Onko tietoa paljonko centerlock ja 6-pultti navoilla on painoeroa? Esim. Mavic SLR crossmax tms. Olettaisin 6 pulttijärjestelmän vaativan enemmän tavaraa navan ympärille, jossa pulttien kierteetkin sijaitsevat.
Kiinnostaisi paljonko tulee rotsiin teoriassa, kun Formulan centerlock adapterisetti painaa 25g ja siitä kun vähentää esim. titaanipultit 6g. Siis onko tuo centerlock napa enemmän tai vähemmän keveämpi kuin 19g?
Enpä osaa kunnolla vastata tähän viskaalin kysymykseen. Kokonaismassan (napa + jarrulevy + jarrulevyn kiinnitysosat) kannalta 6-pultti-systeemi lienee kevyempi, mutta ero saattaa tosiaan nykyään olla aika marginaalinen, kun alle 15-grammaisiakin centerlock-IS-adaptereita taitaa olla jo olemassa. En tiedä, joko noita saa kaupasta.
Todennäköisesti itselläni olisi Sparkissa ainakin takanapana DT190, jos niitä saisi 6-pulttiversiona, tai jos äärikevyitä adaptereita löytyisi. Tunen takanavan luotettavuus hiukan arveluttaa, vaikkei siinä toistaiseksi ookaan mitään ongelmaa ollut.
Jos kattoo vaikka DT 240s napoja, niin valmistajan ilmoittaman mukaan etunavalla eroa tulee 18g (154g vs 136g) ja takanavalla 12g (267g vs 255g).
http://www.actionsports.de/Schaltheb...ch::27070.html
Nyt näyttäs 2x10 grippareitakin olevan funworksilla tarjolla.
High Fidelity
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Tosiaan, mikäs helekatin järki on tehdä 2x10 shimanolle, näillä markkinoilla...Saksalaiset..
High Fidelity
Sramilta aika kevyt 9-pakka, XG999 175g (11-32), pikapuolin pitäisi ilmestyä myymälöihin.
Tää kun on tämmönen grammanviilaajien hiekkalaatikko, niin kysynpä teitiltä. Rakensin äsken huvikseni maastoetukiekon vähän ikäänkuin testiin itselle. Ajatus oli saada suht' kevyt, mutta kuitenkin luja kiekko. Ja edullinen
CX-rayt on kalliita ja karsastan ajatusta Revoista maastossa. Oon kuullut raporttia niiden vetelyydestä. Mutta mikä lie se kiekko ollut? Jos maailmassa vielä johonkin voi luottaa niin se on oma työ. Ei kun tekemään ja kokeilemaan. Hokasin näet, että 36 Revoa painaa vähemmän kuin 32 Compia. Joten sellainen sitten, 36 Revoa alunippelein Centerlock XT-navan ja XC717 Disc kehän väliin. Josko riittävä pinnamäärä tukevoittaisi rakennelmaa, sen näkee sitten käytössä mitä siitä tuli.
Se varsinainen kysymys lopulta: kiekko painaa 752g. Mihin kategoriaan tuo nyt sitten painonsa puolesta menee? Kevyt se ei ole, mutta onko edes "kevyehkö"? Mulla ei nääs ole noista maasto-osista niin hajua mitä niiden kuuluu painaa kun on nuo levyjarrunavat jne...
Napa on edellistä mallia (765) ja kiekko tuli maksamaan 76 puntaa, eli n.85€. Vannenauha puuttuu vielä.
Kaar ittelles vaa
Aika painava etukiekoksi se kyllä on. Tässä taulukko maastokiekkojen painoista parina:
Überüber: <1000g
Über: <1100g
Tosi kevyt: <1200g
Kevyt on: <1300g
Semisti kevyt: <1400g
OK: <1500g
Painava: +1500g
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Pyörästä riippuen. Tässä ketjussa tuo elaston lista varmaan pätee, mutta Pekan Dawgin kaltaseen pyörään en kyllä 1500-grammasia kiekkoja harkitsisikaan.
Ihan ok-painonen tuo etukiekko tohon pyörään on, varsinkin hintaan nähden. Esim. Crossmax ST etukiekko painaa 735g.
Att inte cykla är att gå för långt
Tosi halpahan se on, mä olen ajatellut päivittää työmatkasinkulan crossridet kevyempiin mutta selkeä update maksaisi yli 500e jos tehdasvalmista halajaa. Jääkööt kauppaan vaikka kiekkojen keventäminen olisikin paras veto mitä voi tehdä renkaiden ohella.
Niinpä. Lista sanoo että esim meikäläisen dt 240 + dt comp + mavic 717 disc ( 1675 g ) on kauheet riippakiviankkurit, joita ei oikeastaan voi edes harkita työmatkapyöräilyä kummempaanSama setti revon pinnoillakin on luokkaa +1500 g ja luokitellaan painavaksi. Ehkäpä dt:n navat on vaan sit kauheet ankkurit ja niitä pitäisi vältää jatkossa
Kevennyspyöriin lista on toki oikean kuuloinen...
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Ehkä tää oli sittenkin väärä topikkiMutta keskustelua sentään herätti.
Mitkään kevennyskiekot ei kyseessä ole. Niiden pitää kestää ajoittaista lievää väärinkäyttöäkin. Taitaa alle 1000g "maasto"kiekot olla enempi Show, No-Go meinikiä.
Dawgissa tosiaan testiä ja kovaa kättä ja jos miellyttää, niin sitten rakennetaan pari sille. Loppusijoituskohde kiekoille olisi mielessä pyörivä 9,X kg jäykkäperä. Tuohon pääseminenhän ei mitään eksotiikkaa pahemmin vaadi. Sellaista peruskevyttä tavaraa. Eikö?
Ja n.1,6kg kiekkopari ei aiheuta vielä turhia paineita muiden osien painon suhteen.
Kaar ittelles vaa
Ota huomioon ketju missä nyt keskustellaan! Ehkä jossain toisessa ketjussa keskusteltaessa voisi jollain 1600g kiekoilla ajaakin, mutta ei täällä... ehei...
http://www.jpracingbike1.com/Quelque...-ccWaaaaaa.asp
Tuosta linkistä nuo ylimmät kiekot on muistaakseni samanlaiset millä eräs norjalainen nimimerkki "Ole" ajatteli tämän kauden kisailla. Mieshän painaa kuitenkin 80kg. Viime kauden taisi kisailla jollain hieman alle 1100g kiekoilla ilman ongelmia eli eipä noi välttämättä mitään "only show no go" -kiekkoja ole, mutta ei niistä jokapäiväiseen käyttöön myöskään ole. Puhtaita kisakiekkoja joita ei parane kohdella kovin kaltoin.
Alle 10 kiloiseen jäykkäperäiseen ei tosiaan kovin eksoottista osaa tarvitse. Varmasti jollain 1600g kiekoilla niihin lukemiin pääsee laittamatta mitään muutakaan ylikevennettyä palikkaa. Tietenkin pyörivistä massoista kannattaa viilata mahdollisimman paljon, mutta on mullakin tollaset luokkaan "painava" kuuluvat 1576 grammaiset CrossMax SLR:t mun 8,6kg jäykkäperäisessä (Rocket Ron 2,1" renkailla). Kannattaa valita kevyitä pikkuosia siihen fillariin mitkä ei yleensä kauheasti tule maksamaan. Sellasia osia mihin ei monissa markettipyörissä kiinnitetä huomiota ja voi olla tolkuttoman painavia suhteessa. Esim. tupit, tolpan kiristin, pikalinkut jne. Mihin runkoon ajattelit sen kasata ja mikä keula?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Molemmat vielä avoinna.Rungoksi yksi vaihtoehto on tutun kaverin Kona Kula Primo. Sillä on jo muutama vuosi ikää, mutta sillä on ajettu vain kuukausi, eli uutta vastaava. Tuo lienee siellä ~1,4 kiloinen?
Keula voisi olla niin ikään joku vähän käytetty Sid tai sitten Reba.
Ihan hirveästi en viitsisi projektiin rahaa laittaa. Jotain palikkaa nurkissa jo on.
Saa toki ehdottaa asiallista runkoa mielellään 27,2mm satulatolpalle, mm. tuollainen sopivan painoinen kuitutolppa löytyy. (karvan yli 200g)
Kaar ittelles vaa
Onko tässä nyt keveintä kampea mitä löytyy? AX.Morpheus ja painoa 375g.
![]()
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Ainakin noi on hienommat, kuin Claviculat.
Ja hintakin kai 2-3 €/g?
"n. 890€" ilmoittavat hinnaksi. Jopa halvemmat ku 'culat siis![]()
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
voisko tota etuhäkkiä käyttää ilman vaijeria... jos ottais yhden rattaan käyttöön edessä?
Aika kepeä on etuvaihtaja. Mutta katotaan nyt ensin, toimiiko edes toi ääriasentoihinsa väännetty DA kisakohelluksessa...
Nyt on sitten myytävänä näitä kevyitä sisärenkaitakin. Käytettävyys kyllä kärsii rajusti siitä, ettei noita voi paikkailla kuin tuollaisilla erikoispaikoilla. Sisurin korkea hinta ei välttämättä olis ongelma, jos paikkaaminen onnistuisi ideaalisesti kuten butyylikumeilla. Ja ideaalinen tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että kustannus ja massanlisäys ovat lähellä nollaa, ja lisäksi paikkauksen onnistumisprosentti on käytännössä 100.
http://www.dulight.fr/catalog/index....cturers_id=117
sorvailin pari ruuvia nailonista kokeeksi ja jos onnistuu niin näitähän voi tulla sitten sorvaan pitkänä perjantaina kaksinkertasella palkalla... täytyy sovittaan etuvaihtajaan
Kirjanmerkit