Kyllä se nyt niin on että maximarket-teline taitaa mennä vaihtoon, eli sanokaas mikä olis toimiva ja laadukas peräkoukkuun kiinnitettävä teline ainakin kahdelle fillarille? Ja pitäisi saada vielä jostain espoo-vantaa-helsinki-akselilta.
Kyllä se nyt niin on että maximarket-teline taitaa mennä vaihtoon, eli sanokaas mikä olis toimiva ja laadukas peräkoukkuun kiinnitettävä teline ainakin kahdelle fillarille? Ja pitäisi saada vielä jostain espoo-vantaa-helsinki-akselilta.
Sent from my absolutely latest super fancy smartphone and yes it's very important that everybody knows that.
Itselläni oli aikaisemmin Thulen HangOn kuljetusteline. Hyvä ja halpa teline mihin mahtuu 3 pyörää, hitaa oli n.50-60€.
Nyt tarttisin itelle ton FreeWay mallin mikä tulisi takaluukkuun kiinni.
edit:Thule tuotteita pääkaupunkiseudulla myyvät mm
Hessumobiili (useita liikkeitä)
Varakiri, Vantaa
Varaosamaailma, Helsinki
Autopaasi, Espoo
Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.
Entäs kattotelineeseen tuleva pyöränkuljetin, onko siitä antaa mitään vinkkiä?
Thulet tietysti on hyviä mutta hintavia, onko mitään tietoa BilTheman kattosysteemistä? Hinta oli jotain 16€ tasoa.
En oikein tykännyt tuosta taka-koukku-systeemstä kun pyörä paskkantuu hiekkateillä tosi pahasti. Ajatten tässä että jos fillari pysyisi vähän puhtaampana katolla. Onko ajatuksessa ideaa?
Hannes polkee - kunnes halkee.
Ostan tänä keväänä tod. näk toisen Thulen katolle. Malli:eturengas irti on ainakin tukeva ja luotettavan tuntuinen. Hinta oli muistaakseni jotain 120 €. 1000 km kesälomareissun ajokokemusten perusteella voin suositella kaikille. Käyttökokemuksia on sekä maasto- että maastopyörän kuljetuksesta. Kannattaa huomioida, että perusmallissa etulevarin jarrusatula saattaa merkistä riippuen ottaa kiinni kiinnityskiskoon, mikä ei tietysti käy laatuun. Levyjarrullisille on oma mallinsa, mutta saatavuus voi olla huonompi. Kokonaisena kuljettavista malleista en tiedä. Naarmuttavatko runkoa?
Pyörän nostelu ja siirtely ja kiinnittäminen on niin pas...maista hommaa, että suosittelen panostamaan laatuun ja helppouteen.
Kaksi kesää Thulen katolle kiinnitettävää mallia käyttäneenä yhdyn Pacon kehuihin. Helposti käytettävä ja tukeva vempain. Lisävarusteena saa (ostaa) erillisen telineen etukiekolle, mutta itse olen säästänyt ja pistänyt kiekon takakontin puolelle.
Yläilmoissa pyörä ei ole kovin altis kuralle ja roiskeille, mutta jos sateella peesaa rekkaa liian lähellä moottoritienopeuksissa on kaikki mahdollinen ravassa.![]()
Jollain valmistajalla (Thule?) on semmoinen farmareihin sopiva peräluukkkuun (siis ei vetokoukkuun) jotenkin kiinnitettävä malli. Onko kellään kokemuksia, saako sen helposti kiinni, pysyykö paikoillaan , naarmuttaako pyöriä? (auton ei oo niin väliä...)
Kinku
Itse olen käyttänyt noita Bil-h-veten kattotelinesysteemiä parin pyörän kuljetukseen. Siinähän fillarit menevät kokonaisena katolle ja kiinnitys hoidetaan renkaista telineen runkoon heppoisilla 'liinoilla' ja fillarin runko kiinnitetään viistoputkesta telineeseen.
Systeemihän ei ole mikään tukevuuden perikuva, mutta eipä ole vielä fillarin katolta tippuneet [img]smile.gif[/img]
Ongelmana on paksurunkoisilla maastureilla tämän puristinsysteemin leukojen kitäväli, joka ei riittänyt toisella pyörälle (viistoputken halkaisija ~60mm) ilman pientä viilailua.
Pyörällä päästään pyörälle päästään
Itselläni on sekä katolle tuleva tellinki että Thulen HangOn vetokoukkuun tuleva ja kokemuksesta voin kertoa että katolla oleva on se paras vaihtoehto, Koukussa roikkuva tellinki ainakin minulla alkaa helposti kiertyä koukun ympärillä jos pyörä on vähäänkään tois puoleinen eli toinen kiekko on liikaa auton sivulla näkyvissä, tuuli nappaa siihen kiinni ikävästi. Kiristäminenkään liiaksi ei auta jos meinaa telineen vielä irroittaa ilman työkaluja.
Teline on kyllä näppärä jos tarvitsee kuljettaa harvakseen, helppo laittaa kiinni ja irroittaa. [img]smile.gif[/img]
Just ton kätevyyden vuoksi tykkään noista peräkoukkuun kiinitettävistä. Eikä taida kaikkia pyöriä edes saada katolle tuleviin telineisiin, ainakaan sellaisiin joissa tulee se koura viistoputken ympärille. Ja 20mm etuakseli taas vaikeuttaa hommaa niissä joissa kiinnitys tapahtuu etuhaarukkaan.
Sent from my absolutely latest super fancy smartphone and yes it's very important that everybody knows that.
hannu! jos ostat koukkuun kiinnitettävän telineen niin katso että kannatinputken taivutus on riittävän iso, ja "offset" pitkä, koska muuten joudut sitomaan pyöriä liinoilla. mun teline on mallia "halpis" mutta 11 vuotta on kestänyt ammattikäytössä ja vaan kerran on pyörä pudonnut.
koska muutaman vuoden ajelin jopa ilman varmistussokkaa joka estää telineen avautumisen, ja kun täräytin kovaa hidasteeseen ja poljin fillarissa osui avausmekanismiin hyppäyksen johdosta niin teline löystyi ja fillari jäi yhden koukun varaan, onneksi oli oma pyörä. tosin siihenkään ei tullut vaurioita...
eli, jos haluat todella hyvän niin tule katsomaan ja metsästä samanlainen. olen viikonloppunakin jotenkin paikalla, soita vaikka ensin.
Joo, mullakin on joku halpismalli, muistelisin sen olevan suunnilleen samanlainen. Hyvinhän toikin on toiminut, ei ole fillari kertaakaan pudonnut. Olen kyllä aina sitonut ainakin kahdella hihnalla pyörän paikoilleen. Tuli vaan mieleen että vois ehkä jonkun euron enemmän panostaa, kun tossa eilenkin roikkui semmoset yhteensä 6000€ kahden kympin telineessä...Voisin kyllä joskus tullakkin kattomaan, nyt viikonloppuna ei taida kyllä ehtiä, ja ens viikoksi pitää vielä mennä sotimaan.(tj13)
Ja pidemmille matkoille olen kyllä koittanut aina tunkea fillarin/fillarit sisään autoon, ei vaan osaa oikein olla rauhallinen muuten, ja likaantuuhan ainakin sadekelillä pyörät aika pahasti ulkopuolella. Yllättävän hyvin noi pyörät autoon mahtuu, kun vähän ottaa kiekkoja pois ja kääntää tankoa.
Sent from my absolutely latest super fancy smartphone and yes it's very important that everybody knows that.
Thule HangOn 3PP, onko kokemuksia ko. telineestä?
Itellä semmoinen malli halpa ja perus, mutta ongelmana on se, että se kiertyy vetokoukussa = auton perä naarmuilla kun fillari hankaa sitä...
BetoniReising!
Itse olen käyttänyt tuota viimeksimainittua suksi- ja pyörätelineiden ostopaikkana. Lähes aina on löytynyt sopiva ja sopivaan hintaan. Ainoa mitä eivät pystyneet toimittamaan (kuten ei kukaan mukaan Suomessa) on ollut cabrion suksiteline. Siinäkin osasivat neuvoa ilmansuunnan, mistä netistä niitä löytyy.
OLMO Dynamic 2005
Specialized Tricros single 2008
FUJI Classic Track 2011
Colnago Master 2014
onkos tuossa Thulen kattomallissa jossa on etuhaarukka-kiinitys niin jokin rajoite ettei saa kuljettaa hiilikuituhaarukallisia runkoja???
tämän mukaan: http://www.bike24.com/1.php?content=...35f3dd5776d712
itsellä myös hankinta ajankohtainen ja olen kahden vaiheilla, joko rengaskiinnitys tai takarengas-etuhaarukka-kiinnitys.
vastaavanlaisia etuhaarukka-takarengas-kiinnitteisiä löytyy noista pyöräkaupoista muitakin, sopivuus taakkatelineeseen pitää tietysti tarkastaa, ja käyttiskokemuksia olisi kiva lukea...
Mä selätin HangOnin kiertymisongelman ostamalla RideOnin. RideOn on paljon tukevampi ja kokolailla parempi kuljetin. Kiertymisongelman aiheuttamat naarmut autonperässä ovat muuten kalliimpia korjata kuin muutaman kympin lisäsijoitus pyöränkuljetustelineeseen.
Meillä on katolla kaksi thulen barracudaa. Se on äärettömän kätevä ja voin kyllä suositella! Ja voisin samalla vaikka kommentoida plussia ja miinuksia.
Plussa nro 1) Nopeus
Pyörän voi heittää katolle kokonaisena (renkaineen päivineen). No, eihän se eturenkaan irroitus niin koville ota, mutta säästyypähän myös sisätilaa autosta kun kaikki osat on katolla.
Plussa nro 2) Helppous
Telineen malli pitää pyörän pystyssä jo kiinnitysvaiheessa (eturengas tulee kouruun). Sen jälkeen on helppo kiinnitellä vanteet alaosasta klips-muoveilla ja runkoon vielä lopuksi tuo pysty-zydeemi. Eli ei tarvita montaa ihmistä yhden pyörän kiinnittämiseen.
Plussa nro 3) Puhtaus
Pyörät kulkevat katolla siististi - verrattuna esim. auton takana koukussa tms. olevaan telineeseen. Pyörä on heti käyttövalmis, ei tarvitse alkaa etsimään öljyn, pien ja kuran alta pyörää (ja ketjuja).
Plussa nro 4) Kestää kovaa ajoa
Valmistajan suosittelema maksiminopeus pyörien kanssa 120 km/h. Riittää Suomen teille ihan passelisti. Tosin vaikka olisi paavin tuoli kiinnitettynä auton katolle vaikka millä systeemillä, niin kyllä se alkaa varmasti kovassa nopeudessa vatkaamaan. Eli tietysti voi ajella hiljempaakin.
Plussa nro 5) Säilytys
Teline on todella kevyt ja helppo nostaa pois katolta. Tosin itse kerrostalossa asuvina teline katolla koko kesän (ei viitsi joka viikonlopuksi erikseen hakea kellari-säilytyksestä). Mutta siis se on niin helppo homma että insinöörikin siihen pystyy
Miinus nro 1) 'kuulet ääniä'
kaupungissa ajaessa (pyörillä tai ilman) kuuluu 40 km/h nopeudessa pientä ulinaa/vihellystä, mutta todella pientä. Eli stereoita vaan kovemmalle!
Miinus nro 2) pituutta tarvitaan
Misuhan (156 cm) ei heittele mitään auton katolle vaan on tyytyväisenä seurannut sivusta kun tuo 189 senttinen aviosiippa on suorittanut pyörien asentamiset ja pois ottamiset.Katsominen on kevyttä ja myös toimenpide on helpon oloinen! Jos itse tarvitsisi saada pyörä katolle yksin, niin voisi jäädä tekemättä tai sitten autossa pitäisi olla matkassa aina mukana jonkinlainen jakkara. Tai sitten kysyä kainosti apua!
Miinus nro 3) Polttoainetta kuluu
Yllättäen kulutus lisääntyy kun ilmanvastus lisääntyy. Eli on katolla pyörät tai pelkkä teline, niin sitä menovettä hupenee normaalia enemmän.
Miinus nro 4) Suolainen hinta
Melkein meinasi unohtua. Eli hankintahinta on kyllä aika kuohkea. Toisaalta - jos suhteuttaa kuljetettavien pyörien arvoon, niin voi se olla ihan ok.
Miinus nro 5) Autotallit ja -katokset
Kerran on unohtunut pyörät katolle ja meinattu ajaa autohalliin. Onneksi huomattiin ajoissa eikä vahinkoa tullut. Katolla olevat pyörät joutuu aina nostamaan pois ennen moisiin paikkoihin ajoa. Tämä on kurjaa varsinkin jos on kisa mennyt huonosti, on kylmä ja sataa vielä vettä. Rupea siinä sitten virittelemään pyöriä pois katolta (kun peräkoukussa olevien poiston voisi tehdä sisällä hallissa).
No ei noita miinuksia ihan noin montaa pitänyt tulla!! En kyllä vaihtaisi silti toiseen. Eli suosittelen lämpimästi barracudaa.
Tätä varten on keksitty (US Patent 5301446) konepellille magneetilla kiinnitettävä muistutin, normaalisti ajaessa ilmavirta painaa sen näkymättömiin mutta autotallinlähestymisvauhdissa (ja tietysti liikennevaloissa/jonossa seistessä) se pomppaa ylös. Kai noita joku valmistaa ja myykin.
Minulla on pari erilaista kattotelinettä, joissa molemmissa pyörä kiinnitetään kokonaisena. Toinen on Bilteman ja toinen Thulen.
Se Bilteman teline on yllättävän hyvä ja tukeva, toki sen kiinnittäminen kattotelineisiin on hankalampaa, koska siinä ei ole mitään pikakiinnikkeitä. Mutta se on kasattu tukevasti ruuvi/nylok-mutteriliitoksin, joten sen mahdollinen modaaminen on helppoa. Pelkkää pyörän kiinnityksen tukevuutta arvioitaessa Biltema saattaa olla jopa hiukan parempi kuin Thule.
Mutta itseäni kiinnostaisi nuo etuhaarukasta kiinnitettävät mallit, koska pidän hölmönä sitä, että se kiinnityskoura puristetaan pyöränrungon ohutseinäsimpään kohtaan, liki viistoputken keskelle.
En sitten tiedä kuinka tukeva se etuhaarukka kiinnitys on, varsinkin hiilari drop-outit voi olla kovilla.
Vanhaan nelikanttikeskiö aikaan suunnittelin kiinnitystä joka olisi puristunut keskiönpäihin, kammen kiinnitysruuveihin. Siinähän se on pyörän tukevin kohta, joka ei muutenkaan ole arka naarmuille yms kulumisjäljille, toisin kuin rungon viistoputki. Nyt se olisi vaan aika hankalaa, kun lähes joka merkillä on omat keskiörakenteensa.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Vaan entäpä pakun perään.. Löytyykö hyviä ideoita. Pystyperä ja joskus halu avata takaluukkua irrottamatta koko telinehärveliä.
Tähän mennessä pyörät on kuskattu sisällä autossa, mutta tänä kesänä on tarvetta saada filot pihan puolelle.
Miten niin tyhmä kysymys??
Nyt on pyöränkuljetustarve tyydytetty. Tuli hankittua katolle laitettava Thulen teline, jossa pyörä tulee kiinni etuhaarukasta. Malli siis Thule OutRide 561. Hinta netissä, Polar Autovaruste, oli 95€.
http://www.polarautovaruste.com/shop...alog.php?c=107
Putiikki sijaitsee lähes Tampereen keskustassa.
Päädyin kyseiseen malliin sillä takaluukussa matkustaa koira, jotenka luukku on saatava aina välillä auki. Entuudestaan minulla on Thule Freeride josta lituskalla rungolla oleva Nishikini irtosi moottoritiellä. Onneksi kaatui vasten viereessä ollutta toista pyörää. Päätin etsiä tukevampaa kiinnityskalustoa.
Käyttökokemuksia voinen antaa lomien jälkeen heinäkuun loppupuolella, jos kiinnostusta on.
Miten ne takaluukkuun kiinnitettävät mallit toimii?
Ainakin takaoveen kiinnitettävän Thulen 9105:n kanssa onnistuu takaluukun avaaminen farmarissa fillareita irroittamatta (ei välttämättä kaikissa autoissa). Teline + pari fillaria paivavat kuitenkin sen verran, että kaasujouset eivät jaksa pitää takaluukkua auki ilman tukea.
Hankin Thule 591 mallisen pyöränkuljetustelineen (98e Hessumobiilista). Kun sain telineen kasattua ja kiinni taakkatelineisiin niin homma on sujunut kuin rasvattu. Parin päivän aikana tuli ajettua n. 800 km ja pyörä pysyi tukevasti kyydissä. Ei ylimääräistä meteliä tai ulinaa, paitti Tampereen moottoritiellä viime perjantaina kovassa sivutuulessa. Pyörän kiinnitys/irrotus onnistuu vaivattomasti ja yksin. Eturenkaan kiinnittämisessä käytän ylimääräistä hihnaa ettei rengas väpätä. Samalla hihnalla sidon sitten "aisan" telineeseen kiinni kun ajan tyhjänä. Vauhti maksimissaan 120 km/h eikä mitään ongelmia. Ja hifistelen vielä ohuella pahvinpalalla jonka asetan viistoputken ja vaijereiden väliin ettei kiinnitysleuat paina runkoon jälkiä.
Jaa-a Ainakin mun Thulen "Ride on" 2 filoa, peräkoukkuun telineessä on kallistustoiminto jolla pyörät saa kallistettua noin 45 asteen kulmaan. Suunniteltu ilmeisesti normaali sedaneille että saa takakontin auki. Sitä en tiedä riittääkö kallistus pakun takaluukkuun? Villi veikkaus että ei...
Ilmeisesti haluat kuitenkin takaluukkuun tulevan mallin, jota saa ainakin normaali henkilöautoihin sekä esim. matkailu-autoihin, sitä en tiedä voiko takaluukun avata jos siinä on teline ja vaikka voisikin niin luulenpa että kaasujousi ei jaksa pitää luukkua auki.
Niin joo mitä tulee Thulen Ride on telineeseen niin olen tyytyväinen...
Kuulisin mielelläni hyvää tuosta Thule Rideon mallista... Olin jo matkalla hakemaan moista, mutta kaupassa joku 945 (tms) malli näytti paaljon kätevämmältä (kiinnitys, kallistus jne). Toisaalta hinnoissakin oli valtava ero...
Nälkä kasvaa syödessä?
Kuinka kätevästi rideon kiinittyy peräkoukkuun? Oletteko käyttäneet jotain vaahtomuovia suojaamaan yläputkia hakkaamisilta? Meinaako ne renkaiden alle tulevat muovit pudota? Mites kallistus?
Kätevästi, sen kun vaan lasauttaa koukkuun kiinni
Ride-onissa suojat, joten fillariin ei tule kiinnityksestä jälkeä. Toki kiinnitysliinoilla voi ryssiä naarmut
Eivät voi pudota, jos kiinnitysliinat ovat paikallaan.
Juuri yhtä hyvin kuin aiemmassa viestissä todettiin: kallistuu, mutta ei erityisen kätevästi (2006 mallin kallistus siipimuttereiden takana) ja kallistuskulma liian loiva farmarin luukun aukeamisen edistämiseksi. Itse en yhden yrityksen jälkeen ole viitsinyt ryhtyä virittelemään vaan helpompi nostaa teline pois koukusta.
Samat kokemukset: Kiinnitys nopeaa, kallistus ei riitä farmarin takaluukulle (Passat vm. 2007) ainakaan kun kyydissä on maastureita, joissa isommat polkimet. Maantiepyörät eivät ole menneen telineessä toistaiseksi. Ajattelin hommata katolle telineet ja ottaa käyttöön nurkissa lojuvat vanhat kattokiskot. Niiden avulla saisi jo 5 pyörää mukaan.
A Gentleman will walk but never run
Taitaa Golf Plussassa jäädä takaluukku kuitenkin ylemmäksi? Pitänee kysyä liikkeeltä saisko mallata.
Kirjanmerkit