GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 31 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 29 30 31 32 33 41 81 131 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 901 - 930 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Hautaja on kyllä melkoisen kylmä kaveri!
    Oli tänään kylmin työmatkapyrähdys mitä on tullut itse kokeiltua. Viime talvena ennätys tais olla -29. Tänään mittari näytteli lähtiessä -34.6.
    Kulkisin kyllä mieluummin autolla, mutta kun se on vanha diisseli niin pelkään että jää vielä tien päälle näillä pakkasilla.

Joustokeula sanoi että en jaksa enää pakkasta, pidä tunkkis. Eli olin ajanut jotain 15minuuttia niin keula tippui ihan ala-asentoonsa, paineet hävisi johonkin. Keulana Rock Shox Recon 130mm. Toin pyörän sisälle lämpenemään ja nyt kun se on lämmennyt pystyi keulan käsin vetämään "pitkäksi". Eli ei kaula ainakaan ikiajoiksi tainnut jumittua pohjaan, mutta paineet on kyllä kadonnut johonkin.
    Uskaltaakos tuolla nyt ajaa jos lisää vaan ilmaa vai pitääkö se viedä huoltoon?
    Just katoin kuitista että fillari oon ostanu fillarin vuos sitten 18. päivä. Eli kai tuossa ehkä voisi takuu olla voimassa. Jos se nyt edes tämmöistä käyttöä kattaa.

Pitäsköhän huomenna juhlistaa fillarin 1.vuotispäivää jotenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oboy Katso viesti
    Oli tänään kylmin työmatkapyrähdys mitä on tullut itse kokeiltua. Viime talvena ennätys tais olla -29. Tänään mittari näytteli lähtiessä -34.6.
    Kulkisin kyllä mieluummin autolla, mutta kun se on vanha diisseli niin pelkään että jää vielä tien päälle näillä pakkasilla.

Joustokeula sanoi että en jaksa enää pakkasta, pidä tunkkis. Eli olin ajanut jotain 15minuuttia niin keula tippui ihan ala-asentoonsa, paineet hävisi johonkin. Keulana Rock Shox Recon 130mm. Toin pyörän sisälle lämpenemään ja nyt kun se on lämmennyt pystyi keulan käsin vetämään "pitkäksi". Eli ei kaula ainakaan ikiajoiksi tainnut jumittua pohjaan, mutta paineet on kyllä kadonnut johonkin.
    Just katoin kuitista että fillari oon ostanu fillarin vuos sitten 18. päivä. Eli kai tuossa ehkä voisi takuu olla voimassa. Jos se nyt edes tämmöistä käyttöä kattaa.

Suorastaan helle tänä aamuna, vaan -29C....
    Sama alaslaskeutuminen tapahtuu mulla Reballe, oon silti ajanu ku sisätiloissa "normaali"lämpötiloissa toimii. Ei kai nuo rikki mee, paitsi jos on vetttä siellä sisällä ihan kunnolla.

Niin ja kyllä pyörä parempi vaihtoehto on ku vanha diisseli

Meneekö joku napavaihteelisella fillarilla? Onko noista napavaihteista mihinkään pakkasilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti goljat Katso viesti
    Meneekö joku napavaihteelisella fillarilla? Onko noista napavaihteista mihinkään pakkasilla?
    Kyllä. On.

Vaihteet on melko uudet (pyörä hankittu viime kesänä), eikä mitään ongelmia ole ollut. Toisaalta koululaisenakin tuli poljettua kouluun joka päivä kun vain tiet olivat tarpeeksi auratut, itse pakkanen tai vaihteet eivät olleet ongelmat. Joskus oli itse vaihtajavipu jäätynyt sopivissa nollan ympärillä heilumisissa, mutta kovalla pakkasella ongelmia ei ollut.

Ei ole vähään aikaan tullut napavaihteisiin koskettua, mutta aikanaan tuli muutama talvi ajettua kolmivaihteisellakin, enkä muista vaihteiden toiminnassa koskaan olleen talvella mitään ongelmia.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tpievila Katso viesti
    Kyllä. On.

Vaihteet on melko uudet (pyörä hankittu viime kesänä), eikä mitään ongelmia ole ollut. Toisaalta koululaisenakin tuli poljettua kouluun joka päivä kun vain tiet olivat tarpeeksi auratut, itse pakkanen tai vaihteet eivät olleet ongelmat. Joskus oli itse vaihtajavipu jäätynyt sopivissa nollan ympärillä heilumisissa, mutta kovalla pakkasella ongelmia ei ollut.
    Onko sulla 8 vaihteinen? Eli se ainakin toimii yli -20 pakkasillakin? Muistan itsekkin kolmevaihteisella polkeneeni kouluaikoina kesät/talvet. Kolmevaihteinen ainakin toimi hyvin. Silloin ei tainut olla olemassa vielä muuta kuin kolmevaihteisia. Koulun loppuaikoina taisi se napavaihteiden vaihdemäärä lisääntyä. Silloin jo vaihtui fillarikin toiseen. Sen jälkeen ei ole napavaihteista kokemuksia

Eiköhän se itse napavaihdemekanismi toimi aika tiukoillakin pakkasilla. Veikkaisin että ensimmäisenä ongelmia alkaisi aiheuttaa navassa olevan voiteluaineen jäykistyminen pakkasen vaikutuksesta.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti goljat Katso viesti
    Tänään piti luovuttaa, kun hieroja ei tykkää, että 1.5 h:n hieronnasta lähtee fillarilla. Huomenna taas hinataan Rohloffilla ensin juniori & traileri eskariin ja sitten ajetaan töihin. Pyörä on yöt tallissa ja päivät ulkona, ei ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Suorastaan helle tänä aamuna, vaan -29C....
    Sama alaslaskeutuminen tapahtuu mulla Reballe, oon silti ajanu ku sisätiloissa "normaali"lämpötiloissa toimii. Ei kai nuo rikki mee, paitsi jos on vetttä siellä sisällä ihan kunnolla.

Niin ja kyllä pyörä parempi vaihtoehto on ku vanha diisseli
    Mä oon jättäny Reconin + Foxin Float RP2sen suosiolla sisätiloihin ku pakkasta on yli -10 .. Ainaki Floatti päästää öljyä männänvarteen aikalailla, ja siellä ei oo öljyä muuta ku voitelemassa tilkkanen. Reconi (melko uus) ei oo vielä paineita laskenu ulos, mut en silti uskaltais näin kylmällä sillä ajaa... Ei ne siellä etelän lämpösessä aattele meidän kelejä..

Wanhalla marsun MX Compilla oon ajanu talviajot, siinä on öljyt + kierrejousi eikä oo koskaan ollu ongelmia, sillä on ajettu -30 asti, ja ny jo n. kaheksan vuotta.
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hautaja Katso viesti
    Tänään tuli talven pakkasenkka fillaroinnissa. Mittari näytti aamulla -33,7C töihin lähtiessä. 32,63km matkaan meni myös ennätyskauan aikaa, Peräti 1:29:00. Piti kerran jopa pysähtyä tarkistamaan laahaako CC jarrut Eivät laahanneet, ei vaan rullannnut enää fillari kovinkaan häävisti. Laukaan ja Jyväskylän ympäristössä oli paikoin ollut jopa -35C -> 37C pakkaslukemia työkavereiden mukaan. Tulispa kunnon -40C pakkaset. Pääsisi kokeilemaan fillarointia äärioloissa

Janne on Päivän Kylmäkalle!
    http://www.pellossalo.fi/

Prinsessa Guest
    Olipa hienoa ajaa pakkasen kovettamia lähes sileitä teitä ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta lämmittäen () jo hieman! Upeat 14km

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oboy Katso viesti

Kaverin Reconiin tehtiin viritys juurikin tuon ongelman takia (ilmamännän O rengas vaihtui erilaiseksi) ja on toiminu käsittääkseni ihan hyvin kovillakin pakkasilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hautaja Katso viesti
    Tänään tuli talven pakkasenkka fillaroinnissa. Mittari näytti aamulla -33,7C töihin lähtiessä. 32,63km matkaan.... ....Tulispa kunnon -40C pakkaset. Pääsisi kokeilemaan fillarointia äärioloissa
    Kyllä. Tässä alkaa kiteytymään todellisen talvifillaristin kuva. Piponnoston paikka! Kunnioitettavaa määrätietoisuutta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr.Auer Katso viesti
    Mä oon jättäny Reconin + Foxin Float RP2sen suosiolla sisätiloihin ku pakkasta on yli -10 .. Ainaki Floatti päästää öljyä männänvarteen aikalailla, ja siellä ei oo öljyä muuta ku voitelemassa tilkkanen. Reconi (melko uus) ei oo vielä paineita laskenu ulos, mut en silti uskaltais näin kylmällä sillä ajaa... Ei ne siellä etelän lämpösessä aattele meidän kelejä..
    Kyllä mulla RP2 on (ainakin toistaseks) pitäny öljyt ja ilmat sisällä ihan kiltisti. Tänäänki töihin tullessa n. -20 ja hyvin toimi.

Leftyssä on vissiin jotku kalivoornian öljyt ku kylmällä menee iskunvaimennus kankeeks ja kolisee.

Joo, mulla ei :/ Paineet on pysyny kyllä täysin, ei yhtään häviä.

Mitä kylmempi, sen enempi siihe RP:n mäntään ilmestyy öljyä. Pitäs varmaan avata se ja vaihtaa tiivisteet.
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

Jopo Juoppo Guest
    Swhable Winterit osoittautuneet kohtuullisiksi vierimään myös viileässä, aikaisempiin Nokian 105 kivirekeen verrattuna. Vaikka kyllähän Swhable tuntuvat alkavan kangistua jo alle -20 lukemissa. Mutta kumminkin.

Nahkakuulan suojaan nykyisin neulotulla kommandopipolla, josta olen ratkonut auki silmäreikien välisen ompeleen (=>ovaali katseluaukko) ja siksakilla umpeen ”Marlboro” aukon.
    ”Maski” varastoi uloshengityksen lämmön ja lämmittää sisään hengityksen sopivasti, myös kasvot ja nenän mukavasti.
    Koko komeus vielä hupun sisään ja kypärä päälle.

Nythän on oikeastaan vain ihan normi talvi, tässä välissä on ollut vaan jokunen kelvoton vuosi.
    Vaikea ymmärtää sitä kaikkea valitusta...

Mutta mikäs se onkaan hauskempaa, kuin painella paukkupakkasissa mukavasti lämpimänä.
    Muiden taivastellessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vecculiko Katso viesti
    Itsellä on rajana kymmenen pakkasastetta talviajolenkille ja silloinkin menee pukeutumiseen puoli tuntia ennenkuin pääsee tien päälle.
    Tätä on pakko kommentoida. Ei se oikeasti ole noin vaikeata ja hidasta.
    Herään aamuisin 6.00. Sen jälkeen

- käyn wc:ssä, keitän veden
    - harjaan hampaat, en pese naamaa
    - puen pyöräilyhousut, kahdet sukat, villahousut, pyöräilytrikoot, ohuen villapaidan
    - haen aamun lehden, laitan silmälasit päähän lehden haun jälkeen
    - teen leivät, syön myslin, teen leivät ja omenan tai muun hedelmän
    - luen lehdestä keskeisimmät uutiset
    - puen toisen ohuen villapaidan, putkikaulurin, takin, ohuen pipon, kypärän
    - laitan saappaat jalkaan
    - otan kaksi puhelinta, kaksi avainnippua ja sujautan takin takataskuun
    - otan fillarilampun akun pöydältä, avaan autotallin kaukosäätimellä
    - laitan hanskat käsiin ja kävelen fillarin luo. Kello on 6.30.
    Toivottavasti mitään oleellista ei unohtunut.

En saa tärvääntymään pukemiseen puolta tuntia, enkä edes varttituntia millään. Pakkasrajana mulla on -20C. Tosin silloin laitan kahdet ohuet villahousut.
    Vaan en kuuna päivänä lähtisi -34C pakkasella ajamaa 34 kilometrin matkaa. Mulla tuo 34km on edestakainen työmatka.

RM

Mulla menee Hesarin lukemiseenkin jo tunti…

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    Swhable Winterit osoittautuneet kohtuullisiksi vierimään myös viileässä, aikaisempiin Nokian 105 kivirekeen verrattuna. Vaikka kyllähän Swhable tuntuvat alkavan kangistua jo alle -20 lukemissa. Mutta kumminkin.

Nahkakuulan suojaan nykyisin neulotulla kommandopipolla, josta olen ratkonut auki silmäreikien välisen ompeleen (=>ovaali katseluaukko) ja siksakilla umpeen ”Marlboro” aukon.
    ”Maski” varastoi uloshengityksen lämmön ja lämmittää sisään hengityksen sopivasti, myös kasvot ja nenän mukavasti.
    Koko komeus vielä hupun sisään ja kypärä päälle.

Nythän on oikeastaan vain ihan normi talvi, tässä välissä on ollut vaan jokunen kelvoton vuosi.
    Vaikea ymmärtää sitä kaikkea valitusta...

Mutta mikäs se onkaan hauskempaa, kuin painella paukkupakkasissa mukavasti lämpimänä.
    Muiden taivastellessa.
    Et sattumoisin ajele/tänään ajellu vihdintietä aamulla etelään ja iltapäivällä pohjoseen päin valimon kohdilla? jollain maasturikuskilla kuvailemasi tyylinen kommandopipo
    Ens kesää odotellessa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    En saa tärvääntymään pukemiseen puolta tuntia, enkä edes varttituntia millään.
    Itsellänikään ei mene tuossa talvipukeutumisessa paljoa enempää aikaa kuin kesäpukeutumisessa, ainakaan nykyisellä varustuksella (ennen taisi mennä enemmän aikaa). Suurin ero ajallisesti syys/kevät-pukeutumiseen on, että laitan takin alle pitkähihaisen paidan ja housujen alle pitkät kalsarit. Kengät, käsineet ja päähine ovat myös lämpimämpää sorttia, mutta tämä ei vaikuta pukeutumisaikaan.

Talvella tosin täytyy olla huolellisempi tuossa pukeutumisessa, sillä esimerkiksi raolleen jäänyt paidan vetoketju voi ilmiantaa itsensä hyvin nopeasti, ja sitä on sitten ikävämpi pysähtyä ulkona sulkemaan kunnolla.

Jopo Juoppo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LosJormas Katso viesti
    Et sattumoisin ajele/tänään ajellu vihdintietä aamulla etelään ja iltapäivällä pohjoseen päin valimon kohdilla? jollain maasturikuskilla kuvailemasi tyylinen kommandopipo
    Ei, en se ollut minä. Kiistän kaiken.
    Lienee ollut joku muu pyöräilevä, koruliikkeen pika-asiakas, kotimatkalla…

Jopo Juoppo Guest

Kerrospukeutumista jotenkin näin

Laitan tähän vain tuon alakerran, yläosasto jotenkin samassa suhteessa tai sitten ei.
    Kylmään totuu, eli systeemit muuttuu syksystä kevättä kohden mennessä kevyemmiksi.
    Ei tuohon ihan kauheasti lisäaikaa mene paukkupakkasillakaan.

…+5
    - lyhkäset kalsari
    - ohuet tuulen pitävät housut
    +5…0
    - lyhyet kalsarit
    - ”tekniset” pitkät kalsarit
    - ohuet tuulen pitävät housut
    0…-2
    - lyhyet kalsarit
    - kevyttoppapuvun (ohuet)housut
    -2…-5
    - lyhyet kalsarit
    -5…-10
    - lyhyet kalsarit
    - fleece pitkät kalsarit
    -5…-15
    - lyhyet kalsarit
    - fleece pitkät kalsarit
    - 15… -25
    - lyhyet kalsarit
    - fleece pitkät kalsarit
    -25…
    - lisää vauhtia

rjrm
    Hiukan offaria hampaista:

Kiinnitin toimissasi huomion hampaiden pesujärjestykseen, pestyillä hampailla eineelle.
    Samaa järjestystä itsekin noudatan lapsesta opittuna, mutta.
    Eikös kuitenkin olisi parempi käydä hankaamassa ne hampaat vasta eineen jälkeen?
    Tiedän, että happaman (kuten tuoremehu tai appelsiini) jälkeen ei ole hyväksi heti hampaita hangata.
    Eli, liittykö tähän harjaus/syömis järjestkseen ehkäpä jokin suun eritteiden aiheuttama happamoituminen tjms.??

Asia tökkii lähinnä töissä, kun käy siellä aamulla kusella ja peilissä hampaan kolot täynnä töhnää. Ällöä.

Ehkä kuuluisi paremmin tuonne Offari puolelle oman topickinaan...

rjrm
    Hiukan offaria hampaista:

Kiinnitin toimissasi huomion hampaiden pesujärjestykseen, pestyillä hampailla eineelle.

Tiedän, että happaman (kuten tuoremehu tai appelsiini) jälkeen ei ole hyväksi heti hampaita hangata.
    Eli, liittykö tähän harjaus/syömis järjestkseen ehkäpä jokin suun eritteiden aiheuttama happamoituminen tjms.??
    Ei sekään kyllä mukava kokemus ole, että ensin pesee hampaat ja sen perään ryystää sitä aplarimehua

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Mulla menee Hesarin lukemiseenkin jo tunti…
    Ajattele kuinka monta kilometriä voisit polkee jos jättäsit sen hesarin lukematta. Kauheeta ajanhaaskausta (mun mielestä).

Aiheeseen. Kypärämyssyissä on eroa. Kävin kaupassa tänään (-16 °C) ja laitoin vain yhden myssyn kypärän alle eli Chaos Thermal Regulation, Kiinassa tehty fleecemyssy. Ois muuten aivan sairaan hyvä, mutta kun en halua peittää suuta myssyllä niin poskipäät jää turhan paljaaksi. Mutta viima ei menny läpi ja koppa pysy lämpimänä.

Sit kun lähin lenkille niin laitoin Rukkan ohuen myssyn, jotta sai poskipäät suojaan, ja päälle toisen ohkasen (hieman paksumpi kuin Rukan) niin viima meni aluksi aika hyvin läpi ja tuli vähän kylmä, kunnes koppa alko puskee lämpöö ulos.

Chaoksen alle ei oikein viitti laittaa mitään, koska hiki tulee varmasti (tosin en ole vielä testannu).

Hampaat pestään aamulla sen takia, että saadaan ne yön aikana tulleet hapot taimitäsenytonkaan poies. Esteettisyyden nimissä ne kannattaa pestä aamupalan jälkeen, mutta kuka meistä pesee hampaat pitkin päivää aina ruokailujen jälkeen. Eli ihan sama, ennen/jälkeen aamupalan. Niin se tohtori kertoi (siis tuon ekan lauseen, muut mun mutua).

Mutta voihan se olla, että jos oikein irvistät aamutemmossa niin ilma kiertää puhtaat hampaat paremmin.

Jopo Juoppo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cyklooppi Katso viesti
    Ei sekään kyllä mukava kokemus ole, että ensin pesee hampaat ja sen perään ryystää sitä aplarimehua
    Ööh… nyt tipahdin hieman kärryiltä...

Eli siis, mulla homma etenee suihkun ja porsliinien hinkkauksen jälkeen kahvin keittoon, sen ryystämisen ja lehden lukuun n. 0,5h...0,75h. Lopuksi aamiaista, milloin mitäkin. Sitten kamppeet niskaan fillarin selkään ja töihin, yleensä myöhässä, liukumien puitteissa kuitenkin.

Aprikoin siis tuota pesujärjestystä, että pitäisikö ehkä suorittaa vasta eineen jälkeen?

Muutos tietenkin sotkisi perin pohjin vuosikymmenten opitun järjestyksen, enkä ole varma olisiko edes siten mahdollistakaan.
    Mutta ne hammasvälit töissä. Muiden hammasväleistä en tiedä, kun en ole kiinnittänyt huomiota.

Ydinkysymys siis on, onko haitaksi hangata hampaita heti syönnin päälle.
    Ja jos ei, niin miksi ui..tussa on skidinä opetettu juuri tämä järjestys!

Varttuneempi sukupolvi muistaa vielä koulusta saadut mukit tekstillä:
    "Harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu".
    Mulla on vain kaksi paikattua hammasta ja nekin eppu-luokalla. Mukin sain samalla reissulla.

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Täällä kulmilla tänään upea sää; liekö peräti täysikuu. Nautintoa lisäsi uusi havainto; talviajossa käyttämiini laskettelukintaisiin mahtuu normi-fleecesormikkaiden tilalle karvavuoriset nahkarukkaset. (Viime lenkillä viimeinen tunti näpit tunnottomat, vaikeuksia avaimen kanssa kotiovella+vartin s****nallinen särky, kun veri lähti kiertämään). Vieno, ylimitoitettu toive, olisi, että joku joutilaana oleva Maskun kelveistä huolta pitävä auraaja kävisi aikansa kuluksi ajelemassa sen muutaman sentin hiekkatie-efektin aikaansaavan hötön pois.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Pakko kysyä Jannelta, että miten sä suojaat sun naamaa ja silmiä? Mulla on käytössä laskittelulasit, mutta nekin menee puolen tunnin jälkeen huuruun.

Mainiot pakkaskelit tällä viikolla. Huomenna vois ottaa Garminin mukaan niin saa mukavaa talvitempokäyrää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Hampaat pestään aamulla sen takia, että saadaan ne yön aikana tulleet hapot taimitäsenytonkaan poies....
    Nimenomaan!

Maistuuhan se aamuruokakin paremmalta puhtaalla suulla.

Aprikoin siis tuota pesujärjestystä, että pitäisikö ehkä suorittaa vasta eineen jälkeen?
    Eiku parempi ensin. Hampilääkäri sanoo niin.

Pyöräilyn kannalta ei merkitystä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •