Taitaa olla joku virhe tossa.
Kuinka tall, joka ei saa palkkoja maksettua.
Maksaa enemmän yhdestä ajajasta kuin keskiverto PT-talli kaikista ajajista, joiden budjetti on 6-7 miljoonaa vuodessa.
Taitaa olla joku virhe tossa.
Kuinka tall, joka ei saa palkkoja maksettua.
Maksaa enemmän yhdestä ajajasta kuin keskiverto PT-talli kaikista ajajista, joiden budjetti on 6-7 miljoonaa vuodessa.
gali muokkasi tätä : 06.09.2009 at 00.17
Astana olisi tällä 8 miljoonalla eurolla pystynyt kiinnittämään Lancea, Leviä ja Horneria lukuunottamatta kaikki (Shack)-kuskinsa (Brajkovic, Morabito, Rast, Rubiera, Schär, Vaitkus, Klöden, Muravjev, Popovitsh ja Zubeldia) myös ensi kaudeksi.Mutta eivät nämä daunarit sitä huomaa!
Ja tästä 8 miljoonasta eurosta jäisi vielä puolet yli! Klöden on näistä ukoista lähimpänä miljoonan arvoa. Puoleen milliin yltävät ehkä Popo ja Zubeldia. Sitten muut jäävät 200k-400k tienoille. Eli jos Klödillä on se 1 milli, sitten Popo ja Zorro 500k sekä muut seitsemän savat keskimäärin 300k, niin palkkamenoja on 10 ajan kohdalla 1000k+500k+500k+7*300k= 2000k+2100k=4100k = 4,1 miljoonaa euroa.
Astana olisi voinut kasata ensi kaudeksi vieläkin kovemman rosterin kuin 2009. Herra jumala, Astana voisi tarjota miljoonasopimuksen neljälle maailman ykkösluokan polkijalle... Nykyajan pyöräilyssä millipalkkaa taitaa nauttia 10-20 polkijaa, jtoen se kertoo kaiken. Astana saa tuhlata rahojaan mihin heitä lystää, mutta pian he huomaavat että hiiltynyttä hökkeliä pitää pystyssä enää myrkkymies-Vino.
https://twitter.com/ammattipyoraily
En kyllä luottaisi nimettömiin lähteisiin jos tuollaisia summia esitellään.
tässä käännetty (google) versio kommentteineen Contador jutusta
http://translate.google.fi/translate...tbb=1&ie=UTF-8
Eddy Merckx kiistää Astana huhut
http://www.sporza.be/cm/sporza/wielr..._Merckx_Astana
Eikös Astanan tuleva GM Rini ollut kannibaalin apukuski aikanaan?
PezCycling.com
Contador Craziness
Now speaking of Contador and his fatigue - well it seems that he is so fatigued for a very good reason - every team seems to be throwing money at him and we all know how that can be fatiguing, right?? All that counting of money, deciding which mansion to buy and what colour Ferrari etc, that's always tiring!
Astana's latest offer to keep their star rider is a reported 8 million Euros per year for a four year contract!! Despite this offer Contador is apparently still considering offers from three other teams as he has some serious concerns about riding with Astana next year, namely;
1) Is an 8 million per year contract from the Kazakhs actually worth 8 million? We all know of Astana's problems this year paying their riders.
2) If he does sign for Astana will he have any team mates there besides Vino and a couple of other Kazakhs after everybody else, staff and riders included seem 'Shackbound'?
3) Will Astana face any problems entering races in retaliation for having Vino and rumored to arrive soon Andrey Kashechkin on the team?
All understandable concerns Bert. If one of the other teams had an 8 million per year contract on the table I'm sure Bert would have already signed but the three big teams still in the running (apparently Garmin-Slipstream, Caisse d'Epargne and Quick Step) simply don't have that kind of cash.
https://twitter.com/ammattipyoraily
Hollantilaismedia kertoo Rabobankin entisen sporttipäällikön Theo de Rooij'n olevan todennäköisin vaihtoehto Johan Bruyneelin seuraajaksi. Astanan sponsorien ja Bruyneelin olemattomien suhteiden "napanuorana" toiminut Rini Wagtmans sanoo, että "De Rooij jos kuka ansaitsisi olla Alberto Contadorin pomona, kun espanjalainen seisoo (korkeimmalla) palkintokorokkeella Champs Elysee'llä heinäkuussa 2010".
Tämä haiskahtaa niin pahasti mädältä, että oikein pahaa tekee! Vanha kunnon yhdistelmä De Rooij, Michael Rasmussen ja vuoden 2007 Tour tulee mieleen. De Rooij kusetti yhdessä Rasmussenin kanssa koko pyöräilymaailmaa, ja tanskalainen oli muka jossain Meksikossa harjoittelemassa puhelimen ja faxin tavoittamattomissa.
Ja vimeisimmät huhut kertovat, että Rasmussen olisi myös kenties liittymässä tähän mahtitalliin, jolla on varaa tarjota Contadorille 4 vuoden ja 32 miljoonan euron jatkosopimusta. Tallilla, jolla ei ole varaa maksaa edes tallin polkijoiden ja henkilökunnan palkkoja tällä kaudella. Täysin läpimätä paise, koko Kazakstanin valtion imagon ja luottamuksen perikuva!
Contador kertoi viime viikonloppuna, että hänen ratkaisunsa tulee pian. Neuvottelut ovat ilmeisesti käynissä a) Astanan sopimuksen purkamiseksi, b) Caisse d'Epargnen, c) Garminin ja d) Quick Stepin kanssa. Toivottavasti AC pääsee tästä sontakasasta yli voittajana.
Astana jatkaa uskollista linjaansa ja on antanut Haimar Zubeldian purkaa sopimuksensa, joka oli alunperin voimassa myös kauden 2010. Jaroslav Popovitshin tilanteesta ne ole aivan varma, mutta viimeaikaiset tiedot viittaavat Popon pestin purun olevan vain ajan kysymys. Astana ei ole hankkinut The Shackiin ja muualle siirtyvien ajajien tilalle yhtä ainutta (0) ajajaa! Hienoa toimintaa, kerta kaikkiaan! Samaan aikaan ex-kommunistit heittävät tiskiin 32 miljoonan euron jatkosopimustarjouksia... Just joo, maailmankirjoja taidetaan lukea nykyään väärinpäin ja järjestys on tutusti oikaelta vasemmalle.
vetooo muokkasi tätä : 10.09.2009 at 12.11
https://twitter.com/ammattipyoraily
Aika tiukkaa valitusta tulee Vetooon suunnalta. Säännöt on kaikille samat, tulkinta ja rangaistukset vaan vaihtelevat, kuten jo joskus mainitsinkin?
6.7 WTF/kg
Astanan arvokkain omaisuus on Contadorin sopimus. Luulenpa, että kazakit yrittävät vaan saada Contadorilta mahdollisimman hyvän tarjouksen sopimuksen purkamiseksi. Eli paljon rahaa.
Mitä noihin mediassa mainittuihin tarjouksiin tulee, voi se olla melko uhkarohkeata, mutta laskelmoitua peliä Astanan kannalta.
Ehkä tarjouksia on heitelty ilmaan (tai ainakin huhuja niistä), tietäen täysin hyvin että Alberto ei missään nimessä halua ajaa Astanassa yhtään pidempään kuin pakko.
Kun sitten muiden tallien kanssa aloitetaan neuvottelut siitä mikä sopiva irtiostosumma on, voi Astana vedota siihen että heidän "tarjouksien" mukaisesti Contadorin arvo vuoden pestistä on ainakin 4-8 miljoonaa, plus sopimuksen purkamisesta sopiva summa.
Näin ollen Astana voisi saada tarjouskisan käyntiin paljon korkeammalta tasolta kuin muuten samassa tilanteessa. Vähän kuin firma joka pistetään IPO:ta varten huippukuntoon, jotta listauksen yhteydessä saataisiin huikeat summat.
Contador on se "cash cow", jonka arvoa Astana itse spekuloi ja yrittää sillä tavalla saada Contadorin markkina-arvon taivaisiin ennen lopullista kauppaa.
Itse en usko että Astana olisi missään vaiheessa ollut valmis maksamaan 4 miljoonaa, saatikaan sitten 8 miljoonaa Contadorin palveluista. Kaikki on vain peliä jotta Contador, Astanan huutokaupan ykköskohde, on myyntihetkellä niin huikean hypen kohteena, että pyöräilymaalima haukkoo vielä 10 vuodenkin kuluttua henkeä kun myyntihinnasta puhutaan.
Contador on pyöräilymaaliman IT-kupla.
(Lisättäköön että hän on kiistaton pyöräilymaailman supertähti, mutta kuten muissakin ketjuissa on mietitty, ei ehkä kaikkein kaupallisin. En näe että Contador olisi rahallisesti arvokkaampi kuin Cavendish. Molemmat omalla sarallaan ylivoimaisia. Silti Contador on hieman kuin pyöräilymaailman Federer, ja Cavendish kuin Agassi aikoinaan. Contador on kiistaton pyöräilyn ykkönen, mutta ei muuten herätä paljon intohimoa, kun taas Cavendish on enemmän mielipiteitä jakava tyyppi. Ne jotka fanittaa, lähes palvoo häntä, ja ne jotka ei tykkää, ei todellakaan tykkää. (Sama pätee vielä suuremmassa määrin tietenkin Armstrongiin))
Jos Contador taas olisi vaikka Alonson tiimin, Santander-pankin sponsraama kuski, ja Alonso itse olisi Ferrarilla Santander-pankin lempimaskotti, olisi espanjan markkinoilla melkoisen kiva tilanne sponsorille.
Tästä nyt tuli pitkät pohdinnat, mutta pääajatuksena se että Contadorin tarjouksien miljoonat ovat lähinnä markkinoita stimuloivia toimenpiteitä, eikä todellista markkina-arvoa edustavia summia.
Pidän kovasti Sakari Kyrön analyysistä, mutta puolustan, ja selitän silti omaakin näkökantaani.
Asian avain on minusta siinä, mikä on Astanan (rahoittajien) tavoite. Onko se vain hyvän tilin tekeminen vai jotain muuta. Jos tavoitteena olisi vain hyvän tilin tekeminen, niin sitten tämä AC:n hinnan vedättäminen myyntitarkoituksessa olisi täysin loogista.
Uskon kuitenkin, että tavoite on jotain muuta. Uskon tärkeäksi tavoitteeksi intohimon kazakstanilaiseen pyöräilyyn ja mahdollisuuksien luonnin sikäläisille pyöräilijöille, Vinolle erityisesti. Myös näkyvyys (kotimaassa) ja isänmallisen toiminnan tuoma mainosarvo merkinnevät jotain. Perustan tämän kantani siihen, että pyöräilyä ei käsittääkseni yleensäkään lähdetä rahoittamaan taloudellisten voittojen takia. Lisäksi Astana taitaa olla AC:n myyntiä ajatellen jo torjunut mahdollisten ostajien lähestymiset.
Jos Astana myisi AC:n niin mitä jäisi rahatukon lisäksi jäljelle? Mikä olisi Astanan asema sen jälkeen? Minusta se ei juuri minkäänlainen, Astana olisi kaikkien hyljeksimä talli jostain oudosta ja epäilyttävästä maasta. AC:n myynti ei siis toteuta tuota tavoitetta, jonka uskon Astanalla olevan, vaan tuhoaa sen. Uskomani tavoitteen toteuttamisessa tarvitaan ehdottomasti AC:n asemaa, jonka he uskovat pitävän ovet auki pyöräilyn huipulle.
Asiaa kaikki. Tosin tämä ei selitä miksi Astana oli/on valmis luopumaan AC:ta lukuunottamatta kaikista(?) merkittävistä pro-tour tason ajajista. Jos he meinaavat pitää pro-tour-lisenssi toiveet yllä on heidän tuotava joukkueeseen liuta ajajia, jotta ovat lisenssin arvoisia.
Olen samaa mieltä, että se on viimeinen naula Astanan arkuun ensi kautta ajatellen, jos Alberto rimpuilee itsensä irti sopimuksestaan. Mutta onko sittenkään edes kutsu touriin turvattu tällä(AC joukkueessa)? ASO ei ole ennenkään kuvia kumarrellut, jos ei ole jostain pärstästä pitänyt. Vueltaan pääsee varmasti, jos on Alberto Contador joukkueen riveissä, mutta Espanjan ulkopuolisiin kilpailuihin(varsinkin jos ASO:lla on osuuksia järjestelyissä) voi tehdä tiukempaa.
Urheilullisessa mielessä toivoisi vain sitä, jotta Contador pääsisi pois uppoavasta laivasta. Oikein oksettaa cocktail jossa osina ovat Vinokourov, Chickenin mömmöpomo, ehkä jopa Kasetskin.
Sakari Kyröltä erinomaista tekstiä!
Tarkoitukseni oli kirjoittaa hivenen värikkäästi ja nähtävästi siitä syntyi suht vilkasta keskustelua.
Ja vielä korjauksena todettakoon, että minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään kazakkeja tai Kazakstanin valtiota vastaan.
vetooo muokkasi tätä : 10.09.2009 at 02.37
https://twitter.com/ammattipyoraily
Minulle tuli tässä mieleen, että mikä mahtaa olla Andreas Klödenin nykyinen tilanne? Mielestäni hänellä ei enää ole tämän jälkeen voimassa olevaa sopimusta Astanan kanssa. Klöden on ilmeisen hyvissä väleissä Vinon kanssa, sillä siirtyihän mies Astanaan kaudeksi 2007 yhden "Vino-välivuoden" jälkeen (Klödi 2006 T-Mobilessa, Vino 2006 Libertyssä/Astanassa). Joten olisiko tässä ohuet saumat, että Klöden jatkaisi myös ensi kaudella Astanassa...?
Astanassa on nyt sellainen tilanne, että näistä ei-kazakstanilaisista polkijoista vain Chiros Hornerilla, Jaroslav Popovitsilla, Klödenillä sekä espanjalaisilla ei ole varmuutta ensi vuoden työnantajasta. Horner ja Popo lähtevät nykypuheiden perusteella lähes varmasti The Shackiin, mutta Klödistä ei todellakaan ole kuulunut yhtään mitään. LA on tainnut kyllä ilmaista, että on halukas ottamaan Klödenin The Shackiin, mutta saksalainen on itse pitänyt matalaa profiilia.
https://twitter.com/ammattipyoraily
Kyseessä kuitenkin lienee sopimuksen purkaminen, eikä rikkominen. Purkaminen hoituu rahalla. Kuskin pienemmästä markkina-arvosta seuraa se, että sopimuksen voi purkaa halvemmalla, mistä taas seuraa se, että potentiaalisia maksumiehiä on enemmän.
Jalkapallossa ja lätkässähän näitä siirtymisiä joukkueesta toiseen kesken sopimuskauden tapahtuu satoja joka vuosi. Ei pyöräily ole yhtään sen kummempi laji.
Zubeldian kohdalla sopimuksen purkamiseen on varmasti jouduttu käyttämään huomattavasti keskitasoa suurempi rahasumma. Se on tietenkin luonnollista, että markkina-arvo määrittää pestin purkamisen rahalliset asiat. Zubeldian kintereillä oli The Shackin lisäksi ainakin Katusha. Myös Katushalta olisi irronnut helposti Zubeldian arvolle sopiva rahamäärä. Contadorin kohdalla kyse on kuitenkin siitä, että vaikka halukkaita ottajia on peräti kolme, niin espanjalaisen nykyinen työnantaja on haluton päästämään ykkösajajaansa muualle. Sakari Kyrö pohti tuossa pari viestiä taaksepäin Astanan mahdollisia motiiveja pantata vihreän valon näyttämistä.
Kazakkitalli alkaa olla epätoivoisessa tilanteessa, sillä he ovat jo heinäkuusta lähtien tienneet, että melkein kaikki ei-kazakstanilaiset polkijat tulevat lähtemään tallista ja uusia olisi hankittava tilanne. Korvaavaan työvoiman hankkimiseksi ei kuitenkaan ole tehty htään mitään. Verkkoja alkaa pikku hiljaa olla turha heittää vesille, sillä sieltä voi tarttua pyydyksiin enää kakkosluokan sotkijoita tai sitten Michael Rasmussenin hengenheimolaisia. Astana on itse ryssinyt tilanteen. Se ei voi syyttää ketään muuta kuin itseään. Ei ole ihme, että Contador haluaa lähteä tallista, vaikka tällä hetkellä olisi enemmän kuin kiistaton ykköskapteeni. Työympäristö on vaan muuttunut niin epämiellyttäväksi, että espanjalainen haluaa häipyä tallista mahdollisimman nopeasti.
Pyöräily on siitä erikoienn laji, että näitä kesken sopimuskauden tapahtuvia siirtoja ei tapahdu melkein lainkaan. Minulle tulee mieleen ainoastaan kaksi tapausta: Linus Gerdemann (2007 T-Mobile -> Milram) ja Haimar Zubeldia (2009 Astana -> The Shack). Kerro toki jos sinulla on tiedossa muita siirtoja, jotka ovat tapahtuneet kesken sopimuskauden.
https://twitter.com/ammattipyoraily
Uhkarohkeasti Astana laskee sen päälle että Contador jää/on pakko jäädä talliin. Tämän voi tulkita siten että sopimus todella on vahva ja Astana uskoo pystyvänsä estämään lähdön jos haluaa. Contalle tämä merkitsisi poisheitettyä vuotta: Vaikka Astana saisikin lisenssin Contan kautta, niin tuskin noilla (apu)ajajilla ajetaan voittoihin. Silti en usko että Conta olisi niin tyhmä että ei olisi jättänyt sopimukseen ulospääsyteitä. Jommallekummalle osapuolelle jää nyt todella ikävästi Musta Pekka käteen.
En tiedä Kazakhstanista, mutta meillä päin on opetettu, että sopimuksissa on aina vähintään kaksi osapuolta joilta kummaltakin vaaditaan myöntymystä sopimuksien muuttamiseen/purkuun. Joten JOS Astana team ajaa vielä ensi kaudellakin tällä tasolla ovat he olleet aivan dorkia päästäessään lähes ainoat johonkin pystyvät apuajajansa muille maille. Rahan tarpeesta tämän Contadorin sopimustarjouksen jälkeen ei voi olla kyse.
Jalkapallon ja lätkän sopimus kuviot ovat sillä tavalla paljon helpompia, että sielä ovat selvät säännöt kaikille mitä voi tehdä ja mitä ei(siirtoikkunat, RFA ja UFA säädökset ym.). Pyöräilymaailmassa näitä ei taida olla tai sitten itse en ole törmännyt niihin.
Let see what happens next.
Kävi mielessä sellainenkin kauhuskenaario, että homma ajautuu niin jumiin että Astana pitää kiinni sopparista, mutta Contador kieltäytyy ajamasta ja jää koko kausi väliin. Onko tämmöinen edes mahdollista?
*Ketjut ovat sotkemista varten*
No sen kuvan olen saanut, että tallin toiminta kokonaisuutena ei miellytä ja vaikka rooli olisikin nyt kiistaton niin silti motivaatio ajaa Astanassa on täysi nolla. Voinhan olla täysin väärässäkin.
*Ketjut ovat sotkemista varten*
Et ole ainoa, jolla on käynyt tällainen skenaario mielessä. Minulla ei tule mieleen yhtään tapausta pyöräilystä, että ajaja olisi jättänyt koko kauden ajamatta sopimusriitojen vuoksi. Kai se olisi periaatteessa mahdollista. Astanalla olisi kaiketi oikeus periä jotain korvauksia AC:ltä mikäli ei suostu ajamaan lainkaan kisoja koko kauden aikana.kauden. Toisin sanoen palkanmaksu katkaistaisiin tai vaadittaisiin maksettuja rahoja takaisin kontrahtirikkomuksesta (=ei suostu kisaamaan).
Kai näitä asioita voitaisiin ratkoa aina CAS:ssa (urheilun kv. vetoomustuomioistuin) saakka. Contador voisi vedota vaikka työympäristön töydelliseen muuttumiseen, kun 75 % tallin sikariportaasta, henkilökunnasta ja polkijoista vaihtuisi. Samoin yksi konkreettinen todiste sopimuksen rikkomisesta voisi olla tällä kaudella koetut vaikeudet palkanmaksussa 3-4 kuukauden ajalta. No, tämä alkoi mennä jo skitsofreenikkomaisen spekuloinnin alueelle...
Pyöräilyssä käsittääkseni ajajasopimuksissa ei yleensä määritellä, että mihin tiettyihin kilpailuihin ajajan on osallistuttava. Päätökset taitaa tehfdä tallin johtoporras. Meneillään olevasta Vueltasta löytyy kaksi hyvää esimerkkiä. AG2R:n Rene Mandri olisi halunnut ajaa Vueltan, mutta ranskalaistallin johto ei valinnut miestä. Quick Stepin Wouter Weylandt oli lähellä kärsiä saman kohtalon, mutta Patrick Lefevere päätti viime hetkellä ottaa viime vuoden Vuelta-etappivoittajan QS:n rosteriin.
Jalkapallossa jotkut pelaajat ovat kieltäytyneet pelaamasta senhetkisessä joukkueessaan. Näin on muistaakseni tapahtunut, mutta en kyllä saa päänupista mitään yksityiskohtaisempaa dataa esiin.
https://twitter.com/ammattipyoraily
NHL:ssä ei ole mitenkään harvinaista että pelaaja kieltäytyy pelaamasta koska ei ole sopimukseensa tyytyväinen tai haluaa siirron.
Etappikilpailuissa varsinkin on erittäin helppoa vain pistää jalkasuoraksi ja sitten huoltoauton kyytiin. Sitten valitukset kun on vatsakipuja jne. Kolmen viikon kisassa kun tuon tekee niin saa vähän lomaillakin.
Kirjanmerkit