Kiitti Pekka L. Oikeilla jäljillä ollaan siis. Tuo "liian löysä" on tullut kantapään kautta opittua ja nyt kun tuota sormilla vääntelyä ja sovittamista muutkin kerran harrastaa, niin otan sen itsekin käyttöön. Ajattelen niin, että hieman löysän huomaa kyllä heti, kun laardässin kanssa fillaria ulkoiluttaa hieman ja katsoo miten kävi. Liian tiukkaa olen välttänyt, koska hybridistä meni aikanaan liiallisen kiristelyn seurauksena nippeli lähes läpi kehästä. Murtui pahasti monesta kohtaa ja oli ikävän näköinen. Bruukkaan laskemaan iltalenkkireitillä kohtuullista mäkeä alas n.70km/h, joten ei tee mieli siinä vauhdissa kokea sitä kun nippeli pumpsahtaa kehästä läpi.
Juu. Näin se on että se ohjeellinen maksimikireys on tajuttoman kireä ja helposti koko höskä jää löysäksi.
Jossain se varmaan lukeekin, mutta jaksaako joku vastata mitä kireysmittarit maksaa ja mistä niitä saa? Voisi se olla kuitenkin paikallaan, koska "mä osaan jo" on niitä ikäviä kuuluisia viimeisiä sanoja .heh. Ja niistä määristä oli aiemmin puhe niin itse olen kasaillut aivan alusta kolmet kiekot ja sitä opettelua ja valmiiden rihtailua on sitten lukuisia tunteja/päiviä jo. Nyt pysyy heitot molempiin suuntiin hallinnassa siten, ettei tule enää niitä yllätyksiä "hupsis" suora kiekko pomppiikin pystysuunnassa. Elikkäs hyvällä alulla. Tämä aihe on kiinnostavin joten varmaan kyselen ja hehkutan täällä kokemuksiani jatkossakin melko lailla.
Rasvoista oli puhetta. Sanotaan, että Alumiininippelit hitsaa alta aikayksikön kiinni. Mä laitoin CRC:n höpöhöpö rasvaa, eli sitä yleisöljyä, mikä ei pysy eikä kestä missään, nippelien/pinnojen kierteisiin siinä vaiheessa kun kaikki pinnat oli pujotettu ja lähes koko nippelin kierteen matkalta vielä auki. Samalla sitä meni ohuena öljynä nippelin ulkopintaankin ja se liukasti melko mukavasti nippelit ja holet rihtauksen ajaksi.
Yllätys oli puolen vuoden jälkeen kun nyt keväällä laiton kunnolliset renkaat kiinni ja tarkistelin suoruuden. Muutamaa alunippeliä piti aivan pikkasen 1/4 kierrosta tiukata "täydellisen" suoruuden saamiseksi. Totesin ilokseni, että alunippelit pyörivät vielä. Pinnat kyllä soivat, ja näpeillä kokeiltuna tuntuvatkin vähintäänkin yhtä kireiltä kuin muutkin kiekot, joten löysyyden takia ne eivät niin helposti pyörineet.
Ajattelin että josko tuo CRC hidasti jumiutumista niin pitkään tai sitten syy jumittumattomuuteen on siinä että kiekko on ollu melko stabiileissa olosuhteissa tasalämpöisessä autotallissa rullien kanssa eikä ole saanut vettä /kosteutta.
Kerran käytin vaseliinia, ja siinä kävi sitten niin, että sisäänajossa alkoi nippelit pyöriä auki. Siinä tapauksessa tunnustan myös liiallisen löysyyden. Aion käyttää myös seuraavassa projektissa tuota CRC:n höpöä, koska ei siitä muuhunkaan käyttöön ole, ainakaan ketjuihin laitettavaksi.

Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit