Niissä on vanhemmat navat, R3 versio. Taka-akseli on sellainen messingin värinen. Uudempi on alumiiniakselilla ja napa on sisältä ihan erilainen. Mulla kun sattuu olemaan noita uusia joku 10 paria, minusta ne on ihan ok kiekkoja. Vapaaratas on tosi yksinkertainen ja osoittautunut kestäväksi.
Euruksen 2009 mallia myydään nyt edullisesti Ribblessä: 463 eur.
http://www.ribblecycles.co.uk/produc...ue=CAMPWHFR350
Rule #1: Obey The Rules
Multa löytyy tuommoiset eastonit alkuperäisinä velomaxeina. Yksi pinna poikki ja varaosaa ei saa mistään vai saako sittenkin? Takanapaa en ole saanut lonksumattomaksi millään. En usko että easton olisi tehnyt itse perustuotteelle mitään parannuksia. En suosittele ko kiekkoja kenellekkään.
Velomaxeissa on tyystin erilainen takanapa. Ja pinnoja saa.
Osaako Samu sanoa noista FFWD:n napojen eroavaisuudesta? Nythän näyttää olevan sekä DT Swiss 240s hubeja että DT Swiss 190 ceramic hubeja. Ovatko nuo keraamiset 400 euron väärti? Eli kannattaako satsata tuon verran enemmän?
Onko noissavanteissa muita eroavaisuuksia suuremmin? esim F2R with DT Swiss 190 ceramic hubs ja DT Swiss 240s hubs. Saavutanko selkeän hyödyn jos otankin keraamiset hubit verrattuna 240s hubeihin. Vai sijoitanko johonkin toiseen osaan/osiin enemmän.
Miten nuo F2R:t verrattuna Zipp 202:iin?
DT 240 vs 190 erona on myös pieni paino-ero laalerien lisäksi. Laakerien voisi olettaa myös kestävän inansa pitempään. Onhan se 400€ fyffeä mutta ns. "halvalla" ne tulee kun kattoo mitä ne irtonapoina maksaa, varsinkin road ja reikiä 20-28. TT-etukiekkoihin minusta on DT190 ainakin järkevä valinta varmasti, hinta-ero on pieni ja vauhtiahan haetaan...?
YRITÄN olla edes vähän neutraali:
Täytyy varmaan miettiä mikä on Zippin tilanne nyt, koska kehät ja navat ovat muuttuneet lähes joka vuosi, joko ne pelaavat? Mitä maksaa ja kuinka nopeasti saa tarvittessä (kolari yms) esim. varakehän. Siinä asioita jotka täytyy jokaisen painottaa. FFWD kehän saa muutamassa päivässä jos ei ole hyllyssä ja kustannus on ~1/4 Zippin kehästä, kiitos toimivan crash replasement-systeemin. Zippissä on vähemmän pinnoja ja inan panavampi kehä, pari paino on myös suurempi. Myös hinta on korkeampi ja koe-ajoa ei taida olla tyrkyllä. Myös jos multa on ostanut DT navoilla kiekot ja tarvii jonkun osan niin se hoidetaan heti. Yleensä odottessa. Muuten en kyllä pidä DT varaosia hyllyssä tälle hetkellä, keväämmällä kyllä.
Koska verrattavia asioita on aika monta, kyhäilin asiata webbisivunntapaisen joskus. Sitä ei tartte välttämättä ottaa FFWD mainoksena vaan pohtia siinä esitettyä asioita verraten ihan mihin tahansa merkkiin. Saako pinnoja, muita osia, miksi on käytetty tiettyä nippleitä, kauanko ko. rakenne on ollut markkinoilla, mikä on ko. tyyppisen rakenteen elinkaari=varaosien saanti yms. Ihan siis perus-asoita mitä ei tule välttämätt ajateltua kaikemualman skandaliuhiilaripiälluste-ud-seos kiilteleviä hypekiekkoja hiplatessa.
http://www.signature.fi/FFWD.html
Jahas. Keraamiset laakerit saadaan näköjään jo 2010 Shamaleihin. Ovat Campan ilmoituksen mukaan vielä entisiä kevyemmätkin.
http://www.campagnolo.com/jsp/en/new...ewscatid_3.jsp
Ribble myy mustaa Shamalia vielä satkun tuota halvemmalla eli 650 eur. Tällä hetkellä tosin varastosaldo on nollilla.
Rule #1: Obey The Rules
No eipä ihme jos on varastosaldo nollilla.
Lisäystä: Säästö on tehty napojen rungoissa (aluminium alloy and composite hubs), mitkä eivät ole enää kuitua (carbon-aluminium hub bodies) vai olivatko ne täyttä kuitua ennenkään..? bling - bling kuitunavat ovat poissa, mutta korvaukseksi keraamiset laakerit (kuulat). Joka tapauksessa ilmoitettu paino aikaisempaa alhaisempi ja 2-Way Fit.
Korjaus: Ei se paino ole alhaisempi jos ilmoitettu paino heittää yhtä paljon kuin 2007 malleissa. Jostain viestiketjun linkistä näitä kattelin ja tuo napamateriaalikin taitaa olla erilailla ilmoitettu eri lähteissä, eli se siitä..
KSi muokkasi tätä : 06.10.2009 at 08.13
Olen itse myös ajatellut hankkia ensi kaudelle uudet kiekot, nyt on ajeltu kaksi ensimmäistä kautta Campan Khamsineilla eikä niistä oikeastaan mitään huonoa sanottavaa kun en paremmistakaan mitään tiedä. Eniten olen harkinnut Neutroneita. Ehkä Zonda tai Eurus olisi myös mahdolliset. Mutta mitä eroa näillä on? Neutronit on matalalla kehällä, joka kai sitten on parempi ylämäissä mutta häviää taas kovaa ajettaessa. Mulla kun lenkeillä on keskari semmoinen 28km/h ja joskus vielä huonompi. Porukkalenkeillä voi sitten olla hiukan yli 30. Miten noiden jäykkyys eroaa ja miten se vaikuttaa ajaessa? En tunne näitä asioita ja olisi kiva jos joku osaisi (taas) ne selittää?
Onko missään muuten näkynyt tietoa Shamalien uudesta painosta? Vaikka grammat olisi ilmoitettu Campagnolo-tarkkuudellakin (), niin olisihan se kiinnostava tietää kuinka paljon kevyemmäksi tätä uutta settiä väittävät.
Itsellä haarukoitunut mahdollisiksi tuleviksi kiekoiksi Fulcrum racing 3 tai Shimano wh-rs80.
Olisikohan arvon foorumilaisilla mielipiteitä tai suosituksia kumpaan kallistua? Ja jos vielä perusteluita saisi oman valinnan tueksi, kiitos.
Taisi olla liioiteltua tuo painon alenemisen veikkailu. Toisaalta jos vertaa parin vuoden takaisiin Shimano yhteensopivien Shamalien 1499g:n todelliseen painoon, niin 1440g (ilmoitettu) on alhaisempi.
http://www.campagnolo.com/jsp/en/whe...F_catid_10.jsp
ja
http://www.campagnolo.com/jsp/en/whe...t_catid_10.jsp
Minä olen ajellut Fulcrumin 3 muutaman tuhat kilometriä ja ihan asialliset kiekot tuossa hintaluokassa. Tosin ennen sitä omistin erittäin laadukkaat Shimanon WHR-550 joten melkein mikä tahansa olisi niiden jälkeen tuntunut hyvältä.
Mutta Campagn... eikun siis Fulcrumit ovat ihan tukevat ja suht kevyet kiekot ja rullaavat oikeinkin mukavasti. Ja eivät ole vielä aivan hirmukalliit.
Minä uskon myös, että saman hintaluokan kiekoilla tuskin on isoja eroja. Varsinkin näillä suurilla valmistajilla. Ne kun ovat melko samanpainoisia ja jotakuinkin saman hintaluokan osista koottuja. Lähinnä hintaluokan muutos tuo selviä eroja kiekkoihin.
Jollain nyrkkipajan tuotoksella saattaa saada ratkaisevankin muutoksen huonompaan tai parempaan suuntaan.
Zonda ja Neutron olivat molemmat mukana Roadbike-lehden vertailussa 2008 ja molemmat saivat hyvät arviot.Alkujaan tämän lähetti jannevaro
Zonda:
http://www.roadbike.de/laufraeder/te...a.235123.9.htm
Neutron:
http://www.roadbike.de/laufraeder/te...n.235129.9.htm
Kiekoissa on kyllä rakenteesta johtuen eroja, vaikka hintataso olisikin sama.Alkujaan tämän lähetti apartanen
Rule #1: Obey The Rules
Painot ovat (kai) ilman linkkuja. Tuo muistikuva on varmaankin oikea: WeightWeenies-listalla vastaavan Shamalin painoksi on kirjattu 1408 g.
Rule #1: Obey The Rules
Pari päivää sitten DHL toimitti UK:sta Pro-Liten Bracciano kiekkoparin ovelleni ja viikonloppuna on tarkoitus kokeilla. Entiset kiekot olivat Mavic Aksium ja niihin verrattuna uudet ovat linkkuineen 440 g kevyemmät. Hintaa kiekoilla oli 300 puntaa Velo29:llä plus kuljetus päälle.
Onko kokemusta moisesta kiekkoparista. Löytyy Planet x:n sivuilta
http://www.planet-x-warehouse.co.uk/...el_Offers.html
Hintaa näyttäis olevan 400 puntaa/pari ilman pakkaa. Ei paha, jos hyvä.
Mulla on muutaman tuhannen kilsan kokemus sekä valmiiksikasatusta 50/50 setistä (muutaman vuoden takainen, joten tilanne voi olla muuttunut), että itsetehdyistä 80/101:stä
Miinukset:
- ei mikään maailman jäykin kehä
- valmiiksikasatut aivan liian löysillä ja epätasaisilla pinnankireyksillä --> hankaa jarruihin, vaikka länget kokonaan auki. Takakiekko oli vielä AMC-navalla, joka on tosi kapea, mikä ei ainakaan auta sivuttaisjäykkyyteen. Nippelit vanteen sisällä --> tilaa samalla pinna-avain.
- navat ei mitään huippulaatua. Aiemmat vuosimallit AMC:llä, nyt näyttäisi kuvan perusteella olevan jotain Novatec:ä
- 50mm kehän paino ~450g .--> ei mikään kevennyskiekko, toki alle ksyriumin painon pääsee, mutta siihen pääsee vaikka millä alukehillä.
- mukana tulevat jarrupalat oli kelvottomat
- varapinnojen (aero-taiwan, samanlaiset, kuin ksyrium eliteissä, mutta j-mutkalla) saanti voi olla vähän hankalaa
- planet-x tarrat on karmean näköiset
Pulssat:
+ gigantexin vanne kestää kovia pinnakireyksiä (muistaakseni 130kg). Omissa tekeleissä on CX-Rayt kireällä, kuin pianon kielet --> ihan riittävän jäykät aika-ajoon
+ korkeaprofiiliset hiilarikiekot tekevät paljon pyörän ulkonäköön (=tärkein hankintakriteeri)
+ halavat
Etenkin, jos saa tingattua pelkkiä kehiä (ei taida enää onnistua), hankkii kunnon navat ja osaa itse kasata, kestää vielä noita hirveitä tarroja ja tunnustaa ihan rehellisesti itselleen, että ei tässä olla hankkimassa huippusuorituskykyä, vaan ulkonäköä pyörään, niin ovat hintansa väärtit.
"It takes all the running you can do, to keep in the same place."
Tänään pikkupakkasessa pääsin parin tunnin reissun kokeilun jälkeen Braccianot testattu. Hieman kovemmat kuin entiset mutta yli 400 grammaa pyörivästä massasta oli kokemus. Etenkin putkelta ajettaessa pyörä tuntui aivan uudelta peliltä. Kun hyrrämassa pieneni oli pyörän käsiteltävyyskin erilaista kuin vanhoilla kiekoilla, eli alkuun hieman rauhatonta ja kevyttä. Vielä kevyemmät sisus- ja ulkokumit ja kokonaisuutena yli puoli kiloa kevyempi pyörä.
Ribble näyttää myyvän 2009-mallisia kulta-Shamaleita hintaan 480 eur. Ja noita näyttää myös löytyvän eli saldo ei ole nollilla...
http://www.ribblecycles.co.uk/produc...ue=CAMPWHFR300
Rule #1: Obey The Rules
Kirjanmerkit