Huomaatko oikeesti jos kiekko painaa 65g enemmän?
Itse en huomannut eroa kun testatiin metsäpoluilla samaa takakiekko/rengas yhdistelmää about 100g eripainoisena.
Painonmuutos tehty litkunmäärällä.
Tää laitto just alle uuden kevyemmän kiekkosetin, Mavic CrossMax ST disc, parilla painoa 1615g. Vaikka laitoin sisurit, niin köykäsemmillä kumeilla paino putosi noin 1500g versus 823 ja tubeless uuden mallin 2.4" Fat allu.
Saa nyt sitten nähdä kestääkö noi väärinajelua läskin alla.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Kiitos. Ei ollu kodin hyllyssä tupelessia, enkä jaksanu alkaa virittelemään väkisin noita ilman sisureita. Laitakko linkkiä niistä liukulaakereista.
Saattaa olla jossain vielä yksi liukulaakeri, tarkistan.
Koko vapaaratas maksoi n. 35e (.de ) kun ne siihen vaihdettavat liukulaakerit Ebaysta maksoi vajaan kympin kappale toimitettuina. Oikeita laakereitakin saa tilalle.
edit: 31,90e tuolla hintana: http://www.bike-components.de/produc...TS---L---.html
marco1 muokkasi tätä : 03.10.2011 at 09.37
Ei se olekaan. Nostaessa tuntuu varmaan yhtä paljon, mutta luulisi litkun pysyvän kiihdyttäessä jotakuinkin paikoillaan.
En sano erityisesti välittäväni pienestä painosta sinne tänne, mutta kyllä mavic ilmoittaa harhaanjohtavasti UST kehiensä painon, kuluttajan kannalta olis kivaa jos ilmoitetut painot pitäisivät paikkansa.
Hopen navoilla 823 etukiekko painaa 1230g ja takakiekko sit huimasti enemmän.Parille tuli painoa kumeineen aika tarkkaan 4,960kg. Siinä ei paljoa yks 100g tunnu.
No ei, mutta jos lasket yhteen ilmoitetut painot ja kasaat kiekot 823 kehillä ja laitat kumeiksi 2.4" RQ UST't niin paino heilahtaa helposti 400g yli luvatun, se voi jollekin jo tuntua.
Lähinnä pointtina että olisi suotavaa että jos ilmoitetaan painot niin ne pitäisivä paikkansa. Joillekin tuo ilmoitettu paino tuntuu olevan lähinnä yksi markkinointiosaston kikoista joilla lisätään myyntiä, toisille yksi insinöörien ilmoittamista spekseistä.
Tuossa nuo liukulaakerit:
http://www.ebay.com.au/itm/Qty-2-Mav...-/260383990151 (myyjä john5w76, tältä ostettu)
http://www.ebay.com/itm/NEW-HUBDOCTO...item4cf9ccc6b7 (ei kokemusta näistä)
edit: olihan se Usko Juntunenkin sorvannut näitä ihan kotomaassa.
@drop
Kyllähän tuo on totta tuokin. Toisaalta jos voidaan käyttää rosterista, messinkistä tai alumiinista värkättyä nippaa, niin niiden eri painoilla on kanssa merkitystä. Eli siinä mielessä ei kehän painoon voi laittaa kokonaisuutta. Toisaalta voisivat ilmoittaa painon eri nipoilla. Mutta tuossa kehässä grammantarkistelijat taitavat olla sen verran marginaaliryhmää, etteivät viitsi vaivautua sitä tekemään. Löytyykö nippojen painoa jostain??
Kyse ei ole niistä nippeleistä, niitähän ei ilmoiteta muillakaan vanteilla. Koska 823'set on UST vanteet niin niille nipoille on erilliset kupit joihin ne ruuvataan. Ilman niitä ei kiekkoja saa koottua, siksi seuraavat mukana. Niiden painoa ei kuitenkaan tuossa ilmoiteta. Joku oli aikoinaan kysynyt asiasta Mavicilta ja heidän lausuntonsa oli muistaakseni että "jos ilmoittaisimme kokonaispainon oikein niin ihmiset saattaisivat painon perusteella luulla näiden soveltuvan järeämpään käyttöön kuin oikeasti soveltuvat, sen vuoksi paino on ilmoitettu ilman kuppeja".![]()
Crossmax slr ilmoitettu paino kai pitää paikkansa kuitenkin?
En mä keksi 823'sille vaihtoehtoa, jollei halua teipeillä leikkiä, muuten varmaan on moniakin.
Eipä ole vaihtoehtoja ,koska vain mavicit ovat Ust. Käsittääkseni Mavic on patentoinut tämän UST-sanan.
Tuosta ihan yhtä UST jos ei pelkää teippikierrosta. ja paljon kevyemmät. Tässähän on reunaurat ja muut ihan samallalailla tubelessrenkaille.
http://www.notubes.com/ZTR-Flow-26-32-Hole-Black-P333C22.aspx
Minusta aika järjetöntä tehdä umpinaisia vanteita kun teippi ajaa saman asia ,mut painaa paljon vähemmän
- Fear is a mindkiller -
Taitaa 823'set kuitenkin olla aika paljon vahvemmat kuin Flow't, ainakin itse sain kohtuullisen helposti flatspotattua omat Flow't. Ei siis mitenkään haukkuakseni noita Flow kehiä, mutta kyllä se 200g ylimääräistä painoa kehässä näkyy vissiin myös vahvuudessa. Lisäksi ainakin teoriassa UST vanne pitää ilmat sisällään ilmankin litkuja, omia Flow kehiä en saanut tiiviiksi ilman litkuja (siis niin että ilmat pysyisivät montaa päivää). Sinällään olen kyllä samaa mieltä ettei se teippi ole mikään iso vaiva, eikä litkutkaan mikään huono idea.
Mielenkiintoista nähdä minkälaisia noi E13 kehät tulevat olemaan, heiltä tulee Scandiumilla vahvistettu 23mm sisämitaltaan oleva kehä joka on vähän yli 500g.
Tuntuu ettei Mavic oikein jaksa panostaa noihin irtokehiin näinä päivinä. Saas nähdä käykö niin että jäävät suosiolla enemmän marginaalitekijäksi (keskittyen valmiskiekkoihinsa) vai räväyttävätkö jossain vaiheessa jonkun kunnon setin uusia kiekkoja markkinoille (21mm sisäleveydellä UST kehän, valmiskiekkojensa vanteiden ominaisuuksia kuten se pinnojen väliltä koneistus jne).
Ihan mielenkiinnosta, olikos se 823:sten vanteen paino niiden pakollisten nippeleiden kanssa mikä?
edit: 719g olis tuolla tyrkyllä
Aika heviä.
Mulla Fulcrumin XLR Red Zonet klappaa kun resiinan pyörät, ihan sama miten niitä kiristelee. Tällä hetkellä ei oo rikki kuin runko, iskari ja kiekot. Ai niin, itse meen pajalle 17 päivä setä Panun vastaanotolle.
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Aika jännä, mulla kesti tosin hyvin treiliä espanjassakin tuo setti kunnes tyhmyyttäni rikoin sen takakiekon, tosin se oli se taiwanissa eikä italiassa tehty setti, ehkä siksi ne kesti??
Mulla noi viat rajoittuu napa-alueille. Noilla on ajettu moneen kertaan samat trailit Epsanjassa ja muutamat enskakisat päälle. Vielä en tiedä etukiekon osalta, mistä tuo johtuu (akseli, laakerit) Tuo navassa oleva kiristys ei ainakaan sitä poista. Takakiekossa klappi johtuu osittain siitä, kun pakkaa ei saa istumaan tarpeeksi kireälle vapaarattaaseen. Tosin on tänä suvena mennyt myös pinnakin poikki ihan normiajossa. Noissa voi tietysti olla sama logiikka kun venäläistenkin vehkeissä, että noita joutuu laittamaan 100 km:n välein ;-))
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Näitä painohommia pitäs testata ns. side silmillä. Iskee kaverille fillari alle ja polkee x määrän ja sanoo kumpi vanne nyt oli. Voi olla että ei huomaa mitään eroa tai vastaa väärin! Tiedä häntä.
Tollaisen kilon pudotuksen kyllä huomaa helpolla. Vaihdoin kiekot just kilon kevyempiin ja kiihdytykset on juhlaa...
Kirjanmerkit