Nailonilla voit, ja kannattaakin harjata edestakaisin. Niin paljon kuin viitsit.
Nailonilla voit, ja kannattaakin harjata edestakaisin. Niin paljon kuin viitsit.
Juu, ei ole. On tätä.
Kiitti.
Ja nyt on tuo olos-työkalukin tehty kynästä, joten ei muuta kuin trimmaamaan teline paikoilleen, piippu mukaan ja taloyhtiön lämmönjakohuoneeseen!
-E
Got to have Nerve in forest!
Joulukuun lopulla oli suuria vaikeuksia päästä mäkeä ylös. Täältä sain opastusta ja nyt on lakanut onnistua, potkutekniikka on parantunut. Usein lenkin alussa on vähän sellaista hosumista ja potku lipsahtelee, nimenomaan potku ei suksi. Intoa mennä on välillä enemmän kuin taitoa. Pidemmän lenkin lopulla ote väsyneenä tahtoo herpaantua ja lipsahtelee taas.
Kun nousu alkoi sujua paremmin, niin olen enemmän muuhunkin tekniikkaan keskittynyt. Melkein joka lenkillä tulee jonkinlainen oivallus. Esim. että tasatyönnössä tosiaan on parempi työntäää kuin vetää. Nyt olen suksen liuttamiseen erityisesti keksittynyt. Eikös se suksella liukuminen nimenomaan ole hiihdossa tarkoitus.Sellaista hiihdon opettelua tämä tulee tämän talven olemaan on ja vauhdit pysyvät maltillisia. Tekniikka meneen sekaisin jos koittaa lisätä vauhtia.
Aluksi kävin tekemässä lyhyen lenkin melkein päivittäin, nyt olen ruvennut tkemään vähän pidempiä mutta vähän harvemmin, väliin sitten juoksua, pikkusen lihaskuntojumppaa ja pyöräilyäkin. Kun sinne ladulle menee niin samantien sitten enemmän kerralla. Ilman autoa matka lafulle ja takaisin on se vaivalloisin osa. Lähimmälle on 4 km matkaa. Tai no on tuossa urheilukentällä 400 m kierros.
Ja kysymys turkulaisille. Pääseekö Nunnavuoressa suihkuun ja vaihtamaan vaatteita sisätiloissa?
Kyllä se oma potkukin alkaa herpaantua parintunnin jälkeen, etenkin jos vähän kovempaa on alkumatkankin hiihelly. Mutta sit pitää taas vähän keskittyä.
Ja nyt alat olla asianytimessä, liikaa näkee ladulla hosumista. Antaa sen suksen tehdä työn, pääsee itse paljon helpommalla. Hyvä että täältä on jotain apua saanut, ettei olla ihan turhaan löpisty![]()
Tekniikan teoriassa nimenomaan. Eikä tämä vitsi ole. Kun on jonkinlainen mielikuva siitä mitä ja miten pitäisi tehdä, niin kyllähän sen nopeammin oppii kuin vain kaikki omin päin kokeilemalla.
:-)
No niin, hetki sitten tuo vaimo tuli ekalta lenkiltä uusilla sivakoilla.
Pohjustus ja luistovoiteluhommat tuli tehtyä Mantiksen ohjeiden mukaisesti. Mielestäni homma sujui ihan ok.
Ensi kokemukset.
Luisto oli ok. Nilkat kipeenä. Pohkeet hapoilla. Hartiat/kädet tietää tehneensä töitä. Mutta pääasia - vaimo on yhtä hymyä!
Toivottavasti luisto jatkuu, heh hee...
-E
Got to have Nerve in forest!
Onkos kenellekään vielä tullut vastaan omilla jaloilla seisovaa voitelutelinettä, joka taittuu näppärästi kasaan. Tarkoitan sellaista systeemiä, joka taittuu kasaan ilman osien ruuvailua ja joka kokoontaitettuna on järeähkön kamerajalustan kokoinen eikä sekalainen kasa putkia? Fillarinhuontotelineitä löytyy jo tuohon speksiin.
*** The Goat ***
yksi kun suksi ei luista... ei saa suksee liukuun. toinen ongelma kun suksen side hajalla vasenmasta suksesta ja oikeen jalan mono hajalla niin haittaako liukua?osaan kuokkia hyvin, pääseekö sillä tekniikalla taloudellisesti eteneen?
Omat sukset ei oo pakkaskelin sukset ollenkaan mutta toimivat jotenkin pikkupakkasella.....
Onko raati kokeillut luistonauhaa? Mielipiteitä?
http://www.optiwax.fi/luistonauhainfo.html
Vauhti korjaa ajovirheet.. Useimmiten.
Onhan tuota luistonauhaa tullu kokeiltua. Ihan toimivaa perusvoitelua, joskin kohtuu hintavaa. Paperiinhan on imeytetty jotain perusvahaa sinistä/vihreää. Ei tietty tule niin paljon roskaa kun siklattavaa on vähemmän/riittää pelkkä harjaus. Mutta eihän sitä vahaa tarvii palikastakaan ylenmäärin sinne pohjaan rötvätä.
Tuossa pari:
http://www.fortesport.fi/voiteluteli...pr_604614.html
http://www.koskenmetalli.net/index.p...d=10&Itemid=16
Yhden suksen telineitähän ei tosivoitelija käytä![]()
Mulla on tuo Kosken metallin pukki. Varsin hyvä, mutta ei mikään matkateline kun ei mahdu käsilaukkuun.![]()
Jos et aja et voi ottaa!
Toinen kysymys raadille: minkälaisiin varotoimiin olette ryhtyneet fluorivahojen käsittelyssä? Kohdepoisto? Hengityssuoja? Minulle ainoa paikka tehdä voitelut on joko keittiössä tai sitten makuuhuoneessa ja olen toistakseksi tyytynyt ihan perusluistoihin, mutta mutta...
*** The Goat ***
Ainakin mulla autto tohon suksen liukuun se, kun tajusin tiputtaa painoa vähän taakse ja alaspäin, eli vähän enemmän "istuvaan" asentoon. Kun oon noita vapaan hiihtäjiä seurannu, niin useet vetää sellasessa etukenossa, jolloin liuku jää lyhyeks, ja varsinkin jyrkillä pätkillä liu'uttaminen ei oikein onnistu. Eli ylävartalo vähän pystympään, saa jalat tehokkaammin käyttöön.
Fluorihommissa merkittäviä höyryjä taitaa tulla lähinnä pulverien polttelussa tai HFien liiallisessa kuumennuksessa...
Avainasemassa lienee raudan oikea ja tasainen lämpötila ja riittävän nopeat liikkeet.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Kannattaa myös ladulla "ihan oikeesti" satsata tekniikkaharjoitteluun. Wassulla eteneminen on aluksi aikas hapottavaa, älä kuitenkaan vaihda kuokalle, vaan pidä vaikka vähän taukoa ja työnnä välillä rennosti tasatyönnöllä - sitten taas, kun keuhkot toimii, niin wassulla eteenpäin. Se kuokalla nylkyttäminen on vain jyrkkiä ylämäkiä varten tai karmeille pakkaskeleille, kun suksi ei luista mihinkään.
Pronssille Norjan mestaruuskisoissa 15 km pertsalla.
http://www.langrenn.com/alsgaard-num...7520-1743.html
Kova kaveri kun aktiiviuran lopettamisesta on melkein 10 vuotta, ja ikää lähes 40 v. Ja Norjassa tuo hiihdon taso on tunnetusti suhteellisen kova.
Ananasakäämä!
Eikös Alsgaard ole hiihtänyt säännöllisesti noita hiihtomaratoneja ja voitellutkin niintä, joten kunnostaan on huolehtinut hän.
Jos et aja et voi ottaa!
Kirjanmerkit