[QUOTE=EePee;1283003]Sisäpyöräily on tosiaan yllättävän mukavaa kunnon vehkeillä. Pitäis kehittää joku systeemi, jolla traineriin poljettavan energian saisi talteen. ..[/QUOTE
tommonen vaan kiinni
![]()
[QUOTE=EePee;1283003]Sisäpyöräily on tosiaan yllättävän mukavaa kunnon vehkeillä. Pitäis kehittää joku systeemi, jolla traineriin poljettavan energian saisi talteen. ..[/QUOTE
tommonen vaan kiinni
![]()
Niinpä...mä sekosin jo pari vuotta sitten.
Mulla jäähdytyksestä pitää huolen 18" propellilla ja isolla moottorilla varustettu tuuletin. Se laittaa ilman liikkumaan aika hyvin ja jäähdyttää kroppaa. Kun treenikeskus on kellarissa, niin ilmakin on vähän viileämpää. Lämmittelyn alussa on pidettävä t-paita päällä ettei tule vilu.
Ja tosta PT:n ja Kineticin kaavan erosta. Lipsuvalla kumillahan pitäisi kiekosta mitatun nopeuden olla korkeampi. Kunhan tästä taudista paranen, niin kokeilen uudella PowerTapilla mitä ne lukemat näyttää. Samahan se miten kovaa se kiekko pyörii kun navasta ne tehot mittaan. Tai kovemmat kierrokset lisäävät liike-energiaa ja se saattaa parantaa tuntumaa entisestään. Särki vastus ei kyllä ole kovin hyvä asia.
6.7 WTF/kg
Pitää kompata Samua tässä kohtaa. Meillä on toi Fortius koeajokäytössä kaupassa ja sitä on tullu itsekin testailtua jokusen kerran. Tuntuma tolla lingolla on aivan hanurista ja vaikka sillä voikin virtuaalikikkailla, niin se ei paljon lämmitä. Giantin halpistrainerikin on mukavampi ajaa.
6.7 WTF/kg
No saakeli! Mites multa tuo on kokonaan mennyt ohi?
http://www.kurtkinetic.com/news.php?...nes&news_id=72
..hinnan vuoksi taitaa kuitenkin jäädä ostamatta..![]()
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Mä taas olen hinkannut talvitreenejä tolla Fortiuksella ja ollut ihan tyytyväinen, mutta noi Kurtithan on siitä käteviä että et tarvitse sähköä eikä tietokonetta ja ovat sitten tuntumaltaan parempia.
Lisäksi Tacx ei näköjään osaa tehdä valmista ohjelmistoa vaan kaikki päivitetään sitten jälkikäteen.
Tacxin fortius on samana ilmeisesti pysynyt, mutta tuo ohjain yksikkö on muodoltaan uudenlainen.
Noissa käyttöohjelmissa on kaksi versiota joista vanhempi versio toimii suhtkoht ongelmitta mutta uudemmassa vielä tuntuu olevan kehittämistä.
Tämä näkyy noissa RLV videoiden pyörimisessä ja nimenomaan synkronoinnissa.
Viimeisimmät vanhemman version RLV videot toimivat kuin junan vessa eli jos kuvassa alkaa mäki voit ennakoida huoletta vaihtamalla välitystä, kun taas joissain vanhanohjelman ensimmäisissä videoissa mennään ylämäkeä vaikka kuvassa on jyrkkä alamäki.
Eli summa summarum, alku vaatii vähän panostusta, mutta kun löytää ne toimivat versiot niin virtuaalipuoli antaa kyllä lisäpotkua sisätreeniin.
Mutta ongelmaton tuo ei ole!
Fortiuksessa on sitten tämä perus setti joka antaa mahdollisuuden tehdä ennalta omia ohjelmia esim. Teho harjoittelu ohjelmia, missä voit ennalta säätää lämmittelyt, veto jaksot ja jäähdyttelyt. Tämä systeemi on myös ongelmaton.
Lisäksi kaikki tärkeä treeni data on talletettavissa suoraan tietokoneelle eli tehot, nopeus,kadenssi,sykkeet ja matka.
Tämän saat myös piirtona tarkasteltavaksi.
Eli tossa vähän omia kokemuksia.![]()
Out off the shadows, in to the light.
Minkälaisia patentteja ihmisillä on satulan suojaamiseksi hieltä trainerilla ajaessa? Ajan trainerilla samalla pyörällä jolla ajan kesäisin maantiellä. Oon tähän asti ajanut niin, että mulla on ollut eri penkki+satulatolppa traineria varten, mutta tuo satula alkaa hajoamaan.
Pilasin jo viime talvena yhden Fizikin nahkapinnan, enkä viitsisi toista pilata. Saako jostain jonkinlaisia penkinsuojia tähän tarkoitukseen? Olis kumminkin mukavampaa ajella kunnollisella satulalla kuin hommata pelkästään traineria varten jokin muovipenkki.
Laita hiilaripenkki?
![]()
Taidat ajaa aika paljon?
Mä hikoilen trainerilla ajaessa kuin sieni, enkä ole saannut yhtään nahkasatulaa rikki... Vai onko Selle Italian satulat niin paljon parempia?
Nahka pinta kuluu hissukseen tietysti niistä kohti jossa kitkaa ilmenee, eli mistä ajohousut hinkkaa.
Mutta eroa ulkona ja sisälläajon kulumisessa? Tää oli uutta.![]()
Out off the shadows, in to the light.
Onhan tuossa ulkona ja sisällä ajamisessa iso ero kulumisessa. Yhden tutun pyörästä napsahti tanko poikki kesken ajon, teippien irroituksen jälkeen selvisi että sehän oli hapettunut hiestä ihan muhkuroille.
Laita siihen fizikkiin uus nahka. Ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa. Tosin arione kuulemma nitkahtaa alle vuodessa ja siihen ei päälysteen vaihto auta, paljon toki kuskin painosta kiinni.
Joo ruostuminen on hapettumista , alumiini tätä kestää paremmin.
Alumiinille on myös ominaista väsyä, teräksen väsyminen yleensä hidastuu tietyn pisteen jälkeen kun taas alumiinin jatkuu murtumiseen asti.
Tähän vaikuttaa kohdistunut rasitus ja seinämävahvuus. Tältä löytyy varmaan metallurgiaa hyvin tuntevia joka tätä voi avata syvemmin?
Out off the shadows, in to the light.
Ruostuminen on teräksen hapettumista. Alumiini hapettuu vain vähän erilailla. Se valkoinen töhkä mitä alumiiniin kerääntyy pikkuhiljaa on sitä hapettumisen tulosta, alumiinioksiidia. Mutta toki jälki on erinäköistä.
Kuinkas muuten on tuon hiilikuidun hapon kestävyyden kanssa, siis jos lakka antaa periksi?
Kunnon tuulettimella saa vähennettyä hikoilua. Puhutaan aika kovasta hikoilusta jos pehi kastelee satulan pilalle säämiskän läpi. Hikoilu ei kuitenkaan ole mikään lisäarvoa tuottava treenibuusteri, eli kannattaisi yrittää minimoida hikoilua.
6.7 WTF/kg
Kun omien mittareiden hankkiminen on tässä hieman viivästynyt, niin voisiko joku laittaa tänne, mitä lukemia tehomittarit näyttää kun Kurtin Rock 'n Rollia pyörittää vaikka nyt pyöreällä satasen kadenssilla esim. seuraavilla välityksillä?
53-19
53-18
53-17
53-16
Kiitoksia kovasti etukäteen!
(ihan vaan mielenkiinnosta kyselen..)
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Tuossa näkyy vähän Kurtin teholukuja verrattuna nopeuteen.
Alla hieman Sheldon Brownin välitys/kadenssi nopeudet + kurtin watit. Kyseessä siis ei ole PRO-malli, vaan malli jossa pienempi vauhtipyörä.
53 - Iso ratas
Pieni ratas 16 @ 100rpm: 41.7 kph: noin 480 W
Pieni ratas 17 @ 100rpm: 39.2 kph: noin 390 W
Pieni ratas 18 @ 100rpm: 37.0 kph: noin 350 W
Pieni ratas 19 @ 100rpm: 35.1 kph: noin 320 W
Pieni ratas 21 @ 100rpm: 31.8 kph: noin 260 W
Hiilikuitu itsessään ei kärsi elementeistä mutta sitten se hartsi ja/tai epoksimössö kärsii joten se jos joutuu veden kanssa tekemisiin, niin saattaappi alkaa kärsimään. Taitaa olla niin, että se muuttuu vähän niinkusta sellaiseksi valkoiseksi pölyksi ja irtoaa itsestään. Pitemmällä aikavälillä sitten ei ole muuta kuin se hiilikuitu itsessään ja se on sitten rakenteen kantavuuden kannalta aika ikävä juttu. Lentokoneissa ainakin näin, en sitten tiedä pyöristä mutta veikkaan että sama juttu.
Tuosta renkaan luistamisesta, kylmänähän se luistaa, mutta hetken päästä niinkuin formuloissakin, renkaan lämmetessä pitoa jo löytyy.
Ei se matka tapa, vaan liian kova vauhti ylämäessä.
Mää voin kokeilla. Ajettelin avata vaan jalat viikonlopun jäljiltä kuitenkin niin on helpompi jumpata noin hualtofillarit nippuun sitten. On kintut hiukan jumissa. 42/16 ei ole hyvä välitys vetiselle hiihtopururadalle ja 170mm kammella....
53-23 =190W
53-21 =245W
53-19 =300W
53-17=380W
53-16=460W
Vedin kahteen kertaan sellasen 10min pyramidin että joka tuumalla sai vedettyä sen pari minuuttia ja toinen kerta tarkistukseksi. Tarttisi vaan tarkistaa sen pakan välit, se on 12-25 10s. Chorus.
70 cadessilla 53/12 meni ~400W
Toivottavasti meni oikein pykälät. Tällänen pimee aika pimentää kyllä kuulan.![]()
Samu Ilonen muokkasi tätä : 23.11.2009 at 11.42
Kiitoksia tuhannesti! Tuollahan pärjäänkin pitkälle. Ei ole niin kiire voimatappikauppaan. Mulla on 12-23 durapakka. Pääsääntöisesti ajelen tällä hetkellä neljänneksi pienemmällä (voi ajaa pitkään, ei hapota), välillä vaihdan 17 piikkiselle (alkaa jonnin ajan päästä tuntumaan..) tai sitten teen jonkin about minuutin spurtin vielä isommalla tai putkelta 12 piikkisellä verenkierron lisäämiseksi takapuoleen, mutta silloin kadenssit on jo mitä sattuu.. Aika lähellä on muuten noita Sakarin laskemia lukemia ja niin kait pitääkin.
ps. onko sinkulointi pururadalla uusi karpaasimainen voimaharjoitus tyyliin suojuoksu?![]()
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Etkö sää tiärä et Turuus puol tuntia on sama kuin tunti Tampereella? Kyllä se purtsin mäki hyvin nousi maasturilla 36/21:lla, mitä nyt keskiö oli lähellä korkkaamista. Oli tua tiuha tempopakka 21-11 niin ei piänempää löytyny...
Kirjanmerkit