Minulla on itsellä Mont Blanc Barracuda kattoteline johon saa koko pyörän etupyörineen kiinni.
Thule Pro ride 591 on samantapainen ja luultavasti tukevampi kuin Barracudan teline kun siinä on alukiskot.
Molemmat hyvät telineet jos on esim. käynyt maastolenkillä ja pyörä on vähän likainen tai märkä.
Thule Outride 561 on hyvä teline jos ottaa etukiekon pois pyörästä ja on joko erillinen pyöräteline katolla tai tilaa etukiekolle auton sisällä.
Katolla pyöriin ei tule rapaa ja likaa, joskus vähän litistyneitä kärpäsiä emäputkeen ja ohjaintankoon.
Miinuspuoli on jos on korkeampi korimalli voi olla hankalaa nostella pyöriä (eteenkin painavia vakiopyöriä) katolle, ja joskus saattaa lipsahtaa ja tulee klommoja kattopeltiin.
Pitää myös muistaa että on korkea kuorma katolla ettei satu haavereita.
Jos ruotsinlaivoilla menee tulee välillä lisämaksua korkeasta kuormasta. Meillä on usein sellainen simppeli vetokoukkuteline mukana johon ripustetaan pyörät kun ajetaan lauttaan.
Näihin koukkutelineisiin kun ripustaa pyörät on aina vaara että ovat yltäpäältä kurassa kun olet perillä ja pitää varoa ettei joku kiekko ole niin alhaalla että raapaisee kiinni kun ajaa johonkin jyrkkään mäkeen tai ramppiin. Pitää myös huolehtia siitä että rekkari ja takavalot näkyy vaikka on neljä pyörää koukulla. Ja tietysti kiinnittää rungot tukevasti telineeseen.
Olen pari kertaa nähnyt miten fillari on lähtenyt lentoon pienessä nyppylässä kun on kuljetettu sitomatta koukkutelineellä. Onneksi ei ole tullut päälle sentään.
Noilla kattotelineillä ollaan kyllä toisinaan ajettu huomattavasti yli 120 km nopeuksissa, eikä ole tapahtunut mitään, mutta muistakaa kummiskin että kattoteline on usein vain lukittu neljällä M6 - M8 bultilla kattoon ja jos koko teline pyörineen irtoaa saattaa tapahtua rumia.
Kirjanmerkit