ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 7 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Kohtahan pitää olla topic, montako kiekkoa olet rakentanut

Tarkkaa lukua omistani ei taida löytyä, mutta 40-50 niitä jo on
    Niin tai kuinka kauan kestää, että saamme rakennettua 1000 kiekkoa. Mun oma saldo on vasta kaksi (2)

Miks mie päädyin rihtailussa tilanteeseen, jossa kiekko on joteensakin suora (sivuille ja pystyyn) mutta pinnoista yksi on ihan sairaan kireellä (=nippelistä loppuu jenga) ja pari sanoo vaan plonk? Itse vastaten, siksi etten osaa. Mutta miten lähden hommaa korjaamaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Miks mie päädyin rihtailussa tilanteeseen, jossa kiekko on joteensakin suora (sivuille ja pystyyn) mutta pinnoista yksi on ihan sairaan kireellä (=nippelistä loppuu jenga) ja pari sanoo vaan plonk? Itse vastaten, siksi etten osaa. Mutta miten lähden hommaa korjaamaan?
    Kokemusta ei ole alusta saakka kasaamisesta, mutta semmonen ehdotus olis että aloittaisit siitä että kiristelisit ne jotka sanoo "plonk". Jos ei onnistu niin voipi olla kieronapaskana se vannekin.

DeLillo Guest
    Kannattaa löysätä kaikki pinnat ja aloittaa kiristäminen alusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Onko kyse uusista osista vai oletko kierrättämässä?
    Eri pituisia pinnoja mennyt sekaisin?

Jos yksi pinna on ihan sikakireällä ja kierteet lopussa, niin vanne saatta olla klommoilla/vääntynyt.
    6.7 WTF/kg

Kahteen pyörään kasannut kiekot itse, ja jonkin verran kiristellyt / suoristellut valmiita. Muuten on mennyt hyvin, mutta tuon toisen itse kasatun pyörän takakiekko oli aika outo. Uusista osista lähdin liikkeelle, ja takakiekosta tuli silti sellainen, että yhdessä kohtaa on terävä pystyheitto lyhyellä matkalla. Pinna niin tiukalla, että sitä ei uskalla kiristää hitustakaan. (yksi katkesikin kokeillessa)Vieressä toinen taas oli sellainen "plonk" -pinna. Sen kiristäminen kumminkin lähti heti vetämään vannetta mutkalle sivuun.

Moneen kertaan löysäsin koko kiekon alkutekijöihinsä, ja yritin uudelleen. Ei muuttunut. Liikkessäkin käytin, eikä se oikein kuntoon tullut sielläkään. Hieman on löysä pinna pysynyt tiukemmalla, mutta pystyheitto on ja pysyy. Ei tuo tuollaisessa arkipyörässä ajoa haittaa. Jarrutkin saa säädettyä kuitenkin aivan hyvin, niin olen sitten antanut olla. Kasaa paremman joskus, kun entinen vanne kuluu puhki.

Ensimmäiset kiekot, jotka kasasin, onnistui kerralla erinomaisesti, ja ovat myös pysyneet suorina jo vuosia ilman jälkitöitä. Toisessä pyörässä etukiekkokin oli ensimmäistä vaikeampi, mutta sen sain silti kuntoon .
    -

Oon törmännyt myös halpisvanteeseen, jonka liitoskohta oli korkeammalla kuin vanteen ulkokehä. Kärjistetysti, vanne oli pisaran mallinen, päiden sahauspinta oli siis väärässä kulmassa. Kyse oli ehkä max. 1 millistä, mutta jos moista rakenteellista heittoa yrittää kiristämällä oikoa, ei se hevin onnistu.
    Eli tsekkaa onko kireä pinna liitoskohdassa. Ja tosiaan sekin onko se kyseinen pinna oikean mittainen.

Edit: HMK:lla sama homma? Liitoskohta näkyy ainakin vanteen sisäpinnasta, jos ulkopinta on siistitty nätiksi.
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Onko kyse uusista osista vai oletko kierrättämässä?
    Eri pituisia pinnoja mennyt sekaisin?

Jos yksi pinna on ihan sikakireällä ja kierteet lopussa, niin vanne saatta olla klommoilla/vääntynyt.
    Kiekko on syklokrossarin takakiekko. Osat siis käytettyjä mutta samaa settiä kaikki. Vanteessa saattaa kyllä olla vääntynyt mutta mitään varsinaista insidenttiä ei ole ollut joten pidän tätä epätodennäköisenä. Ehkäpä sitten vietän pari iltaa nysväten kaikki löysälle ja uusiksi kireälle. Kiitti kaikille vinkeistä.

Äh! Kehä on kieropaska. Otin kiekon uudelleen työn alle ja kun kaikki pinnat ovat totaalilöysällä on noiden aiemmin mainittujen löysien pinnojen kohdalla kehässä melkoinen mutka. Uutta kehää olen menossa hankkimaan mutta kysytään nyt kuitenkin: voiko kieroa kehää mitenkään oikaista?

Voihan sitä yrittää.

Ensialkuun vaikkapa ulospäin suuntautuva mutkakohta kohti maata kehä n. 45-60 asteen kulmassa maahan nähden itsestäsi poispäin, ote käsillä kehän yläosasta ja painat varpailla kehää mutkakohdan kummaltakin puolelta.

Jos tuokaan ei vielä auta, niin jotkut ovat kuulemma käyttäneet kuulemma mm. pattinkia apuna ja hakkaamiseltakaan ei ole vältetty.

Tahtoo vaan olla, että jos kehä on kerran menettänyt muotonsa, niin sitä todella vaikea saada uudelleen kuosiinsa eikä uudelleen saavutetun pyöreän muodon pysyvyys tahdo olla kovin pysyvä. Kiekkoa ei tahdo saada millään tasakireäksi, joka on edellytyksenä pitkään kestävälle, muotonsa pitävälle kiekolle.

Mielummin uutta kehää...
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Minäkin pidin sitä kiekon rakentamista ihan rakettitieteenä. Sitten rohkaistuin, ostin Roger Mussonin kirjan ja luin sen yhtenä iltana läpi. eikä maksanut paljon.

Toisena iltana sain neljässä tunnissa kasattua takakiekon, jossa ei ole rihtaamisen tarvetta. Sillä on jo ajettukin puoli tuhatta kilsaa, eikä mitään ole tarvinnut tehdä.

Vanne oli lievästi kiero, koska pinnat olivat saaneet ikävän tärskyn aiemmin. Vaikka vanteessa oli varmaan yli puolen sentin heitto, se oikeni kirjan ohjeita seuraamalla.
    Jari-Matti
    Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Tämä aihe kiinnostaa minuakin. Itse opettelin ensin vanhoilla kehillä purkamalla ja kasailemalla /kiristelemällä. Melko nopeasti sai aikaiseksi sivuttain suoria keikkoja, mutta pystyheittoa tuli väkisin ja pinnojen kireydet miten sattuu. Jatkoin ja jatkoin vain järjellä ja sävelkorvalla ja pitkällä pinnalla (oma pinna siis)...

Nyt pääsin sille tasolle, että uskallan kasailla jo uusia kiekkoja uusista osista ihan muidenkin kuin itseni käyttöön.Mm Vaimo ajelee omatekoisilla seteillä, ja hyviksi on kehunut. Mä oon se ropeliuksen kaveri, jolle se hitsaili aiemmin foorumilla esiintyneen kolmion mallisen rihtauspukin. Sama käytössä vieläkin ja hyvä on ollut.

Eilen ajelin ekan maantielenkin syksyllä itselleni kassamilla kiekoilla. Koska 95kg on sitä massaa, niin otin varman päälle tukevuuden ja laadun suhteen. Kehät dt swiss R520 32/28 (30mm profiili) + com/champ dt:n pinnat, eteen 2.0/1.8 ja taakse 2.0 vetopuoli + 2.0/1.8 vasen puoli. Navoiksi tuli tilattua Hope 3pro. Eteen alunippelit 28 ja taakse 32 messinkinippaa.

Punnasin valmiin setin ja siihen keskikastiin meni painon suhteen = 1854gr. Juu tiedetään, ei mitään järkeä taloudellisesti mutta se rakentelun mahtavuus ja omilla "kädenjäljillä" ajelu.... (oli muuten laakereissa laatua)

Itse luotan sävelkorvaan ja näppeihin. Soittelen vähän kitaraakin. Siitä on apua pinnoja soitellessa...

Sisäänajon vetäsin tuossa kevään aikana vapailla rullilla. Pari kertaa otin irti ja rihtailin lisää. Nyt keväällä renkaita vaihtaessa totesin, että 1100km rullilla asetti vanteet siten, ettei tarvinut enää tehdä juuri mitään. Tiukkuus ok, tasakireät pinnat ja heitto silminhavaitsematon pystyyn ja sivuttain (katson aina rihtauspukin tulkin kanssa vaaleaa paperia vasten.)

Sellainen tuli mieleen mitä en ole havainnut aiemmissa kirjoituksissa, että kuinka moni "takoo" lead spoket laipan suuntaisiksi ennen kiristelyä? Itse kiristelen, ajan ja kiristelen aina uudelleen niin kauan kuin kiekko on hyvä. Tietysti sitä leivotaan rakentamisen aikana koko ajan... Laitoin "wheel building" googleen ja yhdestä linkistä katselin kuvia, jossa joku takoi muovivasaralla lead spokejen juurista kanitukset pois ennen rihtauksen aloittamista. Voisi olla ihan hyvä homma, niin kiekosta tulisi varmasti alkuun mahdollisimman tiukka ja ensimmäinen sisäänajo olisi "vähemmän jännittävä".

Itse en ole uskaltanut alkaa pinnoja takomaan niiden ollessa laipan reijissä, koska jotenkin tuntuu että jos laipan reikä repeää, niin sehän = uusi napa.

Pekka L todennäköisesti ainakin ottaa kaikki löysät pois jo kasailuvaiheessa, koska kiekkoja on kehuttu niin paljon ja jälkirihdattavaa ei juurikaan ole... Suostutko Pekka kertomaan nöösille, taotko pinnoista kanituksen pois, vai kiristeletkö vaan nippeleitä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 843 Katso viesti

Sellainen tuli mieleen mitä en ole havainnut aiemmissa kirjoituksissa, että kuinka moni "takoo" lead spoket laipan suuntaisiksi ennen kiristelyä?

....

Pekka L todennäköisesti ainakin ottaa kaikki löysät pois jo kasailuvaiheessa, koska kiekkoja on kehuttu niin paljon ja jälkirihdattavaa ei juurikaan ole... Suostutko Pekka kertomaan nöösille, taotko pinnoista kanituksen pois, vai kiristeletkö vaan nippeleitä?

Pekan vastausta odotellessa kirjoittelen tänne, että itse olen ihan sormin taivuttelemalla hoitanut tuon kuvaamasi 'takomisasian'. Mielestäni tärkeämpää on kuitenkin se, että pinnojen hatut istuvat navan reijissä oikein ja napakasti. Tähän on DT:llä oma messinkipäinen lyöntituurnakin, jota naputellaan sopivan pienellä vasaralla. Eli tämmöistä takomista täällä.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Eipä niitä ole tullut taottua millään. Se vähän vaihtelee miten pinna istuu laippaan ja laipan reikään, ne voi kyllä kasauksen jälkeen irvistää jonkun verrankin. Oon myös sormin väännellyt niitä jos on kovin ensialkuun irvistänyt.
    Kyllä ne siitä kiristämällä oikenee.

...Josta päästäänkin siihen, että kun kiekkoja kasataan ilman kireysmittaria, niistä tulee hyvin helposti liian löysät. Jos nippeli puree vanteeseen/holkkiin hiukan ja vähän vielä kierteeseenkin, voi se tuntua jo hyvinkin tiukalta olematta sitä. Kun pinna on riittävän tiukka, se veto kyllä huolehtii sen pinnan asettumisesta ja suoristumisesta.

Kritisoin joskus CN-mac litteitä pinnoja. Niitä mm. vääntelin sormin ja ne taipui häiritsevän helposti. Tuntui että materiaali on ihan liian pehmeää. Toisaalta litistetty osa oli huomattavan kovaa, eli materiaali oli muokkautunut reilusti litistyksessä. Jos materiaali on jo lähtöjään lujaa, se kovuusero ei ole niin suuri pyöreän ja litteän osan välillä. Tää nyt vaan muistui kun tosta vääntelystä oli puhe.
    Kaar ittelles vaa

Olen jo pari vuotta suunnitellut opettelevani kiekkojen rakentamisen. Katselin joskus 70-luvulla pikkupoikana kun isä kasasi kiekkoja perheen käyttöpyöriin Prym-pinnoilla tsekkiläisiin Favorit-takanapoihin, Sachsin Torpedoihin tai Sturmey Archerin kolmivaihteisiin. Omaa projektia auttoi, kun CRC lähetti erehdyksessä erään tilauksen yhteydessä ilmaiseksi XT 756-levyjarrunavat. Selvitin pinnojen pituudet DT:n laskurilla ja tilasin Sun Rhyno Lite kehät, nipun 2mm DT Champion pinnoja, 12 ja 14 mm nippeleitä. Otin kahden mittaisia nippeleitä, siltä varalta jos pinnat olisivat olleet liian lyhyitä, niin olisin voinut korjata tilannetta pidemmillä 14 mm nippeleillä etenkin kun ne eivät maksa juuri mitään Rosella. Pitkäperjantai oli pitkä ja muutoinkin sovelias päivä tällaiseen kärsivällisyyttä vaativaan työhön. Koska olen kovapäinen, jouduin käyttämään kirjallisuutta apuna varsinkin aloituksessa. Käytössä oli netin kotimaisten ohjeiden lisäksi Zinnin The Art of mountain bike maintenance ja Gerd Schranerin The art of wheelbuilding. Jokaisessa lähteessä asia selostettiin hieman eri tavoin, mutta minulla parhaiten homma onnistui Schranerin oppien avulla. Työvälineinä käytin Parkin TS8 pukkia ja pinnankireysmittaria ja Minouran dishing toolia. Homma onnistui mielestäni hyvin, sain heitot kuriin, leivoin kiekoista jännitykset välillä pois ja pinnat tulivat tasakireydelle. Mielenkiintoinen projekti, vaikka ei taloudellisesti kannattava muutoin kuin CRC:n sponssaamien napojen avulla. Täytynee ottaa kiekot käyttöön vaikkapa talvirenkaiden kanssa ensi talvena, jos ei tule mitään pyöräprojektia ennen sitä.
    xx851z muokkasi tätä : 23.04.2011 at 11.56

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Eipä niitä ole tullut taottua millään. Se vähän vaihtelee miten pinna istuu laippaan ja laipan reikään, ne voi kyllä kasauksen jälkeen irvistää jonkun verrankin. Oon myös sormin väännellyt niitä jos on kovin ensialkuun irvistänyt.
    Kyllä ne siitä kiristämällä oikenee.

...Josta päästäänkin siihen, että kun kiekkoja kasataan ilman kireysmittaria, niistä tulee hyvin helposti liian löysät. Jos nippeli puree vanteeseen/holkkiin hiukan ja vähän vielä kierteeseenkin, voi se tuntua jo hyvinkin tiukalta olematta sitä. Kun pinna on riittävän tiukka, se veto kyllä huolehtii sen pinnan asettumisesta ja suoristumisesta.

Kritisoin joskus CN-mac litteitä pinnoja. Niitä mm. vääntelin sormin ja ne taipui häiritsevän helposti. Tuntui että materiaali on ihan liian pehmeää. Toisaalta litistetty osa oli huomattavan kovaa, eli materiaali oli muokkautunut reilusti litistyksessä. Jos materiaali on jo lähtöjään lujaa, se kovuusero ei ole niin suuri pyöreän ja litteän osan välillä. Tää nyt vaan muistui kun tosta vääntelystä oli puhe.
    Kiitti Pekka L. Oikeilla jäljillä ollaan siis. Tuo "liian löysä" on tullut kantapään kautta opittua ja nyt kun tuota sormilla vääntelyä ja sovittamista muutkin kerran harrastaa, niin otan sen itsekin käyttöön. Ajattelen niin, että hieman löysän huomaa kyllä heti, kun laardässin kanssa fillaria ulkoiluttaa hieman ja katsoo miten kävi. Liian tiukkaa olen välttänyt, koska hybridistä meni aikanaan liiallisen kiristelyn seurauksena nippeli lähes läpi kehästä. Murtui pahasti monesta kohtaa ja oli ikävän näköinen. Bruukkaan laskemaan iltalenkkireitillä kohtuullista mäkeä alas n.70km/h, joten ei tee mieli siinä vauhdissa kokea sitä kun nippeli pumpsahtaa kehästä läpi.

Juu. Näin se on että se ohjeellinen maksimikireys on tajuttoman kireä ja helposti koko höskä jää löysäksi.

Jossain se varmaan lukeekin, mutta jaksaako joku vastata mitä kireysmittarit maksaa ja mistä niitä saa? Voisi se olla kuitenkin paikallaan, koska "mä osaan jo" on niitä ikäviä kuuluisia viimeisiä sanoja .heh. Ja niistä määristä oli aiemmin puhe niin itse olen kasaillut aivan alusta kolmet kiekot ja sitä opettelua ja valmiiden rihtailua on sitten lukuisia tunteja/päiviä jo. Nyt pysyy heitot molempiin suuntiin hallinnassa siten, ettei tule enää niitä yllätyksiä "hupsis" suora kiekko pomppiikin pystysuunnassa. Elikkäs hyvällä alulla. Tämä aihe on kiinnostavin joten varmaan kyselen ja hehkutan täällä kokemuksiani jatkossakin melko lailla.

Rasvoista oli puhetta. Sanotaan, että Alumiininippelit hitsaa alta aikayksikön kiinni. Mä laitoin CRC:n höpöhöpö rasvaa, eli sitä yleisöljyä, mikä ei pysy eikä kestä missään, nippelien/pinnojen kierteisiin siinä vaiheessa kun kaikki pinnat oli pujotettu ja lähes koko nippelin kierteen matkalta vielä auki. Samalla sitä meni ohuena öljynä nippelin ulkopintaankin ja se liukasti melko mukavasti nippelit ja holet rihtauksen ajaksi.

Yllätys oli puolen vuoden jälkeen kun nyt keväällä laiton kunnolliset renkaat kiinni ja tarkistelin suoruuden. Muutamaa alunippeliä piti aivan pikkasen 1/4 kierrosta tiukata "täydellisen" suoruuden saamiseksi. Totesin ilokseni, että alunippelit pyörivät vielä. Pinnat kyllä soivat, ja näpeillä kokeiltuna tuntuvatkin vähintäänkin yhtä kireiltä kuin muutkin kiekot, joten löysyyden takia ne eivät niin helposti pyörineet.

Ajattelin että josko tuo CRC hidasti jumiutumista niin pitkään tai sitten syy jumittumattomuuteen on siinä että kiekko on ollu melko stabiileissa olosuhteissa tasalämpöisessä autotallissa rullien kanssa eikä ole saanut vettä /kosteutta.

Kerran käytin vaseliinia, ja siinä kävi sitten niin, että sisäänajossa alkoi nippelit pyöriä auki. Siinä tapauksessa tunnustan myös liiallisen löysyyden. Aion käyttää myös seuraavassa projektissa tuota CRC:n höpöä, koska ei siitä muuhunkaan käyttöön ole, ainakaan ketjuihin laitettavaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 843 Katso viesti
    Jossain se varmaan lukeekin, mutta jaksaako joku vastata mitä kireysmittarit maksaa ja mistä niitä saa? Voisi se olla kuitenkin paikallaan, koska "mä osaan jo" on niitä ikäviä kuuluisia viimeisiä sanoja .heh.
    Tuo eli Park Toolin TM-1 on hyvä ja kohtuullisen edullinen väline. Suomessa suosari muuten 86 euroa eli erittäin tod. näk. saa jopa halvemmalla kuin tuolta linkin kaupasta. Niin ja Suomesta siis saa käytännössä joka pyöräkaupasta (maahantuojana Shimano).

brewster Guest
    kyllä se onnistuu ihan hyvin ilman kireysmittariakin ainakin kelvollisiista osista tehtynä

Mulla on tuo Park tool mittari. Jenkeistä sen saa huomattavasti halvemmalla kuin juuroopasta. Ebay.com:sta hakuun, niin irtoaa posteineen alle 70 taalan, eli alle 50€.
    Kaar ittelles vaa

Pälli leviää näiden rihtausten kanssa! Ostin jo kevättalvella tarvikkeet ja tässä nyt pikkuhiljaa parin viikon aikana koittanut saada takakiekkoa kasaan alumiininipoilla ja revoilla. Pikkuhiljaa kiristelin ja homma jotenkin sujuikin. Sitten aloin ihmetellä kun pinnat vaikuttaa vähän turhan pitkiltä osittain ja kiekko ei suorena enää (mitoituksen mukaan pinnat piti olla vähän naftin pituiset). Kireyttä ei ollut kovinkaan paljoa verrattuna valmiisiin kiekkoihin mitä tallista löytyy.

Ajattelin ottaa asian harjoittelun kannalta ja purin kiekon ja uusi yritys. Nyt huomasin että jo alussa kun nippelit kiertää niin että pinnan kierteet menevät piiloon, kiekko on aivan tacon mallinen. Siis heittoa mallia pari senttiä sivusuunnassa.

Aloin epäillä että onkohan pinnat oikean mittaiset, pikainen mittaus käyttämättömistä pinnoista ja kaikki oli 258mm, niin kuin pitikin. Sitten kaikkein löysin pinna pois vanteelta ja mittasin sen. Pituus oli 261mm!! Eli siihen oli tullut edellisen yrityksen aikana (ilman mitään hirmukireyksiä) 3mm lisää. Mitä hel*ettiä?"? Kun pinnat saapuivat tarkastin että kaikki olivat saman pituisia.

Oon joskus aikaisemmin rakentanut takakiekon Compeilla, eikä silloin ollut suuriakaan ongelmia. Voiko tuo revo tosiaan venähtää noin paljon helpolla. Vai onko Puolalainen liike josta takanavan ja pinnat tilasin, myynyt 1,5mm "kiina pinnat" Revon merkillä. Tosiaan vasta harjoittelen tätä hommaa, mutta vähän meinaa häiritä kun ei nyt enää ole varma onko vika pinnoissa vai rakentajassa. Muistelen että aikanaan ne compit oli jämäkät, eikä taipuillut käsissä. Nyt nuo Revot tuntuvat olevan ihan meltoa. Tietenkin ne on poikkipinta-alaltaan paljon pienemmät, mutta jo pujoteltaessa ne vanteelle ne olivat melkoisilla mutkilla. Onko tuo ihan normaalia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oboy Katso viesti
    Oon joskus aikaisemmin rakentanut takakiekon Compeilla, eikä silloin ollut suuriakaan ongelmia. Voiko tuo revo tosiaan venähtää noin paljon helpolla. Vai onko Puolalainen liike josta takanavan ja pinnat tilasin, myynyt 1,5mm "kiina pinnat" Revon merkillä.
    Tsekkaa nyt ekana ootko saanut sitä mitä olet tilannut. Tuollainen logo pitää löytyä DT-pinnasta. Uskomattomalta tuntuu tuollainen venymä.
    Kaar ittelles vaa

Näyttää noissa leimat olevan. Eli lienevät ihan aitoja pinnoja. Puran tuon rakennelman ja otan uuden yrityksen käyttämättömillä pinnoilla. Noita Revolutioneita pitää vaan vissiin ihan oikasti kiristää tosi pikkuhiljaa ja tasaisesti. Luulin että tulee ongelmia alumiininippeleiden kanssa, mutta ne on kyllä toiminut ihan ilman mitään ongelmia.
    Harjoitus tekee mestarin, tai ainakin kasvattaa luonnetta..

Toisaalta tulee mieleen että kuinkahan järjettömän tiukalla mulla on pinnat noissa muissa kiekoissa. Kun aina lukee että aloittelijat jättää kiekot löysäksi, niin on sitten tullut vissiin varuiksi kiristettyä vähän liikaakin. Pitäs varmaankin tilata semmonen pinnankireysmittari, että pääsis edes kartalle kuinka löysällä/kireällä ne pinnat pitää olla.

Pitäs varmaankin tilata semmonen pinnankireysmittari, että pääsis edes kartalle kuinka löysällä/kireällä ne pinnat pitää olla.
    Jos on nuottikorvaa niin kokeile "soittaa" niitä pinnoja näpäyttämällä.

Oboy: Miten sulla on noi pinnat saman mittaisia? Takakiekossa on yleensä vetopuolella lyhemmät pinnat.

Pinnan pituus viittaa maastokiekkoon ja levyjarrukiekossa vasen-oikea voi hyvinkin mennä yhdellä ja samalla pituudella. Edessä sen sijaan voi tarvita vasemmalle lyhyempää.
    Kaar ittelles vaa

Toisaalta tulee mieleen että kuinkahan järjettömän tiukalla mulla on pinnat noissa muissa kiekoissa. Kun aina lukee että aloittelijat jättää kiekot löysäksi, niin on sitten tullut vissiin varuiksi kiristettyä vähän liikaakin. Pitäs varmaankin tilata semmonen pinnankireysmittari, että pääsis edes kartalle kuinka löysällä/kireällä ne pinnat pitää olla.
    Sanoit käyttäväsi alumiininippeleitä. Ylikiristys siten, että pinna alkaisi vaurioitua on tällöin mahdotonta. Alumiininippelin kierre korkkaa huomattavasti pienemmällä jännityksellä ennenkuin itse pinnaan alkaa muodostua pysyviä muodonmuutoksia.

revon saa kyllä helpolla pysyvästi spiraalin muotoon, mutta palautumaton pituusvenymä alunippeleillä on aika hankalaa. nippeli menee kieroon avaimessa tms.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Oboy: Miten sulla on noi pinnat saman mittaisia? Takakiekossa on yleensä vetopuolella lyhemmät pinnat.
    Napa on semmoinen missä on toinen laippa isompi kuin toinen. Tällöin ainakin laskurin mukaan kummallekkin puolelle menee lähes saman pituiset pinnat (ero 0.1mm).

Huh huh.. Vaikuttaa kyllä siltä että olen saanut aikaiseksi jotain, mitä ei oikein ole edes mahdollista pystyä tekemään. Olisikohan sitten todennäköisin selitys se, että olen tarkastanut pinnojen pituudet huolimattomasti (en muista enää tarkasti kun siitä on jo pari kuukautta) ja satsissa tosiaan ollut muutama pidempi pinna mitkä on sitten sekoittanut koko homman totaalisesti. No sitten ollaan viisaampia kun saan jostain sen verran aikaa että ehdin tosiaan purkamaan tuon tekeleen ja tarkastamaan pinnat.

Nuottikorvaa? No ei todellakaan ole, ei edes huonosti..

Mulla oli pinnat teipattu että pystyin huomioimaan ja estämään kiertymisen.

"En purkanut ja kasannut kiekkoa, vaihdoin vain kaikki pinnat..."

Voiko kiekon pinnat vaihtaa yksi kerrallaan purkamatta ensin koko kiekkoa?

Uudet pinnat tuli postista ja ajattelin, onnistuisinko kiekkokokemattomana vaihtamaan pinnat ottamalla yhden pois ja uus tilalle ja next and next.

Kiekko on fiksin takanen, jossa ratakehä ja navassa symmetriset laipat eli kaikki pinnat yhtäpitkiä. 32 pinnaa.

En tainnu keksii pyörää, vai? ;-)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti skott Katso viesti
    Voiko kiekon pinnat vaihtaa yksi kerrallaan purkamatta ensin koko kiekkoa?

Kyllä onnistuu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •