Pari talvea sitten tuli hiihdettyä tosi paljon kun talvi kesti sen ~5 kuukautta ja olin vielä sitä mieltä, että 10h viikko on lepoviikko. Kilometrejä taisi tulla yli 2000 ja suksi kulki lopputalvesta "hieman" eri tavalla kuin koskaan aikaisemmin.
Koitin opetella itsekseni Wassua kun en oikein aikaisemmin opetellut hiihtämään ja aika pian huomasin, että ainakin mulla potku ja luistovaihe onnistuu paljon paremmin wassulla kuin mogrenilla. Edelleenkin tuntuu, että se työntö joka potkulla auttaa rytmittämään menoa ja suksen päälle pääsee helpommin. Kun tätä opettelin, niin keskityin sen liukusuksen asentoon, että sain sen osoittamaan eteenpäin ja työnsin jalkaa vähän eteenpäin ennen painon siirtämistä tälle sukselle. Kun wassu alkoi sujua, niin sitten onnistui mogrenkin paljon paremmin. Tänäkin talvena oli helppo aloittaa hiihtäminen kun se tekniikka on muistissa ja jo parin lenkin jälkeen wassu onnistuu ylämäkeenkin.
En tiedä toimiiko toi "wassu edellä" hiihdon opettelu muilla, mutta mulla se toimi aika hyvin.
EDIT: Kun opettelin tota tekniikkaa niin hiihdin lyhyillä 157,5cm sauvoilla. Seuraavaksi talveksi hankin 165cm sauvat, joiden pitäisi olla aika sopivan pituiset mulle (pituutta 181-182).
Kirjanmerkit