GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 98 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 48 88 96 97 98 99 100 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.911 - 2.940 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #2911
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Kesken olevista hommista ei passaisi puhua herroille eikä hulluille, mutta kaasupurkausvalaisinta olen visioinut. Lumeneita tuollaiselle yksikölle luvataan lähes 3000 ja hinta näyttää jäävän sataseen tai alle sisältäen akun ja lampun koteloineen.
    Tuosta "nipsuvalaisimesta"
    http://www.netab.fi/valaisimet_tyuvalaisimet.html saisit siistin kotelon sille lampulle. No ehkä ois liian retroa, mutta ainaki se siihen koppaan sopis.

    Ei kyllä oo kovin kalliita nuo osat josta lampun meinaat rakentaa, ku tuolta erään lamppukaupan sivuilta (josta oletettavasti noita osia hankit) osia kävin kahtomassa. Toivotavasti akku homma onnistuu -tai eikö se oo jo melkein selvää pässinlihaa.

  2. #2912
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Tuosta "nipsuvalaisimesta"
    http://www.netab.fi/valaisimet_tyuvalaisimet.html saisit siistin kotelon sille lampulle. No ehkä ois liian retroa, mutta ainaki se siihen koppaan sopis.
    Ehkä liian retroa minun makuun.

    Tässä tämän hetken kotelovaihtoehto nro 1. Tuohon kopassa käytetään MR16-tyypin polttimoa, jolle löytyy vastaava HID-lamppu. Sisäkalut ja johtoläpivienti pitänee modifioida, mutta muovikuoreen se onnistuu helposti.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  3. #2913
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Tässä kuvassa on 16kpl 18650 kennoja 4S4P konfiguraatiolla.
    Balanser liitin näyttää kovin pieneltä ollakseen 17 napainen. Vai voiko yhdessä latauskennossa olla vaikka kuinka monta rinnan kytkettyä 18650-kennoa? Silloin latausliittimenä menisi 5 napaa ja jokaisen latauskarvan takana olisi 4 kennoa rinnakkain. Se täsmäisi tuohon kuvaan paremmin.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  4. #2914
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Balanser liitin näyttää kovin pieneltä ollakseen 17 napainen. Vai voiko yhdessä latauskennossa olla vaikka kuinka monta rinnan kytkettyä 18650-kennoa?
    Kyllä voi. 4 rinnan kytkettyä kennoa on aina samassa jännitteessä. Jos kennojen välillä uhkaa syntyä jännite-eroa, se tasaantuu itsekseen paksuhkoa kuparijohdinta pitkin. Laturin tarvitsee vain tasata kunkin "solmupisteen" väliset jännitteet. 0-1s-2s-3s-4s = 5-napainen JST XH liitin (kuvassa tosin joku muu samalla jaolla oleva)

  5. #2915
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Oolsprait. Nyt tämä akkuasia rupeaa hahmottumaan.

    Polttoainemittari akkuun on vielä hakusessa ja samoin kennojen ostopaikka.

    Akun ja elektroniikan sijoituspaikaksi taitaa vaihtua satulalaukku. Kuution muotoisia esineitä on helpompi asetella kuutioon kuin lieriön muotoiseen laukkuun.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  6. #2916
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Polttoainemittari akkuun on vielä hakusessa ja samoin kennojen ostopaikka.
    Hobbycitystä 4S 5000mAh akkupaketti 39.95$. Nimellisesti 74Wh, eli sinun suunnitelmissa alle 2h ajoaikaa. Osta kaksi pakettia ja kytke rinnan balancerista ja päävirtaliittimestä. Samasta kaupasta saa 4S warning buzzerin 3.49$ ja Imax B6 laturi. Kyseinen kauppa ei anna ilmaista kuljetusta. Jos vanhoja läppärilatureita ei ole varastossa, vastaavan virtalähteen saa tuolta kympillä.

    DealExtremestä saa 18650 kennoja edullisesti. Kannattaa varmaankin harkita myös 3000mAh kennoja niiden perus 2500mAh kennojen vaihtoehdoksi. DX:n balancerilaturit ei ole kerännyt ehdotonta suosiota, mutta varmaan nekin toimii. Jos kasaat akun irtokennoista, joudut ostamaan balancer-liittimen erikseen. DX:llä niitä ei ole. Hobbycityllä on ja todennäköisesti myös Atala-RC pystyy liittimen myymään.

    Swanghobbyn tuotteilla on usein free delivery, joten laturi kannattaa todennäköisesti tilata sieltä, vaikka hinta onkin kovempi. Samoin virtalähde laturille, jos semmoista ei ole. Heidän akkuvahdissa on buzzerin lisäksi merkkiLED:ejä, joten käytettyvyys on parempi, kuin HobbyCityn buzzerilla. Swangohobbyn akut on aika arvokkaita, joten vain yksi 3950mAh paketti on kohtuullisen hintainen.

    Onkohan muita hyviä ostopaikkoja em. tuotteille?

  7. #2917
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Iso kiitos. Nyt täytyy palata suunnitelupöydän ääreen, tehdä lopullinen suunnitelma prototyypistä ja ryhtyä haalimaan osia.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  8. #2918
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Jos paljaiden piuhojen kanssa ei ole tarkoitus operoida, niin se johdon eriste vaikuttanee myös asiaan vähän ilmankosteutta enemmän?
    Juu, ilman muuta. Ongelmaksi muodostuu kaiken pieneen tilaan saaminen, ja siellä liittimien vieressä läpilyöminen. Silikonijohdot kestävät lämpötiloja, mutta ovat taas mekaanisesti heikkoja, ja pienikin vaurio aiheuttaa ongelmia. Itsellä jäykempi uretaanikaapeli on toiminut hienosti.

  9. #2919
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Hyvää settiä jagge! kiitos näkökulmista, täytyy alkaa funtsia 4x P7 ja vielä viides juoksuvaloksi ilman heijastinta pari palaa AMC:n ajureista poistamalla.

    Mitä akun painoon tulee, samat tuntemukset, sama onko 500g vai 300g. Mutta selvä hyppäys mukavampaan suuntaa tulee kun akku on selvästi alle 300g, jolloin voi akkuvaljaat jättää kokonaan pois ja laittaa akun takataskuun. Siinäkään se paino ei vältämättä ole se juttu, vaan se että ei tavitse valjaiden kanssa enää kikkailla. Valjaiden kanssa kun on aina omat temppuilunsa, pitääkö laittaa aluspaitaa ettei remmit hierrä jne. Toki sitä painoakin tulee, jos laskee akun lisäpainon, valjaiden lisäpainon ja hikisen aluspaidan painon, mutta eipä nuo niin tunnu kun ei niitä tarvitse niskalihaksilla kantaa. Tuossa lampussa on vaan tehoja niin paljon että ei taida tuollainen ilman valjaita ajaminen olla järkevä vaihtoehto.
    Silvan akkuteline ei hierrä ilman aluspaitaakaan,ainakaan mun selkää. tosin, yleensä yösuunnistus on suht viilessä tapahtuvaa että se lyhythihainen crafti on muutenkin usein paikallaan


  10. #2920
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Tornio
    Viestit
    508
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    DealExtremestä saa 18650 kennoja edullisesti. Kannattaa varmaankin harkita myös 3000mAh kennoja niiden perus 2500mAh kennojen vaihtoehdoksi.
    Ne 3Ah versiot ei taida kestää isoa virtaa, jännite lähtee aikasemmin tippumaan alemmaksi. 1A:lla näyttää jo ilmeisesti tältä. Tänään tuli huomattua, että noissa DX:n suojatuissa ei ilmeisesti ole alijännitesuojaa, ainakaan kaikissa. Tuli vahingossa imastua nollille ku ekaa kertaa lamppua (tai no, akkukoteloa) testasin..

  11. #2921
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Mikä se on soppeli lampun heijastimen asteluku maastokäytössä?
    Jos ois valittavana 12 tai 24 niin oisko tuo 24 parempi?

  12. #2922
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    12 asteinen vaatii ehdottomasti asennuksen kypärään. 24 asteinen menee jo tankoasennuksenakin.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  13. #2923
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekke Katso viesti
    noissa DX:n suojatuissa ei ilmeisesti ole alijännitesuojaa, ainakaan kaikissa.
    Oliskohan kovien pakkasten syytä mutta mulla on ruvennu tänä talvena suojat paukkumaan DX:n 'sinisistä' 2500mAh ja 'punaisista' 2600mAh kennoista. Noin neljännes mennyt pimeeksi. Meneehän noi vielä fiksun ajurin kanssa DIY lampuissa kun nappaa suojan välistä pois, mutta mistäpä saisi päivittäiseen taskulamppukäyttöön laadukkaita suojattuja 18650 kennoja yli 2Ah kapalla?


    Heijastimia kannattaa tilata nippu eri asteilla ja testata mikä toimii omaan käyttöön parhaiten. 18-35 asteen väliltä löytynee maastokäyttöön parsat.
    --

  14. #2924
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Sain vihdoin omiin tekeleisiin akkukotelot, kyllä kesti toimitus. No, hyvin nuo pelittää, reilu 160g per valo akkuineen on musta aika kohtuullista. Ei juuri huomaa lisäpainoa kypärässä vaikka akutkin on kypärässä kiinni. Mutta nuo Nadenexista tilatut linssit... en tiedä valmistajaa, näkeekö joku ekspertti päältä? Mallit on tuossa, otin ne kaikki kolme.


    Pikkasen häiritsee että vasemmalla oleva 10 asteen spotti ei ole likimainkaan sitä mitä kuvittelin. Tyhmempi luulisi spotin keskittävän valon keskelle, mutta tässäpä tulee keskelle kuviota musta täplä Kuitenkin noiden mainostetaan olevan xpg:lle. Muuten valo valaisee hyvin, mutta tuo täplä jopa häiritsee vähän.
    Tankovaloon länttäsin tuon uritetun ovaalin, se antaa laajan valon ihan pyörän eteen ja se miellyttää käytössä, sillä sarvien kääntely maastossa ei haittaa yhtään keikkuvan valokeilan muodossa, vaan etualan valo pysyy melko tasaisen vakaana.

    Kuuluuko tuon linssin pohjan tulla piirilevyyn asti kiinni, vai jääkö se ilmaan jos niissä käyttää jotain erillistä pidikettä?
    Kaar ittelles vaa

  15. #2925
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Kuuluuko tuon linssin pohjan tulla piirilevyyn asti kiinni, vai jääkö se ilmaan jos niissä käyttää jotain erillistä pidikettä?
    Kuvan linssit näyttävät Carlo opticsin tuotteilta. Muistaakseni mitoitusohjeissa oli 0.4mm rako LED:n ja linssin välissä silloin, kun linssit asennettiin Luxeon K2:n eteen. Siis linssin takareuna on 0.4mm LED:n primäärilinssin tasosta "eteenpäin". Piirilevyhän on LED:n rungon verran takana tästä kohdasta. Tällöin pitäisi myös sen keskikohdan valaistua kirkkaimmin. Linssejä ei kannata liimata heijastepinnoilta, eli kyljestä. Se etureunan kehys on optisesti menetettyä aluetta, joten siitä voi liiimata. Carlon omat pidikkeet tarttuvat juurikin tuohon etureunan kaulukseen ja ko. pitimiä on kohtuullisen hyvin saatavilla.

  16. #2926
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Mulla ei nuo ole muulla kiinni kuin o-renkaalla edestä. Kokeilin ilmankin sisätiloissa, enkä huomannut mitään eroa valokuviossa kun sitä kattoon osoitin. Olisi siinä hiukan varaa shimmata linssiä ylöspäin, jos vaikka se piste pienenisi.
    Kaar ittelles vaa

  17. #2927
    TimppaKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Lisäys: Lampusta on olemassa kaupallinen versio, jossa ballasti on kaukana lampusta. Tuollaista tuskin myytäisiin, jos riskejä olisi?
    Juu sen verran pakko mainostaa että mulla juuri tuo kaupallinen setti tuolla enduropuolella siis moottoripyöräendurossa ollu jo pitkään käytössä,tosin itse tehty sillä noita osia saa eräältä toimittajalta suomesta paljon edullisemmin ja sit vaan kolvaamaan...

    Mutta joo kokeilin sitä sitte polkupyörälenkillä ja voin kertoa että toimii.Eikä tuo sähköiskun vaara ole mulla ainakaan näkyny vaikka tuon setin kanssa käyny uimassakin(liika vauhti,liian vähän taitoa)Tuota jonkun kuvaan laittamaa umpiota mekin ensin kokeiltiin mutta tuossa kaupallisessa oleva malli antaa huomattavasti mielyttävämmän valokuvion.

    Akkujen kanssa vaan aika taiteileminen että saa ajoaikaa yli puolitoista tuntia jatkuvalla poltolla sillä mopohommissa se hoidetaan pyörästä tulevalla lisävirtajohdolla mut fillarihommissa se ei oikein onnistu...

  18. #2928
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    JKL
    Viestit
    68
    Keräsin kuvia tekeleistäni, toivottavasti on apua ideoita etsiville:http://www.kolumbus.fi/~y605006/Home/Photos/Photos.html

  19. #2929
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimppaKoo Katso viesti
    Juu sen verran pakko mainostaa että mulla juuri tuo kaupallinen setti tuolla enduropuolella siis moottoripyöräendurossa ollu jo pitkään käytössä,tosin itse tehty sillä noita osia saa eräältä toimittajalta suomesta paljon edullisemmin ja sit vaan kolvaamaan...
    Itse saatan kallistua samaan. Nykyinen heijastin tekee mutanaaman lanseeraaman naarasmunkkikuvion, eli "hotspotti" onkin varjo keskellä valokuviota. Dealextremestä on tulossa linssi tuohon eteen, ja auton linssivaloista tutulla verholla tuota anti-hotspottia voisi yrittää häivyttää; en kuitenkaan odota henkeäni pidättäen tuon onnistuvan.

    Miten olet ratkaissut fillarikäytössä lampulle katkaisijan ja akun jännitevahdin? Kaupallinen umpio olisi muutoin ideaali valinta, mutta kotelo on niin ahdas, ettei akun jännitevahti ja virtanappi taida sopia samaan koppaan.
    H. Moilanen muokkasi tätä : 01.01.2010 at 11.26
    Holokki auki ku H. Moilane.

  20. #2930
    TimppaKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Miten olet ratkaissut fillarikäytössä lampulle katkaisijan ja akun jännitevahdin? Kaupallinen umpio olisi muutoin ideaali valinta, mutta kotelo on niin ahdas, ettei akun jäänitevahti ja virtanappi taida sopia samaan koppaan.
    Juu mulla on käytössä tuollainen EAGLEYE merkkinen miniballasti joita rupesimme tuolla mopopuolella käyttämään juuri tuon alhaisen polttojännitteen takia eli palaa vielä n 6,3 voltin jännitteellä,ei tosin enää syty jos joutuu sammuttamaan mutta polttaa kuitenkin valoa kirkkaana melko alas asti kunnes sitten sammuu muutaman vilkautuksen jälkeen.Sen takia pitäis olla vara-akku mukana mutta sitte alkaakin jo painoa kertymään(muuallekkin kuin kuskin mahaan).Joten en itse ainakaan ole tarvinnut tuohon mitään jännitevahtia,tosin akku on vain 14,4 / 4500 NiMH eli ei lipo-akku jota en halunnut lipon huonon pakkasenkeston takia.

    Katkaisin mulla on erillisellä johdolla akun ja ballastin välisestä johdosta ja vedän sen juomarepun letkupidilkkeen läpi tuohon toiseen olkaremmiin eli kokoajan saatavilla kun ajaa ja akku ja ballasti päällekkäin juomarepussa jotta lämmittävät toinen toistaan,hitto kun en osaa kuvia laittaa...

    Joo sinne tuon lampun sisään ei kyllä sovi yhtään mitään eli kun on tehty niin kevyeksi ku mahdollista niin materiaali todella ohutta siellä sisällä ja tilaa juuri sen verran ku tarvii.

  21. #2931
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Tilasin 2X 14,8V 5000mAh Li-Po akut tuolle xenon-tuikulle. Li-Po:n kanssa täytyy olla jokin laite varoittamassa alhaisesta jännitteestä, ettei akuista tule kertakäyttöisiä. Tuohon Sunsboy + MR16HID comboon mahtuisi pieni katkaisija ja jännitevahti lampun kuoreen. Mielummin sijoittaisin ne kuitenkin muualle, jotta tarvittaessa kaikki muu elektroniikka olisi käytössä minkä tahansa HID:n kanssa. Johtoliittimet ovat kuitenkin 1-nap AMP SuperSealeja lähes kaikissa xenon-muunnospolttimoissa. Tuotekehityksen rullatessa eteenpäin valon voisi vaihtaa todella yksinkertaisesti.

    Ehkä ujutan katkaisijan ja jännitevahdin vain tylsästi kutistesukan sisään lähelle lampun johtoliittimiä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  22. #2932
    TimppaKoo Guest
    Mitä jäi lipo akut maksamaan?

    Joo juuri tuosta monikäyttösyystä johtuen minä tein itse tuon valosarjan niin että kenenkä vaan lamppu käy tuohon akku ja ballastisarjaan jos esim päitsissä joutuu turvautumaan lainalamppuun.

    Mutta noita AMP supersealeja saa esim motonetistä melko halvalla ja niistä saa todella helpolla kestävät ja pitävät liitännät.Yritän saada ton oman kuvattua huomenna ja laittaa jonkin kuvan tänne näytille.

  23. #2933
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimppaKoo Katso viesti
    Mitä jäi lipo akut maksamaan?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Hobbycitystä 4S 5000mAh akkupaketti 39.95$. Nimellisesti 74Wh
    Pikarahti (3-6 working day world wide) 35$.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  24. #2934
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Nyt hullulle vinkkejä
    Tuli nimimerkin mukainen ajatus, jos ittekki rakentelisi xenon lampun tankoon
    Mut kunnolliset akut??? 12v 3ah kesti n. 45 min...toki valoa aivan perhanasti.
    Ideoita..
    www.mckramppi.com

  25. #2935
    TimppaKoo Guest
    Älä nyt Hulluko mulla kun noita ton toisen harrastuksen kautta on niin kokeillin mopon valaistus settiä fillariin,kypärässä tuo aiemmin kuvassa ollut kaupallinen 70 millinen ja tankoon saman valmistajan 100 millinen samanlainen.....Valoa tarpeeksi mutta ongelmaksi muodostui juuri tuo akkupolitiikka kun kunnon kapasiteetillä olevat painaa....

    Tolla mun akkusetillä yksi valo palaa n 75 minuuttia jos kokoajan pitää päällä,eli ei tarpeeksi.Kun keksis kohtuuhintaisen akun jossa parempi kesto sillä kun kesto paranee niin hinta pompsahtaa ja reilusti.

  26. #2936
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hulluko Katso viesti
    Nyt hullulle vinkkejä
    Tuli nimimerkin mukainen ajatus, jos ittekki rakentelisi xenon lampun tankoon
    Mut kunnolliset akut??? 12v 3ah kesti n. 45 min...toki valoa aivan perhanasti.
    Ideoita..
    Tuo edellä pariinkin otteeseen mainittu 4S 5000mAh Li-Po akku tarjoaa yksinään jo rahtusen alle pari tuntia ajoaikaa. Itse laitoin hankintaan noita kaksin kappalein ja kytken nuo rinnan, jolloin ajoaika lähentelee neljää tuntia. Liitokset täytyy tehdä siten, että valoa pystyy käyttämään myös yhdellä akulla tarvittaessa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  27. #2937
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Liitokset täytyy tehdä siten, että valoa pystyy käyttämään myös yhdellä akulla tarvittaessa.
    Huomasit varmaan tilata pari balancerijatkojohtoa, josta juottaa helposti uros-uros-johdon. Näin kumpikin paketti tyhjenee tasaisesti. Jos et tilannut, tavallisesta piikkirimasta saa tehtyä vastaavan vähemmän hienon liittimen. Päävirtakaapelin Y-haara lienee tarkoitus tehdä Super Sealeilla. Kannattaa myös huomata, että rinnankytkennän saa tehdä vain täyteenladatuille akuille, ellei muuten kykene varmistumaan kennojen potentiaalien samanlaisuudesta.

    Kohtuuhintaista?
    Akut + balanceriliittimet + vahti + rahti = ~120$
    Laturi + virtalähde ~60$
    Mitäs tuo ballast ja polttimo -setti maksaa ja mistä se tilataan?

    Lisäksi tarvitsette siirtymävalon, joka voi olla suurin piirtein mikä tahansa patterilamppu (10€). Xenonin tehoja voi säädellä pienellä alueella modifioimalla ballastin virransäätövastuksia, mutta tehoja laskiessa välkynnän vaara kasvaa ja tehoja nostaessa polttimon elinikä lyhenee, millä ei taida olla merkitystä tässä yhteydessä; ei tosin tarvetta lisätehollekaan. Ballastin modifioiminen saattaa olla haasteellista, koska usein korkeajännitteisten osien päälle on valettu jotain epoksin tapaista.

    35W xenon polttaa varmaan akusta ~40W (ballastin hyötysuhde?). Moilasen Holokki voisi mitata? Siten 2*74Wh=148Wh riittäisi reiluun kolmeen tuntiin. Jos siirtymät ajaa patterilampulla, riittää tuo hyvin niin pitkään lenkkiin, että naama ja varpaat on jäässä.

    Itse pysyn LED:ien käytäjänä edelleen, mutta joudun ilmeisesti polttamaan niitä jatkossa täydellä teholla nykyisen 50% tehon sijasta. En halua katsella omaa varjoani valolenkeillä ja on todennäköistä, että H.Moilanen osuu jonossa heti minun taakseni. LED lampun etuna xenoniin on tehonsäätömahdollisuus ja ehkä helpompi valokuvion säätö erilaisilla linsseillä ja heijastimilla. Myös jännitteet on turvallisempia. Ongelmana LED:eissä on driverit ja lämmönhallinta. Akut on molemmissa teknologioissa yhtenevä ongelma, jos samoista valotehoista puhutaan. LED:eistä pitäisi lähteä vähän enemmän valoa samalla teholla, mutta suunnittelun DIY-osuus on harvoin täydellistä.

  28. #2938
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Tuommosen diy-ledivalon etuihin laskisin myös sen että hinta on hieman siedettävämpi kuin tuossa hidissä.

  29. #2939
    TimppaKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Mitäs tuo ballast ja polttimo -setti maksaa ja mistä se tilataan?
    .
    Itse noita miniballasteja olen tilannut erään suomalaisen pientoimittajan kautta joka asuu jossain Hämeenlinnan liepeillä mutta toimittaa suurinpiirtein mihin tarvii,löysin kaverin tuolta enduropuolelta.Ja hinnat pyörii muistaakseni siinä kuudenkympin nurkilla.Eli polttimo ja ballasti.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Xenonin tehoja voi säädellä pienellä alueella modifioimalla ballastin virransäätövastuksia, mutta tehoja laskiessa välkynnän vaara kasvaa ja tehoja nostaessa polttimon elinikä lyhenee, millä ei taida olla merkitystä tässä yhteydessä; ei tosin tarvetta lisätehollekaan. Ballastin modifioiminen saattaa olla haasteellista, koska usein korkeajännitteisten osien päälle on valettu jotain epoksin tapaista.
    .
    Joo totta on että tuon HID setin tehoja todella vaikea saada säädettyä niin että setti kestää,tuolla duunipuolella kun noita settejä viritelty noihin palfingerin nostopuomeihin ja tuota yritettiin niin polttimoiden ikä pieneni heti aika lailla sillä valo rupeaa vilkkkumaan melko helposti.Mutta sitten taas normijännitteillä käytettynä polttimi kestänyt huomattavasti paremmin kuin normi halogeeni.
    Ja noi miniballastit pakattu niin että niitä turha yrittää edes purkaa....on yritetty...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    LED lampun etuna xenoniin on tehonsäätömahdollisuus ja ehkä helpompi valokuvion säätö erilaisilla linsseillä ja heijastimilla. Myös jännitteet on turvallisempia.
    Joo xenonien valokuvion hakemiseen on tullu käytettyä aikaa ja rahaa liikaakin ja nykyinen vaihtoehto toimii mulla parhaiten.Ledeissä on juuri tuo hyvä etu että erilaisia linssejä on saatavilla.

  30. #2940
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Erään suomalaisen xenon-lamppukauppiaan systeemejä kun olen viimevuodet katsellut, niin akkujen kanssa tuntuu olevan ongelmia.

    Eikä valokuviota oikein voi säätää, kuten ledeissä joissa jokaisella oma linssi tai heijastin.
    Lisäksi tuo xenonien ballast-elektroniikka on niin monimutkaista, ja sytytys hidas verrattuna ledeihin ettei mulla ole enää paluuta xenoniin.

    Light Motionin ARC HIDilla pari vuotta tyytyväisenä suunnistin... edit_ ja valokeila oli siihen ~600lumenea tehoon nähden vallan mainio, tosi leveä puolikirkas alue millä näki juosta ja sivuille sekä sitten kapea piikki keskellä. Betty olis ainoa ollut mihinkä sen olisin vaihtamaan suostunut.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •