Postin mukana oli tullut Helsingin Urheiluvälinehuollon mainos ja näyttäis olevan Spectran X-5 renkaat tarjouksessa. Kokoja niin 26" kuin 28" ja hintaan 39,90€/pari. Antavat myös vuoden puhkeamattomuustakuun kaupan päälle.
On muuten ainutlaatuinen liike, kun jaksaa muistaa asiakasta aina joulun alla![]()
Still rides with 26er
Pähkäilen jospa minäkin varustaisin tuon tulevan muka cc:n talvikumein.
Onko tuo Marathon Winter puhdas urbaanikiitäjä vain pärjääkö sillä myös
talvisilla ulkoilutiellä ja jopa polkumaisessa ympäristössä vai onko
parempi suoraan valita järeämpi Contin Nordic Spike.
Ostin ton Schawalben perus Ice Spikerin mutten löytänyt renkaan kyljestä mitään osviittaa pyörimissuunnasta, voisi siis olettaa ettei sillä ole väliä. Nappulakuvio ei kuitenkaan ole aivan symmetrinen uloimpien nappuloiden osalta, joten onkos täällä mitään kokemuksia josko jompi kumpi pyörimissuunta olisi koettu paremmaksi edessä/takana?
Nastapyörän sisäänajosta on täällä näköjään taitettu jonkin verran peistä, em. renkaiden mukana tulleessa tägissä lukee suunnilleen seuraavasti: "Renkaita pitää ajaa sisään noin 40km kovapintaisella tiellä jolla varmistetaan nastojen lopullinen kiinnittyminen. Vältä kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia tuona aikana." Mutta kukin tyylillään.
Mulla on käytössä nuo vanhemmat Ice Spikerit ja renkaissa ei tosiaan ole mitään tiettyä pyörimissuuntaa. Voit asentaa renkaat niin kuin haluat. Itse asennan Schawalben logon levyjen puolelle. Sisäänajo tuli suoritettua 1.6-1.7 bar paineilla, jotta varmasti kaikki nastat koskettaa asvalttia. Siinä saa samalla tehokkaan jalkatreenin aikaiseksiSisäänajo oli puhdasta kevyenliikenteen cruisailua.
Still rides with 26er
Kertokaapas viisaammat mikä noista Ice Spiker Pro:ista tekee niin ylivoimaiset esim. Freddie´s Revenzeihin nähden. Mulla ei ainakaan ole ollut jääkeleillä valittamista FR: pitoon metsässä eikä tielläkään. Ei tuo rullaavuus merkkaa mitään, mutta jos pidossa on paljon eroa?
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Ok! Oli ehkä hieman provosti kirjoitettu. Pyydän anteeksi. Minulle riittääkin juuri tuo tieto, että ero syntyy painosta ja rullaavuudesta eikä pidosta. Kiitos nopeasta vastauksesta!
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Nokialaista löytyy ja sitten Marathon Winteriä. Muita ei sitten ole. Ostin pojan pyörään Noksut kun sellaiset oli löytyi Fillari Centeristä Hyvinkäältä ihan hyllystä. 20 tuumaiset Marawinterit joutui tilaamaan, mutta ne sai kumminkin. Nettikaupoissa en ole missään nähnyt alle 26 tuumaisia.
On kyllä oikeasti marginaalituotteesta kyse, tosin uusi Jopo on vissiin tehnyt hyvää 24 tuumaisten rengastarjonnalle.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Käyttökokemus renkaasta Schawalben perus Ice Spiker eli se joka ei ole taittuvareunainen.
Vierintävastus: Aivan järjetön. Ainakin verrattuna nokian WXC300:n joka rullaa kuin unelma.
Pistokestävyys: Ei ole pihjennus sepelissä vielä kertaakaan, ihan ok siis
Pito: Pito melko hyvä, kirkkaalla jäällä pito kuitenkin huonompi kuin nokialaisen
Nastat: Nastoista on noin kuuden viikon aikana hävinnyt takaa noin 10. Edessä kaikki kiinni. Tätä menoa rengas on aika turha maaliskuuhun mennessä kun ei ole nastoja.
Suositukset. Työmatkakäyttöön, lenkkikäytössä vähän kyseenalainen
Allekirjoittaneen ensivaikutelma W240:stä. (hankin lähinnä työmatkakäyttöön ja siinä uskossa että kestäisi renkaat puhkeamatta)
Vierintävastus: Kyllä riittää vastusta
Pitokestävyys: Kyllä se vielä on kestänyt --> tähän palataan kun kilometrejä alkaa
olemaan riittävästi mittarissa.
Pito: Aika erikoinen tuntuma näin alkuunsa. Tavallaan pitää ihan hyvin mutta jotain kummaa epämääräisyyttä havaittavissa. Taitaa tosin olla yleisemminkin nastarenkaiden ominaisuus?
Rengaspaineista on täällä ollut jotain mielipiteitä mutta kysynpä silti miten paljon sitä kannattaisi olla? Tietenkin ajastaan kokeilemalla löytyisi hyvä kompromissi.![]()
Continental Spike Claw 240, mistä porukka on niitä ostannut?
Yritin toissapäivänä laittaa Nokian Extreme 294 kumeja litkujen kanssa vanteelle. No onnistu hyvin ja vanteen väli tiivisty, mutta mutta. Nuo laitimmaiset ruusut jotka ovat vierekkäin, niin niiden välistä falskas ilmat pihalle pikku hiljaa. Ja se vielä, että ilmaa tuli lähes jokaisen pariruusun välistä, eli ympäri rengasta.
Onko samanlaisia kokemuksia kellään? Piti laittaa sisuskumet perskeles..
Aika kallis hintaansa nähden!!
Moi!
Josko sitä meillekin nastarenkaita…
Faktat:
Espoossa fillaroidaan. Metsäpoluilla, kallioilla sekä ns. pururadoilla / latupohjilla.
Talvi täällä on semmoinen, että ehkä pari-kolme viikkoa lunta on niin paljon, että hiihtoladut pysyy kunnossa. Metsiin tallautuu hyvät kävelypolut lumisateen jälkeen parissa päivässä – viikossa. Muutoin tulee varautua enimmäkseen jäähän, jäisiin polkuihin ja kallioihin/juurakoihin ja varjoisilla paikoilla nietoksiin. Ja keväällä sitten tietenkin tarjolla kaikkea – auki olevia hiekkapintaisia kävelyteitä vieressä latupohjaa, paljaita kallioita, lumisia metsälämpäreitä, märkiä painanteita, puroja ja kuraa.
Käytössä on kaksi pyörää, joilla vuoronperään ajellaan kundin kanssa ristiin; toinen jäykkäperä, toinen täpäri.
Kuvitelma:
Kuvittelen, että talvellakin voisi harrastaa ns. maastoajoa hupailu- ja hikoilutarkoituksessa. Kokemusta tästä ei ole. Jos ei lunta tule/ole, aivan varmasti pystyy, eikö vain. Tietty uusia haasteita, kun polut/reitit ovat kovapohjaisia, osa poluista jäätyneet varsin ”urallisiksi” ja möykkyisiksi, kallioilla jäähilettä/liukasta.
Jos sitten on lunta, niin suurimmat kulku-urat ovat joko aurattu, tai latukoneella ajettu, vieressä jalkamiesten kovaksi tallaama pohja – joka ajoittain todella kova ja jäinen. Metsäpolut tallottu auki, mutta tietty hyvin kapeita – pääseekö sellaisella fillarilla ollenkaan etenemään?
Arveluttaa:
Onko kuvitelmissani järkeä? Uskaltaako metsään mennä talvi-/pakkaskeleillä? Löytyykö pitoa kun yht’äkkiä tullaan jäisille kallioille tai kun ajetaan tuhatta ja sataa siirtymäreittiä, jossa varjokohdassa sulavesien johdosta yöllä jäätynyt peilikirkas jäälautta? Entä pääseekö kapeammalla renkaalla pienessä lumipeitteessä yhtään mihinkään? Pitääkö olla äärettömän läski rengas, jotta voisi edes kuvitella ajavansa tallatuilla lumipoluilla?
Asiaan:
Nastarenkaat molempiin pyöriin. Tahtotila, jollette tyrmännee t"kuvitelmia". Siis edellä kuvattuihin olosuhteisiin, tarkoitukseen. Sillä, kuinka hyvin pyörä nastoilla rullaa asfaltilla, ei ole kovinkaan suuri painoarvo meille.
Mikä siis olisi oivallinen 26” rengas? Ja kuinka leveänä?
Jos oikein olen koostanut tässä aiheketjussa olleita tämän syksyn kirjoituksia, niin vaihtoehtoja olisivat:
Schwalbe Ice Spiker Pro, 26*2.10, 695g, kalleimmat?, nastoja 304?
Schwalbe Marathon Winter 47-599 26*1,75, 995g, 200 nastaa, löytyy alle 40€/gummi
Nokian Extreme294 54-599, 294 nastaa, 950g
Nokian Hakka 300 26*2.2 tai 26*2.1, 750g/795g
Nokian W240 26*1.9, 880g
Kaikista em. renkaista on Foorumin porukoilla hyviä kokemuksia. Myös pettymyksiäkin.
Olisikos lukijoilla jakaa kokemustietoa/muita perusteita, miksi tietty rengas olisi meille parempi kuin toinen? Siis suosituksia...
Kiitos ja kumarrus,
-E
Got to have Nerve in forest!
Schwalben Ice Spikerissa on 304 nastaa. Tuossa Ice Spiker Prossa on 361. Painon mukaan tarkoitat juuri noita. Bike-componentsissa maksaa noin 55€. Schwalbe Marathon Winterit löytyy samasta paikasta alle 30€. Tosin päälle tulee 15€ postikuluja.
Itselläni on vielä Ice Spiker Prot hyllyllä odottamassa W240:ten loppuunajoa, mutta noin sormituntumalta sanoisin, että ne ovat kyllä hintansa väärtit. Itse en uskaltaisi W240:llä lähteä kovin tekniselle pätkälle. Ne jotenkin tuntuvat vatkaavan alla. Mutta ne onkin suunniteltu työmatkakäyttöön.
Ruustinnan pyörään (28") asensin pari päivää sitten Marathon Winterit ja ne ainakin pieksevät W240:t mennen tullen. Pito on todella luotettava ja käyttäytyminen ennalta-arvattava.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.
Tsekkasin, kiitti vinkistä, tsekkasin Bike-componentista. Hinnat on 34,95€ ja 59,95€. Tuo Ice Spiker siis on 2010 mallia myös (luulin, että se on poistuva malli), ja on siis 304 nastainen ja painoa 995g. Täytyy vähän fundeerata - kun neljä kumia ostaa - eroa tulee 100 €. Vaan ehkä ei ole oikea paikka säästää.
Pitää vielä penkoa Nokian saatavuudesta ja hinnoista faktoja. Pysytään siis kuitenkin kategoriassa "300 nastaa ja leveyttä 2.1" - olisko näin järkevää?
-E
Got to have Nerve in forest!
Voisihan sitä säästää siten että tilaisi 2 x 2 Icespikeria ja Prota. Laittais taakse sitten nuo halvemmat, siellä ne nastat ja renkaat kuitenkin kärsivät eniten.
Pitäisi testailla nastoja tässä kun tervehtyy, nyt 2 x WXC, 1 x 294 ja 1 x Ice Spiker Pro varastossa. Viimeksimainituilla en ole ajanut yhtään mutta WXC:llä muutamana talvena. Noissa Ice Spiker Pro-kummeissa on kyllä yllättävän ohuet kyljet - toivottavasti kestävät.
Minulla alkaa nyt kolmas talvi (kerran tänä vuonna) noilla perus Schwalben
Icespikerilla ja hyvin on pärjätty. En ole nastoja pahemmin tutkinut, mutta
ei niitä taida pahemmin olla metsään jäädä. Niin tyytyväinen olen ollut,
että moiset hommaan tilalle, kun näistä aika jättää.
Iso pyörään tulee alle sitten Contin Nordic Spiket, nehän on moni vuotiset testivoittajat autopuolella.
Mainittakoon, että Tarmo-lähikauppiaalta( http://www.hi5bikes.fi ) näyttäisi irtoavan Nokian Hakka300:sta 59 euron kappalehintaan.
Tallatut polut on talvella varsin usein tasaisempia kuin kesällä- juurakot ja kivikot jää lumen alle.
Pääsee, kunhan pysyy urallaMetsäpolut tallottu auki, mutta tietty hyvin kapeita – pääseekö sellaisella fillarilla ollenkaan etenemään?
Ei välttämättä. Mut saattaa se pito kadota kesälläkin...Löytyykö pitoa kun yht’äkkiä tullaan jäisille kallioille tai kun ajetaan tuhatta ja sataa siirtymäreittiä, jossa varjokohdassa sulavesien johdosta yöllä jäätynyt peilikirkas jäälautta?
Ei välttämättä. Mut esmes Gazzaloddi M&S:t oli viime talvena pirun hauskat!Pitääkö olla äärettömän läski rengas, jotta voisi edes kuvitella ajavansa tallatuilla lumipoluilla?
Noista uudemmista nastarenkaistahan miä en tiiä mitään, käytössä on wanhat Extreme 296:set
Rohkeasti vaan kauppaan kyselemään!
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
HiBikestä (ei tosin tällä hetkellä varastossa):
http://www2.hibike.com/main.php?sess...9a9304f83d27ec
Bike-discountistä löytyy tällä hetkellä samaan hintaan:
http://www.bike-discount.de/shop/a12...40-spikes.html
HiBike antoi isommasta tilauksesta 20 eur joulualennusta viime viikolla, joka kattaa enemmän kuin postikulut.
Ajoin tänään ensimmäistä kertaa nastarenkailla ja alkoi huolestuttaa Schwalben Marathon Winterien kestävyys. Helsingin kaupunki kylvää soraa teille heti pienen lumisateen takia. Marathon Plussilla ajaessa ei ollut ongelmia soran kanssa mutta ilmeisesti Winterien pistosuojaus ei ole samaa luokkaa kuin Plussissa. Pistosuojausnauhaa harkitsin ja kävin kysäseen sitä eilen parista putiikista Annankadulta ja ei oota löytyi. Mistä pääkaupunkiseudun liikkeestä nauhaa löytyy? Onko nauhoissa suuria eroja?
Viimetalvi ja kulunut ajettu 50-100km/viikko pk-seudun "sepeliteitä" Marathon Wintereillä täysin ongelmitta.
Kirjanmerkit