Tässä seuraava väännön aihe?Mä kiinnitän crossituubit reilulla liimalla ja teipillä, niin pysyy kumi vanteella vähän tiukemminkin kantatessa. Korkeammilla paineilla tuubi pysyy vanteella vähän heikommallakin liimalla, mutta 1,8-2,5 bar paine ei pidä kumia vanteella kovin tiukasti.
6.7 WTF/kg
Jos liimalla laittaa kunnolla, varsinkin CX-tuubin, kuivattelu kannattaa ennen kunnon kurvailua. Semmoinen päivä-pari.
Ei silla suurta väliä kummalla laittaa minusta, jos tykkää tuubiliiman kärystä (varsinkin talvella melko hupaisaa homma...) , siitä että renkaat ja vanteet on yleensä myös tunnistettavissa liimatuiksi ja että kädetkin saa osansa ja liimaus tulee uusia silointällöin, ainakin CX-renkailla, niin liimaus on insansa kevyempi tapa. Ja renkaan vaihto on helpompaa jos rengas ei ole kunnolla liimattu. Kyllä teipinkin saa mutta irrotuksessa on juju että väänätällä se ei lähde, alku kun tahtoo vain venyä ja paukkua, joten täytyy se alun teipin venyvää kohtaa hieman "leikata" rengasraudalla, avaimella etc. Sitten lähtee kuin mutkin tavat. Ei paha rasti kun tajuaa tuon.
Sen verran kokemusta on että, en suosittele kenekään laittamaan CX-tuubia , ja vielä vähemmän alumiinivanteelle, liimalla. Ainkaan Contin liima ei pidä pitemmän päälle. Joku sitkeämpi ja ikuna-ei-kokonaan kuivuva merkkii voi kyllä toimia jos sitä on tarpeeksi. OJ:n tavalla laitta kumpaankin liimaa ja teippiä, laittaisin ehkä renkaaseen vaikka hyöty on ?, mutta aluvanteeseen ein ikuna. Korkeentaan vanteen renganuran karhennus.
Tufon kisatuubi on sitten kisatubi oikiasti. (Eli Flexus-sarja) Ei suosittele sitä lenkkiajoon, tai on se hieno ajaa,varsinkin 34mm leveys oli hauska, mutta kestävyys on dekadilla parempi halvemmassa versiossa.
On hupaisaa kun jotku kauppiaat kysyy kitiseekö Tufot. Sehän johtuu lähinnä heidän myymistään vanne/rengaskompinaatioistaan, keskipalolla olevat tuubit kun ei nyt vaan pysy kovin hyvin kiinni jos vanne sattuu olemaan sen verran huonosti suunniteltu että "palolle" ei ole uraa. Siitä seuraa että renkaat ovat hetkessä irti reunoista ja alkaa sellainen kypsä kitinä ajessa...eli ei tarvi arvata että rengasmerkki ko tapauksessa on joku muu kuin Tufo joka on ainoa ko. vanteille, jonka merkiä en mainitse, joka toimii kunnolla. FFWD kiekkoihin kyllä sopii myös Conti/Vittoria/Veloflex etc.
Samu
Samu Ilonen muokkasi tätä : 29.08.2011 at 08.40
Aika hyvää itsensä toistamista, kolme samaa viestiä alle tunnissa.
Ei mulla mitään teippiä vastaan ole, en ole vaan vielä nähnyt paikallisissa. Liimaa löytyy kyllä. Tarttis joskus tilata jostain niin näkis senkin.
Liiman sotkeminen on kaksipiippuinen juttu. Se on ihmistyypistä kiinni. En epäile hetkeäkään, etteikö löydy jannuja joilla on liimaa hiuksissakin operaation jälkeen. Toiset vaan on semmoisia, ei välttämättä kädettömiä, mutta sotkee kaikki paikat itsensä mukaanlukien. Ns. kovia poikia hääräämään ja rapatessahan roiskuu.
Eilen muuten irrotin yhden tuubin, liimaa ei ollut mitenkään uitettu vanteeseen, mutta kyllä töitä sai tehdä että irtosi. Taisi istua niin hyvin vanteella, ettei ollut rakoa missään kohtaa. (GP4000 + HED)
Kaar ittelles vaa
Jaa? Enpä ole ennen tavannut ihmistä joka:
A) liimaisi tuubin siistimmin kuin teippaisi. En ole vielä nähnyt kertaakaan edes saman tasoista esitystä keltään.
B) pitäisi suunnattomasti liiman hajusta (tai no kyllä kai niitäkin on, mutta se liima laitetaan muovipussiin eikä vanteeseen...)
C)tekisi renkaan kiinnityksen suorempaan liimalla
D) saati nopemammin.
Mutta kukin tyylillään. Ei oteta sitä vakavasti, kumpikin toimii.![]()
Samu Ilonen muokkasi tätä : 29.08.2011 at 09.04
En sanonut siistimmin, mutta homman voi tehdä liimalla sotkematta mitenkään sen kummemmin. Ei ehkä kannata hosua.
Varsinkin kesäaikaan homma hoituu tuossa terassilla ilman sen enempiä imppaamisia.
Kaar ittelles vaa
Jos muutaman tuubia kaudessa liimailee niin tuskin kannattaa olla huolissaan imppailuistaVähän sama kun katkaisee rautasahalla hiilikuituisen emäputken kerran parissa vuodessa. Ei siihen kuole!
Joo, mä käytän liimaa! Täytys vissiin repiä vanha kulunut takatuubi irti kokonaan ja vaihtaa vaikka uutteen kun natisee ja nirisee kun sinne tuuppaa reilut 10 baria painetta. Vissiin vähän jo liimat irronneet vaikka ei ne yleensä irtoo mihinään. Mut ei viittis vielä vaihtaa kun kerrankin tuubi kestänyt puhkeamatta. Kankaat vielä ei näy... Eikös se ole sopiva vaihtomerkki renkaan uuteen vaihtamiseksi. Nyt on vain ihan tasainen pinta kumissa toistaiseksi.
Mulla on käytöössä nyt vasta ekat rossituubit ikinä. Sen verran helposti toi Tufo meni vanteelle että pistin teipillä kun tiedän että pysyy kuin tauti ja ei lähde edes pihdeillä ellei vähän leikkaa kuten Samu kertoi.
Maantierenkaita oon liimaillut yleensä ja kokeeksi varsin vähällä liimallakin tuli kokeiltua ja hyvin pysy mutten suosittele kenellekään.Olipahan helpompi irrottaa.
Crossituubi ei todellakaan nappaa kiinni kuin aivan reunoista, koska useimpien vanteiden ura on liian syvä leveälle renkaalle ja optimoitu maantiekumille.
Jäi tärkeä sana pois: liimaamalla rengas tarttuu vain reunoista. Teippi on varmasti parempi, vaikka omassa ajossa liimaus on pitänyyt.
Jossain muistan nähneeni vinkin, että liimauksen jälkeen tyhjällä tuubilla rullaillaan harjanvarren tms. päällä, jotta liima tarttuisi paremmin keskeltäkin. En ole vielä krossituubia liimaillut, mutta jossain vaiheessa tulee eteen. En edes tiedä onko nykyiset liimattu vai teipattu, vaiko sekä että. Maantietuubit olen liimaillut, paitsi kaverille kerran näytin kuinka teipillä laitetaan.Meni aika näppärästi, vaikka olikin eka kerta...
http://www.kaupinkanuunat.fi
Suunnilleen samat vaatimukset lisäksi kostealla kelilläkin olis kiva pysyä pystyssä.
Noiden lisäksi mietin esim.
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=31585
tai
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=34353
Onko väliä mitä noista valkkaa?
Contin hyvä puoli olis että sai kätevästi Urheilupyörästä, ei tarttis tilailla.
Vähän kapeitahan noi on kaikki, joku 25mm vois olla mukava.
cool J muokkasi tätä : 12.09.2011 at 21.02
Noissa Vittorioissa ja Conteissa ei ole irroitettavaa venttiilin sielua, joten puhjetessa litkulla paikkaaminen on haasteellista, liekö edes mahdollista? Schwalbesta en tiedä.
Viva l'Italia liberata e riscattata!
Mulla oli kanssa sellainen mielikuva että conteista irtoaa sielu kun oikein vääntää ... (joku muu vahvistakoon)
Contin Giro on umpipaskaa vinkuintiasta. Voi noissa olla kiinteä venttiilikin, aivan sama, jättäkää hyllyyn.
Sprinter on jo sitten kunnon tuubi ja ihan järkevän hintainen siellä Urheilupyörässäkin.
Ja siitä irtoaa sielu, kuten Competitionistakin.
Kaar ittelles vaa
Muistaakseni Giroista ei irtoa, kalliimmista malleista kyllä ainakin irtoaa.
”Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.”
Isot pojat neuvoivat ja kun ei ole kokemusta, enkä halua ihan kaikkea kokemusta kerätäkään, niin piti ottaa neuvosta vaari. Väittävät, että liima+teippi systeemillä pysyy kumi parhaiten vanteella ja mieluummin vähän sotken liiman kanssa kuin rullaan kumin vanteelta. Etukumi pysyi vanteella vaikka tuli eilen vedettyä kiekko linkkuun ja lastattua kaikki paino ohjaustangolle, ja painetta oli suunnilleen 2 bar. Tohon kiinnitykseen pystyy ainakin luottamaan, mutta kai muillakin tavoilla kumi pysyy kiinni.
6.7 WTF/kg
Korjatkaapas olettamukset. En jaksa tätä ketjua uudestaan läpi käydä.
Valmiiksi tuubiin laitettavia on Tufolta ja sitten tuo Caffelatex. Nämä vaatii venttiilin sielunpoiston. Sitten äksidentin sattuessa (jos kyseisiä litkuja tuubissa ole) voi käyttää joko Tufon extremeä tai Vittorian Pitstoppia. Ilmeisesti Tämä Vittorian litku menee venttiilin sielun läpi koska Vittorian tuubeissa ei sielut irtoile, mutta Tufo vaatii tuon sielun poiston. Onko jotain muuta huomioitavaa näissä tavaroissa?
Entä nuo teipit. Käykö kaikki tubular teipit kaikille tuubeille ja kehille?
________________________________________________
Pitikin ottaa joskus käyttöön noin typerä käyttäjänimi. Ile:ksi saa mielummin haukkua.
Enpä jaksaa vasta
No tulin katumapäälle. Tuo Vittorian Pit stop on kuin mikä tahansa paikkausvaahto, mutta vähän kalliimpi vain.
Tufon litkut ovat molemmat tehokkaita. Sanovat niiden kestävän kolme kuukautta, mutta minulla ainakin 5. Ensi kesäksi pitää laittaa sitten uudet. Itse olen käyttänyt Veloxin teippiä hiilikuitukiekoissa ja hyvin pysyy. Tufon teippiä en hanki kun se on kalliimpaa ja Veloksikin riittää.
hannupulkkinen muokkasi tätä : 13.09.2011 at 21.45
Jos et aja et voi ottaa!
________________________________________________
Pitikin ottaa joskus käyttöön noin typerä käyttäjänimi. Ile:ksi saa mielummin haukkua.
Ennen noita Tufon litkuja käytin ainakin kymmenen vuotta paikkausvaahtoja. Niillä pääsi kotiin, mutta eivät ne pysyvästi useinkaan tuubia paikanneet. Jos tuubissa oli hyvin pieni reikä saattoi vaahtopaikkauskin toimia pysyvästi.
Tänäkin kesänä kerran paikkasin tuubin jonka sisällä ei ollut tuota Tufon ehkäisyvälinettä tavallisella CRC:n paikkausvaahdolla ja kotiin pääsin, mutta seuraavana päivänä piti laittaa sitten Tufon superia, joka paikkasi sitten tuubin pysyvästi.
Jos et aja et voi ottaa!
Pitäis toimia mutta pitää ottaa huomioon, että Tufon tuubeissa on butyylinen sisärengas, kun joissakin paremmissa tuubeissa on lateksinen. Tämän vuoksi lateksituubeissa nestemäisen lateksin ujuttamisen jälkeen rengaan sisäseinät eivät saa koskettaa toisiaan tai ne liimautuvat kiinni toisiinsa.
Kirjanmerkit