FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 85

Aihe: Crossariin renkaat röykkyisämpään maastoon

Crossariin renkaat röykkyisämpään maastoon

Tuore crossarikuski ihmettelee rengasasioita...

Elikkä ajatus olisi crossarilla ajella lenkkiajoa maantiefillarin ja maasturin välissä, käytännössä erilaisia ja erikuntoisia hiekkateitä, latupohjia ja helpohkoja polkuja. Asfalttiakin tietysti tulee usein väkisin siirtymänä. Mutta en aja kisaa, en työmatka-ajoa. Ja kun on nuo kaksi muuta välinettä erikseen, niin crossarin ei tartte venyä kummankaan tontille.

Muutama lenkki on nyt takana, fillarissa "35mm" Racing Ralphit. Jotka todellisuudessa on näköjään lähinnä 30mm. Pito minulle ok, jopa vähemmälläkin kuviolla pärjäisi ja kovalla pinnalla (kova hiekkatie, asfaltti) parempi rullaus kelpaisi. Mutta ilmatilaa kaipaisin lisää, nyt tuntuu vaikealta tasapainotella oikeiden paineiden kanssa: n. 3 baria sai aikaiseksi renkaanvaihtotöitä ja lähellä 4 baria taas meno on huonokuntoisella metsätiellä (esim. mitä isot työkoneet / rekat jyllänneet) niin epämukavaa ja hitaan tuntuista jotta maasturi tuntuisi selvästi paremmalta työkalulta.

Yritin etsiä rengasarvosteluita ja tietoa eri kumien todellisista mitoista, mutta 95% crossari-keskustelusta tuntui olevan työmatka-ajosta, kisaamisesta tai sitten asfaltti-painotteisemmasta yleisajosta / maantiepyörän korvikkeesta ja noissa kaikissa renkailta haetaan eri asioita mitä itse kaipaisin.

Paras vinkki mitä löysin oli vinkki Ritcheyn Speedmax Cross 40mm renkulasta, joka saattaisi olla se mitä etsin. Painoa tosin voisi olla vähän vähemmänkin. Saattaisi myös toimia joku 35mm rengas joka olisi ihan oikeasti edes lähes se 35mm.

Mä tykkään Kendan SB8.sta. Ajelen välillä "maastossakin" ja 32mm = 32mm. Saapi kolmevitosenakin niin kai sekin sitten on mitä ilmoitetaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä tykkään Kendan SB8.sta. Ajelen välillä "maastossakin" ja 32mm = 32mm. Saapi kolmevitosenakin niin kai sekin sitten on mitä ilmoitetaan?
    Noita vähän katselinkin, kunnes http://www.cxmagazine.com/kenda-toma...ss-tire-review laski vähän fiiliksiä koosta (lopussa mittaukset 35mm todellisesta koosta). Enemmän kuin outoa jos se olisi pienempi kuin 32mm. Mittauserhe, vanteesta riippuva, paineista?

SB8a on hieno kumes röykkymaastoon kun saa rullatakin. Mutta sitä on kahta lajia. On pienempi "32" ja isompi "35" tai jotain.

Isompi on parempi koska sen TPI-luku on isompi eli kudos on tiuhempi ja niinpä se on notkeampi taipumaan röykyn ympärille ja etsimään pitoa.

Liukas Playboy Guest
    Ensimmäinen viestini, että terve vaan ja asiaan:

Ohuesti tähän aiheeseen liittyen, ajattelin vaihtaa nykyisen Cycloni 35mm Maxxis-ensiasennusrenkaat kapeampiin ja paremmin rullaaviin. Maantietä tulee kuitenkin poljettua vähintään 60-70% lenkeistä.

Tuosta sit tarjosivat tuollaista Kendan K193 rengasta. Lieneekö vastaava kuin tuo joku Kendan KWest? Onko näistä kokemuksia, rullaako hyvin, pärjääkö asfaltin ulkopuolella ja onko pistosuojauksesta mihinkään?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liukas Playboy Katso viesti
    Ohuesti tähän aiheeseen liittyen, ajattelin vaihtaa nykyisen Cycloni 35mm Maxxis-ensiasennusrenkaat kapeampiin ja paremmin rullaaviin. Maantietä tulee kuitenkin poljettua vähintään 60-70% lenkeistä.
    Ei millään pahalla mutta juuri tuota keskustelua on aivan loputtomiin noissa toisissa cyclocross aiheissa (taitaa olla kyllä Fillarisuositukset osion puolella). Eli siis miten cycloa väärinkäytetään maantierukkina tai työmatkapyöränä tai mitä ties muuta vastaavaa Tuo käyttö ei itseä kiinnosta enkä ole siten niin perillä asiasta, mutta kun noita keskusteluita kahlasin ja yritin (ilman onnea) löytää tarinaa cyclon cyclomaisemmasta käytöstä niin jäi kuva, että yleiskäytössä moni suosii 28mm pistosuojattuja maantiegummeja. Eihän niillä kai elämä asfaltin ulkopuolella ole juhlaa, mutta välttää ajaa sileätä hiekkatietä ja kestää sepeliä.

Itse aiheeseen takaisin: Sen verran on nyt tullut cyclolla ajettua metsäteitä, polkuja jne. jotta vähän kokemusta on karttunut ja isot pojat onnistui ylipuhumaan siirtymään avoista tuubeihin. Vaikka ei renkaan ilmatila siitä kasvakaan niin saapi sitten ajella n. 3bar paineilla kivikoissa & juurakoissakin ilman että käärmeet puree. Näin ainakin isot pojat väitti. Kun sain lainapyörän tilalle ostettua oman (nuo keskustelun alun mittaukset lainapyörästä siis) niin sain mitattua Racing Ralph 35mm:sten rungon leveydeksi narauksen vajaa 32mm (reunanappuloiden kera tuli sit se 35mm leveyttä täyteen) eli ei se kai ne vaihtamalla Kendan SB8:ien tms. olisi sitten juuri hommaa avittanut. Toisaalta myös kun on nyt enemmän ajanut cyclolla (ja vähemmän täpärillä) niin on tottunut siihen amalgaamit irroittavaan tärinään röykkyisämmässä maastossa vauhdeissa ja siitä on tullut osa cyclolla ajamisen viehätystä...

Itse rukkasin kanssa äskettäin tuollaiset "35 mm" Racing Ralphit CC:n alle, ja ihmettelin kanssa työntömitan kanssa niiden kapeutta. Eipä tullut varsinaisena yllätyksenä, samanlaiset kokemukset olivat myös edellisistä "35 mm" CC-renkaista. Tälläkin foorumilla oli jossakin ketju noista erilaisten CC-renkaiden leveyksistä, täytyisi varmaankin kaivella sitä esiin.

Kannattaa huomata että UCI:n kisasäännöissä CC-renkaiden maksimileveys tällä hetkellä on 33 mm, mikä vaikuttanee myös rengasvalmistajien valikoimaan.

Edit - tuolta löytyy se aikaisempi keskustelu CC-renkaiden leveyksistä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...en-leveyksi%E4
    Risto Koivunen muokkasi tätä : 09.09.2011 at 18.18
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Tuosta sit tarjosivat tuollaista Kendan K193 rengasta. Lieneekö vastaava kuin tuo joku Kendan KWest? Onko näistä kokemuksia, rullaako hyvin, pärjääkö asfaltin ulkopuolella ja onko pistosuojauksesta mihinkään?
    Ilmeisesti kyseessä on juurikin (?) tuo Kwest joilla itse olen kulkenut noin 700km. Rullaa kyllä kohtuu hyvin mutta täytyy muistaa että vertaan niitä Ritcheyn Speedmax Cross (32) renkaisiin. Ovat kestäneet kyllä latupohjat ja kanttikivet ihan mallikkaasti, ilman puhkeamisia olen siis säästynyt. Niin ja jos se nyt ketään auttaa niin speed max 32 on 31 ja kuluu kohtuu nopeasti. liekö tyypillistä cyclocross renkaille?

Luulin että “röykkyisämpi” tarkottaisi tavallista hankalampaa; onkohan tässä joku paikallisero? Latupohja ja normipolut menevät kyllä ihan peruskrossirenkailla.

Sen sijaan jos eteen tulee juurakkoa, kivikkoa jne. ja pitoa täytyy olla, tuubirengas tai mahdollisesti tubeless-versio on siitä parempi, että painetta voi pitää alhaisempana ilman käärmeenpuremien pelkoa. Toki rakenne auttaa myös maaston myötäilemisessä. Toisaalta metsäkumit ovat usein hyvin pehmeää seosta joten niillä ei kannata ajella päivittäisajoja asfaltilla. Siihen tarkoitukseen semisliksit toimivat paremmin; reunanappuloiden turvin voi ajella helpossa maastossakin.

Tuubeissa sitten löytyy vaihtoehtoa: Challenge, Dugast ja paljon muita, jopa Tufo.

Schwalbe smart samia saa 40mm leveenä.

http://www.bike24.com/1.php?content=...;product=12959

ei pitäs olla hinnalla pilattu.
    Vanha mutta lihava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Luulin että “röykkyisämpi” tarkottaisi tavallista hankalampaa; onkohan tässä joku paikallisero? Latupohja ja normipolut menevät kyllä ihan peruskrossirenkailla.

Sen sijaan jos eteen tulee juurakkoa, kivikkoa jne. ja pitoa täytyy olla, tuubirengas tai mahdollisesti tubeless-versio on siitä parempi, että painetta voi pitää alhaisempana ilman käärmeenpuremien pelkoa. Toki rakenne auttaa myös maaston myötäilemisessä. Toisaalta metsäkumit ovat usein hyvin pehmeää seosta joten niillä ei kannata ajella päivittäisajoja asfaltilla. Siihen tarkoitukseen semisliksit toimivat paremmin; reunanappuloiden turvin voi ajella helpossa maastossakin.

Tuubeissa sitten löytyy vaihtoehtoa: Challenge, Dugast ja paljon muita, jopa Tufo.
    Tiedä muista kirjoittajista mutta itse ketjun aloittaneena tarkoitin "röykkyisällä" esim. latupohjia jotka täynnänsä terävää murkulaa tai polkuja joissa kivikkoa ja juurakkoa ainakin jonkin verran. Jotta ei tule avoilla noilla käärmeenpuremia niin pitää laittaa painetta (3,5 - 4 bar) ja sinne katosi sekä pito että mukavuus (ja vauhti).

Eilen tuli Tufon tuubit (32mm) asennettua kiekoille ja ehkä tänään kokeilemaan. Eihän niissäkään ilmatilaa näytä liikoja olevan (leveydeksi sain 3bar 32,1mm), mutta jos 3bar tai allekin voi ajella ilman käärmeksiä niin kyllähän se auttaa pirusti.

Nuo Znoodin vinkkaamat Smart Samin leveät versiot olisi kai yksi kelpo ratkaisu ollut myös.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...Eilen tuli Tufon tuubit (32mm) asennettua kiekoille ja ehkä tänään kokeilemaan. Eihän niissäkään ilmatilaa näytä liikoja olevan (leveydeksi sain 3bar 32,1mm), mutta jos 3bar tai allekin voi ajella ilman käärmeksiä niin kyllähän se auttaa pirusti...
    Itseään quotaten. Tänään pääsin sitten testaamaan tuubeja kunnon jatkuvaan sateeseen: metsäautoteille, erittäin mutaisille ja osin myös juurakkoisille & kivikkoisille poluille. Narauksen alle 3bar paineilla, alemmillakin olisi toki voinut mennä mutta ei tuntunut tarvetta. Aivan uskomaton ero avoihin: pito & mukavuus yhdistettynä siihen että ei tarvinnut varoa snakebitteja vaan sai pimentyvilläkin poluilla päästellä alamäet miten sattuu kiviin kolistellen.

Olen aivan myyty. Ainakin siihen asti kun tuubi ekan kerran tyhjenee / hajoaa keskellä metsää ja Tufon paikka-aine ei tehoakaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Olen aivan myyty. Ainakin siihen asti kun tuubi ekan kerran tyhjenee / hajoaa keskellä metsää ja Tufon paikka-aine ei tehoakaan
    Mulla on halpismaantietuubi mukana krossilenkeilläkin jotta voi linkuttaa kotiin. Menee pienempään tilaan kuin krossirengas.

Mulla on halpismaantietuubi mukana krossilenkeilläkin jotta voi linkuttaa kotiin. Menee pienempään tilaan kuin krossirengas.
    Onko tarvinnut tuohon usein turvautua? Eli kuinka usein noita krossituubeja mahtaa mennä siihen kuntoon että paikka-aine ei tepsi...Oikein epätoivoisena voi kai tyhjällä tuubillakin linkuttaa kotiin kun on aluvanne?

Kuluneen vuoden aikana mulla on kolme kertaa ollut krossarin tuubi tyhjänä. Näistä kaksi kertaa olen ajanut kotiin ja vasta seuraavana päivänä (tjsp.) huomannut tuubin tyhjenneen. Kerran joutui turvautumaan paikka-aineeseen ja tuubi sitten pitikin paineet kotiin asti.

Kolme rengasrikkoa vuoden sisään voi kuulostaa paljolta, mutta esim. koko edellisenä vuonna niitä ei ollut ensimmäistäkään. Taitaa tuon mun toisen kiekkoparin tuubien parasta ennen -päivä olla jo lähellä... Aluvanteiden kanssa voi tosiaan nilkutella kotiin tyhjällä tuubilla vallan mainiosti. Minä en ole katsonut tarpeelliseksi kantaa mukana varatuubia.
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

Mulla on kans alkanut kiinnostamaan tällanen monster cross -henkinen setuppi nyt syksylle ja miksei lumillekin. Mitenkähän pelais nuo Znoodin ehdottamat Smart Samit mutta 47mm leveinä vai mahtuuko tuommoset yleensäkään mihinkään haarukkaan?
    Rodwellissa näyttäis olevan tilaa jotakuinkin 50 milliä mut meneekö ne haarukat sitten niin tukkoon sonnasta sun muusta, ettei ajamaan pysty..?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kivelae Katso viesti
    Mulla on kans alkanut kiinnostamaan tällanen monster cross -henkinen setuppi nyt syksylle ja miksei lumillekin. Mitenkähän pelais nuo Znoodin ehdottamat Smart Samit mutta 47mm leveinä vai mahtuuko tuommoset yleensäkään mihinkään haarukkaan?
    Rodwellissa näyttäis olevan tilaa jotakuinkin 50 milliä mut meneekö ne haarukat sitten niin tukkoon sonnasta sun muusta, ettei ajamaan pysty..?
    Oi-oi-oi-oi.. nyt rupesi kiinnostamaan. Omilla suonympäryspoluilla on sen verran pehmeääkin maastoa tyrkyllä että on käynyt mielessä testailla vähän läskimpää rengassa. Miksei siis heti niin leveää kuin alle mahtuu pyörimään. Täytyykin suorittaa kahvitunnilla hieman mittailuja.

Tutulla meni astetta hipompi alurunko puhki seatstaystä kun oli läski kumi ja niukasti tilaa mudalle. Ei mennyt edes kauan kun hiomatahna hioi.

Rodwellilla saattaa kestä kauemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Tutulla meni astetta hipompi alurunko puhki seatstaystä kun oli läski kumi ja niukasti tilaa mudalle. Ei mennyt edes kauan kun hiomatahna hioi.

Rodwellilla saattaa kestä kauemmin.
    Ai stana, eipä se hyvä juttu ole tuokaan. Jos jotain kaljatölkkiä teippaa suojaksi..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mun 35mm sb8 on pauttia 3bar paineilla 30mm. Silti erinomainen allround rinkula. Paitti että muta ja tietynlainen lumi vaan donitsoivat napulat äkkiä.

Minä kokeilin Rostsekkiin 45mm Panaracer Fire Crosseja. En tykännyt kun paino oikeasti tuntui pahalta eikä meno ollut sen pehmeämpää tai muutenkaan parempaa kuin sb8:lla. Sen sijaan maastosinkulassa Tuli Risti on vallan mainio. Suosittelen kokeilemaan.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Muutama lenkki takana uusilla(?) Schwalben 35mm Rocket Roneilla. Renkaat ovat olleet varsin positiivinen yllätys, kevyet, pitoa riittää poluilla ja rullaavat hyvin asfaltilla.
    www.kaupinkanuunat.net

Minun Salsa la Cruziin mahtuisivat 42 millin renkaat. Ne voisivat olla vaihtoehto nastarenkaille satunnaiseen lenkkeilyyn. Mitkähän olisivat moiset, jotka kestäisivat tapajasepeliä ja kulkisivat suoraan sohjossa. Lisäksi olisi hyvä jos olisivat kevyet ja varustettu tukkeutumattomalla kuviolla? Aika paljon vaatimuksia, mutta jos jollain pääsisi edes lähelle näitä kaikkia.
    Jos et aja et voi ottaa!

35mm Racing Ralpheihin (2009 malli) palo eilen käpy kun molemmat renkaat puhkesivat vuorotellen lenkillä. Tilasin Vittorian Cross XG Pro II:t tilalle, niissä ainakin mainostetaan olevan jotain pistosuojausta.

En ole itse kokeillut, mutta olen kuullut että lateksi sisäkumien käyttö pienemmillä rengaspaineilla vähentäisi rengasrikkoja erityisesti krossarilla ajettaessa.

Tuubituubituu.

Jos kerran ajelee krossia tuubeilla niin avorenkailla ajo on sen jälkeen puhdasta masokismia. Rullaavuutta, pitoa ja mukavuutta tuubit tarjoavat ihan eri kertaluokassa kuin avokkaat, erityisesti kosteassa ja röykkyisemmässä maastossa. Painetta 2 bar ja kiviä ja juuria ei huomaakaan, ja pidon määrää ei heti uskokaan. Välillä voi vanne vähän kolahtaa mutta mitäpä siitä kun tuubit on alla.

Onko kukaan uskaltanut liimailla crossi-tuubeja pelkästään esim. Tufo:n liimanauhalla, ja vielä uskaltanut ajaakin niillä crossia? Liiman kanssa läträily kun ei oikein laiskaa kiinnosta. Vaihtoehtona olisi tietty kokeilla lateksisisureita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cyklooppi Katso viesti
    Onko kukaan uskaltanut liimailla crossi-tuubeja pelkästään esim. Tufo:n liimanauhalla, ja vielä uskaltanut ajaakin niillä crossia? Liiman kanssa läträily kun ei oikein laiskaa kiinnosta. Vaihtoehtona olisi tietty kokeilla lateksisisureita.
    Kyllä, ja esim. männä tiistaina ajettiin aika kovaa kurveihin ilman sen kummempia ongelmia.

Kyllä, ja esim. männä tiistaina ajettiin aika kovaa kurveihin ilman sen kummempia ongelmia.
    Millä kiekoilla sulla tuubit on?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Millä kiekoilla sulla tuubit on?
    Täällä Tufot kiinni Eastonin EA70X aluvanteissa myös pelkällä Tufon teipillä. Ihan superalhaisilla 2bar paineilla (alle 3bar kylläkin) en ole vielä ajellut kun ei ole tuntunut tarvetta olevan, mutta kanttailtu on noilla paineilla tarmolla & vauhdilla myös asfaltilla missä niiden viimeistään luulisi lähtevän vanteelta käpälämäkeen jos ovat lähteäkseen.

Asian sivusta: aluvanteet oli kyllä hyvä ostos ja nyt kun on enemmän ajellut ymmärtää miksi kalliit tuubivanteet ei välttämättä hyvä idea. Matalilla paineilla kun maastossa päästelee niin aika mukavastihan kivet kalahtelee välillä vanteille ja vanne saa muutenkin kyytiä ihan eri tavalla kuin maantiellä tai edes maastopyörässä isolla gummilla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •