa se oli huono.

  16. #5596
    http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...-headlight-kit

    Tuollaiset tuli tilatuiksi, kun "halvalla sain". Saas nähdä haukkasinko kakkaa vai tuliko tehtyä hyvätkin kaupat.


  17. #5597
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Kiinnostaisi Sigman Powerled Evo. Oisko hyvä krossariin syys/talvivaloksi?

    Mahtaako kiinnityssysteemi olla asiallinen? Sigman Cubelighteissa se oli huono.
    Powerledin kiinnike on ihan OK, mutta maantiemalliset ohjaustangot ovat vähän ongelmallisia sen kanssa. Käytännössä Powerlediä ei saa kiinni kuin pyöreään ja korkeintaan 31,6 mm paksuiseen putkiosaan. Monissa ohjaustangoissa yleiset lituskaiset ergonomiset rakenteet ovat Powerledin kiinnikkeelle ihan liian paksuja. Jos ei omista erillistä valo-/tietokonetelinettä (Topeakin Bar Extender on tosi näppärä!), Powerledille ei välttämättä jää muuta kiinnityspaikkaa kuin ohjaustangon sarvi.

    Hyvänä puolena Powerlediä voi kääntää kiinnikkeessään, joten outoon kulmaan kiinnittäminen ei sinänsä ole iso ongelma.

  18. #5598
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Powerledin kiinnike on ihan OK, mutta maantiemalliset ohjaustangot ovat vähän ongelmallisia sen kanssa. Käytännössä Powerlediä ei saa kiinni kuin pyöreään ja korkeintaan 31,6 mm paksuiseen putkiosaan.
    Hmm. Tarkoitat 31,8 mm (standardi oversize)?
    Mulla on juuri tuollainen (FSA Vero Comp) eli mahtaakohan sopia? Jarruvaijerit siinä tietysti menee teipin alla, mutta muuten on tavallinen pyöreä tanko.

  19. #5599
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Hmm. Tarkoitat 31,8 mm (standardi oversize)?
    Mulla on juuri tuollainen (FSA Vero Comp) eli mahtaakohan sopia? Jarruvaijerit siinä tietysti menee teipin alla, mutta muuten on tavallinen pyöreä tanko.
    Joo, mun virhe, tarkoitin siis standardia 31,8 mm ylikokoa.

    Pyöreine putkineen FSA Vero Comp on varmaan siinä ja siinä. Vaimon pyörässäkin on saman tyyppinen pyöreäputkinen oversize-ohjaustanko, mutta Powerledin ympärysmitta ei siltikään riitä, kun tankoteippi on liian paksua. Sarveen Powerledin saa kiinni pyörässä kuin pyörässä, mutta se tietty estää alaotteelta ajamisen. Toisaalta, kuka oikeasti haluaa ajaa alaotteelta pimeässä?

  20. #5600
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Kiitos informaatiosta. Pitää pohtia asiaa ja ehkäpä tilata toi bar extender.

    On totta, että pimeässä metsässä ei tule juuri dropeilta ajettua. Toisaalta jos on juhlallisen kirkkaat valot, niin mikäs siinä sitten.

  21. #5601
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    No problem. Sanoisin, että se Bar Extender kannattaa hankkia, vaikka et Powerled Evoon päätyisikään. :-)

  22. #5602
    Pyöräpummi Guest
    Nyt olisi haussa tosihomokirkkain takavalo mitä rahalla saa!

    Mieluiten paristokäyttöinen mutta akkukäyttöisiä harkitaan myös.

  23. #5603
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    114

  24. #5604
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    232
    Dinotte 400R taitaa olla ihan mukavan kirkas.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  25. #5605
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.742
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VanhaPate Katso viesti
    Täältä sama hieman kalliimmalla, mutta paketti sisältää myös akun ja laturin!
    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  26. #5606
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    En ole tähän mennessä osannut kaivata taakse Blackburn Mars 3.0:a kirkkaampaa valoa. Joka siis on sekin huomattavan kirkas takavalo.

    Olenko nyt missannut jotain vai minkä takia takavalonkin pitäisi olla hirmuinen, akkuvirtaan kytketty valonheitin?

  27. #5607
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    1.830
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Olenko nyt missannut jotain vai minkä takia takavalonkin pitäisi olla hirmuinen, akkuvirtaan kytketty valonheitin?
    Joo. Jotta sitä voi etuvalon akun tyhjentyessä käyttää ajovalona



    Kuvassa näkyvä liikennemerkki on noin 100m päässä.
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

  28. #5608
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zarni Katso viesti
    Täältä sama hieman kalliimmalla, mutta paketti sisältää myös akun ja laturin!
    Vaikuttaa aika hyvältä!

    Voisitteko mahdollisesti nyt suositella sellaista etuvaloa ja litium-akkua johon voi lisäksi yhdistää juuri tuon takavalon niin ettei tarvitsisi kahta akkua?

    Ensisijaisesti ei ole tarkoistus nähdä mitään vaan tehdä itsensä mahdollisimman näkyväksi niin että autolijan ei ajaisi päältäni pois.

    Sitäkin näkee että punainen on pistetty etuvaloksi, mutta se väri on laissa varattu taakse.
    Jos se edessä oleva punainen lamppu sattuu vielä olemaan homokirkas saattaa sinitakilla olla asiaa.
    Voitte testimielessä ajella sellaisella vaikkapa Kallion/Sörkän suunnilla. Kohtaatta varmasti kyseisiä herroja näillä kulmilla.

  29. #5609
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    145
    Eikös tommonen punainen ajovalo olisi parempi jossain metsässä pimeänäön kannalta? Meinaan, että ainakin sukellusveneissä tjs. aina on taisteluvalmiudessa punaiset valot päällä..

  30. #5610
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Fillarisoturi varautuu kaikkeen, myös sukellusveneen torjuntaan ja yörynnäköintiin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •