Ostin yhden setin joskus marraskuussa, siitä lähtien ollut päivittäisessä työmatkakäytössä. Työpaikan pukukoppi on sen verran viileä, että aina ei ehdi päivän aikana kuivua, mutta lämmittää kyllä vähän kosteanakin. Yksi setti + teseman pitkät hiihtosukat on käytössä koko viikon, pesuun menevät viikonloppuna vaikka pidempäänkin pärjäisi.
Kokemusta ei ole kalliimmista, mutta tuossa hintaluokassa hakkaa kyllä kaikki keinokuidut mennen tullen. Alle -15 asteessa tarvitsee jo väliasua, lämpimämmällä kelillä nuo toimii yksinään windstopper-kerroksen alla.
Ihan pakko tarttua tähän, vaikka vähän off-topikkia onkin. Hampaita ei kannata harjata heti ruokailun jälkeen - parempi jättää harjaamatta ja vaikka mussuttaa purukumia. Näin luki Tohtori.fi-verkkosivuilla joskus kun asiaa hieman tutkiskelin:"Ruokailun ja hampaiden harjauksen välillä tulisi olla vähintään puoli tuntia, sillä ruokailusta seuraava happohyökkäys pehmentää hammasluuta eli dentiiniä. Jos välittömästi ruokailun jälkeen harjataan hampaat, dentiini kuluu. Hampaiden normaali kahdesti vuorokaudessa tapahtuva harjaus on riittävä."
Tuli viikon tauko pyöräilyyn...
Joku selittämätön jänne/lihastulehdus pohkeessa, säteilee kantapäähän ja takareiteen asti. Veritulppa poissuljettiin ultralla, joten lääkitystä kehiin VAIN kevyen liikunnan ja varovaisen venyttelyn kera.
Kyrsiö.
Ajakaa munkin puolesta. Kattelen vaan tota fillaria sit tuolla kodinhoitohuoneessa sillä silmällä![]()
Eikö työmatkatempoa 170:n keskisykkeellä ja 2000 kcal lasketakaan kevyeksi liikunnaksi?
Jos multa kysytään, niin todellakin kyllä
Mutta lääkäri tuijotti silmiin tiukasti ja sano, et tiiät varmaan mikä jää vähäksi aikaa...
Ja pomo hyppii seinille muutenkin, kun sen mielestä oon ihan hullu, kun poljen joka päivä ja MYÖS pakkasella. Sen mielipidettä jos kuuntelis, niin polkisin kerran viikkoon kesällä töihin.
Varauksetta en voi omaa Biltema-merinoa kehua. Leikkaus ei ainakaan omalle kropalle ole ihanteellinen, paita on väljä ja housut pinkeet. Eli kannattaa kokeilla ennen ostosta. Ja jos vähänkään enemmän tulee hikoiltua, pieksee keinokuitu mielestäni tuon. Eli se ei tosiaan kuivu yhtä nopeasti ja tuntuu kalsealta iholla. Kevyeen ulkoiluun pakkaskelissä hyvä ostos.
Minä hankin viime talvena McKinleyn merinoalusasun Intersportin tammikuun tarjouksesta. Koko oli M (käyttäjällä pituutta 181cm, sisäsauma 86cm) ja housut oli pinkeät ja paidan hihat vähän liian pitkät. Siitä seurasi jalkovälin ratkeaminen aika nopeasti. Taisi paidan kaula-aukostakin kuulua ikävä ääni joskus kun revin sitä märkänä pois päältä.
Tänä talvena hankin vastaavan setin tarjouksesta, nyt L-koossa. Ovat huomattavasti mukavammat päällä, nyt väljää on joka suuntaan sopivasti. Enkä usko että se ylimääräinen materiaali vaikuttaa ratkaisevasti hengittävyyteen, asu on kuitenkin laajalti yksinkerroin ihoa vasten.
Jatkossa vanhempi asu palvelee tosi hikisessä liikunnassa ja uudempi rennommassa ulkoilussa. Intersport kiskoo noista tarjoushinnoinkin niin paljon rahaa ettei viitsi heittää vähän rikkinäistä roskiin.
Ainiin, toimiiko asu kuten on tarkoitus? Eipä ole tullut parempaakaan vastaan. Yllättävän viileät sisätiloissa, lämpimät ulkona, lämmittävät myös märkänä ja kuivuvat nopeasti.
Onkos kellään muulla kokemuksia bambukerrastosta?
Mulla on Delfin bambukerrasto käytössä kolmatta talvea ja on kyllä superhyvä. Todella ohut ja ihonmyötäinen. Siirtää kosteuden iholta kuituun paremmin kuin mikään mitä olen kokeillut (juu, myös villaa ollut ja polypropyleeniä). Läpimärkänäkin hiestä iho on kuiva ja lämmin. Kyllä bambu on ihme kuitu. Joka lenkin jälkeen suoraan koneeseen ja on edelleenkin raikkaan tuoksuinen; ei ole hienhaju pinttynyt.
Vie toi talvipukeminen aikaa, mutta kyllä 15min ehtii liikkeelle. Itse herään aamulla viideltä jos menen jumpalle. Vesi, kusi ja hampaiden pesu ja vaatteiden vaihto vie n.15min. 13km matkaan 40-45min. Varusteiden vaihdon jälkeen työpaikan kuntosalilla 6.10 jossa jumppaa. n.6.50 suihku ja siirtyminen aamupalaan = hyvä fiilis![]()
Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.
Itsellä löytyy enduran merinovilla paita, sekä merinovilla asusteita täältä:
http://www.chocolatefishmerino.co.uk/
Ja kyllä enduran vaate on selvästi karkempaa tavaraa ja kutittaa myös hieman päällä. Tuon chocolate fish Merinon vaatteet ovat kyllä huippu laatuisia ja selvästi pehmeämpää tavaraa kuin tuo enduran paita. Esim. tuota t-paitaa ei ulkonäöstä erota perus puuvillapaidasta. Tosin kyllähän laatu aina maksaa
Nyt kun on ollut jatkuvasti melkein lähes pakkasella tuo keli, niin päälle on sujahtanut pitkä kerrasto (keinokuitua), lasketteluhousut ja -takki. Päähän DH-kypärä. Jos elohopea luuraa -25 alapuolella, niin kypärän alle vielä ohut kommandopipo! Tänä aamuna oli hiki töihin saapuessa
Yllättävän väljä olo on ajaa, kun tajusin jättää kahteen kerrokseen, ja päällimäinen kerros on tuulenpitävä ja eristävä. Myös vedenpitävä ja hengittämätön - tämä varustus käy vain lyhyille matkoille.
DH-kypärän kanssa kannattaa protoilla myös buffia, jonka saa vähän samaan malliin viritettyä kuin kommandopipon, ei vain vedä sitä niin otsalle vaan jättää vähän taaksemmas.
Tänään aamulla duunimatka meni eilen ostetut laskettelulasit päässä ja kyllähän ne ajoi asiansa, eli piti melkein puolet kasvoista hyvin lämpöisenä melkein -20 asteessa... tosin kotimatkalla, kun lämpötila oli noussut -10 asteeseen niin alkoivat olemaan jo liiankin lämpöiset.
Tampereella ois lauantaina talvipyöräilyä polulla ja nyt pääsee polulla paremmin kuin pyörätiellä
http://www.tampere.fi/ytoteto/kartta...T+2011+startti
Kiitos tästä, tämä vahvistaa sen, että ens talveksi kaappiin tulee bambukerrasto vanhan virttyneen Craftin tilalle. Uusi Rukka palvelee vielä. Mä kun en noita villasia pysty pitämään missään muodossa, kun saan samantien oireita.
Saa nähdä, onko fillarimessuilla joku bambukauppias paikalla![]()
Äsken kaupassa selasin ohimennen Juoksija lehteä 1/2011, kun siellä oli jutu kylmäharjoittelun hyvistä vaikutuksista. Pumpun teho mm kuulemma paranee. Se on lohduttava se. Käykee lukemassa![]()
http://www.pellossalo.fi/
Nojoo, suhteellista se toki on. Minulla on kaksi UnderArmourin t-paitaa eikä ne tunnu oikeastaan koskaan märiltä, kosteus haihtuu läpi niin nopeasti. Vastaavasti tänään tuo kyseinen merinoalusasu kuivui "aika nopeasti" 30 kilometrin lenkillä.
Poljin alkuun reilu 20 kilometriä reipasta vauhtia reppu selässä. Tietysti selkä oli ihan likomärkä. Viimeiset vajaat 10 kilometriä ajoin todella hiljakseen kun tuli niin iso paketti kannettavaksi ettei reppuun mahtunut. Noin 25 minuutin jälkeen kotiin päästessä alusasu oli täysin kuiva, vaikka reppu oli ollut koko ajan selässä. Alusasun päällä Gore-Tex kuorikerros.
No miekin tässä jonnin lenkin vielä heitän pakkasessa
Se on muuten jännää, miten oikeasti sopeutuu. Alkutalvella tuntuu että järkevän reenin raja on ehkä -15, sellainen tunnin pyrähys, nyt menee -20ssa se 2-3 tuntia heittämällä, ja samoissa varusteissa missa alkutalvessa ajelin pikkupakkasissa. En sitten tiedä, auttaako se, että lenkkijuomana nykyjään vihreetä teetä, se antaa kuulemma sisäistä lämpöä![]()
Joo se punapuskatee on tuttu. En voi ottaa. Nukahdan muuten lenkillä.
Kyllä vihreessäkin vissiin antioksidantteja. Ja piristeitä. Itse asiasssa olen miettinyt että senkin takia viime päivinä sykkeet olleet vähän koholla lenkillä. Mutta ei mennä siihen. Menee topikit sekasin. Eli antaa palaa vaan![]()
Täällä oon havainnoinut samaa, pakkasen kestävyys on kohentunut huomattavasti. Alkutalvesta -10 tuskailin kävellessä mun snoukkatakissa kylmyyttä niin nyt sama takki tuntuu kumman lämpöiseltä. Toimii tämä! Syksyllä olin varma että oma pakkasraja lenkkeilyyn on jossain -7:ssa :P
ja Prinsessalle toipumisia!
"Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"
www.pauliinapohtii.blogspot.com
Sääennusteen mukaan loppuviikosta saattaisi alkaa hiljalleen lämmetä. Jos on ehtinyt jo tottua näihin pakkaslukemiin, niin täytyy varoa ettei iske hiki kun keli lämpiää!
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Juu kummasti on keho tottunut pakkaseen. Kovasti mäkin uhkasin, etten aja yli -15 asteessa
Ja kiitos, kinttu on jo parempi. Jouduin ihan ultraan asti veritulppaepäilyn takia, mutta onneksi selvisin vain Burana 600mg kuurilla. Kova polte on jo jaloissa, kauhea tunne olla polkematta. Jo neljä päivää takana
Kohta saa vetää jo t-paidat kehiin
Koskakohan uskaltais nastoista luopua.........![]()
Itse on tullut toisinaan pidettyä arkifillarissa keväällä nastat alla siihen asti kun katusepeli on saatu siivottua joskus huhtikuussa. Noista nastarenkaista kun ei sapelisepeli mene ihan hetkessä läpi, ja siinä sepelillä ajaessa ei keveämmistäkään renkaista ole paljoa iloa.
Tuohon enemmän lenkkikäytössä olevaan fillariin voisi sitten päivittää kevyemmät renkaat jo hieman aiemmin - sitä kun ei tarvitse ulkoiluttaa tuolla sepelikentillä jollei halua, vaan voi suunnata sellaisille alueille joissa voi ajella puhtailla ajoradoilla.
Ja mitä tulee siihen rooiboosiin, niin itselle ei ainakaan sovellu paljaaltaan nautittavaksi janojuomaksi, meinaa vatsassa tai suussa tökkimään jos nauttii pelkästään. Jonkin pienen syömisen kanssa menettelee. Muutenkaan en kyllä tuppaa juuri laittamaan pulloihini mitään vettä vahvempaa dopingia - osittain makuasia, osittain pullojen puhtaanapidon helpottamiseksi. Lisäravinteet sitten kiinteässä muodossa.
(Jos haluaisin oikeasti optimoida suorituksiani, niin tuollaiset ravintoliuokset pulloissa olisivat varmaankin nykyistä tapaa parempi valinta.)
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Kirjanmerkit